June 28, 2001
[Gamepredator wrote: Sulan]Grusbus är ju det som är roligast, satan va brett man kan åka 😀
Sardaukar: Gå in på http://www.93ssr.com och kolla om det funkar därifrån. Filmen finns under bilder tror jag...
brett med bakhjulsdrift ja, ner på 2ans växel och gasen i botten.
frammkrafs får man ju leka med handbromsen för att få sneställ.
October 22, 2002
Gueno wrote: [quote=GeneSiS]OMFG, du är ju inte riktigt klok ifall du inte tycker att 9-3SS är snygg.. My god.......
Jadu.. isåfall är jag inte riktigt klok heller.
Den ser förjävlig ut!
850 häst och framkrafs är ingen bra kombination.
Fyrkrafs och det spinner fortfarande fast dock mindre och att den skulle skjuta iväg som en skållad råtta när turbon börjar jobba på allvar.
Kolla in Dahlbäcks specialbyggda golf som har 800-900 hk och driver på alla fyra. Går bra att spinna loss med den också i höga farter.
Sen så tycker jag färgen var läcker och att 9,3 ser inte så tokiga ut heller.
October 22, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Gueno]Gött att veta att bakhjulsdriva är snabbare även med mindre häst. 😀
Ta ut två lika motorstarka bilar på en grusbana, en fram- och en bkhjulsdriven och testa vilken som e snabbast... 😛
Varför inte slänga med en fyrkrafsare också??
June 28, 2001
[Gamepredator wrote: Sulan]Inte då, vänsterbroms finns det nått som heter, ger mycket fina ställ och man tar sig igenom kurvor äckligt fort...
hur funkar detta då ? man bromsar och gasar sammtidigt ?
det kan jag göra med högerfoten...
squarepusher, specialbyggda och förstärkta såklart.
June 28, 2001
Quarzi wrote: [quote=Mind][quote=[Gamepredator] Sulan]Inte då, vänsterbroms finns det nått som heter, ger mycket fina ställ och man tar sig igenom kurvor äckligt fort...
hur funkar detta då ? man bromsar och gasar sammtidigt ?
det kan jag göra med högerfoten...
Korrekt
men vad har man för nytta av att bromsa och gasa sammtidigt ?
bromsen tar ju mer där fram, och det är ju framhjulsdrift vi pratar om.
hade det varit tvärtom skulle jag kunna se någon logik i det.
Mind wrote: [quote=Quarzi][quote=Mind][quote=[Gamepredator] Sulan]Inte då, vänsterbroms finns det nått som heter, ger mycket fina ställ och man tar sig igenom kurvor äckligt fort...
hur funkar detta då ? man bromsar och gasar sammtidigt ?
det kan jag göra med högerfoten...
Korrekt
men vad har man för nytta av att bromsa och gasa sammtidigt ?
bromsen tar ju mer där fram, och det är ju framhjulsdrift vi pratar om.
hade det varit tvärtom skulle jag kunna se någon logik i det.
Vill du köra fort med en framhjulsdriven bil så är vänsterbromsa kanon..Det bästa är att justera så bromsarna tar sämre fram, men gasar du och bromsar samtidigt så drar det bra i alla fall.
Karlsson på taket körde så, och det framgångsrikt..
*Edit*
Vitsen med detta är att bakvagnen ska slänga ut, så du tar kurvan med rejält ställ.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Mind wrote: med andra ord så kunde man lika väl ha en handbroms som inte låste sig lika lätt så hade man fått samma effekt som "vänsterbromsa" då.
eftersom det går ut på att få bakdelen att sladda.är man lätt på handen och ger det lite övning så ska det nog ge resultat.
Till hemmabruk duger det nog, men i typ rallysammanhang vill du nog hålla i ratten med så många händer som möjligt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 4, 2002
MrWeizel wrote: [quote=Steel]Sulan vet du om den kommer synas vid några events i sommar? 🙂
Ja, den kommer vara vid de flesta Sibylla-kiosker runt Trollhättan varje vardagskväll under sommaren, enligt löpande schema.
Btw, sjukt mycket pulver iaf. Dessutom tycker mitt otränade öga att motorrummet inte ser så jäkla ändrat ut. Inte som någon japs med 500hk+ direkt... 🙂
Det är brutalt mycket pillat i motorrummet. As matter of fact, det ÄR inte ens 9-3SS motorn! Det är samma motor som sitter i 9-5 Aero. Aluminium motorn som sitter i 9-3SS kan du aldrig i hela helvete få upp i 850hk. Eller jo, men dem kommer inte att hålla mer än 2min..
Sen är turbon grymt mycket större, dumpen brutalt mycket större.
Saxxat från hemsidan:
2.4 Ethanol
- Based on the Saab B234R
- Nira Automotive ECU
- Turbo charger xxxxx
- No intercooler
- 2 or 3 Stage NOS System
- 1640 cc injectors
- JE 92mm pistons
- H-profile rods
- Removed balance shafts
- Balanced
- 34mm inlet valves, 32mm exhaust valves
- Mechanical valve lifters
Som ni ser så går den på Ethanol, vilket gör att man får ut mer vrid och hk. Så hela styrsystemet är om-mappat så man kan köra på E85(?) Ifall det är det han kör. Han har bytt ut ventillyftarna mot mekaniska istället för hydrauliska, mm. mm.
EDIT: hade jag haft en kamera hade jag tagit en bild från 9-3SS som står på min gård.. 😉 Då hade du sett original motorn och kunnat jämföra..
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
November 4, 2002
squarepusher wrote: Hur fasen får dom drivknutarna att hålla med så mycket effekt? Har fått för mig att dom inte pallar så mycket på en framhjulsdriven bil.
Ehh, det är egentligen ingen skillnad alls emellan en drivknut från en framhjulsdriven och en bakhjulsdriven bil.................
Framhjulsdriven drivarm.
<>------<>
Bakhjulsdriven..
<>------<>
Hänger du med... 😉
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
November 18, 2003
GeneSiS wrote: [quote=MrWeizel][quote=Steel]Sulan vet du om den kommer synas vid några events i sommar? 🙂
Ja, den kommer vara vid de flesta Sibylla-kiosker runt Trollhättan varje vardagskväll under sommaren, enligt löpande schema.
Btw, sjukt mycket pulver iaf. Dessutom tycker mitt otränade öga att motorrummet inte ser så jäkla ändrat ut. Inte som någon japs med 500hk+ direkt... 🙂
Det är brutalt mycket pillat i motorrummet. As matter of fact, det ÄR inte ens 9-3SS motorn! Det är samma motor som sitter i 9-5 Aero. Aluminium motorn som sitter i 9-3SS kan du aldrig i hela h*****e få upp i 850hk. Eller jo, men dem kommer inte att hålla mer än 2min..
Sen är turbon grymt mycket större, dumpen brutalt mycket större.
Saxxat från hemsidan:
2.4 Ethanol
- Based on the Saab B234R
- Nira Automotive ECU
- Turbo charger xxxxx
- No intercooler
- 2 or 3 Stage NOS System
- 1640 cc injectors
- JE 92mm pistons
- H-profile rods
- Removed balance shafts
- Balanced
- 34mm inlet valves, 32mm exhaust valves
- Mechanical valve lifters
Som ni ser så går den på Ethanol, vilket gör att man får ut mer vrid och hk. Så hela styrsystemet är om-mappat så man kan köra på E85(?) Ifall det är det han kör. Han har bytt ut ventillyftarna mot mekaniska istället för hydrauliska, mm. mm.
EDIT: hade jag haft en kamera hade jag tagit en bild från 9-3SS som står på min gård.. 😉 Då hade du sett original motorn och kunnat jämföra..
va kul att de e fler som kör etanol 😛
October 31, 2003
GeneSiS wrote: [quote=squarepusher]Hur fasen får dom drivknutarna att hålla med så mycket effekt? Har fått för mig att dom inte pallar så mycket på en framhjulsdriven bil.
Ehh, det är egentligen ingen skillnad alls emellan en drivknut från en framhjulsdriven och en bakhjulsdriven bil.................
Framhjulsdriven drivarm.
<>------<>
Bakhjulsdriven..
<>------<>
Hänger du med... 😉
Vad är en drivarm, det finns ingen på min bil iaf(tror jag)
October 31, 2003
GeneSiS wrote: Som ni ser så går den på Ethanol, vilket gör att man får ut mer vrid och hk. Så hela styrsystemet är om-mappat så man kan köra på E85(?) Ifall det är det han kör. Han har bytt ut ventillyftarna mot mekaniska istället för hydrauliska, mm. mm.
E85 funkar med högre komp och laddtryck men har ett sämre energivärde än bensin. Mappa fär han väl göra ändå men det är ganska enkelt med Etanol, tändförställning på ca 25gradet och större spridare så funkar det även på en BMW 636csi 1984.
GeneSiS wrote: [quote=squarepusher]Hur fasen får dom drivknutarna att hålla med så mycket effekt? Har fått för mig att dom inte pallar så mycket på en framhjulsdriven bil.
Ehh, det är egentligen ingen skillnad alls emellan en drivknut från en framhjulsdriven och en bakhjulsdriven bil.................
Framhjulsdriven drivarm.
<>------<>
Bakhjulsdriven..
<>------<>
Hänger du med... 😉
Nu pratar du bara moderna bilar med individuell upphängning..
Äldre racers har stel bakaxel, och inga "drivknutar"..
Sen så svänger inte bakvagnen lika ofta/mycket som framvagnen, därav mer påfrestning på en framhjulsdriven bil..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 4, 2002
Yes, självklart är det ingen jänkare jag pratar om.. 😛
Men frågan var ifall en bak och en fram knut såg likadan ut..
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
November 4, 2002
MoparPower wrote: [quote=GeneSiS]Som ni ser så går den på Ethanol, vilket gör att man får ut mer vrid och hk. Så hela styrsystemet är om-mappat så man kan köra på E85(?) Ifall det är det han kör. Han har bytt ut ventillyftarna mot mekaniska istället för hydrauliska, mm. mm.
E85 funkar med högre komp och laddtryck men har ett sämre energivärde än bensin. Mappa fär han väl göra ändå men det är ganska enkelt med Etanol, tändförställning på ca 25gradet och större spridare så funkar det även på en BMW 636csi 1984.
jo, vill du starta bilen när det är -5 så lär du få göra mer än att ställa tändningen och kasta på större spridare.. 😉
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
2 Guest(s)