850hk Saab|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
850hk Saab
Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
sp_UserOfflineSmall Offline
848026
February 23, 2005 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]Grusbus är ju det som är roligast, satan va brett man kan åka 😀

Sardaukar: Gå in på http://www.93ssr.com och kolla om det funkar därifrån. Filmen finns under bilder tror jag...

brett med bakhjulsdrift ja, ner på 2ans växel och gasen i botten.

frammkrafs får man ju leka med handbromsen för att få sneställ.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
848033
February 23, 2005 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: frammkrafs får man ju leka med handbromsen för att få sneställ.

Eller så kan man släppa gasen.. tror jag.

Va gött det är att åka bakskaprk nu på vintern. :bgrin:

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
848064
February 23, 2005 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte då, vänsterbroms finns det nått som heter, ger mycket fina ställ och man tar sig igenom kurvor äckligt fort...

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
848198
February 24, 2005 - 2:38 am
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: [quote=GeneSiS]OMFG, du är ju inte riktigt klok ifall du inte tycker att 9-3SS är snygg.. My god.......

Jadu.. isåfall är jag inte riktigt klok heller.
Den ser förjävlig ut!

850 häst och framkrafs är ingen bra kombination.

Fyrkrafs och det spinner fortfarande fast dock mindre och att den skulle skjuta iväg som en skållad råtta när turbon börjar jobba på allvar.
Kolla in Dahlbäcks specialbyggda golf som har 800-900 hk och driver på alla fyra. Går bra att spinna loss med den också i höga farter.

Sen så tycker jag färgen var läcker och att 9,3 ser inte så tokiga ut heller.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
848199
February 24, 2005 - 2:41 am
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Gueno]Gött att veta att bakhjulsdriva är snabbare även med mindre häst. 😀

Ta ut två lika motorstarka bilar på en grusbana, en fram- och en bkhjulsdriven och testa vilken som e snabbast... 😛

Varför inte slänga med en fyrkrafsare också??

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
848258
February 24, 2005 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

Hur fasen får dom drivknutarna att hålla med så mycket effekt? Har fått för mig att dom inte pallar så mycket på en framhjulsdriven bil.

Mind
Member
Medlem
848331
February 24, 2005 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]Inte då, vänsterbroms finns det nått som heter, ger mycket fina ställ och man tar sig igenom kurvor äckligt fort...

hur funkar detta då ? man bromsar och gasar sammtidigt ?
det kan jag göra med högerfoten...

squarepusher, specialbyggda och förstärkta såklart.

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
848335
February 24, 2005 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]Inte då, vänsterbroms finns det nått som heter, ger mycket fina ställ och man tar sig igenom kurvor äckligt fort...

Korrekt

Mind
Member
Medlem
848449
February 24, 2005 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: [quote=Mind][quote=[Gamepredator] Sulan]Inte då, vänsterbroms finns det nått som heter, ger mycket fina ställ och man tar sig igenom kurvor äckligt fort...

Korrekt

men vad har man för nytta av att bromsa och gasa sammtidigt ?
bromsen tar ju mer där fram, och det är ju framhjulsdrift vi pratar om.

hade det varit tvärtom skulle jag kunna se någon logik i det.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
848450
February 24, 2005 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=Quarzi][quote=Mind][quote=[Gamepredator] Sulan]Inte då, vänsterbroms finns det nått som heter, ger mycket fina ställ och man tar sig igenom kurvor äckligt fort...

Korrekt

men vad har man för nytta av att bromsa och gasa sammtidigt ?
bromsen tar ju mer där fram, och det är ju framhjulsdrift vi pratar om.

hade det varit tvärtom skulle jag kunna se någon logik i det.

Vill du köra fort med en framhjulsdriven bil så är vänsterbromsa kanon..Det bästa är att justera så bromsarna tar sämre fram, men gasar du och bromsar samtidigt så drar det bra i alla fall.
Karlsson på taket körde så, och det framgångsrikt..
wink

*Edit*
Vitsen med detta är att bakvagnen ska slänga ut, så du tar kurvan med rejält ställ.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Mind
Member
Medlem
848453
February 24, 2005 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

med andra ord så kunde man lika väl ha en handbroms som inte låste sig lika lätt så hade man fått samma effekt som "vänsterbromsa" då.
eftersom det går ut på att få bakdelen att sladda.

är man lätt på handen och ger det lite övning så ska det nog ge resultat.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
848457
February 24, 2005 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: med andra ord så kunde man lika väl ha en handbroms som inte låste sig lika lätt så hade man fått samma effekt som "vänsterbromsa" då.
eftersom det går ut på att få bakdelen att sladda.

är man lätt på handen och ger det lite övning så ska det nog ge resultat.

Till hemmabruk duger det nog, men i typ rallysammanhang vill du nog hålla i ratten med så många händer som möjligt.
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
848563
February 24, 2005 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Steel]Sulan vet du om den kommer synas vid några events i sommar? 🙂

Ja, den kommer vara vid de flesta Sibylla-kiosker runt Trollhättan varje vardagskväll under sommaren, enligt löpande schema.

Btw, sjukt mycket pulver iaf. Dessutom tycker mitt otränade öga att motorrummet inte ser så jäkla ändrat ut. Inte som någon japs med 500hk+ direkt... 🙂

Det är brutalt mycket pillat i motorrummet. As matter of fact, det ÄR inte ens 9-3SS motorn! Det är samma motor som sitter i 9-5 Aero. Aluminium motorn som sitter i 9-3SS kan du aldrig i hela helvete få upp i 850hk. Eller jo, men dem kommer inte att hålla mer än 2min..
Sen är turbon grymt mycket större, dumpen brutalt mycket större.

Saxxat från hemsidan:

2.4 Ethanol

- Based on the Saab B234R
- Nira Automotive ECU
- Turbo charger xxxxx
- No intercooler
- 2 or 3 Stage NOS System
- 1640 cc injectors
- JE 92mm pistons
- H-profile rods
- Removed balance shafts
- Balanced
- 34mm inlet valves, 32mm exhaust valves
- Mechanical valve lifters

Som ni ser så går den på Ethanol, vilket gör att man får ut mer vrid och hk. Så hela styrsystemet är om-mappat så man kan köra på E85(?) Ifall det är det han kör. Han har bytt ut ventillyftarna mot mekaniska istället för hydrauliska, mm. mm.

EDIT: hade jag haft en kamera hade jag tagit en bild från 9-3SS som står på min gård.. 😉 Då hade du sett original motorn och kunnat jämföra..

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
848566
February 24, 2005 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Hur fasen får dom drivknutarna att hålla med så mycket effekt? Har fått för mig att dom inte pallar så mycket på en framhjulsdriven bil.

Ehh, det är egentligen ingen skillnad alls emellan en drivknut från en framhjulsdriven och en bakhjulsdriven bil.................

Framhjulsdriven drivarm.
<>------<>

Bakhjulsdriven..
<>------<>

Hänger du med... 😉

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
848576
February 24, 2005 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

GeneSiS wrote: [quote=MrWeizel][quote=Steel]Sulan vet du om den kommer synas vid några events i sommar? 🙂

Ja, den kommer vara vid de flesta Sibylla-kiosker runt Trollhättan varje vardagskväll under sommaren, enligt löpande schema.

Btw, sjukt mycket pulver iaf. Dessutom tycker mitt otränade öga att motorrummet inte ser så jäkla ändrat ut. Inte som någon japs med 500hk+ direkt... 🙂

Det är brutalt mycket pillat i motorrummet. As matter of fact, det ÄR inte ens 9-3SS motorn! Det är samma motor som sitter i 9-5 Aero. Aluminium motorn som sitter i 9-3SS kan du aldrig i hela h*****e få upp i 850hk. Eller jo, men dem kommer inte att hålla mer än 2min..
Sen är turbon grymt mycket större, dumpen brutalt mycket större.

Saxxat från hemsidan:

2.4 Ethanol

- Based on the Saab B234R
- Nira Automotive ECU
- Turbo charger xxxxx
- No intercooler
- 2 or 3 Stage NOS System
- 1640 cc injectors
- JE 92mm pistons
- H-profile rods
- Removed balance shafts
- Balanced
- 34mm inlet valves, 32mm exhaust valves
- Mechanical valve lifters

Som ni ser så går den på Ethanol, vilket gör att man får ut mer vrid och hk. Så hela styrsystemet är om-mappat så man kan köra på E85(?) Ifall det är det han kör. Han har bytt ut ventillyftarna mot mekaniska istället för hydrauliska, mm. mm.

EDIT: hade jag haft en kamera hade jag tagit en bild från 9-3SS som står på min gård.. 😉 Då hade du sett original motorn och kunnat jämföra..

va kul att de e fler som kör etanol 😛

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
848737
February 24, 2005 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

GeneSiS wrote: [quote=squarepusher]Hur fasen får dom drivknutarna att hålla med så mycket effekt? Har fått för mig att dom inte pallar så mycket på en framhjulsdriven bil.

Ehh, det är egentligen ingen skillnad alls emellan en drivknut från en framhjulsdriven och en bakhjulsdriven bil.................

Framhjulsdriven drivarm.
<>------<>

Bakhjulsdriven..
<>------<>

Hänger du med... 😉

Vad är en drivarm, det finns ingen på min bil iaf(tror jag)

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
848741
February 24, 2005 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

GeneSiS wrote: Som ni ser så går den på Ethanol, vilket gör att man får ut mer vrid och hk. Så hela styrsystemet är om-mappat så man kan köra på E85(?) Ifall det är det han kör. Han har bytt ut ventillyftarna mot mekaniska istället för hydrauliska, mm. mm.

E85 funkar med högre komp och laddtryck men har ett sämre energivärde än bensin. Mappa fär han väl göra ändå men det är ganska enkelt med Etanol, tändförställning på ca 25gradet och större spridare så funkar det även på en BMW 636csi 1984.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
848744
February 24, 2005 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

GeneSiS wrote: [quote=squarepusher]Hur fasen får dom drivknutarna att hålla med så mycket effekt? Har fått för mig att dom inte pallar så mycket på en framhjulsdriven bil.

Framhjulsdriven drivarm.
<>------<>

Bakhjulsdriven..
<>------<>

Hänger du med... 😉

Nu pratar du bara moderna bilar med individuell upphängning..
Äldre racers har stel bakaxel, och inga "drivknutar"..
Sen så svänger inte bakvagnen lika ofta/mycket som framvagnen, därav mer påfrestning på en framhjulsdriven bil..

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
848971
February 25, 2005 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Yes, självklart är det ingen jänkare jag pratar om.. 😛
Men frågan var ifall en bak och en fram knut såg likadan ut..

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
848972
February 25, 2005 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=GeneSiS]Som ni ser så går den på Ethanol, vilket gör att man får ut mer vrid och hk. Så hela styrsystemet är om-mappat så man kan köra på E85(?) Ifall det är det han kör. Han har bytt ut ventillyftarna mot mekaniska istället för hydrauliska, mm. mm.

E85 funkar med högre komp och laddtryck men har ett sämre energivärde än bensin. Mappa fär han väl göra ändå men det är ganska enkelt med Etanol, tändförställning på ca 25gradet och större spridare så funkar det även på en BMW 636csi 1984.

jo, vill du starta bilen när det är -5 så lär du få göra mer än att ställa tändningen och kasta på större spridare.. 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 337
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL