October 18, 2006
MoparPower wrote: [quote=Josey Wales]Ilg@dd:
Att lägga ner posten i den form den hade var med facit i hand ett genialiskt beslut. Att haft alla postkontor kvar med den bemanning som krävs skulle idag vara en gigantisk förlustaffär eftersom folk i gemen nästan aldrig utnyttjar den typ av tjänster som posten tillhandahöll.
Min mamma jobbde på posten och nu jobbar hon på svensk kassaservice och även med det kraftigt minskade antalet kontor så har de i stort sett inga kunder alls nu för tiden.
Bor du på landet har du väl förresten fortfarande hårt subventionerad lantbrevbäring, en service som vi som bor i städer endast kan drömma om.SJ är en annan historia, det sköts inkompetent, det kan både statliga och privata företag göra. Om inkompetent ledning skulle vara ett kriterium för att förstatliga något så skulle antagligen Facit fortfarande skruva ihop mekaniska räknemaskiner i statlig regi t.ex.
Jag har fortfarande svårt att förstå ditt resonemnang att skattebetalarna betalar för de statliga företagen, om så är fallet så måste de ju gå med förlust och då vill jag som (motvillig) skattebetalare definitivt sälja ut så fort det bara går innan jag måste skjuta till ännu mer pengar.
Vem har betalat för 9 400 km elektrifierad Järnväg då? Det gör man knappast genom att panta burkar.
Nu förstår jag ingenting?
Menar du att biljetter och tågfrakt var gratis när SJ var statligt?
Dum som jag är så trodde jag att det kostade pengar att åka tåg även förut och att de pengarna användes till investeringar i infrastruktur och vagnar.
October 31, 2003
Josey Wales wrote: [quote=MoparPower][quote=Josey Wales]Ilg@dd:
Att lägga ner posten i den form den hade var med facit i hand ett genialiskt beslut. Att haft alla postkontor kvar med den bemanning som krävs skulle idag vara en gigantisk förlustaffär eftersom folk i gemen nästan aldrig utnyttjar den typ av tjänster som posten tillhandahöll.
Min mamma jobbde på posten och nu jobbar hon på svensk kassaservice och även med det kraftigt minskade antalet kontor så har de i stort sett inga kunder alls nu för tiden.
Bor du på landet har du väl förresten fortfarande hårt subventionerad lantbrevbäring, en service som vi som bor i städer endast kan drömma om.SJ är en annan historia, det sköts inkompetent, det kan både statliga och privata företag göra. Om inkompetent ledning skulle vara ett kriterium för att förstatliga något så skulle antagligen Facit fortfarande skruva ihop mekaniska räknemaskiner i statlig regi t.ex.
Jag har fortfarande svårt att förstå ditt resonemnang att skattebetalarna betalar för de statliga företagen, om så är fallet så måste de ju gå med förlust och då vill jag som (motvillig) skattebetalare definitivt sälja ut så fort det bara går innan jag måste skjuta till ännu mer pengar.
Vem har betalat för 9 400 km elektrifierad Järnväg då? Det gör man knappast genom att panta burkar.
Nu förstår jag ingenting?
Menar du att biljetter och tågfrakt var gratis när SJ var statligt?
Dum som jag är så trodde jag att det kostade pengar att åka tåg även förut och att de pengarna användes till investeringar i infrastruktur och vagnar.
Tror du att Banverket och Sj är samma sak?
October 18, 2006
MoparPower wrote: [quote=Josey Wales][quote=MoparPower][quote=Josey Wales]Ilg@dd:
Att lägga ner posten i den form den hade var med facit i hand ett genialiskt beslut. Att haft alla postkontor kvar med den bemanning som krävs skulle idag vara en gigantisk förlustaffär eftersom folk i gemen nästan aldrig utnyttjar den typ av tjänster som posten tillhandahöll.
Min mamma jobbde på posten och nu jobbar hon på svensk kassaservice och även med det kraftigt minskade antalet kontor så har de i stort sett inga kunder alls nu för tiden.
Bor du på landet har du väl förresten fortfarande hårt subventionerad lantbrevbäring, en service som vi som bor i städer endast kan drömma om.SJ är en annan historia, det sköts inkompetent, det kan både statliga och privata företag göra. Om inkompetent ledning skulle vara ett kriterium för att förstatliga något så skulle antagligen Facit fortfarande skruva ihop mekaniska räknemaskiner i statlig regi t.ex.
Jag har fortfarande svårt att förstå ditt resonemnang att skattebetalarna betalar för de statliga företagen, om så är fallet så måste de ju gå med förlust och då vill jag som (motvillig) skattebetalare definitivt sälja ut så fort det bara går innan jag måste skjuta till ännu mer pengar.
Vem har betalat för 9 400 km elektrifierad Järnväg då? Det gör man knappast genom att panta burkar.
Nu förstår jag ingenting?
Menar du att biljetter och tågfrakt var gratis när SJ var statligt?
Dum som jag är så trodde jag att det kostade pengar att åka tåg även förut och att de pengarna användes till investeringar i infrastruktur och vagnar.
Tror du att Banverket och Sj är samma sak?
Nej naturligtvis inte.
Menar du att inte en krona av de pengar som SJ drar in går till banverket utan att banverket endast drivs med skattepengar?
1 Guest(s)