January 8, 2005
kan bara instämma med folk ovan, över ett visst " (tum) så märks det skillnad, jag har studerat från 32-46 tums LCD tv apparater och skillnaden mellan 720p och 1080p är minimal, jag kan inte se nån skillnad.
enda skillnaden kommer när du ska köra via datorn, då du kan ha högre upplösning vid spel/allmänt dator användning, iofs så stödjer de flesta 720p LCD-TV aparater 1080i, vilket använder samma upplösning, kvaliten sägs vara lite sämre, vid olika använding, jag märker dock ingen större skillnad.
dock föredrar jag 720p material, främst för att jag kör det via datorn, och 1080p tenderar att ta mkt mer kraft från datorn vilket i vissa fall resulterar till att bilden kan lagga till.
för en entuaist och typ 52" så är nog 1080p något att satsa på ... enligt mig.
best regards, pole
Känner mej hopplöst omodern och ålderdomlig när jag kikar i den här tråden..
Sitter med en vanlig 20" (Text)-teve med bildrör och monohögtalare och tycker att den duger bra dom få gånger jag tittar på den. Ändå har jag ganska dålig syn.
:-s
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 26, 2004
32" då finns det nästan ingen anledning att ha en 1080p skärm. Visst om du vill sitta med näsan framtryckt framför skärmen.
Högre upplösning ju närmare kan du sitta skärmen utan att uppfatta "pixlarna" så att säga... Nu när det gäller större skärmar vill du ju inte sitta med näsan framför dem du får ju inte med hela bilden då.
Det bästa kalibreringsverktyget för sittavstånd är racinglir. Det går enkelt att bedömma fartkänslan. Sitt för nära du får mindre fartkänsla då du inte får med vad som händer vid sidorna med periferiseendet. Vid ett visst avstånd gör det dock ingen skillnad på fartkänslan. Här är det optimala sittavståndet. För min del ligger det runt 180 cm vilket på min 32" är fullt tillräckligt trots att den bara är en 720p skärm. Nu så visst har du perfekt syn så måhända får du ännu bättre skärma med 1080p. Men jag skulle säga 50" och högre är då du verkligen börjar se skillnad.
Detta betyder inte nu att du inte ser skillad på 720p alt 1080p material. Jag ser en avsevärd skillnad i skärpa trots att jag bara har en 720p skärm mellan filmer i 720p och 1080p. Även om den inte är så avgörande som det är mellan dvd kvalitet vs hd dvd/bluray i 1080p...
När det gäller spel så är 360n och PS 3 inte riktigt kraftfull nog för 1080p för det mesta. De flesta väljer att köra i 720p eller till och med mindre intern upplösning och fläska på med detaljer i stället.
Dock om du ska använda skärmen som datorskärm också så är ju 1920x1080 upplösning en stor fördel. 1360x768 som jag kör funkar bra men givetvis hade 1920x1080 varit betydligt bättre. Dock då hade man inte haft en suck att maxa Crysis som man gör nu 😎 Det är för min del inte värt prestanda förlusten helt enkelt då hade man vart tvungen att spendera än mer pengar i SLI...
March 7, 2004
ilg@dd wrote: Känner mej hopplöst omodern och ålderdomlig när jag kikar i den här tråden..
Sitter med en vanlig 20" (Text)-teve med bildrör och monohögtalare och tycker att den duger bra dom få gånger jag tittar på den. Ändå har jag ganska dålig syn.
Dålig syn är väl snarare en fördel om bilden inte är så bra? 😉
ZIre wrote: [quote=ilg@dd]Känner mej hopplöst omodern och ålderdomlig när jag kikar i den här tråden..
Nja, bilden är väl inte alltför dålig, jag hinner gott och väl läsa textremsorna och förstå den invecklade handlingen i dom Tyska porrfilmerna.
Allvarligt talat så har teve låg prio, eftersom jag mest bara ser nyheter på den.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2001
Använder man mpc med ffdshow och har allt rätt inställt så är inte bilden sämre än med VLC.
VLC använder sina egna codecs så om du inte fipplat om det så den istället använder extern codec (ffdshow) så gör den inte det så det kan ju vara något sånt som gör att du upplever det annorlunda.
MPC med ffdshow är erkänt bra i "videocommunityn" och när (inte om) ffdshow kommer med fullt multiprocessorstöd (finns beta version med det redan, till viss del) så kan alla andra codecs slänga sig i väggen.
Kan tillägga att det är ffdshow-tryouts nightly builds av xxl som jag använder.
March 5, 2002
Snorch wrote: Beror ju lite på vilken codec det använder. Men för H264 (x264) så skulle jag vilja påstå att ffdshow med media player cassic ger bäst bild.
Coreavc är nog "snabbare", det vill säga mindre krävande för datorn men betydligt sämre bild.
Hm, ger coreacv betydligt sämre bild? Har du några referenser på det? 🙂
Nyfiken..
January 8, 2005
Snorch wrote: Använder man mpc med ffdshow och har allt rätt inställt så är inte bilden sämre än med VLC.
VLC använder sina egna codecs så om du inte fipplat om det så den istället använder extern codec (ffdshow) så gör den inte det så det kan ju vara något sånt som gör att du upplever det annorlunda.MPC med ffdshow är erkänt bra i "videocommunityn" och när (inte om) ffdshow kommer med fullt multiprocessorstöd (finns beta version med det redan, till viss del) så kan alla andra codecs slänga sig i väggen.
Kan tillägga att det är ffdshow-tryouts nightly builds av xxl som jag använder.
jasså ? inte tänkt på det, tycker bara att jag får dålig bild med MPC ibland, tex så blir det kornigt i bakgrunden och i ljusa parti, inte på alla källor dock men en del.
VLC är sköter det hela lite bättre, om det använder ffdshow eller inte har jag inte kollat, körde bara igång det när MPC inte funkade så bra, och hållt mig till det. men ska tanka hem senaste ffdshow och se om det gör skillnad (beta builden).
best regards, pole
March 14, 2001
Fackamato wrote: [quote=Snorch]Beror ju lite på vilken codec det använder. Men för H264 (x264) så skulle jag vilja påstå att ffdshow med media player cassic ger bäst bild.
Coreavc är nog "snabbare", det vill säga mindre krävande för datorn men betydligt sämre bild.
Hm, ger coreacv betydligt sämre bild? Har du några referenser på det? 🙂
Nyfiken..
Betydligt var kanske att ta i, men det ger bättre.
Referenser har jag inga för tillfället och orkar inte leta upp några heller, men det har konstaterats att coreavc inte ger bra(bäst) bild flera gånger i diverse tester och jämförelser, både för egen del och andras.
Är du intresserad så kan du läsa väldigt mycket på doom9, finns lite jämförelser där också. Bland annat en tråd på 130 sidor/~2500 inlägg som det står mycket intressant i.
Polekatt:
Kolla vad du kör med för version av ffdshow (starta configuration, välj about till vänster så ser du versionen överst i rutan sen)
Kör du med gamla vanliga ffdshow är jag inte förvånad om du inte tycker det fungerar bra, den har inte blivit uppdaterad på år och dag och kommer inte bli det heller.
ffdshow-tryouts är ett nytt projekt som fortsatt utveckligen av ffdshow. Så använder du inte den så gör det, du behöver inte köra med nightlybuildsen utan prova med beta3an först.
October 31, 2003
ilg@dd wrote: [quote=ZIre][quote=ilg@dd]Känner mej hopplöst omodern och ålderdomlig när jag kikar i den här tråden..
Nja, bilden är väl inte alltför dålig, jag hinner gott och väl läsa textremsorna och förstå den invecklade handlingen i dom Tyska porrfilmerna.
Allvarligt talat så har teve låg prio, eftersom jag mest bara ser nyheter på den.
passa dig Text-tv är beroendeframkallande
1 Guest(s)