[AB] Angående dödsskjutningen av Daniel|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] Angående dödsskjutningen av Daniel
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
969557
October 26, 2005 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Jekyll 3000]Må vara att jag har fel om vilken ammo polisen i amerika använder, det var Leif G W Persson som sa det i något program på tv när den här frågan var som hetast.

Saken är den att det finns ingen anledning för polisen att gå omkring med skjutvapen då det finns effektivare och mindre farliga sätt att stoppa brottslingar. Tycker gott att det ska vara som i Norge där polisen har sina vapen inlåst i skuffen på bilarna.

Leif GW..... 🙄

Det känns som rätt dumt att ha vapen överhuvudtaget om de skall vara inlåsta. Poängen är väl att de skall tas till i nödfall. Om man blir påhoppad av någon beväpnad galning, så känns det rätt dumt om de ligger ute i bilen då.

att avbeväpna den svenska polisen tror jag inte på, dom ska ha vapen...

men jag anser att dom ska lära sig att hantera vapnen, så vitt jag vet så är den svenska polisen rätt så tafatta med vapen, dom kan inte använda dom.
Jag läste någonstans för ett tag sedan att det är många som nästan eller helt enkelt missar på skjutproven dom måste göra för att få bära pistol.

Tycker det verkar som om denna polisen fick panik, att han inte klarade av denna situationen.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
969559
October 26, 2005 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=dree][quote=obelix][quote=denstore] Det var väl ändå inte fyra som sköt, eller?

Nä, men det var fyra poliser på plats, alla hade garanterat batonger, och minst en hade sköld.

Att gå in i närkamp med en som är beväpnad med kniv händer bara på film.
Kniv räknas som vapen och då är det rätt beslut av polisen att ta fram tjänstevapnet.
Skulle han hållt i en bräda så är det batong och sköld som gäller.
Och sen som jag skrev innan... Det går att kasta knivar.

visst kan man kasta knivar, men det är svårt om man inte vet hur man ska göra, och är man dessutom agiterad, i en psykos och ev påverkad, då är risken minimal att personen vet hur man ska göra...

och om han med skölden hade gått först, så hade risken för skada varit minimal för polisen.

Men hur vet polisen att han inte vet hur man kastar kniv.
Visst med skölden kan dom mota honom dit dom vill men det är fortfarande livsfarligt att övermanna honom.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
969570
October 26, 2005 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Det känns som rätt dumt att ha vapen överhuvudtaget om de skall vara inlåsta. Poängen är väl att de skall tas till i nödfall. Om man blir påhoppad av någon beväpnad galning, så känns det rätt dumt om de ligger ute i bilen då.

Polisen ska inte vara obeväpnad, men dom ska däremot inte ha pistol på sej jämt. Finns som jag sagt åtskilliga ggr bättre alternativ i de allra flesta fallen. Skulle det i extremfallen behövas skjutvapen så finns dom tillgängliga i bilen.

dree
Member
Medlem
969574
October 26, 2005 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=denstore] Det känns som rätt dumt att ha vapen överhuvudtaget om de skall vara inlåsta. Poängen är väl att de skall tas till i nödfall. Om man blir påhoppad av någon beväpnad galning, så känns det rätt dumt om de ligger ute i bilen då.

Polisen ska inte vara obeväpnad, men dom ska däremot inte ha pistol på sej jämt. Finns som jag sagt åtskilliga ggr bättre alternativ i de allra flesta fallen. Skulle det i extremfallen behövas skjutvapen så finns dom tillgängliga i bilen.

En polares farsa som var polis är invalid efter ett knivöverfall där han glömde pistolen i bilen när han skulle handla korv.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
969575
October 26, 2005 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
men jag anser att dom ska lära sig att hantera vapnen, så vitt jag vet så är den svenska polisen rätt så tafatta med vapen, dom kan inte använda dom.
Jag läste någonstans för ett tag sedan att det är många som nästan eller helt enkelt missar på skjutproven dom måste göra för att få bära pistol.

Tycker det verkar som om denna polisen fick panik, att han inte klarade av denna situationen.

Här är något jag kan hålla med om. Svensk polis är alldeles för kassa på sina vapen. De borde träna minst ett par gånger i veckan.
Som det är nu, så tror jag inte det är mer än någon gång i månaden, eller kanske t.o.m. i kvartalet de behöver skjuta, och då oftast på papptavla. Rätt meningslös kunskap, då det är rätt sällan man träffar på agressiva matchtavlor i skarpa situationer.:)

denstore
Member
Medlem
969579
October 26, 2005 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=denstore] Det känns som rätt dumt att ha vapen överhuvudtaget om de skall vara inlåsta. Poängen är väl att de skall tas till i nödfall. Om man blir påhoppad av någon beväpnad galning, så känns det rätt dumt om de ligger ute i bilen då.

Och hur skall man veta när extremfallen dyker upp?
Snarare är det tvärt om. Om man är förberedd på faran, så tar man till något annat än skjutvapen. Tårgas t.ex.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
969581
October 26, 2005 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Men hur ofta har de enst tid att springa till bilen för att hämta skjutvapen när det väl smäller då?
Sen att använda sig av elpistoler o sånt så gäller det at avståndet till personen ska vara lagom, så att man inte missar med elektroderna. Och är man så nära så kan vilken tafatt babian som helst kunna kasta en kniv lr två. Sen förstår jag inte vad någon menade med att personen kanske inte ens "visste hur" man kastar knivar. Jag har aldrig tränat på knivkastning men det är väl bara att ta tag i handtaget och slunga iväg den väl? 😛

Sen angående GBG-hannes så tycker jag att han förtjänade det till 110% och att han ska vara glad att det inte var jag som sköt, för jag hade inte missat hans pannfläsk. Det många verkar tro är att poliserna är robotar som har samma åsikter som politikerna. Att de kanske har fru och småbarn hemma tänker de gatstenskastande djävlarna inte på när de slungar iväg en tung gatsten och hoppas på att den tar i huvudet på en polis.

Och att många poliser fått den här "dåliga" attityden tror jag enbart beror på en självuppfyllande profetia; om ingen tror eller tycker bättre om dem har de inget att "vara hyggliga" för. Jag menar tänk er själv, om ingen förväntar sig något från er så kommer ni till slut att skita i allt ju...

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
969584
October 26, 2005 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

I sånahär situationer borde olisen ha taser...

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
969589
October 26, 2005 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

svenska snutar borde ha Tazergus, tårgas, pepparspray, gummikulor sånt som standardutrustning i alla bilar...

O snuten i den här situationen skjöt mot benet men träffa nåt annat o en rikochet träffa killen i magen.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
969590
October 26, 2005 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju bara att konstatera att det inte dödas fler poliser i Norge än vad det gör i Sverige, samt att norsk polis inte skjuter ihjäl drygt en människa per år, funkar det där så borde det funka här. Sen är det så att det är ytterst få som ens drar sitt vapen i tjänst ännu färre som verkligen avlossar det. Polisen vet som regel när dom kommer till en farligt läge.

För att återgå till ämnet, hade polisen haft andra distansvapen att tillgå frånsett pistolen så hade kanske Daniel levt idag.

Det är inte acceptabelt i min bok att polisen skjuter ihjäl folk när det finns andra alternativ.

obelix
Member
Medlem
969596
October 26, 2005 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote:
Sen angående GBG-hannes så tycker jag att han förtjänade det till 110% och att han ska vara glad att det inte var jag som sköt, för jag hade inte missat hans pannfläsk. Det många verkar tro är att poliserna är robotar som har samma åsikter som politikerna. Att de kanske har fru och småbarn hemma tänker de gatstenskastande djävlarna inte på när de slungar iväg en tung gatsten och hoppas på att den tar i huvudet på en polis.

...

jag är oerhört tacksam och glad att du aldrig kommer att bli en polis med den attityden...

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
969624
October 27, 2005 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hade också skjutit den man som kom springande 4 meter bort med 2 köksknivar i händerna.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
969687
October 27, 2005 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=csm101] Sen angående GBG-hannes så tycker jag att han förtjänade det till 110% och att han ska vara glad att det inte var jag som sköt, för jag hade inte missat hans pannfläsk. Det många verkar tro är att poliserna är robotar som har samma åsikter som politikerna. Att de kanske har fru och småbarn hemma tänker de gatstenskastande djävlarna inte på när de slungar iväg en tung gatsten och hoppas på att den tar i huvudet på en polis.

...

jag är oerhört tacksam och glad att du aldrig kommer att bli en polis med den attityden...

Hannes fick skylla sig själv, slänger man sten på polisen ska man få betala för det. Det daltas lite väl mycket här i Sverige. Det var inte synd om Hannes för fem öre. Inte nog med att han betedde sig som ett svin i TV utan han tycker hela tiden att det var polisens fel att han blev skjuten.

Hade han inte slängt flera kilo tunga gatstenar mot en liggande polis hade han sluppit blivit skjuten.

dree
Member
Medlem
969694
October 27, 2005 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=obelix][quote=csm101] Sen angående GBG-hannes så tycker jag att han förtjänade det till 110% och att han ska vara glad att det inte var jag som sköt, för jag hade inte missat hans pannfläsk. Det många verkar tro är att poliserna är robotar som har samma åsikter som politikerna. Att de kanske har fru och småbarn hemma tänker de gatstenskastande djävlarna inte på när de slungar iväg en tung gatsten och hoppas på att den tar i huvudet på en polis.

...

Hannes fick skylla sig själv, slänger man sten på polisen ska man få betala för det. Det daltas lite väl mycket här i Sverige. Det var inte synd om Hannes för fem öre. Inte nog med att han betedde sig som ett svin i TV utan han tycker hela tiden att det var polisens fel att han blev skjuten.

Hade han inte slängt flera kilo tunga gatstenar mot en liggande polis hade han sluppit blivit skjuten.

Japp och sen lydde han inte 3 varningsskott. Polisen ska egentligen skjuta efter första varningsskottet. Så polisen sköt försent egentligen.
Jag skulle lägga mig ner direkt om polisen sköt ett varningsskott men polisen har ingen respekt i dagens samhälle och har inte polisen någon respekt så är det omöjligt att hålla ordning. Speciellt om hundratals våldsamma skit ungar förstör hela göteborgs innerstad.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
969830
October 27, 2005 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läste också att dom siktade på benet, träffade grinden och sen så fick han projektilen i magen. Med andra ord, polisen sköt på en beväpnad man för att stoppa han inte för att döda han.

Polisen vet ju inte vad som har hänt när dom anländer, han kan ju proppat sig full med E. Och om han har två knivar, ja då blir det inget kul.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
969848
October 27, 2005 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=csm101] Sen angående GBG-hannes så tycker jag att han förtjänade det till 110% och att han ska vara glad att det inte var jag som sköt, för jag hade inte missat hans pannfläsk. Det många verkar tro är att poliserna är robotar som har samma åsikter som politikerna. Att de kanske har fru och småbarn hemma tänker de gatstenskastande djävlarna inte på när de slungar iväg en tung gatsten och hoppas på att den tar i huvudet på en polis.

...

Jovisst, skulle vilja se hur resonlig och underbar du hade varit som polis om du under en hel dag hade fått uppleva gatstensregn och skymfningar av åsnor till demonstranter... Någon gång får alla nog och det den polisen gjorde då är enligt mig helt rätt.
Och ni som tycker att det är fel att inte låta folk genomföra sina demonstrationer så säger jag bara att det inte var en demonstrant som blev skjuten i GBG, utan ett svin.

obelix
Member
Medlem
969882
October 27, 2005 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=obelix][quote=csm101] Sen angående GBG-hannes så tycker jag att han förtjänade det till 110% och att han ska vara glad att det inte var jag som sköt, för jag hade inte missat hans pannfläsk. Det många verkar tro är att poliserna är robotar som har samma åsikter som politikerna. Att de kanske har fru och småbarn hemma tänker de gatstenskastande djävlarna inte på när de slungar iväg en tung gatsten och hoppas på att den tar i huvudet på en polis.

...

Jovisst, skulle vilja se hur resonlig och underbar du hade varit som polis om du under en hel dag hade fått uppleva gatstensregn och skymfningar av åsnor till demonstranter... Någon gång får alla nog och det den polisen gjorde då är enligt mig helt rätt.
Och ni som tycker att det är fel att inte låta folk genomföra sina demonstrationer så säger jag bara att det inte var en demonstrant som blev skjuten i GBG, utan ett svin.

jag syftade på din sk kompetens, eller rättare sagt din inkompetens att bli polis.

inte om dom gjorde rätt eller fel i det fallet med hannes.

obelix
Member
Medlem
969936
October 27, 2005 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

en fråga...

vad har kravallerna med denna dödsskjutningen att göra?

denstore
Member
Medlem
969942
October 27, 2005 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: en fråga...

Har du inte läst tråden?;)
Jag skulle tro att det kan ha något att göra med att folk anser att såväl Daniel som Hannes skjöts av mordlystna poliser helt omotiverat....

obelix
Member
Medlem
969949
October 27, 2005 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix]en fråga...

Har du inte läst tråden?;)
Jag skulle tro att det kan ha något att göra med att folk anser att såväl Daniel som Hannes skjöts av mordlystna poliser helt omotiverat....

jo, jag har läst den, 😛 men dessa två situationerna är ju helt olika varandra, det går inte att jämföra...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 391
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL