[AB] Det är för härligt...med demokrati..|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] Det är för härligt...med demokrati..
Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
sp_UserOfflineSmall Offline
1137292
May 16, 2007 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: [quote=Ang]Ha ja. Man skulle ha stått där och skakat hand med folket. wink

Som ledare/diktator då? 😎 🙄

Jag har inte riktigt koll, men hur var det med Lenin? var han diktator?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1137301
May 16, 2007 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote: [quote=Jalle64][quote=Ang]Ha ja. Man skulle ha stått där och skakat hand med folket. wink

Med västmått mätt JA..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1137307
May 16, 2007 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Ang][quote=Jalle64][quote=Ang]Ha ja. Man skulle ha stått där och skakat hand med folket. wink

Med västmått mätt JA..

Egentligen skall jag inte lägga mer ved på den här brasan men jag måste få fråga vilka mått man kan använda där man får fram att Lenin inte var diktator?
Så vitt jag vet så var frånvaron av allmänna val och yttrandefrihet tämligen total under Lenins styrestid.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1137312
May 16, 2007 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd][quote=Ang][quote=Jalle64][quote=Ang]Ha ja. Man skulle ha stått där och skakat hand med folket. wink

Med västmått mätt JA..

Egentligen skall jag inte lägga mer ved på den här brasan men jag måste få fråga vilka mått man kan använda där man får fram att Lenin inte var diktator?
Så vitt jag vet så var frånvaron av allmänna val och yttrandefrihet tämligen total under Lenins styrestid.

Fråga en äldre person från forna Sovjet så kommer han med stor säkerhet svara att Lenin inte var någon diktator, snarare en hjälte bland Bolsjevikerna efter oktoberrevolutionen.
Kika på hur Ryssland var under Tsarväldet, och vad "folket" tyckte om saker och ting.
Varför tror du att det öht blev revolution?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1137314
May 16, 2007 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Fråga en äldre person från forna Sovjet så kommer han med stor säkerhet svara att Lenin inte var någon diktator, snarare en hjälte bland Bolsjevikerna efter oktoberrevolutionen.
Kika på hur Ryssland var under Tsarväldet, och vad "folket" tyckte om saker och ting.

Jo, det klart.
Men bara för att tsar Nikolaj styrde diktatoriskt så betyder ju inte det att Lenin per automatik blir demokrat.
Man kan ju tänka sej att Mensjevikerna har en avvikande åsikt t.ex.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1137315
May 16, 2007 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales][quote=ilg@dd][quote=Ang][quote=Jalle64][quote=Ang]Ha ja. Man skulle ha stått där och skakat hand med folket. wink

Med västmått mätt JA..

Fråga en äldre person från forna Sovjet så kommer han med stor säkerhet svara att Lenin inte var någon diktator, snarare en hjälte bland Bolsjevikerna efter oktoberrevolutionen.

Hitler är en hjälte bland nynazisterna.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1137323
May 16, 2007 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd] Fråga en äldre person från forna Sovjet så kommer han med stor säkerhet svara att Lenin inte var någon diktator, snarare en hjälte bland Bolsjevikerna efter oktoberrevolutionen.

Jo, det klart.
Men bara för att tsar Nikolaj styrde diktatoriskt så betyder ju inte det att Lenin per automatik blir demokrat.
Man kan ju tänka sej att Mensjevikerna har en avvikande åsikt t.ex.

Nu var det ju inte det som du ifrågasatte, eller hur?..
Icke demokrat=Diktator? Lustiga definitioner du har på saker.

Dehman wrote:
Hitler är en hjälte bland nynazisterna.

Ja, vad ska man säga...
Hitler var ju iaf folkvald på den tiden det begav sej...
Det är liksom en annan situation där.
🙄
Nynazisterna har jag inte mycket till övers för personligen.
Jag försöker vara objektiv, men halkar väl iväg lite emellanåt.
wink

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1137533
May 17, 2007 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:

Ja, min "lustiga" definition är jag verkligen ensam om, det är bara jag, svenska språkrådet och SAOB för att nämna några:

Från Lexin:
"diktatur [diktat'u:r ] diktaturen diktaturer subst.
styrelseform där makten utövas av en person, envälde"

Så ja, en diktator är en icke-demokrat.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1137612
May 17, 2007 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd]

Ja, min "lustiga" definition är jag verkligen ensam om, det är bara jag, svenska språkrådet och SAOB för att nämna några:

Från Lexin:
"diktatur [diktat'u:r ] diktaturen diktaturer subst.
styrelseform där makten utövas av en person, envälde"

Så ja, en diktator är en icke-demokrat.

Synd att det inte var definitionen av diktator vi diskuterade, för då hade du ju fått rätt för en gångs skull.
För en normalbegåvad läskunnig var det emellertid _icke demokrat_ som var på tapeten, och i det begreppet ryms det en hel del mer.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1137679
May 18, 2007 - 3:27 am
sp_Permalink sp_Print

In political science, a democrat is an advocate, follower, or proponent of democracy. One who advocates or practices social equality is commonly referred to as a democrat.

Social equality is a social state of affairs in which certain different people have the same status in a certain respect, at the very least in voting rights, freedom of speech and assembly, the extent of property rights as well as the access to education, health care and other social securities.

Att vara demokrat anses att vara demokratisk, samt att det säger att det i folkmun används ofta till partier med högre sociala reformer än sitt motsatta parti. T ex demokraterna i staterna har starkare sociala reformer än republikanerna.

Så ja, du har fel igen ilg@dd. 😉

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1137727
May 18, 2007 - 9:07 am
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote: In political science, a democrat is an advocate, follower, or proponent of democracy. One who advocates or practices social equality is commonly referred to as a democrat.

Social equality is a social state of affairs in which certain different people have the same status in a certain respect, at the very least in voting rights, freedom of speech and assembly, the extent of property rights as well as the access to education, health care and other social securities.

Att vara demokrat anses att vara demokratisk, samt att det säger att det i folkmun används ofta till partier med högre sociala reformer än sitt motsatta parti. T ex demokraterna i staterna har starkare sociala reformer än republikanerna.

Så ja, du har fel igen ilg@dd. 😉

Om jag ändå kunde ha det, så jag sluppe dessa låga debatter ideligen.
:cy:
Det finns en del här som har extrema problem med läsförståelse, så du behöver knappast känna dej ensam.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1137747
May 18, 2007 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Känner ni att ni kommer någonstans eller ska vi bara försöka gå vidare? Jag hade glömt vad denna tråden handlade om från början, vilket iofs är charmen med Allmänt, men nu känns det inte som någon vidare kul diskussion.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 348
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL