February 13, 2003
720p - 1280×720×50p (50st helbilder/s)
1080p - 1920×1080×25p (25st helbilder/s - ev för TV-utsändning av filmer, Full-HD)
1080p - 1920×1080×24p (24st helbilder/s - film-mode, Full-HD)
osv
finns bra info på viki
http://sv.wikipedia.org/wiki/HDTV
March 14, 2001
Att 720p alltid använder 50b/s är inte riktigt sant, måhända att standarden säger något sånt men mycket material använder 25b/s.
Men generellt är det upplösningen som är skillnaden, dock spelar bitraten in väldigt mycket så 1080p är inte alltid bättre. 720p med väldigt hög bitrate, 40mbit+, ser riktigt bra ut.
August 16, 2003
engine52 wrote: Rent generellt spelar det väl ingen roll om man kör 720p eller 1080p för oss dödliga.
beror på hur stor skärm/duk man har.
syn, tittavstånd osv. spelar in.
har man säg 60" och uppåt så märker man en klar skillnad.
720p på min 100" duk känns inte så jätte högupplöst.
September 16, 2007
Poontus wrote: [quote=engine52]Rent generellt spelar det väl ingen roll om man kör 720p eller 1080p för oss dödliga.
beror på hur stor skärm/duk man har.
har man säg 60" och uppåt så märker man en klar skillnad.
720p på min 100" duk känns inte så jätte högupplöst.
Missade du biten med "oss dödliga"? jo jag tänkte väl det. Läs min post igen.
September 16, 2007
Soir wrote: Med "oss dödliga", tänker du då på de som inte har något jobb eller har riktigt, riktigt kass lön?
Annars förstår jag inte vad du försöker säga.
Tänker mer på den del av befolkningen som inte köper värsting skärmar. Vilket borde vara den största gruppen i Sverige. Sen att folk sitter på hårdvaruforum och vet sitt skit ser en skillnad är väl ingen jävla nyhet precis.. Iofs du är skåning :cy:
November 22, 2001
engine52 wrote: [quote=Soir]Med "oss dödliga", tänker du då på de som inte har något jobb eller har riktigt, riktigt kass lön?
Tänker mer på den del av befolkningen som inte köper värsting skärmar. Vilket borde vara den största gruppen i Sverige. Sen att folk sitter på hårdvaruforum och vet sitt skit ser en skillnad är väl ingen j**la nyhet precis.. Iofs du är skåning :cy:
Det är ingenting värsting med projektor.
Man kan köpa en 720p-proj med duk för under 10k, vilket e vad en normal ~40" tv kostar.
Ontopic så nej, på en normalstor tv är det ingen större skillnad.
September 16, 2007
Json_81 wrote: [quote=engine52][quote=Soir]Med "oss dödliga", tänker du då på de som inte har något jobb eller har riktigt, riktigt kass lön?
Tänker mer på den del av befolkningen som inte köper värsting skärmar. Vilket borde vara den största gruppen i Sverige. Sen att folk sitter på hårdvaruforum och vet sitt skit ser en skillnad är väl ingen j**la nyhet precis.. Iofs du är skåning :cy:
Man kan köpa en 720p-proj med duk för under 10k, vilket e vad en normal ~40" tv kostar.
Pratade vi inte 1080p vs 720p?
March 19, 2003
Pirates Of The Caribbean: At Worlds End Blu-Ray 1080p
http://www.imagebam.com/image/.....eb6c932329
http://www.imagebam.com/image/.....df5e932328
Hostel: Part II Blu-ray 1080p
http://www.freepicshost.net/pv.....VD_000.PNG
http://www.freepicshost.net/pv.....VD_001.PNG
http://www.freepicshost.net/pv.....VD_008.PNG
November 22, 2001
engine52 wrote: [quote=Json_81][quote=engine52][quote=Soir]Med "oss dödliga", tänker du då på de som inte har något jobb eller har riktigt, riktigt kass lön?
Jo och du påstod att ingen vanlig dödlig hade 60"+
September 16, 2007
Json_81 wrote: [quote=engine52][quote=Json_81][quote=engine52][quote=Soir]Med "oss dödliga", tänker du då på de som inte har något jobb eller har riktigt, riktigt kass lön?
Jo och du påstod att ingen vanlig dödlig hade 60"+
Men herregud, hur tolkar du egentligen!? Läser du möjligtvis med röven?
Vars påstod jag att ingen vanlig svensson/dödlig/what ever har en 60+ TV/projektor etc.?
March 19, 2003
Lämnade tillbaka min 42" full hd och tänkte köpa en 46" halv hd nu istället.
Känns inte som att man får ut så mycket av det just nu.
jadi jadi dator 1080p jadi jadi ps3 1080p
Kört 1080p material från datorn och har ps3 osv.
Men spelen på ps3 kör ofta inte ens i 1920x1080p fast de står 1080p på boxen.
Sen känns det som man måste ha alla fall över 46" om man skall känna av det.
Spelar inte så stor roll om man har en 42" med super duper hd och sitter xx meter ifrån då man inte kan uppfatta det då.
November 22, 2001
engine52 wrote:
Men herregud, hur tolkar du egentligen!? Läser du möjligtvis med röven?Vars påstod jag att ingen vanlig svensson/dödlig/what ever har en 60+ TV/projektor etc.?
engine52 wrote: [quote=Poontus]beror på hur stor skärm/duk man har.
har man säg 60" och uppåt så märker man en klar skillnad.720p på min 100" duk känns inte så jätte högupplöst.
September 16, 2007
Json_81 wrote: [quote=engine52] Men herregud, hur tolkar du egentligen!? Läser du möjligtvis med röven?
Vars påstod jag att ingen vanlig svensson/dödlig/what ever har en 60+ TV/projektor etc.?
har man säg 60" och uppåt så märker man en klar skillnad.720p på min 100" duk känns inte så jätte högupplöst.
Och där skrev jag verkligen att INGEN!!!!!!!!!!!!!1 hade en..
November 22, 2001
engine52 wrote: [quote=Json_81][quote=engine52] Men herregud, hur tolkar du egentligen!? Läser du möjligtvis med röven?
Och där skrev jag verkligen att INGEN!!!!!!!!!!!!!1 hade en..
Ja.
2 Guest(s)