June 18, 2001
En del... Det är väl jag, det.
Det finns bättre alternativ än att stjäla privatpersoners bilar, så det är ingen bra lösning. Om det däremot stod mellan att svälta och att stjäla din bil, givetvis skulle jag anse det fullt legitimt att stjäla den. Du kommer säkert bli både arg och ledsen, men det väger mindre än någon människas liv. I mina ögon.
Jag skulle också blir arg och ledsen och förbannad. Men försöker jag se det ur båda personernas perspektiv skulle jag nog föredra det framför att inte få någon mat eller husrum. Jag försöker minimera riskerna för de värst drabbade, helt enkelt.
Men som sagt, så länge man kan stjäla mat på ica, söka bidrag etc. är det inte någonting jag accepterar.
December 29, 2004
Jerry wrote: En del... Det är väl jag, det.
Det finns bättre alternativ än att stjäla privatpersoners bilar, så det är ingen bra lösning. Om det däremot stod mellan att svälta och att stjäla din bil, givetvis skulle jag anse det fullt legitimt att stjäla den. Du kommer säkert bli både arg och ledsen, men det väger mindre än någon människas liv. I mina ögon.
Jag skulle också blir arg och ledsen och förbannad. Men försöker jag se det ur båda personernas perspektiv skulle jag nog föredra det framför att inte få någon mat eller husrum. Jag försöker minimera riskerna för de värst drabbade, helt enkelt.
Men som sagt, så länge man kan stjäla mat på ica, söka bidrag etc. är det inte någonting jag accepterar.
Jag bryr mig knappt om någon svälter ihjäl i Skåne. Men om någon skulle sno bilen skulle jag gå i taket.
March 14, 2004
Så du menar att du skulle axeptera att någon snodde t.ex. din nya segelbåt för en halv miljon om tjuven t.ex. var narkoman och behövde knark och mat?
March 11, 2003
På fullt allvar önskar jag att någon stjäl allt du äger och har. Jag hade faktiskt jublat om jag hade fått reda på att det hade hänt. Det är den sortens attityd som du har, som gör att den här sortens beteende kan fortsätta.
December 31, 2001
denstore wrote: [quote=Jerry]En del... Det är väl jag, det.
På fullt allvar önskar jag att någon stjäl allt du äger och har. Jag hade faktiskt jublat om jag hade fått reda på att det hade hänt. Det är den sortens attityd som du har, som gör att den här sortens beteende kan fortsätta.
Amen.
June 18, 2001
Jerry wrote: Jag försöker minimera riskerna för de värst drabbade, helt enkelt.
Jerry wrote:
Jag skulle också blir arg och ledsen och förbannad.
Jerry wrote:
Men som sagt, så länge man kan stjäla mat på ica, söka bidrag etc. är [inte stöld från privatpersoner] någonting jag accepterar.
Hjärnan räcker visst inte till åt att både läsa och skriva hos vissa.
March 14, 2004
Jerry wrote: [quote=Jerry]Jag försöker minimera riskerna för de värst drabbade, helt enkelt.
Jerry wrote:
Jerry wrote:
Men som sagt, så länge man kan stjäla mat på ica, söka bidrag etc. är [inte stöld från privatpersoner] någonting jag accepterar.
Vill bara ha det bekräftat då jag trodde kanske att det hade blivigt något fel eller så 😛
Om du snor mat från ica så drabbas ju ägarna av butiken.
March 11, 2003
Jerry wrote: [quote=Jerry]Jag försöker minimera riskerna för de värst drabbade, helt enkelt.
Jerry wrote:
Jerry wrote:
Ingen i sverige behöver svälta. Det sociala skyddsnätet fungerar fortfarande så pass. Alltså behöver ingen stjäla för att få ihop till mat. Ändå så fuskas och stjäls mer och mer för varje dag, och du sitter och försvarar det. Hur man än vänder och vrider på det, så är det en moralfråga, och du har i denna tråden visat var du står.
June 18, 2001
Ja, absolut. Men denstore säger att just de lägena inte finns i Sverige. Då försvarar jag alltså inte det fusk som förekommer, eller hur?
edit:
Själv tror faktiskt att de lägena förekommer i vissa fall, och just de fallen försvarar jag. Inte mer, inte mindre.
Ni får ursäkta, men jag tycker att somliga tänker i väldigt svart-vita banor och inte riktigt funderar på vad det är som faktiskt sägs. T.ex. har jag redan sagt att jag önskar att läkare var bättre på att urskilja fusk.
June 18, 2001
dåren wrote: [quote=Jerry]Ja, absolut. Men denstore säger att just de lägena inte finns i Sverige. Då försvarar jag alltså inte det fusk som förekommer, eller hur?
Fusk som fusk. Allt fusk är fusk.
Sannerligen är allt fusk fusk. Ett ganska värdelöst ord vore det annars. Men jag ser varje instans av fusk individuellt, och värderar dem olika.
March 11, 2003
Jerry wrote: Ja, absolut. Men denstore säger att just de lägena inte finns i Sverige. Då försvarar jag alltså inte det fusk som förekommer, eller hur?
Vad är det som gör det rätt att stjäla av någon annan, bara för att man har det dåligt? Det finns miljoner människor över hela världen, som aldrig skulle komma på tanken att stjäla, även om de är fattiga och svälter. Ändå antyder du att det är legitimt att stjäla. Vad är det som gör det rätt att stjäla överhuvudtaget? Var går gränserna? Hur pass hungrig skall man vara för att det skall vara legitimt att stjäla? Skall du ha varit utan mat i en vecka? En dag? Ett par timmar?
Om du har förlorat dina pengar på hästar veckan innan, ger det dig rätt att stjäla från någon annan?
2 Guest(s)