[AB] Björn attackerade man i Kramfors|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] Björn attackerade man i Kramfors
nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 15, 2008 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.aftonbladet.se/nyhe.....3779678.ab

En 39-årig man attackerades på lördagsförmiddagen av en björn vid Storvattnet utanför Kramfors. Mannen blev biten i vänster ben. Han vårdas nu på sjukhuset i Sollefteå.

Den 39-årige mannen jagade älg tillsammans med sin jakthund och fyra jaktkamrater vid Storvattnet i Kramfors kommun

Jägares ambition är ju att döda massa djur, ofta som sport eller för nöjes skull, så som jag ser det är det bara rätt åt dem.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1208224
November 15, 2008 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja... inte rätt åt den på det sättet kanske.

Men de som är ute i skogen och jagar borde ofta ha lite mera vett hur man ska hantera de risker (som björnar) som finns.

"jakthund" verkar helt klart vara en stor risk om man säger så.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1208226
November 15, 2008 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Trodde själv att björnar var ett stort problem tills jag läste i DN att det sen 1977 bara finns 26 fall av björnattacker, varav två med dödligt utgång... Tja, 27 nu antar jag, men oavsett, det är verkligen inte så jävla mycket när man tittar på det på den tidsperspektivet.

27 anfall på 32 år, give me a breake, att ta bilen till skogen är ju hundratals ggr farligare...

Edit: http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....p?a=851358

Men björnattacker är ovanliga. Totalt har 26 attacker mot människor skett sedan 1977. Två personer har avlidit. Det vanligaste angreppet av björn har skett vid jakt, det gäller 19 fall.

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1208229
November 15, 2008 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det inte så att Björnarna oftast blir provocerade av Jakthundarna innan det händer något problem?
Jag har fått den uppfattningen iallafall.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1208232
November 15, 2008 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Trodde själv att björnar var ett stort problem tills jag läste i DN att det sen 1977 bara finns 26 fall av björnattacker, varav två med dödligt utgång... Tja, 27 nu antar jag, men oavsett, det är verkligen inte så j**la mycket när man tittar på det på den tidsperspektivet.

27 anfall på 32 år, give me a breake, att ta bilen till skogen är ju hundratals ggr farligare...

Edit: http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....p?a=851358

Men björnattacker är ovanliga. Totalt har 26 attacker mot människor skett sedan 1977. Två personer har avlidit. Det vanligaste angreppet av björn har skett vid jakt, det gäller 19 fall.

Med tanke på att det vid 1977 knappt fanns björn i Sverige så kan siffrorna vinklas väldigt snett. Ta det som de senaste 100 åren och björnkramarna får ännu finare siffror att visa upp..
Björnstammen började växa till sej först i slutet på 80-talet här i landet, så jag ser det snarare som 27 anfall på 20 år, eller man kanske rent av skall presentera situationen som 2 anfall på 1 vecka för att få en snedvinklad statistik åt andra hållet.
🙄 wink
Om jag plockar ungefärliga siffror ur huvet så har jag för mej att björnstammen var nere på runt 200 st i mitten på 80-talet mot uppskattningsvis 6000 st idag.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1208233
November 15, 2008 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Rovdjursförbundet wrote:
2550 björnar i Sverige

Björnforskarna har nu säkrare bedömning av hur många björnar det finns i Sverige. Det är cirka 2 550 med ett spann på 2 350 – 2 900 björnar, enligt en rapport till Naturvårdsverket. Den tidigare bedömningen från 2004 var osäkrare, spannet var då mellan 1 600 – 2 800 björnar.

EDIT: 999 inlägg... 😛

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
1208237
November 15, 2008 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote:
Jägares ambition är ju att döda massa djur, ofta som sport eller för nöjes skull, så som jag ser det är det bara rätt åt dem.

Du får det att låta som om dom är ute i skogen och skjuter allt som rör sig.

Jakt måste bedrivas annars skulle naturen ta skada av låt säga en allt för stor älgstam. Eller se på björnarna bara som är aktuell nu, hur många attacker har det varit under 07/08? både med dödlig utgång och skadade? Vänta några år utan att man får skjuta dom så kommer de att sprida sig till större ytor för att få sina egna revir och då är de väldigt snart nära vårat samhälle och utgör en större fara bara.

Du har säkert fiskat någon gång? Tycker du samma om det med? Så det är rätt åt alla som blivit attackerad utav t.ex. haj med då?

Du skulle säkert inte tycka det vara lite rätt åt dom om det var någon du kände, eller har jag fel då?

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1208238
November 15, 2008 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Roligt att du tog upp haj-attacker. Under 2005 skedde det 58 oprovocerade hajattacker i världen. Det var ju otroligt många. I princip varenda fiskare måste nästa vara drabbad! (http://news.nationalgeographic.....harks.html)

Skämt åt sido. Jag håller med om att både stammen av älg, björn, varg behöver regleras. Någonstans kring nuvarande nivåer kanske är lagom? Är faktiskt inte så insatt i det hela.
Om man skall dra parralellen fiskare --> Jägare igen så tror jag faktiskt att fiskare som fiskar i vatten där det förekommer haj är beredd och utrustade för det. Ser det inte som ett orimligt krav att jägare skall vara det också. Förklara gärna varför detta är konstigt. Både de senaste attackerna har väl varit just björnar som retats av jakthundar? Du nämner attacker 08/09, (09 känns tidigt att uttala sig om iofs. men men) skulle vara intressant att veta hur många det är och hur många av dessa där det är jägare som blivit attackerade. Orkar faktistk inte googla fram det. Gör det du om du vill...

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
1208239
November 15, 2008 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Var de verkligen oprovocerade då?
Klart man måste vara utrustade för det, men om man inte får reglera stammarna så kommer man ju inte våga gå ut i skogen ens utan att springa på diverse mer eller mindre farlig djur.

Menar ju givetvis 07/08 =) Har ändra det nu.

wojt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1236
1208241
November 15, 2008 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Jägares ambition är ju att döda massa djur, ofta som sport eller för nöjes skull, så som jag ser det är det bara rätt åt dem.

............................................________
....................................,.-‘”...................``~.,
.............................,.-”...................................“-.,
.........................,/...............................................”:,
.....................,?......................................................,
.................../...........................................................,}
................./......................................................,:`^`..}
.............../...................................................,:”........./
..............?.....__.........................................:`.........../
............./__.(.....“~-,_..............................,:`........../
.........../(_....”~,_........“~,_....................,:`........_/
..........{.._$;_......”=,_.......“-,_.......,.-~-,},.~”;/....}
...........((.....*~_.......”=-._......“;,,./`..../”............../
...,,,___.`~,......“~.,....................`.....}............../
............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-”
............/.`~,......`-...................................../
.............`~.*-,.....................................|,./.....,__
,,_..........}.>-._...................................|..............`=~-,
.....`=~-,__......`,.................................
...................`=~-,,.,...............................
................................`:,,...........................`..............__
.....................................`=-,...................,%`>--==``
........................................_..........._,-%.......`
...................................,<`.._|_,-&``................`

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1208243
November 15, 2008 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornsson wrote: Var de verkligen oprovocerade då?
Klart man måste vara utrustade för det, men om man inte får reglera stammarna så kommer man ju inte våga gå ut i skogen ens utan att springa på diverse mer eller mindre farlig djur.

Menar ju givetvis 07/08 =) Har ändra det nu.

national geographic wrote: Incidents in which the animals are provoked—such as during shark-feeding operations, in aquariums, or when fishers try to remove sharks from a net—aren't counted in ISAF's annual survey.

Det är deras definition på "unprovoked" iaf.

Jag anser också att det behövs reglering. Blir bara lite trött när det varje höst bli klag på björnarna för att några älg-jägare blivit attackerade. Senaste attacken skedde ju när jägarens hund väckte björnen ur dess ide. Hade du bara gått förbi för att plocka lingon hade troligtvis inget hänt. Borde ingå i jägarutbildningen (vet ej om det gör detta) någon form av info om faran med jakthundar + björnar. Det kanske det iofs gör iom att jägaren i senaste attacken ringde sin vän när han misstänkte att något var skumt. Det var ju sedan vännen som sköt björnen.

Ja ja slutsats: Jagar man i björnområden med hund som kan tänkas väcka/reta björn får man faktiskt vara beredd på det.

EDIT: kollade på Svts inslag om det på playrapport. Där sitter jägaren glad och nöjd jämte den skjutna björnen så han verkar ju nöjd i alla fall.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1208244
November 15, 2008 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm det där är alltså andra attacken denna vecka. I torsdag vart en man, också 39 år, attackerad av en björn i Vallsta, norr om Bollnäs i Hälsingland.

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
1208245
November 15, 2008 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns en hel del ställen i sverige jag inte skulle vilja bo i på grund av björnar i dag. Jag tycker det är bra korkat av en del att sitta och tycka angående "björnproblemen" i Sverige när man sitter i södra sverige i en lägenhet.
Känner inte bara en som blivit jagad av björnar. En man berättade hur han kommit närkontakt med björn 2 ggr samma dag (och nej han var inte jägare) sista gången blev han jagad när han satt med sin familj i en roddbåt på en sjö. En björn simmade efter dem.

csm101
Member
Medlem
1208246
November 16, 2008 - 12:52 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Med tanke på att det vid 1977 knappt fanns björn i Sverige så kan siffrorna vinklas väldigt snett. Ta det som de senaste 100 åren och björnkramarna får ännu finare siffror att visa upp..
Björnstammen började växa till sej först i slutet på 80-talet här i landet, så jag ser det snarare som 27 anfall på 20 år, eller man kanske rent av skall presentera situationen som 2 anfall på 1 vecka för att få en snedvinklad statistik åt andra hållet.
🙄 wink
Om jag plockar ungefärliga siffror ur huvet så har jag för mej att björnstammen var nere på runt 200 st i mitten på 80-talet mot uppskattningsvis 6000 st idag.

Inlägget jag väntade på 😉

Jag är medveten om att det finns lögner, förbannade lögner och statistik, men faktum kvarstår never the less; björnattacker är sällsynta.
27 attacker på 20 år är inte mycket bättre än 32 år, är ändå så få i sig att det inte spelar roll.

6000stycken idag?

Konstigt...

Det finns runt 2 900 björnar i landet och antalet växer, enligt Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Rovdjurscentret De 5 stora.

(samma DN-länk som tidigare)

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1208247
November 16, 2008 - 2:31 am
sp_Permalink sp_Print

Jakt på råddjur och älg skulle inte behövas i samma utsträckning om det var så att vi ahde en frisk stam av rovdjur i landet. Sen är det ju så att en ny industri för vilkött har dykt upp då det är det mest miljövänliga kött vi kan äta.

Tyvärr är jägare negativa mot rovdjur pågrund av att de tar de djur som de jagar.,

Råddjur ska inte ens finnas i detta land, de är utplanterade här precis som kanadaröding, regnbåge, kanadagås och andra arter.

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
1208250
November 16, 2008 - 3:17 am
sp_Permalink sp_Print

den som ger sig in i leken får leken tåla

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
1208251
November 16, 2008 - 5:20 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Hmm det där är alltså andra attacken denna vecka. I torsdag vart en man, också 39 år, attackerad av en björn i Vallsta, norr om Bollnäs i Hälsingland.

Inga problem då.

Om du är 39 år, håll dig borta från nalleskogarna!

[Image Can Not Be Found]

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1208255
November 16, 2008 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

Är man jägare ska man fan inte gråta ut i tidningarna över att man blivit attackerad i rovdjurets eget revir.

Hade björnen traskat in i hans trädgård och bitit han i benet hade det varit en helt annan sak.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1208257
November 16, 2008 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Jakt på råddjur och älg skulle inte behövas i samma utsträckning om det var så att vi ahde en frisk stam av rovdjur i landet. Sen är det ju så att en ny industri för vilkött har dykt upp då det är det mest miljövänliga kött vi kan äta.

Tyvärr är jägare negativa mot rovdjur pågrund av att de tar de djur som de jagar.,

Råddjur ska inte ens finnas i detta land, de är utplanterade här precis som kanadaröding, regnbåge, kanadagås och andra arter.

Undrans vilka det var som ägnade sej åt utplantering av rådjur redan efter senaste istiden?
🙄 😕

csm101 wrote: (samma DN-länk som tidigare)

"Om jag plockar ungefärliga siffror ur huvet så har jag för mej..."
Ja, jag mindes lite fel.. 3-3500 st är ungefär vad folk som rör sej i skogen uppskattar det till..
Vet av åtminstone 5-6 stycken bara i skogarna häromkring, och då pratar jag om en radie på endast 2-3 mil.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

csm101
Member
Medlem
1208258
November 16, 2008 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Är man jägare ska man fan inte gråta ut i tidningarna över att man blivit attackerad i rovdjurets eget revir. //Andreas

Du är ju helt dum i huvudet din dumma jävla dumbjörnkramande dummer...

Menar du att man ska tolerera att attackeras av bamse när man sitter i skogen och väntar på att vovven ska leta fram något som man kan döda?!

😉

http://www.de5stora.com/illust.....155408.pdf

@ilgadd: Ja, alla kan vi minnas fel, no problem. Men fortsätt gå ner i din uppskattning, du såg ju själv att SLU uppskattar till 2900 björnar, hur kan "folket som rör sig i skogen" ha en säkrare uppskattning?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 128
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL