[AB] – Ett misstag att sälja Telia..|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] – Ett misstag att sälja Telia..
Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
sp_UserOfflineSmall Offline
1124648
March 17, 2007 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=Josey Wales]Ilg@dd:

Att lägga ner posten i den form den hade var med facit i hand ett genialiskt beslut. Att haft alla postkontor kvar med den bemanning som krävs skulle idag vara en gigantisk förlustaffär eftersom folk i gemen nästan aldrig utnyttjar den typ av tjänster som posten tillhandahöll.
Min mamma jobbde på posten och nu jobbar hon på svensk kassaservice och även med det kraftigt minskade antalet kontor så har de i stort sett inga kunder alls nu för tiden.
Bor du på landet har du väl förresten fortfarande hårt subventionerad lantbrevbäring, en service som vi som bor i städer endast kan drömma om.

SJ är en annan historia, det sköts inkompetent, det kan både statliga och privata företag göra. Om inkompetent ledning skulle vara ett kriterium för att förstatliga något så skulle antagligen Facit fortfarande skruva ihop mekaniska räknemaskiner i statlig regi t.ex.

Jag har fortfarande svårt att förstå ditt resonemnang att skattebetalarna betalar för de statliga företagen, om så är fallet så måste de ju gå med förlust och då vill jag som (motvillig) skattebetalare definitivt sälja ut så fort det bara går innan jag måste skjuta till ännu mer pengar.

Vem har betalat för 9 400 km elektrifierad Järnväg då? Det gör man knappast genom att panta burkar.

Nu förstår jag ingenting?
Menar du att biljetter och tågfrakt var gratis när SJ var statligt?
Dum som jag är så trodde jag att det kostade pengar att åka tåg även förut och att de pengarna användes till investeringar i infrastruktur och vagnar.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
1127724
March 30, 2007 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=MoparPower][quote=Josey Wales]Ilg@dd:

Att lägga ner posten i den form den hade var med facit i hand ett genialiskt beslut. Att haft alla postkontor kvar med den bemanning som krävs skulle idag vara en gigantisk förlustaffär eftersom folk i gemen nästan aldrig utnyttjar den typ av tjänster som posten tillhandahöll.
Min mamma jobbde på posten och nu jobbar hon på svensk kassaservice och även med det kraftigt minskade antalet kontor så har de i stort sett inga kunder alls nu för tiden.
Bor du på landet har du väl förresten fortfarande hårt subventionerad lantbrevbäring, en service som vi som bor i städer endast kan drömma om.

SJ är en annan historia, det sköts inkompetent, det kan både statliga och privata företag göra. Om inkompetent ledning skulle vara ett kriterium för att förstatliga något så skulle antagligen Facit fortfarande skruva ihop mekaniska räknemaskiner i statlig regi t.ex.

Jag har fortfarande svårt att förstå ditt resonemnang att skattebetalarna betalar för de statliga företagen, om så är fallet så måste de ju gå med förlust och då vill jag som (motvillig) skattebetalare definitivt sälja ut så fort det bara går innan jag måste skjuta till ännu mer pengar.

Vem har betalat för 9 400 km elektrifierad Järnväg då? Det gör man knappast genom att panta burkar.

Dum som jag är så trodde jag att det kostade pengar att åka tåg även förut och att de pengarna användes till investeringar i infrastruktur och vagnar.

Tror du att Banverket och Sj är samma sak?

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1127850
March 31, 2007 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=Josey Wales][quote=MoparPower][quote=Josey Wales]Ilg@dd:

Tror du att Banverket och Sj är samma sak?

Nej naturligtvis inte.
Menar du att inte en krona av de pengar som SJ drar in går till banverket utan att banverket endast drivs med skattepengar?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 31
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL