[AB] Dolt budskap vid övergånställe|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] Dolt budskap vid övergånställe
Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 15, 2008 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.aftonbladet.se/webb.....3062336.ab

Jag tycker väl inte det är fel i budskapet, vi lever i ett kristet land och även om jag är ateist och inte tror på någon religon, så är det fina budskap det för med sig.

Men jag skulle vilja se hur företaget anställer personal, "är du kristen ? svar: nej, okej då kan du gå ut, dörren är där ->"

Jag mår dåligt av någon anledning när jag hör vad VDn för företaget säger och jag vet inte varför, kan ha med att han är extremist, men då får jag fråga mig, är det bara okej att vara lite religös idag?

Vi använder ordet extremister men jag skulle vilja säga att det är dem som är de troende, då de följer "boken", resten väljer en balansgång mellan det som är bekvämt och det som de gillar.

aja nog med det, jag blev mörkrädd när jag såg inslaget, någon annan som reagerade på samma sätt ?

//Pole

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1200824
August 15, 2008 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm, kikade igenom filmsnutten och tyckte mej känna Ulf Ekman/Livets ordvibbar..
Inget ont om religiöst folk, dom har iaf tron på något som kanske kan kallas gott. Själv tycker jag det mesta gått utför sedan senaste valet.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Kamikazepilot
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
1200841
August 15, 2008 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Fyfan vad vidrigt! Hatar fundamentalister. Och VDn låter som en Knytby bo.....
Tycker synd om religiös folk... Har alltid gjort det.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1200850
August 15, 2008 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart det är synd om religösa, de tror ju på något som inte finns. Varför är det alltid så att religösa hela tiden försöker "smitta" andra med sin grisgud. Som nissen säger på slutet: "Jesus är det bästa som kan hända dig".. ya rite.

Och varför skulle en HAND betyda "Det finns bara en väg till himlen och det är genom tron på jesus". Jävla tomtar.

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1200861
August 15, 2008 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote:
Och varför skulle en HAND betyda "Det finns bara en väg till himlen och det är genom tron på jesus". j**la tomtar.

Varför skall rött ljus betyda "Stopp, stanna"?
Men LOL! Det är en symbol som vilken annan. Om man vet innebörden så
är det väl inget konstigt i det. Och om man inte visste det så vet man det nu laugh

Och näää, inga teologiska kontringar. Jag är ateist.

mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1200882
August 15, 2008 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Till att börja med så var det nog Knutby som Kamikazepilot tänkte på, inte för att vara petig...

Många/Alla företag har en eller flera visioner och tankar bakom deras verksamhet. Att detta företag råkar förlita sig på den gud, Gud, som Bibeln förespråkar är väl helt upp till det företaget.

Att lite snabbt skriva en mening som:
"Men jag skulle vilja se hur företaget anställer personal, "är du kristen ? svar: nej, okej då kan du gå ut, dörren är där ->" "
känns lite förhastat. Jag tror verkligen inte att detta företag har som krav att du ska vara kristen för att få arbeta där. Det skulle vara lika illa som att inte anställa kvinnor eller homosexuella eller dig som inte har ett svenskt namn osv.

Som Marre skriver så använder vi olika symboler som får olika betydelser beroende på var betraktaren kommer från och vad man lärt sig. Jag har tänkt en del fram och tillbaka och jag kan inte se det fientliga i intervjun. Jag menar följande, NOKIA med slogan "Connecting people" - fy vad hemskt, jag vill inte kunna "connectas" med den eller den.
Men det är mitt val... tänk om just denne är en fantastiskt trevlig person!?

Lika med detta inslag, tänk om det är så att Jesus är det bästa som kan hända(trots att jag inte förstår det just nu). Vad är det hemska med att vilja nå ut med det budskapet på ett så fredligt sätt? I slutändan är det ju mitt personliga val...

En annan sak vore det om en elektronisk röst skulle utbrista: "Jesus älskar dig" när man trycker för grön gubbe... 😉

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1200890
August 16, 2008 - 12:36 am
sp_Permalink sp_Print

Och om man tänker så, så är det givetvis ok att gå runt med hakkors på tröjan... Eftersom att man då tycker om solen...

mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1200917
August 16, 2008 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi, i nån mening så håller jag med dig... MEN man måste också respektera människorna runt sig och det finns kanske en massa andra sätt att att symbolisera/uttrycka att man tycker om solen?

Fangtastic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 291
1200923
August 16, 2008 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket fördomar här och bagatelliserande, man ska inte döma hunden efter håren och med den inställningen kommer man inte långt. Religion förenas då inte med tro, en levande relation med Jesus för de har med lagiskhet att göra och vara begränsad.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1200931
August 16, 2008 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag går alltid mot röd gubbe så jag kommer hamna i helvetet. 😈

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
1200945
August 16, 2008 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Jag går alltid mot röd gubbe så jag kommer hamna i helvetet. 😈

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1200947
August 16, 2008 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

SoulBurn wrote:

Det är ju faktiskt ok att gå mot röd gubbe. Inget straffbart alls i det, FÖRRÄN man vållar en olycka då kan man åka fast för vårdslöshet i trafik. 😉

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1201483
August 24, 2008 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Läskig gubbe.

Men det verkar ju gå bra för dem iaf.

Tallji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 277
1202249
September 4, 2008 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: Klart det är synd om religösa, de tror ju på något som inte finns. Varför är det alltid så att religösa hela tiden försöker "smitta" andra med sin grisgud. Som nissen säger på slutet: "Jesus är det bästa som kan hända dig".. ya rite.

Och varför skulle en HAND betyda "Det finns bara en väg till himlen och det är genom tron på jesus". j**la tomtar.

Skulle du tänka till en gång extra och ha båda fötterna på jorden tror jag du skulle ha lite mer respekt för religion. Och nej jag är ingen religös fundamentalist.
En intressant sak att diskutera att även fast man är jätte ateistisk så är det OFTA (inte alltid men OFTA) att när man står och velar mellan liv och död, dig själv eller kanske din fru eller barn, så ber människor övervägande ofta till något.
Hur många gånger har man inte tänkt "snälla snälla snälla låt henne leva" etc etc.

Vad är det om inte en slags tro? det måste inte vara en direkt religiös tro som kristna, muslimer eller buddister, men någon form av tro har de flesta.
Det är iaf min åsikt...

http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1202253
September 4, 2008 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

SoulBurn wrote:

Jag skulle säga att passar bättre i detta sammanhang 😀

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1202274
September 4, 2008 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Tallji wrote: Skulle du tänka till en gång extra och ha båda fötterna på jorden tror jag du skulle ha lite mer respekt för religion. Och nej jag är ingen religös fundamentalist.
En intressant sak att diskutera att även fast man är jätte ateistisk så är det OFTA (inte alltid men OFTA) att när man står och velar mellan liv och död, dig själv eller kanske din fru eller barn, så ber människor övervägande ofta till något.
Hur många gånger har man inte tänkt "snälla snälla snälla låt henne leva" etc etc.

Vad är det om inte en slags tro? det måste inte vara en direkt religiös tro som kristna, muslimer eller buddister, men någon form av tro har de flesta.
Det är iaf min åsikt...

Jag tror på vetenskapen!

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1202388
September 6, 2008 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print
Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1202395
September 7, 2008 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

Tallji wrote: Skulle du tänka till en gång extra och ha båda fötterna på jorden tror jag du skulle ha lite mer respekt för religion. Och nej jag är ingen religös fundamentalist.

Det är iaf min åsikt...

Skulle vilja be dig tänka lite, varför tror du vi gör på detta viset ? är det inte samhället som påverkar oss, "God is in the TV" som en viss marylin manson sjunger, är det inte därifrån vi hämtar mkt av vår inspiration och hur vi agerar ?

vi strävar efter att vara samhälls korrekta i de flesta fall annars agerar vi på vad vi har blivit uppfostrade till.

jag skulle vilja säga att man ber efter något, om det nu är gud så handlar det inte om att det finns en tro utan helt enkelt ett agerande utifrån vad vi lärt oss att göra.

best regards, pole

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
1202455
September 8, 2008 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

de va de sjukaste jag hört.. va fan ska man ha någonting sådant för? de e ju fan indirekt hjärntvätt, för att försöka få folk att betala kyrkoskatt, jävla as!

så trött på alla jävla troer och gudar och skit, fy fan!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1202480
September 8, 2008 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Combat wrote: de va de sjukaste jag hört.. va fan ska man ha någonting sådant för? de e ju fan indirekt hjärntvätt, för att försöka få folk att betala kyrkoskatt, j**la as!

så trött på alla j**la troer och gudar och skit, fy fan!

Känns spontant som om jag vill citera Polekatt:
"Skulle vilja be dig tänka lite,"....
Tänk efter.. Känner du dej ofta hjärntvättad efter att ha tryckt på knappen vid ett övergångsställe?
Tror du det är vanligt förekommande att frikyrkorna får ta del av kyrkoskatten?
Tror du att någon öht brytt sej om vad symbolen betytt innan detta blev känt?
Jag personligen tycker livet känns ganska likt hur det var före artikeln publicerades. Ett jäkla ståhej för lite och ingenting imo.
🙂

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 269
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL