November 27, 2003
http://www.aftonbladet.se/vss/.....38,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/.....36,00.html
Som jag alltid sagt ... inte ett spel, en sjukdom 😉
//Andreas
March 10, 2003
Bristande disciplin från uppfostrarna. När jag var yngre/ung så sparkade morsan ut mig i naturen.
Jag fick inte sitta framför TV/tv-spel hur jag ville.
Har fortfarande respekt för mina föräldrar och även respekt för äldre personer i allmänhet.
Vilket jag tycker mycket ungdommar saknar idag, på tok för många.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 1, 2002
Ctrl wrote: Bristande disciplin från uppfostrarna. När jag var yngre/ung så sparkade morsan ut mig i naturen.
Har fortfarande respekt för mina föräldrar och även respekt för äldre personer i allmänhet.
Det är ett korrekt iakttagande!
March 5, 2002
Ctrl wrote: Bristande disciplin från uppfostrarna. När jag var yngre/ung så sparkade morsan ut mig i naturen.
Instämmer med ett hundra centiljoner procent!
April 14, 2002
Äsh, är ju larvigt hur folk inte kan kontrollera sig. Jag är förvisso för en slappare uppfostran, alltså att du får lära av dina misstag och jag inser inte att det direkt är föräldrarnas fel här heller men de kanske kan vara en bra idé att få grabbarna, som inte verkar vara tillräckligt smarta för att uppfostras på det sättet, att gå ut lite oftare.
November 26, 2002
ok vi utför en undersökning på högstadieundgomar och applicerar resultatet på ALLA tonåringar i hela landet, det blir nog rätt och bra, förhoppningsvis kommer ingen ifrågasätta det.
men som sagt, det här har ingenting med datorspelen att göra, det är föräldrarnas fel. eller samhällets, som får föräldrarna att tro att det är ok att skylla på datorspelen och ge fan i att uppfostra sina barn.
April 30, 2005
March 16, 2004
Hmm det är inte bara tonåringar som åker dit så att säga. Jag har polare i 25-30 års åldern som inte gör annat än spelar datorspel. De är inga idioter så att säga de flesta läser till civilingenjörer och någon är sjukskriven, en annan jobbar som forskningsingenjör men det är datorspelandet som är det primära.
Det är inte ovanligt med 20h per dag framför datorn. Det började med BF sedan SW:Galaxies och nu WoW. Jag har sett förvandlingen den är inte vacker.
Jag har till och med skrattat lite åt dem när de har kämpat i 6månader för att bli en respektabel Jedi i Galaxies för att sedan helt lägga ner och byta WoW och börja på ny kula.
Ja vad skall man säga nörderi på hög nivå eller sjukligt jag vet inte....
July 13, 2004
Ja uppenbarligen så kan det gå lite väll långt...
November 4, 2001
man måste se det ur ett annat perspektiv också (inte bara cs utan hela dator-grejen):
1. Skolan kanske är skittråkig, bristande undervisning osv.
2. Det är så mycket bråk och stojj ute idag så många väljer nog att vara inne pga rädsla.... datorn är ju ofta roligaren än tvn....
Tycker inte man ska TVINGA ut ungarna, men att sitta vid datorn enbart för ett spel är ju inte klokt...
Menar jag har suttit många timmar i sträck och spelat tex kotor, skippade ju inte plugget för att hitta "cray draggon peralen" om man säger så.
Som förälder kan man ta reda på vad som är fel om ungen spelar tex CS hela tiden och har hela livet på paus för detta....
January 12, 2004
Skulle vilja lägga till okunskap.
Nu bet jag iof inte hur gammal du är, men på min tid, då fanns inte datorer som det gör idag. :bgrin:
Det var lättare att sparka ut ungarna och göra nåt då.
March 10, 2003
Jag är 27 och fick mitt Nintendo 8bitars 85'. Farsan köpte alltid massa saker.
Hade parabol i slutet av 80talet med. Kunde lätt sitta inne och spela Zelda eller Mario.
Men morsan tyckte inte det. Så var det inte väder att vara ute kunde hon låsa in TVspelet för att
jag skulle läsa läxor eller städa mitt rum.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 5, 2002
Jag fattar inte hur nåt kan vara så kul att man orkar sitta så länge.
Jag tröttnar på alla spel efter ett par dagar, spelar ingen roll hur kul det är.
Fast jag kan sitta vid datorn en hel dag utan problem, men då spelar jag inte nåt att tala om. Dessutom tycker jag att det är jävligt tråkigt, så det är rätt sällsynt att det händer. (När jag är sjuk eller alla kompisar ska vara tråkiga)
Vad jag inte förstår riktigt är vad föräldrarna har att säga till om, jag är ute mycket mer än de är och när jag är hemma och inte har nåt att göra sitter jag vid datorn.
Det verkar precis som att det är mycket bättre att titta på TV om kvällarna än att sitta vid datorn.
February 4, 2003
Som sagt. Det är väldigt annorlunda med förr och nu. Datorn är ett redskap som alldeles för många har i sitt rum. Där det är avskilt. Dina tvspel var förmodligen kopplade till en tv i vardagsrummet där dina föräldrar kunde kontrollera dig.
Dagens datorspel går förmodligen inte "jämföra" på samma sätt i och med multiplayer möjligheten via internet (som många blir beroende av). Jag antar att det är så. Själv vet jag inte, då jag inte spelar personligen.
Förr i tiden var föräldrarna hemma mer och kunde upptäcka missbruk lättare.
Dessutom så är det "er" generation som misslyckats Ctrl, Fackmanto och Gamblor. Kom inte och skyll på ungarna vilket ni har väldigt lätt för. Det är ni av den äldre generationen som ska fostra oss. Hur ska vi bli perfekta om inte NI tar ansvar? I samhället, skolan, som föräldrar, ge oss arbete för disiplin (det är idag svårt att få arbete jämfört med förr) och även rent politsitk då det är ni av den äldre generationen som bestämmer hur "det rent tekniskt ska se ut i samhället".
Jag är trött som ungdom att hela tiden bli kallad för problem med bristande respekt och osvarande, även om jag själv anser att jag har stor respekt för mina föräldrar och andra vuxna. Men jag är trött på att man bara lägger över problemet! "Det är ungarna som har brist på repsekt"- LÄXA OSS OCH GE OSS RESEPKT DÅ, DEN KOMMER INTE AV SIG SJÄLV! Sluta klaga!
Visst är det ungdomaraas fel också. Vi ska ju inte skylla på er heller. Men det är ett delat ansvar, men framför allt de vuxnas eftersom det är ni som ska fostra oss. Och ni har misslyckats av någon orsak på grund av ert kollektiva och personliga val! Allt är inte vårt fel.
Dessutom ska vi inte generalisera för mycket. De flesta har stor respekt för sina föräldrar och andra vuxna. Sen finns det undantag, som alltid. Och det fanns det säkert förr med.
March 5, 2002
davidhellmyrs wrote: [quote=Ctrl]Bristande disciplin från uppfostrarna. När jag var yngre/ung så sparkade morsan ut mig i naturen.
Dessutom så är det "er" generation som misslyckats Ctrl, Fackmanto och Gamblor. Kom inte och skyll på ungarna vilket ni har väldigt lätt för. Det är ni av den äldre generationen som ska fostra oss.
:cy: Jag är bara 18 år gammal :cy: :bgrin:
Dessutom så skyller jag inte endast på de lata och feta ungdomarna, föräldrarna ska förstås också visa vart skåpet ska stå. Ett barn får aldrig ta kontrollen i ett hem... (if you get what I mean ;o )
September 12, 2001
davidhellmyrs wrote: Dessutom så är det "er" generation som misslyckats Ctrl, Fackmanto och Gamblor. Kom inte och skyll på ungarna vilket ni har väldigt lätt för. Det är ni av den äldre generationen som ska fostra oss. Hur ska vi bli perfekta om inte NI tar ansvar?
Hahahaha...vad går du på för tillfället ?
Det är faktiskt måndag idag och inte lördag. 🙂
Nej men allvarligt talat, att klaga på dessa ovannämnda killar är knappast rätt killar att klaga på. Dom är liksom inte i den generation du klagar på måste jag säga.
Förövrigt...vi är några st äldre i forumet och vi upphör aldrig att förvånas över den allt mer bristande respekten som dagens unga har lagt sig med.
Vi har påtalat detta med uppfostran och respekt förr i forumet till exempel men dessvärre så talar vi för "döva öron".
April 11, 2003
Men det där är ju bara ett par extremfall av alla cs-spelande svenskar.
Jag är förmodligen lite cs-beroende, spelar ofta cs några timmar efter jag kommer hem från jobbet och på helgerna blir det mer. Det händer att jag inte spelar cs på en eller flera dagar, visst jag överlever men saknar spelandet. Är 22år nu och ser absolut ingen avmattning på spelandet innom några år iaf.
1 Guest(s)