Krqagyzzz wrote: 6h arbetsdag, bah. 6h arbete och 6h ledigt följt av 6h arbete och sedan ytterligare 6h ledigt är bättre....
Och hur många dygn på raken pallar du för det??
Och hur många tror du pallar för det?
Tror den typen av människor är ganska lätträknade..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 17, 2002
ilg@dd wrote: [quote=Krqagyzzz]6h arbetsdag, bah. 6h arbete och 6h ledigt följt av 6h arbete och sedan ytterligare 6h ledigt är bättre....
efter ett par månader så börjar man nog må medelbra, men då är det dags för en välförtjänt ledighet på ett tiotal veckor....
July 18, 2003
Skulle nog säga nej till det, jobbar 2 skift och tycker att det funkar ok. Det är inte så skoj att jobba till 19.30 varannan fredag. Men det kan man ta, som någon annan sa så skulle det kännas rätt meningslöst att jobba 6 timmar bara.
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
Krqagyzzz wrote: [quote=ilg@dd][quote=Krqagyzzz]6h arbetsdag, bah. 6h arbete och 6h ledigt följt av 6h arbete och sedan ytterligare 6h ledigt är bättre....
efter ett par månader så börjar man nog må medelbra, men då är det dags för en välförtjänt ledighet på ett tiotal veckor....
Medelsvensson lär klara det några veckor gissar jag..
Gissningsvis så kanske man kan sova varannan ledighet då..
Jag jobbade 8h, ledig 8h, jobb 8h etc..Det var ingen höjdare vill jag lova..
Alltså 3-skift, med 1, 3 och en 7-dagars ledighet i månaden..
Kroppen och psyket blir ganska knäckt efter några år..
Det värsta är att kunna slappa och lyckas sova när man har tillfälle, vilket ofta är tji..
Däremot ett rullande 4-skift på företaget kan nog vara en fördel, och det med grund att som denstore sa, man är inte speciellt effektiv sista timmarna på ett arbetspass.
BTW, det verkar vara många egna företagare här på NH, varför annars ställa sej på företagens sida?
Det är ju så att man knappast uppmärksammas på något vis mer än kanske en guldklocka när man är utsliten och inte kan jobba längre, så ser verklighetens lojalitet från de flesta företagen ut..
Så är man en "arbetare" så bör du nog nappa på 6-timmarsdag..
*Edit*
Antar att du snackar arbete på båt??
Där är det ju lite annorlunda kan man lugnt säga..
När du är på sjön så finns ju inte speciellt mycket att göra på fritiden, varför det antagligen är lättsammare att varva ner och sova när man har tid..
Det blir lite annat med en gube som kanske har familj och ev. hus att ansvara för också vid sidan om arbetet ..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 1, 2002
denstore wrote: 6 timmars arbetsdag är bra, men det kommer aldrig att fungera på det sättet som V och FI vill ha det. De vill ha en bibehållen lön, men ändå mindre arbetsdag, vilket är idiotiskt. Dock hade det varit bra om man kunde få folk att acceptera en lönesänkning. Det kommer dock inte att hända så länge facken kan kämpa emot.
ok.. alla utom dig då?
Vill du få din lön sänkt?
April 18, 2003
Om man tittar på industrin så går fler och fler över till 12 timmars skift då man jobbar tex 2 dagar och 2 nätter sen ledigt 6 dagar innan det börjar om. Alla jag pratat med som börjat med liknande skift tycker det är suveränt. Det brukar ju ofta röstas om det ska behållas efter ungefär ett halvår prövotid och då brukar ca 90-95% vilja ha kvar 12 timmars. Fördelen är långa sammanhängande ledigheter samt färre jobbade skift per år, vilket är bra för alla som längre restid än typ 5 minuter till jobbet. Detta gäller som sagt inom industrin där det alltid är slöa jobb, tror inte att det vore så skoj för nån med ett krävande yrke att jobba så långa stint.
March 11, 2003
Fenix wrote: [quote=denstore]6 timmars arbetsdag är bra, men det kommer aldrig att fungera på det sättet som V och FI vill ha det. De vill ha en bibehållen lön, men ändå mindre arbetsdag, vilket är idiotiskt. Dock hade det varit bra om man kunde få folk att acceptera en lönesänkning. Det kommer dock inte att hända så länge facken kan kämpa emot.
ok.. alla utom dig då?
Vill du få din lön sänkt?
Ja, med tanke på att jag redan hör till den delen av befolkningen som ofrivilligt jobbar mindre än 75%, så hade jag tyckt att det var helt lysande att fördela arbetstillfällena i Sverige. Fan, alla som man känner klagar över att de inte har tid att göra någonting, och att de jobbar för mycket. Men när man nämner att det går att fixa med 6-timmars arbetsdag, då börjar de backa direkt. Fasen vad folk är slavar under lönechecken. Hu vad hemskt det skulle vara om man inte kan köpa ny hemmabio i år. För det är ju bättre att ha den än att ha tid att använda den....
April 18, 2003
Jag skulle tro att du är precis lika stor slav som oss andra, eller är du inte det? Frågan var om du skulle vilja få din lön sänkt inte om du vill att alla andra ska sänka sina. Om du hade en fulltidstjänst skulle du då vara villig att gå ner i lön och börja jobba 6 timmar? Nu är du kanske fel person att fråga om du inte är van att jobba 100%.
Man brukar säga att det är lika lätt att vänja sej med mer i lön som det är svårt att vänja sej med mindre.
March 11, 2003
Jekyll 3000 wrote: Jag skulle tro att du är precis lika stor slav som oss andra, eller är du inte det? Frågan var om du skulle vilja få din lön sänkt inte om du vill att alla andra ska sänka sina. Om du hade en fulltidstjänst skulle du då vara villig att gå ner i lön och börja jobba 6 timmar? Nu är du kanske fel person att fråga om du inte är van att jobba 100%.
Man brukar säga att det är lika lätt att vänja sej med mer i lön som det är svårt att vänja sej med mindre.
Jag har jobbat heltid. Vanligt och skift. Dock så ansåg jag att det var ohållbart att slita som en idiot bara för att tjäna några extra tusen i månaden. Men visst, det var svårt att gå från 26k i månaden på 3-skiftet, till 17k på dagtid. Men det gick, och det var en betydligt större förändring än vad det hade blivit att gå ner de 25% som vi pratar om här.
Och ännu större blev skillnaden att sen gå ner till att bli student igen, och leva på 7k ut i månaden. Men det gick det med.
Problemet är kanske snarare att de flesta idag verkar tro att "leva på marginalen" är normen. Eller att det är självklart att man skall ha råd med såväl de senaste prylarna och ändå åka på äventyrssemester. Folk lever helt enkelt lyxigt i allmänhet. Och de flesta som förvärvsarbetar skulle enkelt kunna skära en del i sina utgifter.
Utöver detta, så hade det blivit betydligt bättre för väldigt många, då vi faktiskt har en väldigt hög arbetslöshet idag. Det är t.ex. ganska vanligt att en jobbar, medan den andra i familjen är arbetslös. Hade då båda istället haft 75% jobb, så hade deras situation sett avsevärt bättre ut.
Sen skall man kanske tillägga att lönerna relativt snabbt hade kommit tillbaka till nuvarande löneläge. Om man tittar på det ur ett historiskt perspektiv, så är det inte så att införandet av 8 timmars arbetsdag gjorde folk fattigare. Snarare fick vi en ökad folkhälsa i kombination med ökad effektivitet. Långa arbetspass är helt enkelt ineffektivt.
July 14, 2004
denstore wrote: [quote=Jekyll 3000]Jag skulle tro att du är precis lika stor slav som oss andra, eller är du inte det? Frågan var om du skulle vilja få din lön sänkt inte om du vill att alla andra ska sänka sina. Om du hade en fulltidstjänst skulle du då vara villig att gå ner i lön och börja jobba 6 timmar? Nu är du kanske fel person att fråga om du inte är van att jobba 100%.
Jag har jobbat heltid. Vanligt och skift. Dock så ansåg jag att det var ohållbart att slita som en idiot bara för att tjäna några extra tusen i månaden. Men visst, det var svårt att gå från 26k i månaden på 3-skiftet, till 17k på dagtid. Men det gick, och det var en betydligt större förändring än vad det hade blivit att gå ner de 25% som vi pratar om här.
Och ännu större blev skillnaden att sen gå ner till att bli student igen, och leva på 7k ut i månaden. Men det gick det med.
Problemet är kanske snarare att de flesta idag verkar tro att "leva på marginalen" är normen. Eller att det är självklart att man skall ha råd med såväl de senaste prylarna och ändå åka på äventyrssemester. Folk lever helt enkelt lyxigt i allmänhet. Och de flesta som förvärvsarbetar skulle enkelt kunna skära en del i sina utgifter.
Utöver detta, så hade det blivit betydligt bättre för väldigt många, då vi faktiskt har en väldigt hög arbetslöshet idag. Det är t.ex. ganska vanligt att en jobbar, medan den andra i familjen är arbetslös. Hade då båda istället haft 75% jobb, så hade deras situation sett avsevärt bättre ut.
Sen skall man kanske tillägga att lönerna relativt snabbt hade kommit tillbaka till nuvarande löneläge. Om man tittar på det ur ett historiskt perspektiv, så är det inte så att införandet av 8 timmars arbetsdag gjorde folk fattigare. Snarare fick vi en ökad folkhälsa i kombination med ökad effektivitet. Långa arbetspass är helt enkelt ineffektivt.
Som vanligt har du rätt, helt principiellt, men som så många andra, så ser jag till vad jag själv har i börsen vid veckans slut (lånade det från ilg@dd för det var så otroligt skön fras 😉 )
tror att de flesta tänker så, alltså kommer detta förslaget aldrig accepteras även ifall de hade gynnat alla.
March 11, 2003
Nomic wrote: Som vanligt har du rätt, helt principiellt, men som så många andra, så ser jag till vad jag själv har i börsen vid veckans slut (lånade det från ilg@dd för det var så otroligt skön fras 😉 )
tror att de flesta tänker så, alltså kommer detta förslaget aldrig accepteras även ifall de hade gynnat alla.
Jo, och det är väl just det som är det tragiska. Folk är så grymt självupptagna att det kvittar om alla får det bättre i framtiden, bara man själv inte blir tvungen att dra åt livremmen för stunden. Konstigt att det här stackars landet håller på att kapsejsa...
Det värsta är att såväl vänster som höger verkar ha gett upp hela idén med konsensuspolitik. Att sträva efter en gemensam förbättring är meningslöst, då det är individualism och personens integritet som har blivit ledorden. I slutändan mynnar de ändå i samma bäck. Egoism.
Jag har inget emot att betala skatt, om jag vet att pengarna går till samhällsutveckling och människohjälp. Dock känns det ganska meningslöst att betala ut pengar till vad som verkar vara totalt värdelösa politruksysslor och öppet fuskande.
Sorgligt nog, så hade man säkert kunnat bibehålla lönerna på dagens nivå, om man hade tagit itu på allvar med bidrags och skattefuskandet.
Och varför inte slopa merparten av alla meningslösa utredningar och sänka skatten ett snäpp också.
Ifrågasätt lönerna för direktörer och styrelseledamöter, så kan vi nog rädda försvaret också, skall ni se. Det är inte svårt att lösa många av de problem vi har idag, det är bara en fråga om vilja att göra det.
1 Guest(s)