[AB] Bevisat att de hittar på sina artiklar|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] Bevisat att de hittar på sina artiklar
OVisK
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 5, 2006 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Om vi inte redan visste det så är det nu bevisat att AF hittar på artiklar:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
1066091
August 5, 2006 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Uhm.

Här var det ju faktiskt en frilandsjornalist vid namn Bjørn Benkow som hittade på allt, så jag ser inte hur det hänger ihop med ditt påstående.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1066092
August 5, 2006 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Informationsdirektören Olof Brundin avfärdade först uppgifterna från Microsofts Norge-kontor, som slog fast att Bill Gates över huvud taget inte var med på flygningen, med att tidningen inte kan backa bara på grund av vad "någon pressmupp i Oslo säger".

:)R

//Andreas

OVisK
Medlem
1066094
August 5, 2006 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Här var det ju faktiskt en frilandsjornalist vid namn Bjørn Benkow som hittade på allt, så jag ser inte hur det hänger ihop med ditt påstående.

Han jobbade åt aftonbladet, ska man göra skillnad menar du på journalister som är direkt anställda och som "bara" anlitas av AF ??

Det är deras ansvar att saker de trycker är korrekta, det är en sak att göra fel men en helt annan att trycka helt påhittade artiklar.

OVisK
Medlem
1066095
August 5, 2006 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:

Informationsdirektören Olof Brundin avfärdade först uppgifterna från Microsofts Norge-kontor, som slog fast att Bill Gates över huvud taget inte var med på flygningen, med att tidningen inte kan backa bara på grund av vad "någon pressmupp i Oslo säger".

:)R

//Andreas

Jo, väldigt seriöst uttryckt från AF:s sida.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1066099
August 5, 2006 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

ren wrote: Uhm.

Under sommaren har sedan denna "intervju" legat till grund för artiklar i både norska tidningar och i Aftonbladet.

om Aftonbladet har skrivit artiklar baserade på en påhittat intervju, borde ju också artiklarna vara påhittade, eller?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1066135
August 5, 2006 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Om frilansjournalisten Bjørn Benkow hittat på en story som flera tidningar publicerat, så ser jag inte vad Aftonbladet gjort för fel mer än att kolla upp källan. Nu vet jag inte hur pass känd denne Bjørn Benkow är, men han kanske är betraktad som "säker" av tidningarna.
Aftonbladet är väl förresten inte den enda tidning som blivit blåst av frilansare genom tiderna.

*Edit*
Denne Benkow tycks ha en viss svaghet för såna här "scams"..
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs.....tid=125266
http://www.aftenposten.no/nyhe.....409475.ece
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs.....tid=125351
Lite av en Wallraffwannabe i mina ögon.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1066136
August 5, 2006 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Allting AB skriver är smörja.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1066138
August 5, 2006 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Allting AB skriver är smörja.

Jag tycker det är en fullt ut bra fungerande källa till nyheter, liksom flera andra "webtidningar".. Det bästa med dessa är att de är gratis att läsa.
Att skriva att "Allting AB skriver är smörja" är däremot att skriva smörja.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1066151
August 5, 2006 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Lodisen]Allting AB skriver är smörja.

Jag tycker det är en fullt ut bra fungerande källa till nyheter, liksom flera andra "webtidningar".. Det bästa med dessa är att de är gratis att läsa.

Nej, det är faktiskt så. Ju mer man förstår, ju mera inser man att just det som tidningar skriver bara är påhitt eller väldigt löst förankrat i verkligheten. Det märks nog tyvärr bara när det skriver om nånting som man själv vet det mesta eller allting om... så det är lätt få för sig det är nyheter, eller nånting som iallafall liknar sanningen, men om man tror det så bedrar man sig själv...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1066168
August 5, 2006 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=ilg@dd][quote=Lodisen]Allting AB skriver är smörja.

Nej, det är faktiskt så. Ju mer man förstår, ju mera inser man att just det som tidningar skriver bara är påhitt eller väldigt löst förankrat i verkligheten. Det märks nog tyvärr bara när det skriver om nånting som man själv vet det mesta eller allting om... så det är lätt få för sig det är nyheter, eller nånting som iallafall liknar sanningen, men om man tror det så bedrar man sig själv...

Struntprat, sitter du med egen nyhetsredaktion? Klart det finns pengar i nyhetsflödet, oavsett om det är sant eller falskt. Alltid smyger det in något som inte stämmer 100% med verkligheten. Men att sitta på NH och idiotförklara hela nyhetsbranchen är väl om något ett tecken på dålig förankring i verkligheten.
Det finns faktiskt folk som är intresserade av vad som händer omkring en, sen om en frilansnisse fejkar intervjuer är en annan femma.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1066175
August 5, 2006 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Laglorden][quote=ilg@dd][quote=Lodisen]Allting AB skriver är smörja.

Struntprat, sitter du med egen nyhetsredaktion? Klart det finns pengar i nyhetsflödet, oavsett om det är sant eller falskt. Alltid smyger det in något som inte stämmer 100% med verkligheten. Men att sitta på NH och idiotförklara hela nyhetsbranchen är väl om något ett tecken på dålig förankring i verkligheten.
Det finns faktiskt folk som är intresserade av vad som händer omkring en, sen om en frilansnisse fejkar intervjuer är en annan femma.

Visst, du har rätt i det du säger men i just detta fall (med AB) håller jag med Laglorden. Vill du ha senaste nytt i tex Libanon-grejen (krig?) är inte AB rätt ställe att läsa. Är det inte allmänt känt att dom gärna hänger upp sig på stora siffror, skadade barn etc?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1066184
August 5, 2006 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=ilg@dd][quote=Laglorden][quote=ilg@dd][quote=Lodisen]Allting AB skriver är smörja.

Visst, du har rätt i det du säger men i just detta fall (med AB) håller jag med Laglorden. Vill du ha senaste nytt i tex Libanon-grejen (krig?) är inte AB rätt ställe att läsa. Är det inte allmänt känt att dom gärna hänger upp sig på stora siffror, skadade barn etc?

Och vilka andra tidningar gör inte det? Jag tycker nog det rapporteras ungefär samma saker i alla nättidningar jag läser.
Länka gärna till någon av dessa katastrofala felaktigheter i blaskan.
Mej veterligen tar dom huvuddelen av sina utrikesartiklar via TT, liksom de flesta andra Svenska tidningar.
Vad det gäller snaskiga vinklingar och rena förtalsartiklar så torde väl Expressen däremot ligga i topp.
Eftersom jag är tämligen nyhetsintresserad så ge mej gärna en länk till pålitliga källor på Svenska då.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1066186
August 5, 2006 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Aftonbladet har alltid vart en bs tidning.. Men ändå har jag någon tvång att läsa skiten online 🙁

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1066205
August 5, 2006 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Laglorden][quote=ilg@dd][quote=Lodisen]Allting AB skriver är smörja.

Om jag frågar såhär då? Har du någon gång känt till nånting väldigt väldigt bra och sen fått läsa om det i tidningen?

Kände du igen dig? Grattis isånafall...

Jag tror att jag och många med mig som varit med om saker kan hålla med om att det som står i tidningarna (inte bara AB) har lika mycket med verkligheten att göra som fria fantasier.

Ex vis, folk som håller på och dansar (rejv) som beskrivs som bara ute efter att knarka.

Ex. vis om tidningarna skriver om ett datorprojekt man hållt på med.

Ex. vis om tidningarna skriver om någon känd person.

Det ÄR inte sanningen, det är inte ens en version av sanningen ibland. "Ingen rök utan eld" stämmer inte. Ibland är det hur mycket rök som helst utan tillstymmelse till eld. Ibland brinner det som fan, men ingen rapporterar det.

Glöm att du skulle kunna få reda på något vettigt alls. Många av dina och mina åsikter om folk bygger med största sannolikhet på felaktiga uppfattningar om hur vi tror det är.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1066207
August 5, 2006 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Värsta med aftonbladet och liknande blaskor är väl deras sätt att linda in skräp i riktiga artiklar.

Typ "Man skjuten fem gånger, big-brother linda befann sig i närheten"

🙄

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1066212
August 5, 2006 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=ilg@dd][quote=Lodisen]Allting AB skriver är smörja.

Om jag frågar såhär då? Har du någon gång känt till nånting väldigt väldigt bra och sen fått läsa om det i tidningen?

Ganska sällan, eftersom det är mest utrikesnyheter som jag kikar igenom.

Kände du igen dig? Grattis isånafall...

?

Jag tror att jag och många med mig som varit med om saker kan hålla med om att det som står i tidningarna (inte bara AB) har lika mycket med verkligheten att göra som fria fantasier.

Är lite som sägner från mun till mun, när du berättat något för någon och det kanske passerat 2-3 munnar så börjar det låta som en helt annan händelse..Inget unikt för just dagspressen.

Ex vis, folk som håller på och dansar (rejv) som beskrivs som bara ute efter att knarka.

Om det vet jag intet, och uttalar mej därför inte om detta.

Ex. vis om tidningarna skriver om ett datorprojekt man hållt på med.

En journalist behöver exempelvis inte vara datorexpert. Hans jobb är att teckna ned och på sitt eget sätt berätta vad han erfarit.

Ex. vis om tidningarna skriver om någon känd person.

Det säljer.

Det ÄR inte sanningen, det är inte ens en version av sanningen ibland. "Ingen rök utan eld" stämmer inte. Ibland är det hur mycket rök som helst utan tillstymmelse till eld. Ibland brinner det som fan, men ingen rapporterar det.

Det är din åsikt, kan du ge ett konkret exempel på detta? Torde finnas ett rejält gäng artiklar för dej att hänvisa till.

Glöm att du skulle kunna få reda på något vettigt alls. Många av dina och mina åsikter om folk bygger med största sannolikhet på felaktiga uppfattningar om hur vi tror det är.

Du cyklar minsann på en hög häst du.

DiDi wrote: Värsta med aftonbladet och liknande blaskor är väl deras sätt att linda in skräp i riktiga artiklar.

Typ "Man skjuten fem gånger, big-brother linda befann sig i närheten"

🙄

Jo, det är beklagligt, men samtidigt ganska underhållande.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1066213
August 5, 2006 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

vilket är egentligen värst?

Att aftonbladet ger folk det dom vill ha, eller att folk vill ha det dom vill ha och läsa?

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1066319
August 6, 2006 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: vilket är egentligen värst?

Att aftonbladet ger folk det dom vill ha, eller att folk vill ha det dom vill ha och läsa?

Hade inte skjutvapen tillverkats, hade inte folk skjutits.

(nu finns det ju visserligen andra vapen, alternativt andra vägar att få reda på information, men men)

😉

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1066340
August 6, 2006 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag stör mig för det mesta på det låga nyhetsvärdet på de allra flesta nyheterna. Samt vilseledande rubrikerna, det borde vara lag mot sånt tycker man.

Sen är det lite störigt att man inte kan använda aftonbladet som seriös källa någonstans. Men det finns nog gott om andra tidningar för det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 271
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL