Ang wrote: [quote=Jalle64][quote=Ang]Ha ja. Man skulle ha stått där och skakat hand med folket.
Som ledare/diktator då? 😎 🙄
Jag har inte riktigt koll, men hur var det med Lenin? var han diktator?
Med västmått mätt JA..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 18, 2006
ilg@dd wrote: [quote=Ang][quote=Jalle64][quote=Ang]Ha ja. Man skulle ha stått där och skakat hand med folket.
Med västmått mätt JA..
Egentligen skall jag inte lägga mer ved på den här brasan men jag måste få fråga vilka mått man kan använda där man får fram att Lenin inte var diktator?
Så vitt jag vet så var frånvaron av allmänna val och yttrandefrihet tämligen total under Lenins styrestid.
Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd][quote=Ang][quote=Jalle64][quote=Ang]Ha ja. Man skulle ha stått där och skakat hand med folket.
Med västmått mätt JA..
Egentligen skall jag inte lägga mer ved på den här brasan men jag måste få fråga vilka mått man kan använda där man får fram att Lenin inte var diktator?
Så vitt jag vet så var frånvaron av allmänna val och yttrandefrihet tämligen total under Lenins styrestid.
Fråga en äldre person från forna Sovjet så kommer han med stor säkerhet svara att Lenin inte var någon diktator, snarare en hjälte bland Bolsjevikerna efter oktoberrevolutionen.
Kika på hur Ryssland var under Tsarväldet, och vad "folket" tyckte om saker och ting.
Varför tror du att det öht blev revolution?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 18, 2006
ilg@dd wrote: Fråga en äldre person från forna Sovjet så kommer han med stor säkerhet svara att Lenin inte var någon diktator, snarare en hjälte bland Bolsjevikerna efter oktoberrevolutionen.
Kika på hur Ryssland var under Tsarväldet, och vad "folket" tyckte om saker och ting.
Jo, det klart.
Men bara för att tsar Nikolaj styrde diktatoriskt så betyder ju inte det att Lenin per automatik blir demokrat.
Man kan ju tänka sej att Mensjevikerna har en avvikande åsikt t.ex.
March 10, 2002
ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales][quote=ilg@dd][quote=Ang][quote=Jalle64][quote=Ang]Ha ja. Man skulle ha stått där och skakat hand med folket.
Med västmått mätt JA..
Fråga en äldre person från forna Sovjet så kommer han med stor säkerhet svara att Lenin inte var någon diktator, snarare en hjälte bland Bolsjevikerna efter oktoberrevolutionen.
Hitler är en hjälte bland nynazisterna.
Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd] Fråga en äldre person från forna Sovjet så kommer han med stor säkerhet svara att Lenin inte var någon diktator, snarare en hjälte bland Bolsjevikerna efter oktoberrevolutionen.
Jo, det klart.
Men bara för att tsar Nikolaj styrde diktatoriskt så betyder ju inte det att Lenin per automatik blir demokrat.
Man kan ju tänka sej att Mensjevikerna har en avvikande åsikt t.ex.
Nu var det ju inte det som du ifrågasatte, eller hur?..
Icke demokrat=Diktator? Lustiga definitioner du har på saker.
Dehman wrote:
Hitler är en hjälte bland nynazisterna.
Ja, vad ska man säga...
Hitler var ju iaf folkvald på den tiden det begav sej...
Det är liksom en annan situation där.
🙄
Nynazisterna har jag inte mycket till övers för personligen.
Jag försöker vara objektiv, men halkar väl iväg lite emellanåt.
October 18, 2006
ilg@dd wrote:
Ja, min "lustiga" definition är jag verkligen ensam om, det är bara jag, svenska språkrådet och SAOB för att nämna några:
Från Lexin:
"diktatur [diktat'u:r ] diktaturen diktaturer subst.
styrelseform där makten utövas av en person, envälde"
Så ja, en diktator är en icke-demokrat.
Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd]
Ja, min "lustiga" definition är jag verkligen ensam om, det är bara jag, svenska språkrådet och SAOB för att nämna några:
Från Lexin:
"diktatur [diktat'u:r ] diktaturen diktaturer subst.
styrelseform där makten utövas av en person, envälde"
Så ja, en diktator är en icke-demokrat.
Synd att det inte var definitionen av diktator vi diskuterade, för då hade du ju fått rätt för en gångs skull.
För en normalbegåvad läskunnig var det emellertid _icke demokrat_ som var på tapeten, och i det begreppet ryms det en hel del mer.
February 19, 2004
In political science, a democrat is an advocate, follower, or proponent of democracy. One who advocates or practices social equality is commonly referred to as a democrat.
Social equality is a social state of affairs in which certain different people have the same status in a certain respect, at the very least in voting rights, freedom of speech and assembly, the extent of property rights as well as the access to education, health care and other social securities.
Att vara demokrat anses att vara demokratisk, samt att det säger att det i folkmun används ofta till partier med högre sociala reformer än sitt motsatta parti. T ex demokraterna i staterna har starkare sociala reformer än republikanerna.
Så ja, du har fel igen ilg@dd. 😉
Ang wrote: In political science, a democrat is an advocate, follower, or proponent of democracy. One who advocates or practices social equality is commonly referred to as a democrat.
Social equality is a social state of affairs in which certain different people have the same status in a certain respect, at the very least in voting rights, freedom of speech and assembly, the extent of property rights as well as the access to education, health care and other social securities.
Att vara demokrat anses att vara demokratisk, samt att det säger att det i folkmun används ofta till partier med högre sociala reformer än sitt motsatta parti. T ex demokraterna i staterna har starkare sociala reformer än republikanerna.
Så ja, du har fel igen ilg@dd. 😉
Om jag ändå kunde ha det, så jag sluppe dessa låga debatter ideligen.
:cy:
Det finns en del här som har extrema problem med läsförståelse, så du behöver knappast känna dej ensam.
1 Guest(s)