April 10, 2003
Jag och en del av mina polare spelar väll lite väl ohällsosamt mycket.
Kan väll bli från mitt håll en 20+tim några gånger då jag är arbetslös.
Ligger väll i att det är billig och inte specielt ansträngande att göra.
Visst jag är väll inte nått extreme fall och kan utan problem klara mig utan datorn ett par dagar men jag nytjar den ändå så pass mycket att det har en negativ effekt på livet.
March 10, 2003
davidhellmyrs - Kan säga att jag hade parabol kopplad, tv, video, steroe och TVspelet på mitt rum när jag var 10år.
Inte för att alla hade det kanske. Var mer ovanligt på den tiden.
Var borskämd med prylar. Dock så kunde jag inte peka på allt
jag ville ha. Jag fick oftast göra något så jag var förtjänt av den saken jag ville ha.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
May 17, 2004
Fackamato wrote: [quote=davidhellmyrs][quote=Ctrl]Bristande disciplin från uppfostrarna. När jag var yngre/ung så sparkade morsan ut mig i naturen.
Jag fick inte sitta framför TV/tv-spel hur jag ville.
Har fortfarande respekt för mina föräldrar och även respekt för äldre personer i allmänhet.
Vilket jag tycker mycket ungdommar saknar idag, på tok för många.
Dessutom så är det "er" generation som misslyckats Ctrl, Fackmanto och Gamblor. Kom inte och skyll på ungarna vilket ni har väldigt lätt för. Det är ni av den äldre generationen som ska fostra oss.
:cy: Jag är bara 18 år gammal :cy: :bgrin:
Dessutom så skyller jag inte endast på de lata och feta ungdomarna, föräldrarna ska förstås också visa vart skåpet ska stå. Ett barn får aldrig ta kontrollen i ett hem... (if you get what I mean ;o )
jäkla generation 😉
April 30, 2005
Dagens föräldrar är helt enkelt för klena o snälla. Kolla bara på den där nanny-serien på TV3. Helt klart föräldrar som inte satt gränser för sina barn och jag tror samma sak gäller här.
Fast naturligtvis ligger ju inte hela ansvaret på föräldrarna utan om dagens ungdomar vet att de blivit beroende och DE VET vad konsekvenserna blir av detta så är det även deras ansvar att söka hjälp eller på något annat sätt bli kvitt beroendet.
Dom kan ju inte komma o säga om ca 10 år att de förbrukat hela sin ungdom framför datorn bara för att deras föräldrar är snälla. Det håller inte.
May 17, 2002
AB wrote: Åtta tecken på att ditt barn blivit internetberoende*
* Sitter mer och mer tid vid datorn.
* Helst utan förälder.
* Vill ha datorn på avskilt ställe.
* Slår på datorn så fort man vaknar.
* Ägnar sig inte åt några andra
aktiviteter.
* Får sömnproblem.
* Betygen blir sämre.
* Blir arg när man ber barnet minska datortiden
Bah, "slår på datorn så fort man vaknar", är man en riktig nerd så stänger man aldrig ens av den, iaf om jag har förstått allt helt rätt. 😛
February 4, 2003
Ctrl wrote: davidhellmyrs - Kan säga att jag hade parabol kopplad, tv, video, steroe och TVspelet på mitt rum när jag var 10år.
Inte för att alla hade det kanske. Var mer ovanligt på den tiden.
Var borskämd med prylar. Dock så kunde jag inte peka på allt
jag ville ha. Jag fick oftast göra något så jag var förtjänt av den saken jag ville ha.
Ja och? (inget taskigt)
Tror du att alla ungdomar får vad de pekar på idag eller?
Vissa får det kanske. Långt ifrån alla.
Så var det säkert förr med.
TV, video, stereo och tvspel har alla idag också. Men inte är man beroende av det på samma sätt som datorspel i samhället. Datorspel är annorlunda tror jag. Folk fastnar enklare och på ett annat sätt på det.
Och ja Skiroy. Jag kanske pratar till fel generation. Men jag fick upptattningen om att de försökte tillrättavisa oss 😛
Jag är innerligt trött på att allt är "vårt fel" och att man buntar in alla i en samling. Vi har inte blivit fostrade till att ha respekt. Tyvärr. Det räcker inte att säga "ni ska ha respekt". Man förtjänar respekt, man får den inte eller nått sånt finns det ett ordspråk som går. Och det stämmer. För att vuxna ska ha respekt så måste ni se till att ge ungdomar "straff" när de gör fel. Så är det inte idag. Ni får inte respekt bara för att ni vill och säger att ni ska ha den. Tyvärr.
För övrigt går jag på Coca Cola för närvarande. Försöker plugga in Fysik provet man har imorgon om optik, ellära och termofysik. Går inte. Helt kört i huvudet. HATAR Optik och alla dessa j-vla vinklar 😛
November 27, 2003
Fackamato wrote: [quote=davidhellmyrs][quote=Ctrl]Bristande disciplin från uppfostrarna. När jag var yngre/ung så sparkade morsan ut mig i naturen.
Jag fick inte sitta framför TV/tv-spel hur jag ville.
Har fortfarande respekt för mina föräldrar och även respekt för äldre personer i allmänhet.
Vilket jag tycker mycket ungdommar saknar idag, på tok för många.
Dessutom så är det "er" generation som misslyckats Ctrl, Fackmanto och Gamblor. Kom inte och skyll på ungarna vilket ni har väldigt lätt för. Det är ni av den äldre generationen som ska fostra oss.
:cy: Jag är bara 18 år gammal :cy: :bgrin:
Dessutom så skyller jag inte endast på de lata och feta ungdomarna, föräldrarna ska förstås också visa vart skåpet ska stå. Ett barn får aldrig ta kontrollen i ett hem... (if you get what I mean ;o )
HAHAHAH! Gubbe! :p :p :p :p (inte undra på att du har så god koll på Amiga :heart: )
Nej, men allvarligt ... jag håller på Ctrl här. Sparka ut ungarna och stäm Valve sen när det inte funkar.
//Andreas
November 26, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=AB]Åtta tecken på att ditt barn blivit internetberoende*
* Helst utan förälder.
aktiviteter.
* Får sömnproblem.
* Betygen blir sämre.
Bah, "slår på datorn så fort man vaknar", är man en riktig nerd så stänger man aldrig ens av den, iaf om jag har förstått allt helt rätt. 😛
jag slår bara på datorn när jag förlorar, alltså är jag inte i riskzonen!
annars passar typ 4 och en halv på mig, blir bara irriterad när man ber mig minskar datortiden.
June 1, 2003
Ctrl wrote: Jag är 27 och fick mitt Nintendo 8bitars 85'. Farsan köpte alltid massa saker.
Hade parabol i slutet av 80talet med. Kunde lätt sitta inne och spela Zelda eller Mario.
Men morsan tyckte inte det. Så var det inte väder att vara ute kunde hon låsa in TVspelet för att
jag skulle läsa läxor eller städa mitt rum.
jo, men det går inte ens jämföra med i dagens läge. Nu när det är betydligt vanligare med datorboroende gör att det mer accepterat också eftersom alla sina värderingar kommer ifrån samhället.
såna saker såsom att man kan faktiskt leva på CS gör att det också blir mer accepterat.
Enligt många är ju CS en sport som vilken annan som helst, och för att bli bäst kräver det sin tid, men tillskillnad från fotboll så blir det inte slöseri av tid på samma sätt. men detta gör att det undermedvetet blir mer accepterat.
November 27, 2003
kran wrote: [quote=Ctrl]Jag är 27 och fick mitt Nintendo 8bitars 85'. Farsan köpte alltid massa saker.
Hade parabol i slutet av 80talet med. Kunde lätt sitta inne och spela Zelda eller Mario.
Men morsan tyckte inte det. Så var det inte väder att vara ute kunde hon låsa in TVspelet för att
jag skulle läsa läxor eller städa mitt rum.
jo, men det går inte ens jämföra med i dagens läge. Nu när det är betydligt vanligare med datorboroende gör att det mer accepterat också eftersom alla sina värderingar kommer ifrån samhället.
såna saker såsom att man kan faktiskt leva på CS gör att det också blir mer accepterat.
Enligt många är ju CS en sport som vilken annan som helst, och för att bli bäst kräver det sin tid, men tillskillnad från fotboll så blir det inte slöseri av tid på samma sätt. men detta gör att det undermedvetet blir mer accepterat.
Många lever på fotboll, extremt få lever på CS. Chansen att du ska leva på fotbollen än på CS är betydligt högre. Du får dessutom inte en undermålig fysik av att spela fotboll.
//Andreas
January 13, 2003
Åtta tecken på att ditt barn blivit internetberoende*
* Sitter mer och mer tid vid datorn. <- Går inte att sitta vid datorn mer.
* Helst utan förälder. <- bor själv
* Vill ha datorn på avskilt ställe. <- datorn ska vara så centralt som möjligt. Nära toa, tv, kök, säng osv.
* Slår på datorn så fort man vaknar. <- Datorn är alltid igång
aktiviteter. <- Vad är andra aktiviteter?
* Får sömnproblem. <- Har haft taskig dygnsrytm i ~3 år nu
* Betygen blir sämre. <- stämmer
* Blir arg när man ber barnet minska datortiden <- kung i mitt eget hus!
Hmm, jag är 20 och bor själv. Jag hade det endån rätt likt ctrl när jag var mindre. Ingen tv för mig när det var fint väder. Hade jag tråkigt cyklade jag ner till byn och hem igen (5km enkel väg, typ 2km igenom sen 5km hem igen). Jag höl på med mopeder, gocarts osv när jag var mellan 10 och 13år. Så man kan inte heller skylla på uppfostran så direkt. Jag har bott själv större delen sen jag var ~17år. ifs lite tidigt kanske. Men det är det att när man haft det så innan och sen får så mycket "frihet" att göra vad man vill och kan själv välja hur man vill spendera sin tid så kan det bli svårt när man inte gjort det tidigare. Ingen som säger att man kanske bör gå ut istället osv. Kan ju tilläga att jag inte varit så mycket för spel iheller utan det har mest varit datorer i allmänhet som dragit min uppmärksamhet.
September 16, 2002
Dom där ungarna behöver ju hjälp.
Jag menar, jag har själv inte fått en sträng uppfostran, men ändå har jag någonstans på vägen lärt mig sk. "sunt förnuft". Jag sitter vid datorn på tok för mycket, det vet jag själv. Men det är klart att man har vänner IRL, att man inte dör (men nästan) utan sin trogna burk. Jag går ut (ibland :P) och skiter inte i skolan för att fragga några till.
När man är i deras ålder, (17 som "Niclas"var) så ska man själv ha fått insyn i hur fel det är.
Jag siktar på bra betyg, samtidigt som man finner mig online nästan 24/7.
March 10, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=AB]Åtta tecken på att ditt barn blivit internetberoende*
* Helst utan förälder.
aktiviteter.
* Får sömnproblem.
* Betygen blir sämre.
Det där stämmer in väldigt bra på mig. :cy:
1 Guest(s)