February 19, 2004
http://di.se/Index/Nyheter/200.....?src=xlink
Citerar mig själv:
Andre wrote: Kan absolut inte hålla med artikeln då den känns vädligt dåligt utformad.
Man måste först förstå att 80-talisterna är de yngsta på marknaden och genom generationer ifrån urminnestider anses de unga alltid att vara "den nya slöa" generation. (Hur var 40-talisterna när de kom ut på marknaden? Klart att man inte för höra hur dåliga de var när 30-20-10-talisterna är antingen döda eller bryr sig inte längre)
80-talisterna har högre utbildning än tidigare generationer vilket borde anse att lättjan är betydligt lägre bland 80-talisterna?
Nej, det förstår alla att det inte riktigt stämmer och det beror på samtliga faktorer som inte var inträknade t ex arbetsmarknadens oehört högre krav på 80-talisterna än deras fäders.Den undersökning som jag däremot tror på är den som nyligen publicerades av en professor vid något universitet här i Sverige där man konstaterade att 80-talisterna är mer karriärsdragna. De kallade även 80-talisterna för mer egoistiska men det skulle jag verkligen inte hålla med om.
Men vem som helst med lite tanke i hjärnkontoret borde lista ut att 80-tallisterna har växt upp i ett betydligt mer privatiserat Sverige än föregående generationer och föräldrarna är också mer framgångsrika än var deras fäder var. Man kan lätt ana deras syn på världen.D vs 80-talisterna är mer liberala och när de tar över makten kommer Sverige att få se en betydligt starkare höger-orienterad utveckling. Detta är ett fenomen som pågår i hela världen just nu, och nästa generation, 90-talisterna, kommer att vara ännu mer materialistiska. (växer upp i ett 80% privatiserat Sverige med större tillgång till material än någon tidigare generation)
Är det inte snart på tiden att 40-50-60 talisterna åker ut ur systemet? 😎
Det har väl alltid varit så att de olika generationerna varit oense om något..
"Gubbar" från -60 lyssnar på knäpp musik, och ynglen från -80 lyssnar på skrammel och dunk.. Vad man får för svar och utlåtande om diverse ting är ofta en generationsfråga.
Att 80-talisterna skulle vara "ett gäng omotiverade slöfockar" vette fasen om jag vill hålla med om, men de kanske har lite andra ideer om hur man löser saker och ting, därmed inte sagt att det på något sätt skulle vara fel sätt. Alla försöker vi väl finna genvägar för att få undan saker och ting lite snabbare, det är ren evolution i mina ögon. Dock förnimmer jag en smula mer människoförakt och egoism i de senare generationerna, fast det löser sej nog med åldern.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
whak wrote: 80-talisterna är uppvuxna med nes, eurotechno, turles och tasnformens. Så därför är vi som vi är. 🙂
Tror du delvis postade i fel tråd.. Det där är väl ämnen för stora fylletråden eller?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 29, 2003
ilg@dd wrote: Tror du delvis postade i fel tråd.. Det där är väl ämnen för stora fylletråden eller?
Får skylla på att jag är sjukt trött. :/
whak wrote: Får skylla på att jag är sjukt trött. :/
80-talist eller??
February 17, 2004
Tror inte 80-talisterna är latare eller dummare än någon annan generation. Däremot tror jag att de är mer medvetna om att det finns andra saker i livet än att jobba ihjäl sig. Så känner jag själv, är själv en försenad 70-talist. Många ungdomar jobbar och sen reser dom iväg och har kul.
3 Guest(s)