Har ju varit en del trådar här angående att träna upp sej så snabbt och effektivt som möjlgt..
Unga kan förstöra ryggen med träning
http://www.aftonbladet.se/vss/.....12,00.html
Kanske kan vara tänkvärt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 26, 2001
Mmm, plus så många man ser på gymmet som inte lyfter rätt pga de inte vet hur man ska lyfta eller kör alldeles för tungt för att kunna göra övningen rätt.
Använd hjärnan lite och läs böcker om träning så slipper man göra de största misstagen som en ovetande ofta gör.
May 1, 2005
90 procent av ishockeyspelarna som undersöktes hade ryggskador.
Bland simhopparna syntes skador hos två av tre som undersöktes.
Nu varnar forskare för att bland annat styrketräning kan ge bestående ryggskador hos personer under 18 år.
Hmm, 90% av ishockeyspelarna har ryggskador. Jag undrar vad det kan bero på 😕 Kanske att de just spelar ishockey, där man åker väldigt krökt nästan hela tiden. För att inte nämna tacklingarna.
Och detta med att man kan få skador om man är under 18 år. Låter lite som om de försöker sätta en åldersgräns på träning. Man blir inte mer tålig över en natt precis. Jag t.ex. jag är 15 och har än så länge inte haft något ont i ryggen eller någon annan kroppsdel som resultat av min träning. Å andra sidan så har jag ju träningsverk, men det kan knappast räknas som skada.
January 20, 2003
Black_light wrote:
Och detta med att man kan få skador om man är under 18 år. Låter lite som om de försöker sätta en åldersgräns på träning. Man blir inte mer tålig över en natt precis. Jag t.ex. jag är 15 och har än så länge inte haft något ont i ryggen eller någon annan kroppsdel som resultat av min träning. Å andra sidan så har jag ju träningsverk, men det kan knappast räknas som skada.
Du märker ju inte av i tonåren att du tränat för mycket. Du märker ju av det när du blir äldre. Ryggontet kommer senare i livet.
December 26, 2001
Black_light wrote:
Dessa skador kommer fram när man blir äldre om man har otur, typ efter 30. Så man kan ju leva med ett ryggskada utan att veta om det och sen kan en mindre händelse göra så att man "tar fram" skadan.
December 29, 2004
Sen just gränsen 15år är väldigt personlig, en tjej borde i regel kunna börja bryta i maskiner tidigare pga. dom blir färdigutvecklade tidigare, sen en del kan växa färdigt när dom är 19, eller en del vid 23.
Jag är 15 nu och jag är nästan allergisk mot maskiner (,kanske lite för mycket tilloch med), man borde inte börja använda dom tyngre maskinerna förens efter 22år, dom lättare lite tidigare beroende hur belastande dom är.
Sen för att man åker krökt med ryggen mycket i hockey tror inte jag bidrar nå mycket till ryggsakadorna.
Sen är det samma sak med stretcning, alla gör det, men det finns ingen studie (trobart) som visar att stretcning är bra, förutom enligt en del studier: en väldigt mild VÄLDIGT MILD form, där man ungefär ska vagga JÄTTE lätt i läget en 5-10gr. och enligt en del ska man göra det långt efter träningen, tilloch med nästa dag.
Det gör nästan ont att sen en del folk stå och slita (just det, slita) i sina muskler, nästan alla barn och tonåringar gör det också, och alla säger att det är bra, argumenterar man emot dom och säger vad som är rätt blir man hånad och aggresivt bemött.
May 1, 2005
hypno toad wrote: Sen just gränsen 15år är väldigt personlig, en tjej borde i regel kunna börja bryta i maskiner tidigare pga. dom blir färdigutvecklade tidigare, sen en del kan växa färdigt när dom är 19, eller en del vid 23.
Jag är 15 nu och jag är nästan allergisk mot maskiner (,kanske lite för mycket tilloch med), man borde inte börja använda dom tyngre maskinerna förens efter 22år, dom lättare lite tidigare beroende hur belastande dom är.
Sen för att man åker krökt med ryggen mycket i hockey tror inte jag bidrar nå mycket till ryggsakadorna.
Sen är det samma sak med stretcning, alla gör det, men det finns ingen studie (trobart) som visar att stretcning är bra, förutom enligt en del studier: en väldigt mild VÄLDIGT MILD form, där man ungefär ska vagga JÄTTE lätt i läget en 5-10gr. och enligt en del ska man göra det långt efter träningen, tilloch med nästa dag.
Det gör nästan ont att sen en del folk stå och slita (just det, slita) i sina muskler, nästan alla barn och tonåringar gör det också, och alla säger att det är bra, argumenterar man emot dom och säger vad som är rätt blir man hånad och aggresivt bemött.
Precis det försöker jag få gympaläraren och resten av klassen att fatta. Men alla lyder blint vår gympalärara (lärarinna egentligen).
December 29, 2004
Black_light wrote: Precis det försöker jag få gympaläraren och resten av klassen att fatta. Men alla lyder blint vår gympalärara (lärarinna egentligen).
Av en händels är det likadant för mig, och jag har också en lärarinna, men jag har inte vågat säga det åt hon, för då sänker hon nog mitt betyg, älskar tjejer hatar killar
Fast en i min klass "vet" samma sak som mig, så lite tur har jag iallafall
December 15, 2002
Json_81 wrote: [quote=NES_Boy]Ryggskadorna kommer vid felaktig träning i ung ålder, inte träning som utförs rätt.
Är en stor skillnad som många undersökningar "glömmer" att nämna.
Spelar ingen roll om du tränar rätt, tränar du för hårt kommer det visa sig när du blir äldre.
Jasså?
Varför annars är det så viktigt att träna rätt då? För att bli skadad lite senare i livet?
Förövrigt tycker jag detta är rent skitsnack. Alla som skadar sig någonstans i kroppen får ofta remiss till sjukgymnast/naprapat, som i sin tur behandlar personen ifråga, och sen skickar iväg personen till gymmet.
Finns folk som i yngre dagar har fel eller kass rygg som blir tillsagda att börja styrketräna för att senare i livet alls kunna med kroppsarbete överhuvudtaget.
January 22, 2003
Json_81 wrote: [quote=NES_Boy]Ryggskadorna kommer vid felaktig träning i ung ålder, inte träning som utförs rätt.
Är en stor skillnad som många undersökningar "glömmer" att nämna.
Spelar ingen roll om du tränar rätt, tränar du för hårt kommer det visa sig när du blir äldre.
Jag räknar träning som belastar brosk/senor/ligament för mycket som felaktig träning, det går dock att minska belastningen genom att bygga upp tillräckligt med muskler innan man går på för tunga vikter.
hypno toad wrote: Sen är det samma sak med stretcning, alla gör det, men det finns ingen studie (trobart) som visar att stretcning är bra, förutom enligt en del studier: en väldigt mild VÄLDIGT MILD form, där man ungefär ska vagga JÄTTE lätt i läget en 5-10gr. och enligt en del ska man göra det långt efter träningen, tilloch med nästa dag.
Streching i form av uppvärmning ska utföras som du säger, långsamt och lätt för att sträcka ut musklerna lite innan man använder dom.
Streching för att få längre muskler och bli vigare däremot utförs på helt andra sätt och då ska man även vara färdiguppvärmd, att säga att den typen av streching är fel och farlig är samma sak som att säga att du får större armar genom få repitioner.
Streching för att bli vigare har funnits i årtusenden i form av yoga och inom olika typer av kampsporter, är man bra uppvärmd och gör övningarna rätt är det inga problem att sitta och strecha "hårt".
Påståenden ovan kommer efter egen erfarenhet samt från sjukgymnaster och utbildade yoga/gymnastik tränare.
October 28, 2002
Här har vi ett perfekt forum att diskutera ryggskador i.
Ta ungdomar som suttit väldigt mkt vid datorn i 5-10 år och kolla på deras ryggar så får ni se på skador ;).
Det handlar om att sitta och lyfta rätt när man tränar. Rak i ryggen, rätt inställningar i maskin, ta i med rätt kroppsdelar och genomföra övningen riktigt. Och absolut inte för tungt, aldrig mindre än 4-6 reps.
Med strechning är jag lite kluven... kör "lite lagom" helt enkelt.
F.öv tror jag man får mer problem av att inte träna än att träna 😉
January 22, 2003
Sardaukar wrote: [quote=Hauk] F.öv tror jag man får mer problem av att inte träna än att träna 😉
Självklart...med det beror ju på vad man menar med träna. Jag håller mig i form genom att spela innebandy och dylikt. Sånt som är kul mao. Att hålla till i ett gym är ju bara drygt 😛
Bandy är inte direkt världens bästa träning, speciellt inte för ryggen med tanke på hur man springer
December 5, 2001
NES_Boy wrote: [quote=Sardaukar][quote=Hauk] F.öv tror jag man får mer problem av att inte träna än att träna 😉
Självklart...med det beror ju på vad man menar med träna. Jag håller mig i form genom att spela innebandy och dylikt. Sånt som är kul mao. Att hålla till i ett gym är ju bara drygt 😛
Bandy är inte direkt världens bästa träning, speciellt inte för ryggen med tanke på hur man springer
Har special superlång klubba :bgrin:
F.ö. så springer man inte i bandy
June 5, 2004
Sardaukar wrote: [quote=NES_Boy][quote=Sardaukar][quote=Hauk] F.öv tror jag man får mer problem av att inte träna än att träna 😉
Har special superlång klubba :bgrin:
F.ö. så springer man inte i bandy
man åker skridskor o slår en röd pingisboll med fyllning.
1 Guest(s)