[AB] Angående dödsskjutningen av Daniel|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] Angående dödsskjutningen av Daniel
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
sp_UserOfflineSmall Offline
969463
October 26, 2005 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Baskagge wrote: Polismannen tänkte skjuta honom i benet men skottet studsade på staketet och träffade olyckligt. Anledningen till att de använder den nya ammunitionen är för att den gamla kunde gå igenom en person och även skada människor bakom gärningsmannen. En annan anledning är att den gamla ammunitionen är ganska ineffektiv när det gäller att få stopp på brottslingen, krävdes många skott innan det gav önskvärd effekt.

Själva genomskjutningsfaran har det funnits effektiva lösningar på sedan långt tillbaka. Redan för 25-30 år sedan utvecklades det en ammunition, Glaser Safety Slug, som mer eller mindre eliminerade det problemet.
Dock så tror nog tyvärr polisen att det verkar vara ett vettigt argument när man försvarar sitt nyförvärv för media. Klart dum strategi när det gäller mediahantering.....

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
969472
October 26, 2005 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte frågan om att militären inte är intresserad, saken är att den att ammunitionen är föbjuden enligt Geneve-konventionen?, om jag inte minns fel, då den anses skapa onödigt lidande. Som jag sa innan så har ingen någonsin dödats pga genomskjutning. Visst kan dom hävda att stoppkraften är för dålig i helmantlat när dom ska stoppa narkomaner men då borde det ju i rimlighetens namn vara bättre att använda elpistoler istället för en kula som dödar. Polisen ska trots allt stoppa och gripa brottslingar, inte döda dom.

Vi kan ju ta Hannes som blev skadeskjuten under Göteborgskravallerna tex, hade han blivit träffad av dagens ammunition så hade han förmodligen inte överlevt, var väldigt nära att stryka med redan med den gamla ammon. Tycka vad man vill om att kasta sten på polisen men det är inte värt att dödas för iaf.

Rauws
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 230
969473
October 26, 2005 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Polisen agerade rätt helt klart, oturen var ju som någon annan nämnde att kulan studsade på staketet. Dock så är också jag helt emot ammunitionen som Svenska Polisen använder sig.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
969477
October 26, 2005 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Rauws wrote: Polisen agerade rätt helt klart, oturen var ju som någon annan nämnde att kulan studsade på staketet. Dock så är också jag helt emot ammunitionen som Svenska Polisen använder sig.

så fyra poliser med batonger och sköld/ar skulle inte klara av att handskas med en knivbeväpnad person som skulle försöka ta sig igenom en trasig grind som knappt gick att öppna? 😮

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
969481
October 26, 2005 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Polisen gjorde rätt och fel. Fel moraliskt, men rätt psykiskt.

Sen det här med att amoon skulle vara förbjuden för att den orsakar onödigt lidande i krig... Finns det nödvändigt lidande i krig? korkat korkat korkat

denstore
Member
Medlem
969482
October 26, 2005 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Rauws]Polisen agerade rätt helt klart, oturen var ju som någon annan nämnde att kulan studsade på staketet. Dock så är också jag helt emot ammunitionen som Svenska Polisen använder sig.

så fyra poliser med batonger och sköld/ar skulle inte klara av att handskas med en knivbeväpnad person som skulle försöka ta sig igenom en trasig grind som knappt gick att öppna? 😮

Och du menar att de hade kollat upp att grinden var trasig, och att de gick framåt med batong och sköldar?

obelix
Member
Medlem
969486
October 26, 2005 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix][quote=Rauws]Polisen agerade rätt helt klart, oturen var ju som någon annan nämnde att kulan studsade på staketet. Dock så är också jag helt emot ammunitionen som Svenska Polisen använder sig.

Och du menar att de hade kollat upp att grinden var trasig, och att de gick framåt med batong och sköldar?

ok, ta bort grinden, skulle dom inte ha klarat av honom ändå???

jag hade haft mer förståelse om det hade varit en ensam polis som sköt, men inte när dom var fyra...

denstore
Member
Medlem
969490
October 26, 2005 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Det är inte frågan om att militären inte är intresserad, saken är att den att ammunitionen är föbjuden enligt Geneve-konventionen?, om jag inte minns fel, då den anses skapa onödigt lidande. Som jag sa innan så har ingen någonsin dödats pga genomskjutning. Visst kan dom hävda att stoppkraften är för dålig i helmantlat när dom ska stoppa narkomaner men då borde det ju i rimlighetens namn vara bättre att använda elpistoler istället för en kula som dödar. Polisen ska trots allt stoppa och gripa brottslingar, inte döda dom.

Vi kan ju ta Hannes som blev skadeskjuten under Göteborgskravallerna tex, hade han blivit träffad av dagens ammunition så hade han förmodligen inte överlevt, var väldigt nära att stryka med redan med den gamla ammon. Tycka vad man vill om att kasta sten på polisen men det är inte värt att dödas för iaf.

Det handlar väl om att man kanske inte skall kasta sten på polisen överhuvudtaget. Jag måste säga att jag tycker det är betydligt mer tragiskt att den här killen blev dödad än om idioten i Göteborg hade fått skottet mitt i pannan istället.

Angående Geneve-konventionen och ammunitionstyper, så är den bara föråldrad och mer eller mindre felaktig. T.ex så ger skottskador från ett helt vanligt standardgevär betydligt värre skador än vad den här nya 9mm-ammunitionen gör. Det hela handlar om energiöverlämnande och tryckvåg, och där ligger pistolammunition hopplöst efter. Varför har man då inte förbjudit gevärsammunition och tillåtit den här? Jo, för att ingen militär är intresserad av att använda expanderande pistolammunition. Vill man ha effekt i målet finns det helt enkelt värre doningar att ta till.

denstore
Member
Medlem
969492
October 26, 2005 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=denstore][quote=obelix][quote=Rauws]Polisen agerade rätt helt klart, oturen var ju som någon annan nämnde att kulan studsade på staketet. Dock så är också jag helt emot ammunitionen som Svenska Polisen använder sig.

ok, ta bort grinden, skulle dom inte ha klarat av honom ändå???

jag hade haft mer förståelse om det hade varit en ensam polis som sköt, men inte när dom var fyra...

Det var väl ändå inte fyra som sköt, eller?

obelix
Member
Medlem
969494
October 26, 2005 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det var väl ändå inte fyra som sköt, eller?

Nä, men det var fyra poliser på plats, alla hade garanterat batonger, och minst en hade sköld.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
969496
October 26, 2005 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag skrev, tycka vad man vill om vad Hannes gjorde men inte förtjänade han ett dödsstraff iaf.

Sen är den typen av ammo olaglig i bössor med inte bara i pistoler.

Det finns betydligt effektivare sätt att stoppa narkomaner än att använda dessa kulor, elpistoler osv.

Inte ens den av svensk polis så högt ansedda amerikanska polisen använder den ammo som svenska polisen har. Vi hämtar ju så mkt annat därifrån så varför inte kolla hur dom löst sitt mkt större problem med att stoppa narkomaner, nämligen med el-pistoler och tårgas. Tycker dom att det är bättre så är det förmodligen det.

En sak är då helt glasklar, jag som oskyldig vill inte bli träffad av dom kulor polisen har idag och med tanke på svenska polisen skjutkunskaper så är den risken oacceptabelt hög.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
969497
October 26, 2005 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Tycka vad man vill om att kasta sten på polisen men det är inte värt att dödas för iaf.

Då tycker jag fan man får skylla sig själv, helt ärligt.

Stå och kasta sten mot poliser är bara idiotiskt.

denstore
Member
Medlem
969499
October 26, 2005 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=denstore] Det var väl ändå inte fyra som sköt, eller?

Nä, men det var fyra poliser på plats, alla hade garanterat batonger, och minst en hade sköld.

Och de hade först rådslag ifall de kunde ta hand om honom eller inte?
Poängen är att polismannen bedömde att det var en farlig situation, och ansåg att det här var den lämpliga åtgärden. Om någon hade anfallit mig med två förskärare, så är alternativet att försöka med batongen inte ens med på listan. Han valde sitt tjänstevapen, och hade oturen att träffa grinden först.

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
969509
October 26, 2005 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker polisen gjorde rätt som sköt, hade jag också gjort om jag blev attackerad av en troligen påverkad kille med 2 knivar. En sån liten grind går att hoppa över eller springa igenom på 1 sek utan problem.

Ammunitionen är jag emot, tycker det är bättre att de använder helmantlat, även om de riskerar att träffa någon bakom.

Bara kort grej... ni som säger att de "kunde väntat i bilen". De åkte ju ut för att förädrarna hade ringt polisen och sa att de kände sig hotade...
Och ni vill att de skulle väntat i bilen?! Verkar ju jättebra, polisen får ett larm, åker ut till bostaden, "NEJ VÄNTA!! Det kanske är farligt, vi väntar i bilen!" Inte direkt någon polis jag vill ha.

CyberDyne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
969511
October 26, 2005 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Vi kan ju ta Hannes som blev skadeskjuten under Göteborgskravallerna tex, hade han blivit träffad av dagens ammunition så hade han förmodligen inte överlevt, var väldigt nära att stryka med redan med den gamla ammon. Tycka vad man vill om att kasta sten på polisen men det är inte värt att dödas för iaf.

Här tycker vi olika.

Om man är så idiotisk att man kastar tunga gatstenar på poliser, då får man skylla sig själv. Så enkelt är det. Det är ju trots allt helt hans eget fel. Hur kunde han enkelt ha undvikit att skjutas av polisen? Genom att inte kasta gatsten. Finns liksom inte så många gråzoner där. Tycker det är sådant jäkla daltande överallt. Visst vill alla ha ett samhälle där det inte är någon brottslighet. Men så fort något jäkligt handfast görs, så börjar alla gnälla. Tänk om denne person kastade gatstenarna på dig? Då hade det nog varit jäkligt skönt att polisen agerade som de gjorde. Gatstenar väger en del och kan göra skada om de slungas 15-20 meter.

Om polisen inte får agera så är det ju rätt poänglöst att ens ha lagar. Fan, jag skulle gärna se en militärpolis i varje gathörn i hela Sverige om det innebar att jag inte behövde oroa mig att bli misshandlad av något pack med fotbollssupportrar om jag hade fel färg på tröjan. Men det kanske bara är jag?

Kort sagt, respekterar personer inte polisen, då kan de i min mening få ett pistolskott i magen. Visst, det är synd om Hannes familj, men det är inte synd om honom, och visst fan gjorde polisen rätt. De poliser som han kastade gatstenar på är samma poliser som kan komma att rädda mitt liv någon gång, så i princip kastade han gatstenar på mig. Ja, det betyder att jag tar det personligt.

denstore
Member
Medlem
969513
October 26, 2005 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Som jag skrev, tycka vad man vill om vad Hannes gjorde men inte förtjänade han ett dödsstraff iaf.

Sen är den typen av ammo olaglig i bössor med inte bara i pistoler.

Det finns betydligt effektivare sätt att stoppa narkomaner än att använda dessa kulor, elpistoler osv.

Inte ens den av svensk polis så högt ansedda amerikanska polisen använder den ammo som svenska polisen har. Vi hämtar ju så mkt annat därifrån så varför inte kolla hur dom löst sitt mkt större problem med att stoppa narkomaner, nämligen med el-pistoler och tårgas. Tycker dom att det är bättre så är det förmodligen det.

En sak är då helt glasklar, jag som oskyldig vill inte bli träffad av dom kulor polisen har idag och med tanke på svenska polisen skjutkunskaper så är den risken oacceptabelt hög.

Var har du fått från att amerikansk polis inte använder den här typen av ammunition? Den ammunitionen som används av polisen nu ÄR en amerikansk ammunition. Speer Gold Dot. Amerikansk polis har i 20 år använt ammunition av liknande typ, t.ex. Federals Hydra Shok eller den under 90-talet populära Winchester Black Talon.
Återigen vill jag hävda att den här ammunitionstypen inte är mer avsedd att döda än någon annan. Den är avsedd att stoppa förövaren vid första träffen, istället för att man skall behöva skjuta honom ett antal gånger, med ökad risk för målet, polisen och omgivningen.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
969521
October 26, 2005 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Må vara att jag har fel om vilken ammo polisen i amerika använder, det var Leif G W Persson som sa det i något program på tv när den här frågan var som hetast.

Saken är den att det finns ingen anledning för polisen att gå omkring med skjutvapen då det finns effektivare och mindre farliga sätt att stoppa brottslingar. Tycker gott att det ska vara som i Norge där polisen har sina vapen inlåst i skuffen på bilarna.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
969524
October 26, 2005 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=denstore] Det var väl ändå inte fyra som sköt, eller?

Att gå in i närkamp med en som är beväpnad med kniv händer bara på film.
Kniv räknas som vapen och då är det rätt beslut av polisen att ta fram tjänstevapnet.
Skulle han hållt i en bräda så är det batong och sköld som gäller.
Och sen som jag skrev innan... Det går att kasta knivar.

obelix
Member
Medlem
969544
October 26, 2005 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=obelix][quote=denstore] Det var väl ändå inte fyra som sköt, eller?

Att gå in i närkamp med en som är beväpnad med kniv händer bara på film.
Kniv räknas som vapen och då är det rätt beslut av polisen att ta fram tjänstevapnet.
Skulle han hållt i en bräda så är det batong och sköld som gäller.
Och sen som jag skrev innan... Det går att kasta knivar.

visst kan man kasta knivar, men det är svårt om man inte vet hur man ska göra, och är man dessutom agiterad, i en psykos och ev påverkad, då är risken minimal att personen vet hur man ska göra...

och om han med skölden hade gått först, så hade risken för skada varit minimal för polisen.

denstore
Member
Medlem
969545
October 26, 2005 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Må vara att jag har fel om vilken ammo polisen i amerika använder, det var Leif G W Persson som sa det i något program på tv när den här frågan var som hetast.

Saken är den att det finns ingen anledning för polisen att gå omkring med skjutvapen då det finns effektivare och mindre farliga sätt att stoppa brottslingar. Tycker gott att det ska vara som i Norge där polisen har sina vapen inlåst i skuffen på bilarna.

Leif GW..... 🙄

Det känns som rätt dumt att ha vapen överhuvudtaget om de skall vara inlåsta. Poängen är väl att de skall tas till i nödfall. Om man blir påhoppad av någon beväpnad galning, så känns det rätt dumt om de ligger ute i bilen då.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 170
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL