March 14, 2004
obelix wrote: Ang fusk.
Ni är medvetna om att det finns dom som fuskar för att överleva?
Dvs att det finns dom som fuskar för att deras ekonomi inte ska totalhaverera eller för att dom ska slippa gå från hus och hem.
Även om dom inte är många så finns det dom som måste fuska för att få det att gå ihop, vad ska man göra med dom?
Jo det vet jag men det är ju fortfarande inte ok att fuska.
Då kan vi lika gärna säga att det är ok att sno bilar från folk också, bara för att man har en kass ekonomi, eller råna banker eller den lokala tobakshandlaren.
June 18, 2001
skinner wrote: [quote=obelix]Ang fusk.
Dvs att det finns dom som fuskar för att deras ekonomi inte ska totalhaverera eller för att dom ska slippa gå från hus och hem.
Även om dom inte är många så finns det dom som måste fuska för att få det att gå ihop, vad ska man göra med dom?
Då kan vi lika gärna säga att det är ok att sno bilar från folk också, bara för att man har en kass ekonomi, eller råna banker eller den lokala tobakshandlaren.
Ja, det kan vi. Stjäla pengar till mat och hyra tycker jag är fullt legitimt om det är vad man behöver för att överleva.
March 14, 2004
Jerry wrote: [quote=skinner][quote=obelix]Ang fusk.
Ja, det kan vi. Stjäla pengar till mat och hyra tycker jag är fullt legitimt om det är vad man behöver för att överleva.
Så du tycker att det är ok att kanske sabba någon annans ekonomi i stället?
July 27, 2002
skinner wrote: [quote=Jerry][quote=skinner][quote=obelix]Ang fusk.
Det gör man inte
June 18, 2001
obelix wrote: [quote=denstore][quote=Json_81] Jag håller med dig till viss del, men en läkare borde inte sjukskriva folk så lättvindigt.
Nej det är klart, men att påstå att felet med bluffsjukskrivningar främst ligger hos läkarkåren är bara dumt. Det är som att påstå att det är accepterat att fuska, så länge det inte går att bevisa. Och då har vi kommit till pudelns kärna. Fusk lönar sig i sverige idag. Och folk ser inget fel i det.
Och att det finns inkompetenta läkare som blev läkare för att dom tex inte klarade av att bli vetrinärer, eller att det finns idiotiska läkare som sjukskriver om man sticker åt dom ett par hundra.
Det finns även dom som inte bryr sig, dvs dom skiter i hur det går för patienten.
Antingen genom att ställa en felaktig diagnos, eller att inte följa upp.
Det är inte bara deras fel, men en stor del av problemet ligger på dom och F-kassan, enligt min ringa mening iaf.
Det kanske inte är så konstruktivt att anklaga läkarna för deras bristande kunskap. Om de tror att de gör rätt är det snarare deras utbildning det är fel på.
Däremot är attityden mot patienterna deras ansvar.
Men jag tycker inte det spelar någon roll vems felet är. Det känns viktigare att lösa problemet, och det kan patient, läkare och arbetsgivare bidra med på olika sätt.
January 12, 2004
skinner wrote: [quote=obelix]Ang fusk.
Det jag ville ha fram är att det finns olika sorters fusk.
Jag menade inte att det var ok.
Men vad som inte är ok, på något sätt är att det finns familjer, läs barnfamiljer som kan vara tvugna att fuska för att få det gå ihop.
Att fuska bara för att man kan, och /eller för att man är för lat för att jobba är inte bra på något sätt.
Men om en barnfamilj gör det för att kunna behålla sitt hem och få en skälig levnadsstandard så anser jag att man måste se över systemet, då funkar det inte.
Och funkar inte systemet så kan man inte klandra dom som gör det.
Jag skulle utan tveka anmäla mina egna familjemedlemmar om dom fuskade pga lättja, eller för att dom bara kunde.
Men om grannen gör det för att han/hon är tvungen för att familjen skulle klara sig, då skulle jag utan tvekan låta bli.
För jag tvivlar på att någon här bara skulle lägga sig på rygg och acceptera att hela en liv slås i spilror utan vet och mening, speciellt om man har en familj.
Och kom inte dragandes med "Det händer inte mig, jag har minsan planerat..."
Den som gör det har mycket att lära.
March 14, 2004
Jerry wrote: [quote=obelix][quote=denstore][quote=Json_81] Jag håller med dig till viss del, men en läkare borde inte sjukskriva folk så lättvindigt.
Nej det är klart, men att påstå att felet med bluffsjukskrivningar främst ligger hos läkarkåren är bara dumt. Det är som att påstå att det är accepterat att fuska, så länge det inte går att bevisa. Och då har vi kommit till pudelns kärna. Fusk lönar sig i sverige idag. Och folk ser inget fel i det.
Och att det finns inkompetenta läkare som blev läkare för att dom tex inte klarade av att bli vetrinärer, eller att det finns idiotiska läkare som sjukskriver om man sticker åt dom ett par hundra.
Det finns även dom som inte bryr sig, dvs dom skiter i hur det går för patienten.
Antingen genom att ställa en felaktig diagnos, eller att inte följa upp.
Det är inte bara deras fel, men en stor del av problemet ligger på dom och F-kassan, enligt min ringa mening iaf.
Det kanske inte är så konstruktivt att anklaga läkarna för deras bristande kunskap. Om de tror att de gör rätt är det snarare deras utbildning det är fel på.
Men jag tycker inte det spelar någon roll vems felet är. Det känns viktigare att lösa problemet, och det kan patient, läkare och arbetsgivare bidra med på olika sätt.
Jag kanske har fel men är inte ett steg på vägen att ta reda på vem det är som gör fel?
March 14, 2004
obelix wrote: [quote=skinner][quote=obelix]Ang fusk.
Det jag ville ha fram är att det finns olika sorters fusk.
Jag menade inte att det var ok.
Men vad som inte är ok, på något sätt är att det finns familjer, läs barnfamiljer som kan vara tvugna att fuska för att få det gå ihop.
Att fuska bara för att man kan, och /eller för att man är för lat för att jobba är inte bra på något sätt.
Men om en barnfamilj gör det för att kunna behålla sitt hem och få en skälig levnadsstandard så anser jag att man måste se över systemet, då funkar det inte.
Och funkar inte systemet så kan man inte klandra dom som gör det.
Jag skulle utan tveka anmäla mina egna familjemedlemmar om dom fuskade pga lättja, eller för att dom bara kunde.
Men om grannen gör det för att han/hon är tvungen för att familjen skulle klara sig, då skulle jag utan tvekan låta bli.
För jag tvivlar på att någon här bara skulle lägga sig på rygg och acceptera att hela en liv slås i spilror utan vet och mening, speciellt om man har en familj.
Och kom inte dragandes med "Det händer inte mig, jag har minsan planerat..."
Den som gör det har mycket att lära.
Jo jag håller med. För visst ska ekonomin kunna gå runt. Systemet behöver ses över. Idag så får vissa inga pengar medans andra får pengar även fast dom inte ska ha det. Men något måste göras. Som det är idag så värkar man inte bry sig. Sjukskrivningarna bli bara dyrare och dyrare men ändå får inte alla som ska ha pengar några pengar.
Även om vi har olika politiska åsikter så anser jag ändå att man ska ha rätt till pengar om man är sjuk. Det är för mig självklart.
January 12, 2004
Jerry wrote:
Jag har sprungit på en hel del läkare, dels genom att jag och anhöriga har sökt läkarvård, men även genom mitt jobb som mentalskötare.
Jag har mött ca +200st läkare på olika nivåer, allt från nybakade till överläkare.
Och jag har bara sprungit på 3 som erkänt att dom inte har haft kunskaper/kompetens att göra nåt vettigt utan måste remittera vidare eller konsultera en annan läkare.
Dom andra som inte har haft en aning om vad dfom sysslat med, har däremot tvärsäkert sagt att detta är problemet, vilket har varit åt helsike fel.
När det gäller fusket så tror jag att lösningen ligger mer hos F-kassan och läkarna, det är där man kan stävja fusket utan att oskyldiga drabbas, vilket blir fallet om man ska sänka ersättningen för sjuka.
June 18, 2001
skinner wrote: [quote=Jerry][quote=skinner][quote=obelix]Ang fusk.
Nej, inte alls.
Jag ser ingenting principiellt fel med att stjäla en bil om det är vad som krävs för att få pengar till mat. Om bilen däremot är avgörande för någon annans levebröd är det en annan sak. Och det finns vägar som drabbar enskilda individer mindre, och därför är bättre lösningar.
Att lura sig till bidrag kräver inte ens en bråkdel lika mycket reflektion. Det stöttar jag fullhjärtat. Om det är den sista utvägen, vill säga.
June 18, 2001
obelix wrote: [quote=Jerry]
Jag har sprungit på en hel del läkare, dels genom att jag och anhöriga har sökt läkarvård, men även genom mitt jobb som mentalskötare.
Jag har mött ca +200st läkare på olika nivåer, allt från nybakade till överläkare.
Och jag har bara sprungit på 3 som erkänt att dom inte har haft kunskaper/kompetens att göra nåt vettigt utan måste remittera vidare eller konsultera en annan läkare.
Dom andra som inte har haft en aning om vad dfom sysslat med, har däremot tvärsäkert sagt att detta är problemet, vilket har varit åt helsike fel.
Ja, det är ju egentligen ett attitydproblem och inte ett kunskapsproblem du beskriver. Men tror du inte det kan vara så att några av de där läkarna verkligen tror på att det de säger är rätt?
Jag vet inte, men jag undrar om inte möjligheten finns. Och i såfall gör de ju helt rätt, sett ur deras perspektiv.
obelix wrote: [quote=Jerry]
Däremot är attityden mot patienterna deras ansvar.Men jag tycker inte det spelar någon roll vems felet är. Det känns viktigare att lösa problemet, och det kan patient, läkare och arbetsgivare bidra med på olika sätt.
När det gäller fusket så tror jag att lösningen ligger mer hos F-kassan och läkarna, det är där man kan stävja fusket utan att oskyldiga drabbas, vilket blir fallet om man ska sänka ersättningen för sjuka.
Ja, förlåt. Jag menade problemet med många sjukskrivningar. Jag tror också just fuskandet löses bäst från läkarnas och f-kassans håll. Åtminstone det fusk som bara kommer av lathet och ovilja att jobba.
January 12, 2004
Så här ser jag på¨det.
När det gäller soc-bidrag så ska det finnas två ersättningsnivåer.
1:
Här ska man få mer än idag, får då ska man göra en "mottjänst", dvs hoppa in och tex jobba på ett äldreboende som ledsagare till gamla, dvs inte ta över undersköterskorna jobb, utan mer vara som sällskap till dom gamla så dom får ett mer innehållsrikt liv där dom slipper sitta vid ett bord hela dagarna och stirra in i väggen och lyssna på en dåligt inställd radiokanal.
2.
Väljer man att inte göra det så ska man få mindre än idag, då ska man bara få så man slipper bli vräkt och har mat på bordet i princip.
När det gäller sjukskrivningar så anser jag att det måste till mer pengar till F-kassan till två saker.
1. Kompetensutveckling, se till att handläggarna får en adekvat utbildning som gör att dom vet vad det är dom sysslar med, dom måste få en inblick i "kundernas" problem, orsak och verkan.
2. Rehabilitering.
Idag finns det en otroligt massa människor som skulle kunna, och vill tillbaka till ett jobb igen.
Men dom kan inte, eller får inte pga av att F-kassan inte har råd att rehabilitera dom.
Att kräva att dessa personerna ska betala själva är inte en relistisk tankegång då det oftast kostar en otroligt massa pengar.
Vidare så måste F-kassans försäkringsläkare och dom "vanliga" läkarna tillsammans bedömma och komma överrens om en persons tillstånd.
som det är idag så kan du ha träffat tre läkare och en docent som står bakom dig, men det räker med att en försäkringsläkare tittar i din journal i 5-10 minuter för att bedömma dig frisk.
June 18, 2001
skinner wrote: Jag kanske har fel men är inte ett steg på vägen att ta reda på vem det är som gör fel?
Det beror på vad det är man vill ha ut av det. Att leta syndabockar är annars en väg som garanterat begränsar valet av lösningar.
Och vad är "fel"? Är det ett polärt förhållande? Dvs endera handlar man helt rätt eller också helt fel. Om inte - om det är skalärt - då finns det saker att klaga på hos alla parter, men också saker som alla parter kan förbättra.
January 12, 2004
Jerry wrote: [quote=obelix]Så här ser jag på¨det.
Jag håller fullständigt med. Det kanske inte är just så att alla måste jobba på ett äldreboende, men något arbete för kommunen är givet. Det finns alltid saker som det behövs folk till.
Precis, men bara så länge dom inte tar riktiga jobb för att tex komunen ska komma billigare undan.
October 18, 2004
Death On Wings wrote: Då vet jag vem jag ska gå hem till när jag behöver lite extra pengar, bara länsa era hus på grejjer och lämna en lapp om att jag behövde pengar till mat.
Precis.. ge mig din adress obelix så löser vi det på ett skonsamnt sätt.
Du kan lika gärna lägga nyckeln under dörrmattan också, så slipper du betala för en uppbruten dörr också. För vi har det jättefattigt här och jag är sugen på pizza.....
Mer seriöst: Skinner och denstore skrev ungefär det jag tycker.
January 12, 2004
Drinitiev wrote: [quote=Death On Wings]Då vet jag vem jag ska gå hem till när jag behöver lite extra pengar, bara länsa era hus på grejjer och lämna en lapp om att jag behövde pengar till mat.
Precis.. ge mig din adress obelix så löser vi det på ett skonsamnt sätt.
Du kan lika gärna lägga nyckeln under dörrmattan också, så slipper du betala för en uppbruten dörr också. För vi har det jättefattigt här och jag är sugen på pizza.....
Mer seriöst: Skinner och denstore skrev ungefär det jag tycker.
Visst, om jag visste att du skulle klara av en Schäfer hane på +60 kg och om är över 75 i mank så skulle du utan tvekan få den 😛
Nä, allvarligt, jag har aldrigt sagt att det är ok med fusk, men däremot att jag kan förstå det i vissa fall, plus att jag hellre skulle titta bort än att sätta en barnfamilj på pottan, vilket jag hoppas gäller för övriga här inne.
jag sa även att jag utan tvekan kulle anmäla mina egna familjemedlemmar om jag visste att dom fuskade pga tex lathet eller bara för att dom kunde.
December 31, 2001
Men en del av er säger ändå att det är okej att skäla från andra.
Vi säger såhär.
Jag har sparat i flera månader för att köpa mig en bil och dragit ner på alla mina utfigter och levt så snålt som möljligt bara för att köpa just den bilen jag tittat på.
Sen när jag väl har köpt den så blir den stulen av någon tattare.
Hur tror ni igentligen folk skulle känna om de blev av med saker som de kämpat för att få. Man får inget här i livet om man inte kämpar för det.
2 Guest(s)