January 28, 2007
Hej
Jag har just köpt en blyackumulator på 12V.
Idag upptäckte jag att en av dom prylar jag vill driva med ackumulatorn vill ha 9V.
Jag har kopplat 9V-prylen till 12V-ackumulatorn och haft den igång en stund för att testa och allt verkar fungera som det ska.
Men...jag undrar om jag kommer att skada 9V-prylen i det långa loppet genom att mata den med för hög volt?
Är det ett big no-no att koppla så här fel som jag har gjort trots att allt verkar fungera?
Tacksam för svar
//andy
March 14, 2001
Kame_boy: Nej. Strömmen är normalt inget man styr utan den påverkas av spänningen.
Tex ett motstånd på 10ohm som du kopplar till 12V ger 1.2A över det, kopplar du det till 9V ger dig 0.9A. Spänningen styr strömmen.
Så om man istället för att styra spännignen styr strömmen (strömbegränsare) så sjunker spänningen till 9V om du kopplar 10ohm till labbagget med en strömbegränsare på 0.9A oavsett vilken spänning labbagget kan ge.
edit: Om saken klarar 12V istället för 9V beror helt på vad det är för något.
March 14, 2001
Eftersom strömmen pryler drar knappast är konstant kommer spänningen variera om du kopplar in ett motstånd.
Och hur smart är det att bränna bort så mycket effekt? Drar prylen 1000mA som adaptern lämnar får man bränna bort ~3W.
Nej några dioder med spänningsfall på ~0.7V funkar bättre.
January 28, 2007
Json_81 wrote: Varför inte bara köpa ett 9V-batteri?
Finns tyvärr inga blyackar på 9V (såvitt jag vet, iaf inte som man enkelt kan få tag på), endast 12V eller 6V.
Snorch wrote: Koppla några dioder i serie så får du lite lägre spänning. Tror faktist inte det är så noga att den får just 9V, går säkerligen med lite högre utan problem.
Jag fick samma tips om dioderna från annat håll men valde till sist att sticka iväg och köpa en simpel spänningsomvandlare på Kjell&Co som någon annan också tipsade mig om.
Allt funkar fint, problemet löst. Tack för era svar!
November 22, 2001
andiiii wrote: [quote=Json_81]Varför inte bara köpa ett 9V-batteri?
Finns tyvärr inga blyackar på 9V (såvitt jag vet, iaf inte som man enkelt kan få tag på), endast 12V eller 6V.
Snorch wrote: Koppla några dioder i serie så får du lite lägre spänning. Tror faktist inte det är så noga att den får just 9V, går säkerligen med lite högre utan problem.
Jag fick samma tips om dioderna från annat håll men valde till sist att sticka iväg och köpa en simpel spänningsomvandlare på Kjell&Co som någon annan också tipsade mig om.
Allt funkar fint, problemet löst. Tack för era svar!
Vad e det för monstergrej? En minneskortläsare borde ju knappt dra någon ström alls.
March 14, 2001
jarlen wrote: Dioder och motstånd är två helt skilda saker, det du behövde var motstånd, och det måste vara tåliga motstånd (det finns specifierat hur mycket motståndet tål, angivet i Watt).
Klart det är det. Men ett motstånd är inte lämpligt då strömmen inte är konstant och då kommer spänningen ändras.
En diod däremot, ex 1N4001, klarar 1A och har ett spänningsfall på minst 0.7V och ~0.9V vid 1A så kopplar du tre stycken i serie kommer du få som minst ett spänningsfall på 2.1V och något högre vid lite belastning.
Detta är betydligt mycket bättre och billigare sätt att få en "stabil" spänning som håller sig inom rimliga nivåer trots att belastningen ändras, istället för att använda effektmotstånd.
2 Guest(s)