[AB] Appropå trådar om träning..|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] Appropå trådar om träning..
Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
sp_UserOfflineSmall Offline
956934
September 29, 2005 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

azN- wrote: [quote=Sardaukar][quote=NES_Boy][quote=Sardaukar][quote=Hauk] F.öv tror jag man får mer problem av att inte träna än att träna 😉

Självklart...med det beror ju på vad man menar med träna. Jag håller mig i form genom att spela innebandy och dylikt. Sånt som är kul mao. Att hålla till i ett gym är ju bara drygt 😛

Bandy är inte direkt världens bästa träning, speciellt inte för ryggen med tanke på hur man springer wink

Har special superlång klubba :bgrin:

F.ö. så springer man inte i bandy wink

man åker skridskor o slår en röd pingisboll med fyllning.

Bingo! och grattis till 1000 :blink:

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
956936
September 29, 2005 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Har ju varit en del trådar här angående att träna upp sej så snabbt och effektivt som möjlgt..
Unga kan förstöra ryggen med träning
http://www.aftonbladet.se/vss/.....12,00.html

Kanske kan vara tänkvärt.

Den där "faktan" är väldigt överdramatiserad.
Det är mer risk (tror jag) att man skadar ryggen ifall man sitter på en stol framför datorn hela dagarna...

Det är ju typ om man tar 100kg benlyfft som uppvärmning utan styrkebälte och böjjer på ryggen...

Så ta det där med en nypa salt.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
956947
September 29, 2005 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Extatic wrote:

Jasså?
Varför annars är det så viktigt att träna rätt då? För att bli skadad lite senare i livet?

Förövrigt tycker jag detta är rent skitsnack. Alla som skadar sig någonstans i kroppen får ofta remiss till sjukgymnast/naprapat, som i sin tur behandlar personen ifråga, och sen skickar iväg personen till gymmet.

Finns folk som i yngre dagar har fel eller kass rygg som blir tillsagda att börja styrketräna för att senare i livet alls kunna med kroppsarbete överhuvudtaget.

Jag sa inte att man skulle träna fel, jag sa att tränar man hårt när man är ung kommer det märkas när man blir äldre. Det är inte bra att bryta ner muskler alltför mycket samtidigt som kroppen växer.

NES_Boy wrote:
Jag räknar träning som belastar brosk/senor/ligament för mycket som felaktig träning, det går dock att minska belastningen genom att bygga upp tillräckligt med muskler innan man går på för tunga vikter.

Man ska inte använda tunga vikter i den åldern.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
956962
September 29, 2005 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Har kört på gym sen jag var 16 år och än så länge har jag inte haft några problem med min rygg, kanske kommer senare i livet.

Men vissa tränar bara för att skada sig som det ser ut när de lyfter.

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
957042
September 29, 2005 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Har kört på gym sen jag var 16 år och än så länge har jag inte haft några problem med min rygg, kanske kommer senare i livet.

Nej, du kommer inte få problem med ryggen senare i livet... Grejen är just det att man försäkrar sin rygg(och andra kroppsdelar) mha styrketräning, om man tränar rätt vill säga.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
957051
September 29, 2005 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Extatic wrote: [quote=Death On Wings]Har kört på gym sen jag var 16 år och än så länge har jag inte haft några problem med min rygg, kanske kommer senare i livet.

Nej, du kommer inte få problem med ryggen senare i livet... Grejen är just det att man försäkrar sin rygg(och andra kroppsdelar) mha styrketräning, om man tränar rätt vill säga.

Det är just där problemet ligger. Många unga drar till gymmet för att bara pumpa muskler utan bättre vetande.

//Andreas

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
957054
September 29, 2005 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote:
Har special superlång klubba :bgrin:

F.ö. så springer man inte i bandy wink

Yeye, varken innebandy eller bandy är säskillt bra för ryggen, oavstt om man springer eller ej. 😛

Json_81 wrote:
[quote=NES_Boy] Jag räknar träning som belastar brosk/senor/ligament för mycket som felaktig träning, det går dock att minska belastningen genom att bygga upp tillräckligt med muskler innan man går på för tunga vikter.

Man ska inte använda tunga vikter i den åldern.

Inga som helst problem att använda tunga vikter, så länge dom är i proportion till personens fysik. Självklart är det idioti att sätta en 13 åring med 15 kilos hantlar eftersom att det är _för tungt_ men att ligga så att man precis klarar 10*3 är tillräckligt tungt för att ge effekt men inte så tungt att det skadar.

Sen är det vissa övningar, speciellt ryggövningar som man inte ska använda extra vikter på då det kan göra att man utför övningen fel (oavsett ålder, men det blir självklart värre för någon som inte växt klart)

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
957066
September 29, 2005 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Extatic wrote: [quote=Death On Wings]Har kört på gym sen jag var 16 år och än så länge har jag inte haft några problem med min rygg, kanske kommer senare i livet.

Hahaha, hör på den doktorn..
Du vet väl inget om hans anlag för att få ryggproblem..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
957257
September 30, 2005 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Har kört på gym sen jag var 16 år och än så länge har jag inte haft några problem med min rygg, kanske kommer senare i livet.

16 tycker inte jag låter så farligt, då brukar ju åtminstone skelettet växt klart någorlunda.

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
957273
September 30, 2005 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar som att varenda människa man träffar är expert på träning även om de aldrig själva har varit på ett gym.
Därför har jag en enkel regel, lyssna inte på folk som är mindre än en själv och som inte talar av egen erfarenhet.
All form av fysisk aktivitet kan orsaka ryggskador, men att bara sitta still är för min del ännu värre.
Jag kör på med min träning som jag tycker det funkar bra, det innefattar oftast mycket vikter, lågt antal repetitioner, strikt form och så lite maskiner som möjligt.
Jag har råkat ut för lite småskador som sträckningar och ont i leder och sånt, men hittils har jag klarat mig på att ta det lite lugnare och eventuellt ta nån vecka utan träning.

Death On Wings
Member
Medlem
957279
September 30, 2005 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Arne_Garflak wrote: Verkar som att varenda människa man träffar är expert på träning även om de aldrig själva har varit på ett gym.
Därför har jag en enkel regel, lyssna inte på folk som är mindre än en själv och som inte talar av egen erfarenhet.
All form av fysisk aktivitet kan orsaka ryggskador, men att bara sitta still är för min del ännu värre.
Jag kör på med min träning som jag tycker det funkar bra, det innefattar oftast mycket vikter, lågt antal repetitioner, strikt form och så lite maskiner som möjligt.
Jag har råkat ut för lite småskador som sträckningar och ont i leder och sånt, men hittils har jag klarat mig på att ta det lite lugnare och eventuellt ta nån vecka utan träning.

WORD

Fire
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
957389
September 30, 2005 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Arne_Garflak wrote: Verkar som att varenda människa man träffar är expert på träning även om de aldrig själva har varit på ett gym.

Har ungefär samma tankesätt, men jag tar dock inte personer på allvar som är större än mig men är snetränad som as. Standard brukar vara gorillahållningen på folk, som man märker har bänkpress som favoritövning.

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
957513
October 1, 2005 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Extatic][quote=Death On Wings]Har kört på gym sen jag var 16 år och än så länge har jag inte haft några problem med min rygg, kanske kommer senare i livet.

Hahaha, hör på den moralgubben som påminner ungdomar om att, mha en aftonbladetartikel, gymträning är roten till alla ryggproblem.

Du har rätt i att jag inte vet nåt om hans anlag, men så mycket vet jag att hans risker att få ryggproblem iaf inte ökar genom rätt styrketräning, snarare tvärtom.

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
957521
October 1, 2005 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

OBS OBS OBS!

En liten fråga bara, det här med hur lång tid man ska vänta innan man tränar en musekl igen, vilken tid är det som gäller egentligen?
går det bra om man tränar samma muskel dagen efter man redan har tränat den? dricker proteinpulver efter varje gång jag har tränat och har inte träningsvärk efter träning. Är det OK att träna dagen efter då?

OBS OBS OBS!

Death On Wings
Member
Medlem
957549
October 1, 2005 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

azN- wrote: OBS OBS OBS!

En liten fråga bara, det här med hur lång tid man ska vänta innan man tränar en musekl igen, vilken tid är det som gäller egentligen?
går det bra om man tränar samma muskel dagen efter man redan har tränat den? dricker proteinpulver efter varje gång jag har tränat och har inte träningsvärk efter träning. Är det OK att träna dagen efter då?

OBS OBS OBS!

Muskeln växer under vila så du ska i alla fall vänta någon/några dagar.
Desto hårdare du belastar muskeln desto längre ska du vänta, jag brukar inte köra igenom samma muskelgrupp mer än 1 gång i veckan så jag går igenom varje del på 5 dagar. Sen börjar jag om.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
957553
October 1, 2005 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaop, precis så.

Death On Wings wrote: [quote=azN-]OBS OBS OBS!

OBS OBS OBS!

Muskeln växer under vila så du ska i alla fall vänta någon/några dagar.
Desto hårdare du belastar muskeln desto längre ska du vänta, jag brukar inte köra igenom samma muskelgrupp mer än 1 gång i veckan så jag går igenom varje del på 5 dagar. Sen börjar jag om.

Du ser rickard, jag har alltid rätt wink

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
957600
October 1, 2005 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Extatic wrote: [quote=ilg@dd][quote=Extatic][quote=Death On Wings]Har kört på gym sen jag var 16 år och än så länge har jag inte haft några problem med min rygg, kanske kommer senare i livet.

Hahaha, hör på den moralgubben som påminner ungdomar om att, mha en aftonbladetartikel, gymträning är roten till alla ryggproblem.

Du har rätt i att jag inte vet nåt om hans anlag, men så mycket vet jag att hans risker att få ryggproblem iaf inte ökar genom rätt styrketräning, snarare tvärtom.

Och var har jag hävdat att gymträning skulle vara roten till alla ryggproblem?
Läste du mitt inläg? Kikade du på artikeln jag länkade till?
Sen om folk får problem med ryggen när dom börjar komma upp i ålder p.g.a överdriven träning vid unga år är en annan femma..Jag skulle inte våga uttala mej med någon som helst säkerhet om detta..Det finns alldeles för många faktorer som avgör om den enskilde individens rygg håller sej i prima vigör eller ej.
En av dessa kan bl.a vara felaktig information från folk som helt och hållet saknar utbildning och erfarenhet i ämnet..
Att man vid 18 års ålder pumpat skrot i 3-4 år är inte relevant i mina ögon..

*Edit*
Sen det här med att folk ska pumpa upp sej är ju en ganska ny grej.. Huruvida det kommer påföljande ryggproblem är ju en sak som lär märkas efter 25-30 år ifall man typ börjat vid 16-17..
Det är väl inte många som nu befinner sej vid 40-årsstrecket som pumpat så idogt som ungdomen av idag verkar känna sej tvingade att göra.
När jag var yngre var handlade det mer om att lyfta saker för att uträtta något nyttigt..T.ex lyfta i och ur bilmotorer eller lasta höbunt.., om jag får ryggproblem efter sådana lyft framledes får framtiden utvisa, för tillfället har jag inga problem.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 225
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL