Det tog en hel del år innan Storpotäten insåg vad bl.a jag själv befarade skulle hända vid en utförsäljning av det av skattemedel uppbyggda telefonbolaget Televerket/Telia.
"Björn Rosengren stod bakom utförsäljningen av Teliaaktier som kostade småspararna en förmögenhet.
Nu gör han en pudel inför hela svenska folket.
– Jag gjorde en felbedömning, säger Björn Rosengren."
"Aktierna såldes dyrt – för 85 kronor. Men dåvarande näringsminister Björn Rosengren gick i god för att det var ett bra köp.
Han hade fel.
Aktien rasade nästan direkt. Två år senare var den nere i 20,70 kronor. De svenska småspararna förlorade stora pengar."
http://www.aftonbladet.se/vss/.....43,00.html
Det är lätt att bolla runt med pengar som inte är ens egna, alldeles för lätt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 7, 2006
Jojo, det går bra att sälja när det är sosse regeringar till förlustpriser men nu när det är borgerlig så måste man göra helomvänding så man kan gnälla på dem.
Bara ett ytterligare bevis på hur falska sossarna är, de säger en sak och gör en helt annan, hela tiden. Dessutom kommer jag ihåg att i stort sett ALLA ekonomer utanför regeringen sa att det var en dålig affär, något som sossarna struntade i fullständigt.
Att man sedan emotsätter sig en delning av nätet och tjänsterna är ju bara ett bevis på att de gärna vill att telia ska kunna styra och ställa över alla andra bolag som också vill erbjuda adsl och telefon tjänster.
Nej, tack och lov har vi en vettig regering nuförtiden som kommer ta bort allt sådant skit, självklart ska nätet vara ett separat bolag.
aa32 wrote: Jojo, det går bra att sälja när det är sosse regeringar till förlustpriser men nu när det är borgerlig så måste man göra helomvänding så man kan gnälla på dem.
Bara ett ytterligare bevis på hur falska sossarna är, de säger en sak och gör en helt annan, hela tiden. Dessutom kommer jag ihåg att i stort sett ALLA ekonomer utanför regeringen sa att det var en dålig affär, något som sossarna struntade i fullständigt.
Att man sedan emotsätter sig en delning av nätet och tjänsterna är ju bara ett bevis på att de gärna vill att telia ska kunna styra och ställa över alla andra bolag som också vill erbjuda adsl och telefon tjänster.
Nej, tack och lov har vi en vettig regering nuförtiden som kommer ta bort allt sådant skit, självklart ska nätet vara ett separat bolag.
??
Kan du ta det där igen??
🙄
Är du öht medveten om vad det är du diskuterar?
Borgarna hade länge velat sälja ut Telia, och Rosengren (Fd. TCO-höjdare) kunde lika gärna ha suttit i en Borgerlig regering och sålt ut det iaf..
Skanova och Telia är f.ö separata bolag.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 7, 2006
ilg@dd wrote:
Kan du ta det där igen??
Vad ska jag "ta igen" ? Jag vet att borgarna vill sälja ut, men det är otroligt falskt att sossarna idag på alla sätt försöker kritisera borgarna idag när de annonserar utförsäljningar när de själva så envist ville sälja telia trots att många sa att det var en förlust affär.
ilg@dd wrote: ..och Rosengren (Fd. TCO-höjdare) kunde lika gärna ha suttit i en Borgerlig regering och sålt ut det iaf...
Hur du kan få för dig att Björn Rosengren lika gärna kunde setat i en borgerlig regering vet jag inte, han är rå sosse.
ilg@dd wrote: .
Läs artikeln igen kanske ?
"Telia äger kopparledningarna och behöver inte släppa in andra aktörer utan att ta bra betalt. Man hindrar konkurrensen när det gäller internet, säger Björn Rosengren.", "Nu vill jag råda Mats Odell att inte upprepa mitt misstag utan separera Telia och kopparnätet."
Uppenbarligen är det inte så att skanova äger nätet som många verkar tro.
ilg@dd wrote: Är du öht medveten om vad det är du diskuterar?
Jag vet inte riktigt vad du ville diskutera med ditt första inlägg, men jag svarade vad jag tyckte, tråkigt att du tar en konstig attityd till folk som svarar.
November 27, 2003
aa32 wrote: Jag vet inte riktigt vad du ville diskutera med ditt första inlägg, men jag svarade vad jag tyckte, tråkigt att du tar en konstig attityd till folk som svarar.
Jag tror faktiskt inte han hade mer än avsikt att visa att Rosengren gjorde bort sig och att han nu erkänner det.
Utförsäljningen av de andra bolagen var det du som drog in och ingen annan 😉
//Andreas
aa32 wrote: [quote=ilg@dd] Kan du ta det där igen??
Vad ska jag "ta igen" ? Jag vet att borgarna vill sälja ut, men det är otroligt falskt att sossarna idag på alla sätt försöker kritisera borgarna idag när de annonserar utförsäljningar när de själva så envist ville sälja telia trots att många sa att det var en förlust affär.
ilg@dd wrote: ..och Rosengren (Fd. TCO-höjdare) kunde lika gärna ha suttit i en Borgerlig regering och sålt ut det iaf...
Hur du kan få för dig att Björn Rosengren lika gärna kunde setat i en borgerlig regering vet jag inte, han är rå sosse.
Björn Rosengren är sedan länge känd smilfink som lägger sina sympatier där det lönar sej bäst, och efter skandalen på TCO så kändes det väl antagligen naturligt (Och lönande) att agera socialdemokrat.
aa32 wrote: [quote=ilg@dd].
Läs artikeln igen kanske ?
"Telia äger kopparledningarna och behöver inte släppa in andra aktörer utan att ta bra betalt. Man hindrar konkurrensen när det gäller internet, säger Björn Rosengren.", "Nu vill jag råda Mats Odell att inte upprepa mitt misstag utan separera Telia och kopparnätet."
Uppenbarligen är det inte så att skanova äger nätet som många verkar tro.
Sakfel i tidningen..
Skanova är ett fristående "varumärke", dock med Teliasonera som ägare.
Skanova äger och hyr ut bandbredd på kopparnätet, inte Telia.
aa32 wrote: [quote=ilg@dd]Är du öht medveten om vad det är du diskuterar?
Jag vet inte riktigt vad du ville diskutera med ditt första inlägg, men jag svarade vad jag tyckte, tråkigt att du tar en konstig attityd till folk som svarar.
Konstig attityd??
Du skrev ju en massa bagel..
Tyngdpunkten i mitt inlägg ligger, eller skulle ligga på att Rosengren lurade det Svenska folket att köpa Teliaaktier och hans påstående om att det skulle vara en god affär för dom som köpte.. Vad blev det av det?
Callister wrote: När ska vi få en högernisse på nh som kan kontra illgadd och vänster i samma energi. :bgrin:
Det här har egentligen inget med politisk hemvist att göra, jag tycker bara att det är överjävligt fult gjort att det öht fick gå till på detta sätt, oavsett vilket block som hade gjort det.
October 18, 2006
Naturligtvis skall statliga företag säljas ut så fort som möjligt.
Staten varken kan eller ska driva företag.
Vad gäller Teliautförsäljningen så har jag bara följande att säja:
Om en massa fårskallar köper aktier till fantasipriser mitt i en bubbla av aldrig tidigare skådat slag på rekommendation av något så vansinnigt som en sossepolitruk med bakgrund från facket, ja då jävlar kan folk skylla sej själv.
Josey Wales wrote: Naturligtvis skall statliga företag säljas ut så fort som möjligt.
Staten varken kan eller ska driva företag.Vad gäller Teliautförsäljningen så har jag bara följande att säja:
Om en massa fårskallar köper aktier till fantasipriser mitt i en bubbla av aldrig tidigare skådat slag på rekommendation av något så vansinnigt som en sossepolitruk med bakgrund från facket, ja då j**lar kan folk skylla sej själv.
Så du ser det som helt ok att sälja ut företag som vanligt folk fått betala via skattsedeln?
Och sen bli lurade att köpa aktier i ett företag dom hjälpt till att bygga upp, bara för att mista pengarna på det..
Jag ser det som att staten lurat skjortan av vanligt folk, 2 gånger t.om..
En utförsäljning genererar en summa pngar vid ett tillfälle, ett ägande ger utdelning och möjlighet att påverka marknaden hela vägen.
Men å andra sidan så kanske inte folk bryr sej så mycket vad staten gör med skatteslantarna, men den åsikten torde väl betyda att skatten kan vara högre än nu + att dom pengarna går till just inget alls.
Jag personligen ser då helst att skattepengarna går till något vettigt, och att det ger medborgaren något tillbaks..
January 28, 2003
Visst, utdelningar kommer gås miste om. MEN, inget bolag delar ut i närheten av vad de är värda vid en försäljning. Skulle man sälja ut och göra det enda rätta med pengarna; Betala av statsskulden, så skulle de minskade räntekostnaderna antagligen täcka upp den förlorade utdelningen med råge. Och detta, i sin tur, skulle vara en garant för en ljusare framtid.
Sedan tycker jag det är ett otroligt lustigt förslag att bolagen skulle delas ut till alla svenska medborgare. Om jag minns rätt, så skulle det innebära i princip 20-25 000kr per medborgare. Det hade nog varit skitbra för inflationen... 😛
MrWeizel wrote: Visst, utdelningar kommer gås miste om. MEN, inget bolag delar ut i närheten av vad de är värda vid en försäljning. Skulle man sälja ut och göra det enda rätta med pengarna; Betala av statsskulden, så skulle de minskade räntekostnaderna antagligen täcka upp den förlorade utdelningen med råge. Och detta, i sin tur, skulle vara en garant för en ljusare framtid.
Snicksnack, Telia genererar och har alltid genererat bra med kulor till statskassan.
http://mobil.svt.se/svt/jsp/Cr.....rik_629980
MrWeizel wrote:
Sedan tycker jag det är ett otroligt lustigt förslag att bolagen skulle delas ut till alla svenska medborgare. Om jag minns rätt, så skulle det innebära i princip 20-25 000kr per medborgare. Det hade nog varit skitbra för inflationen... 😛
Jag har aldrig menat att det skulle säljas ut och delas ut pengar till folk..
Har man inom landet ett statsbekostat nät, så skall det fortsätta i statlig regi.
Vill någon kasta sej in i den branchen kan gott dessa kapitalister bekosta uppbyggnaden av ett eget nät.
Det är ju för faen infrastruktur det handlar om..
Se bara hur operatörerna för 3G har skött sej..
October 18, 2006
ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales]Naturligtvis skall statliga företag säljas ut så fort som möjligt.
Staten varken kan eller ska driva företag.Vad gäller Teliautförsäljningen så har jag bara följande att säja:
Om en massa fårskallar köper aktier till fantasipriser mitt i en bubbla av aldrig tidigare skådat slag på rekommendation av något så vansinnigt som en sossepolitruk med bakgrund från facket, ja då j**lar kan folk skylla sej själv.
Så du ser det som helt ok att sälja ut företag som vanligt folk fått betala via skattsedeln?
Och sen bli lurade att köpa aktier i ett företag dom hjälpt till att bygga upp, bara för att mista pengarna på det..
En utförsäljning genererar en summa pngar vid ett tillfälle, ett ägande ger utdelning och möjlighet att påverka marknaden hela vägen.
Men å andra sidan så kanske inte folk bryr sej så mycket vad staten gör med skatteslantarna, men den åsikten torde väl betyda att skatten kan vara högre än nu + att dom pengarna går till just inget alls.
Jag personligen ser då helst att skattepengarna går till något vettigt, och att det ger medborgaren något tillbaks..
Som jag skrev så skall inte staten driva företag.
Dels anser jag det av rent ideologiska skäl men det är lika sant av rena förnuftsskäl.
Ett statligt företag kommer alltid att vara utlämnat till direktiv från den rådande majoriteten snarare än hur det är lämpligast att agera på marknaden vid varje givet tillfälle, det är ingen slump att alla statliga företag agerar i gamla mogna branscher och inte visar något intresse alls av att förnya sej (förutom Vattenfall då som investerar hårt i brunkol).
När det gäller nya stora branscher som IT, biokemi och liknande så lyser statliga företag helt med sin frånvaro.
Att det sedan blir fri konkurrens om inte staten längre har något behov av att manipulera konkurrenslagstiftningen för att gynna sina bolag (Skanova, SBAB) är ytterligare en bonus i sammanhanget.
Pengar till statskassan drar företagen in i alla fall genom bolagsskatter, sociala avgifter och den skatt arbetstagarna betalar och att antyda att skattebetalarna har betalat företagen det är ju att säja att företagen är en belastning så då borde det ju vara ännu mer angeläget att sälja ut. För staten skall väl inte driva företag som går med förlust?
Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd][quote=Josey Wales]Naturligtvis skall statliga företag säljas ut så fort som möjligt.
Som jag skrev så skall inte staten driva företag.
Dels anser jag det av rent ideologiska skäl men det är lika sant av rena förnuftsskäl.
Ett statligt företag kommer alltid att vara utlämnat till direktiv från den rådande majoriteten snarare än hur det är lämpligast att agera på marknaden vid varje givet tillfälle, det är ingen slump att alla statliga företag agerar i gamla mogna branscher och inte visar något intresse alls av att förnya sej (förutom Vattenfall då som investerar hårt i brunkol).
När det gäller nya stora branscher som IT, biokemi och liknande så lyser statliga företag helt med sin frånvaro.
Att det sedan blir fri konkurrens om inte staten längre har något behov av att manipulera konkurrenslagstiftningen för att gynna sina bolag (Skanova, SBAB) är ytterligare en bonus i sammanhanget.
Pengar till statskassan drar företagen in i alla fall genom bolagsskatter, sociala avgifter och den skatt arbetstagarna betalar och att antyda att skattebetalarna har betalat företagen det är ju att säja att företagen är en belastning så då borde det ju vara ännu mer angeläget att sälja ut. För staten skall väl inte driva företag som går med förlust?
Som tidigare så går våra åsikter isär på många punkter..
Vad det gäller själva infrastrukturen, så anser jag att staten helt klart ska ha ett finger, för all del en jäkla massa fingrar med i spelet på den punkten.
I dessa "infrastrukturbolag" är det inte meningen att det skall håvas in en massa pengar, det skall i princip bara vara självbärande eftersom det är att anse som en service för medborgarna.
Se bara hur Post, SJ har blivit efter "avregleringen"..
Postkontoren finns i princip inte ens kvar, iaf inte på glesbygd. Och SJ och järnvägen?? Har väl aldrig gått så dåligt som nu..Företagen flyr SJ, och anlitar tradare för sina frakter istället, p.g.a lägre fraktkostnader per landsväg..
Näe, vill man drastiskt försämra både ekonomiska förutsättningar för folk och företag + försämra miljön..Ja, då skall man satsa på att sälja ut allt..
Nån som minns Nordbankens problem för ett antal år sedan?? Privat i all ära, men när det kärvar, ja, då är det vi skattebetalare som får plocka fram stora bruna igen.. Allt för att storpotäterna ska få spela monopol med pengar dom inte har..
Ganska lustigt egentligen, ofta är det samma personer som gnäller över fastighet/förmögenhetsskatten som vill sälja ut statliga bolag??
Var är skillnaden? I båda fallen handlar det om att blåsa folk på än mer pengar på det som de redan betalt.
October 18, 2006
Att lägga ner posten i den form den hade var med facit i hand ett genialiskt beslut. Att haft alla postkontor kvar med den bemanning som krävs skulle idag vara en gigantisk förlustaffär eftersom folk i gemen nästan aldrig utnyttjar den typ av tjänster som posten tillhandahöll.
Min mamma jobbde på posten och nu jobbar hon på svensk kassaservice och även med det kraftigt minskade antalet kontor så har de i stort sett inga kunder alls nu för tiden.
Bor du på landet har du väl förresten fortfarande hårt subventionerad lantbrevbäring, en service som vi som bor i städer endast kan drömma om.
SJ är en annan historia, det sköts inkompetent, det kan både statliga och privata företag göra. Om inkompetent ledning skulle vara ett kriterium för att förstatliga något så skulle antagligen Facit fortfarande skruva ihop mekaniska räknemaskiner i statlig regi t.ex.
Jag har fortfarande svårt att förstå ditt resonemnang att skattebetalarna betalar för de statliga företagen, om så är fallet så måste de ju gå med förlust och då vill jag som (motvillig) skattebetalare definitivt sälja ut så fort det bara går innan jag måste skjuta till ännu mer pengar.
October 31, 2003
Josey Wales wrote: Ilg@dd:
Att lägga ner posten i den form den hade var med facit i hand ett genialiskt beslut. Att haft alla postkontor kvar med den bemanning som krävs skulle idag vara en gigantisk förlustaffär eftersom folk i gemen nästan aldrig utnyttjar den typ av tjänster som posten tillhandahöll.
Min mamma jobbde på posten och nu jobbar hon på svensk kassaservice och även med det kraftigt minskade antalet kontor så har de i stort sett inga kunder alls nu för tiden.
Bor du på landet har du väl förresten fortfarande hårt subventionerad lantbrevbäring, en service som vi som bor i städer endast kan drömma om.SJ är en annan historia, det sköts inkompetent, det kan både statliga och privata företag göra. Om inkompetent ledning skulle vara ett kriterium för att förstatliga något så skulle antagligen Facit fortfarande skruva ihop mekaniska räknemaskiner i statlig regi t.ex.
Jag har fortfarande svårt att förstå ditt resonemnang att skattebetalarna betalar för de statliga företagen, om så är fallet så måste de ju gå med förlust och då vill jag som (motvillig) skattebetalare definitivt sälja ut så fort det bara går innan jag måste skjuta till ännu mer pengar.
Vem har betalat för 9 400 km elektrifierad Järnväg då? Det gör man knappast genom att panta burkar.
1 Guest(s)