July 4, 2003
Delph1 wrote: [quote=Nord]Så alla som säger att vi skulle förlora något sorts sortiment på att sälja ut V&S har inte alla fakta.
Vi skulle visst förlora sortimentet för det finns ingen möjlighet att flera mindre butiker ska kunna hålla upp samma sortiment som en stor aktör.
//Andreas
Jag vet inte om du hajjade allt jag skrev men V&S är en IMPORTÖR inte en DISTRIBUTÖR, det är Systembolagets uppgift. V&S har inga butiker som säljer alkohol, de säljer enbart till Systembolaget och Knugen själv o andra liknande pampar. De är en utav flera andra (alltså de har absolut inget monopol) som IMPORTERAR alkohol från utlandet till Systembolaget. Dessutom, att sälja ut V&S är inte samma sak som att avskaffa företaget, det bara byter ägare till en privat.
Möjligt att du citerade fel.
whak, det verkar som även du har missat Vart de vill höja alkoholskatten. Det är ju just Tyskland som är ett utav de länder de vill höja i, mer till våran nuvarande nivå, som de inte hade tänkt attl ändra på.
"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain
November 27, 2003
Nord wrote: [quote=Delph1][quote=Nord]Så alla som säger att vi skulle förlora något sorts sortiment på att sälja ut V&S har inte alla fakta.
Vi skulle visst förlora sortimentet för det finns ingen möjlighet att flera mindre butiker ska kunna hålla upp samma sortiment som en stor aktör.
//Andreas
Jag vet inte om du hajjade allt jag skrev men V&S är en IMPORTÖR inte en DISTRIBUTÖR, det är Systembolagets uppgift. V&S har inga butiker som säljer alkohol, de säljer enbart till Systembolaget och Knugen själv o andra liknande pampar. De är en utav flera andra (alltså de har absolut inget monopol) som IMPORTERAR alkohol från utlandet till Systembolaget. Dessutom, att sälja ut V&S är inte samma sak som att avskaffa företaget, det bara byter ägare till en privat.
Möjligt att du citerade fel.
Jag motsäger inget av det du säger, så citeringen blev inte helt bra nej. Det jag motsätter mig dock är avskaffandet av Systembolaget. Av den anledning jag skrev ovan ^
//Andreas
August 7, 2001
hULt0 wrote: [quote=dree]Vi har olika åsikter där.
Aldrig t.ex. att läkemedel ska säljas av vinstdrivande företag.
Staten sponsrar kultur inte styr den?
Finns för och nackdelar med att avskaffa systemet. Kontrollen blir grymt mycket sämre och svenskar kan inte dricka alkohol.
Monopol är alltid fel, oavsett vad det gäller... Därför bör inte staten äga företag som har monopol på någon marknad, de ska heller inte få pumpa in skattepengar i företag som inte få i vinst.
Staten sponsrar kultur, precis, men staten äger även SVT och SR. Antingen får de göra SVT till en frivillig betalkanal eller också får de finansiera med reklam. Det är jättebra om en kanal kan vara så opartisk som möjligt, men att man ska betala för en kanal man inte kollar på bara för at man äger en tv är idiotiskt.
Och, som jag sagt tidigare, Systembolaget kan gärna finnas kvar, men de ska inte ha monopol. Och om de förlorar pengar, ska det stängas så snabbt som möjligt. Men eftersom det är så underbart, finns det väl ingen risk för det?
Jag kan inte säga så mycket mer än vi tycker olika. 🙂
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)