[AB] En hjältes handling?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] En hjältes handling?
dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
sp_UserOfflineSmall Offline
1116913
February 7, 2007 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är inne på Obelix spår helt och hållet i den här tråden.

Kommer det här bli en ny "Vad får ni i lön?" tråd? 😛

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1116914
February 7, 2007 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Jag är inne på Obelix spår helt och hållet i den här tråden.

Kommer det här bli en ny "Vad får ni i lön?" tråd? 😛

Mmmm, Z1010 med nytt nick??
🙄

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1116916
February 7, 2007 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=obelix][quote=Tyrfing] Visst rent praktiskt sett är hela iden med personlig hämd/rättvisa ganska värdelös då den slutar i absurdum (hämnd för att hämnas en tidigare hämnd etc etc.) eller när nån har makten att stoppa hämndaktionen.
Men samtidigt hadde straffet staten gav gjort dom första offren nöjda skulle behovet att personlig hämnd inte finnas.

och om straffen ska vara i relation till brottet så kommer aldrig folk att bli nöjda.

Där ligger väl lite av problemet, om folk tappar tron på rättssamhället så kommer sådant här bara att öka och det är ingen betjänt av.
Bättre då att se straffen ur ett bredare perspektiv där brottslingen skall dömas för sitt brott men att hänsyn även skall tas till brottsoffer och allmänhet när stafflängden bestäms.
Utan allmänhetens förtroende för en sådan central del av den parlamentariska demokratin som rättsväsende och polismakt så är vi riktigt illa ute snart.

Jag själv skulle gärna se livstidsstraff vid gäller sex- eller våldsbrott mot barn t.ex., åtminstone vid andra resan.

Jag håller med i stora drag av det du säger.
Straffet/straffen måste skärpas vid upprepade övergrepp. Något måste iaf göras.
Men jag kommer aldrig att acceptera att folk tar lagen i egna händer.
Vi har polis och rättväsendet som ska sköta sådant här. Det tror jag nog att vi är överens om.

För övrigt L0rden...du känns mest som ett troll och inget annat.

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1116918
February 7, 2007 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Att gemene man inte uppfattar saker och ting som jag är jag fullt medveten om. Det är något som jag lever med varje dag och kan inte säga att det stör mig. Min grundinställning kommer från att jag själv som barn blivit sexuellt ofredad. Jag vill inte leva i ett Sverige där det är vardag!
OT:
skiroy: Finns mycket lite här i livet som jag bryr mig mindre om än hur du uppfattar mig.
Själv uppfattar jag dig som en förväxt pajas ständigt ryggdunkad och påhejad av vårt forums största PK-nisse, Delph1. Jag kan tänka mig att du inte bryr dig? Så känner jag med.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1116922
February 7, 2007 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

L0rden wrote: Att gemene man inte uppfattar saker och ting som jag är jag fullt medveten om. Det är något som jag lever med varje dag och kan inte säga att det stör mig. Min grundinställning kommer från att jag själv som barn blivit sexuellt ofredad. Jag vill inte leva i ett Sverige där det är vardag!

Visst är det löjliga straff, det finns nog ingen som säger emot dig där.

Men att ta lagen i egna händer funkar inte.

Och dessvärre så visar du varför det inte är bra med anhöriga eller utsatta som utmäter straff.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
1116925
February 7, 2007 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Händer lite då o då i USA att oskyldiga får sätta livet till för att en aningslös privatperson tror sig känna igen någon sexbrottsling som denne sett på nätet och sedan trott att det är samma i IRL.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1116926
February 7, 2007 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

L0rden wrote: Att gemene man inte uppfattar saker och ting som jag är jag fullt medveten om. Det är något som jag lever med varje dag och kan inte säga att det stör mig. Min grundinställning kommer från att jag själv som barn blivit sexuellt ofredad. Jag vill inte leva i ett Sverige där det är vardag!
OT:
skiroy: Finns mycket lite här i livet som jag bryr mig mindre om än hur du uppfattar mig.
Själv uppfattar jag dig som en förväxt pajas ständigt ryggdunkad och påhejad av vårt forums största PK-nisse, Delph1. Jag kan tänka mig att du inte bryr dig? Så känner jag med.

Jag måste nog också inflika att jag uppfattar Skiroy som en bra moderator, och som människa oftast med åsikter som speglar samhället i stort, därmed inte sagt att jah alltid delar hans åsikter.
Vad jag fått för uppfattning om dej det senaste dygnet låter jag vara osagt.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1116933
February 7, 2007 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har du förbrukat din rätt att använda forumet. Du har tidigare i alla fall försökt hålla en nästan vettig nivå, men nu försöker du inte ens och i och med att alla dina trådar handlat om hetsning av olika slag anser jag inte heller att du tillför något till forumet. Har du något att påpeka kan du maila mig, Det kommer inte att ändra på något dock.

//Andreas

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1116935
February 7, 2007 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Tyrfing] Visst rent praktiskt sett är hela iden med personlig hämd/rättvisa ganska värdelös då den slutar i absurdum (hämnd för att hämnas en tidigare hämnd etc etc.) eller när nån har makten att stoppa hämndaktionen.
Men samtidigt hadde straffet staten gav gjort dom första offren nöjda skulle behovet att personlig hämnd inte finnas.

och om straffen ska vara i relation till brottet så kommer aldrig folk att bli nöjda.

Visst alla kommer inte alltid vara nöjda över straffen men 1år för sexuellt ofredande av minderåriga är nått jag tror få anser är ett tillräkligt straff.
Samt så ser jag inte anledningen till att återfallsbrottslingar inte döms hårdare eller varför man får straff rabatt här i Sverige.

Edit: missade ett inte där

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1116993
February 8, 2007 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Josey Wales][quote=obelix][quote=Tyrfing] Visst rent praktiskt sett är hela iden med personlig hämd/rättvisa ganska värdelös då den slutar i absurdum (hämnd för att hämnas en tidigare hämnd etc etc.) eller när nån har makten att stoppa hämndaktionen.

Där ligger väl lite av problemet, om folk tappar tron på rättssamhället så kommer sådant här bara att öka och det är ingen betjänt av.
Bättre då att se straffen ur ett bredare perspektiv där brottslingen skall dömas för sitt brott men att hänsyn även skall tas till brottsoffer och allmänhet när stafflängden bestäms.
Utan allmänhetens förtroende för en sådan central del av den parlamentariska demokratin som rättsväsende och polismakt så är vi riktigt illa ute snart.

Jag själv skulle gärna se livstidsstraff vid gäller sex- eller våldsbrott mot barn t.ex., åtminstone vid andra resan.

Jag håller med i stora drag av det du säger.
Straffet/straffen måste skärpas vid upprepade övergrepp. Något måste iaf göras.
Men jag kommer aldrig att acceptera att folk tar lagen i egna händer.
Vi har polis och rättväsendet som ska sköta sådant här. Det tror jag nog att vi är överens om.

För övrigt L0rden...du känns mest som ett troll och inget annat.

Nej, nej. Folk skall inte ta lagen i egna händer, det skall inte behövas.
Som du skriver så är det en fråga för rättsväsendet och skall så vara. Men rättsväsendet bör vara en spegel av samhället och om samhället vill ha hårdare straff för vissa typer av brott så skall mekanismerna i en demokrati leda till att så sker.
En sådan utveckling skulle kunna minska hämndaktioner och dylikt ganska dramatiskt tror jag.

Däremot kommer mitt hjärta (som jag skrivit tidigare) aldrig att blöda för en grillad dömd pedofil.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
1116998
February 8, 2007 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

Herregud vad mycket tangentbordstuffing testosteron.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1117027
February 8, 2007 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

DMX wrote: stackare? hörrugubbe akta så du inte pajar rullatorn när du postar så snabbt, behöver inte ens peka ut, det har varit i varenda tråd om folk som begått brott o varenda gång kommer du fram till samma slutsats

"HAN E JU SHJUKKK HAN SKA HA VÅRD !1111112 INTE FÄNGELSseee!!1" du e som en groda utan ben, hopplös

Om man nu ska dubbelregistrera sig efter att ha blivit utslängd med sitt förra konto bör man nog hålla en betydligt lägre profil än så här. 😉

Nu har du fått en ny titel.

//Andreas

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
1117074
February 8, 2007 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Imho så hade nog jag, samt flertalet agerat på samma sätt om det var våra barn/småsyskon e.t.c. Kan säga att jag hade nog fan inte tvekat en sekund.

Och alla ni som lutar er på att rättssytemet ska skipa rättvisa, hur går det med det hela ?. Jag kan ärligen säga att jag inte sett någon rättvisa dom senaste 20 åren.

Med den utveckling vi har idag, hur tror ni det ser ut om 20 år ?.

Man måste förstå frustrationen, antagligen har denna snubbe förgripit sig på någon mindreårig och sen gått fri, inse det hela, sätt er in i situationen och förstå frustrationen. Hur hade ni sjävla mått ?, någon har just våldtagit någon mindreårig i er bekantskapskrets och sedan gått fri från rättegången, antagligen på grund av någon skitdetalj.

Och nu kommer det hagla kommentarer om att han kanske var oskyldig. Det är inte den biten jag diskuterar, jag diskuterar att folk opponerar sig mot att en dömd och bevisligen pedofil blir mördad.

I min värld så är det dödsstraff på allt som skadar en annan person fysiskt, psykiskt eller ekonomiskt. Det är dags att offren får sluta ta hela smällen. Sanera samhället annars lär det gå käpprätt åt helvete.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
1117076
February 8, 2007 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

PaCk wrote:
I min värld så är det dödsstraff på allt som skadar en annan person fysiskt, psykiskt eller ekonomiskt.

snatteri = hängning?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1117081
February 8, 2007 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Det lär underlätta ifall man själv har en grav störning om man nu skall elda upp folk. Antar att det inte är så många som skulle klara upp ett sånt projekt när det kommer till kritan.

PaCk
Medlem
1117082
February 8, 2007 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, i princip.

Klart det måste ju fortfarande finnas sunt förnuft. Om kalle 5 år tar en karamell i varuhuset är det en stor skillnad på om Olof 25 springer in en butik och rycker ner en tv från väggen och springer.

Det måste fortfarande finnas någon form av åldersgräns, låt oss säga runt 13 år, då ska du tamejfan kunna skilja på rätt och fel, mitt och ditt.

Fräckheten idag och det man får höra och se, frustrationen är för stor. Förut var jag mer av åsikten som majoriteten på forumet verkar ha idag, dock har jag inget förtroende för rättsystemet i dagens Sverige, inte det minsta, spelar ingen roll vad som händer mig, jag anmäler inte det såvida t.e.x försäkringar e.t.c kräver det. Förutom dessa undantags fall så skulle jag aldrig få för mig att ringa clownerna (polisen).

Andreas Galistel
Member
Medlem
1117089
February 8, 2007 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

PaCk wrote: Ja, i princip.

Klart det måste ju fortfarande finnas sunt förnuft. Om kalle 5 år tar en karamell i varuhuset är det en stor skillnad på om Olof 25 springer in en butik och rycker ner en tv från väggen och springer.

Det måste fortfarande finnas någon form av åldersgräns, låt oss säga runt 13 år, då ska du tamejfan kunna skilja på rätt och fel, mitt och ditt.

Fräckheten idag och det man får höra och se, frustrationen är för stor. Förut var jag mer av åsikten som majoriteten på forumet verkar ha idag, dock har jag inget förtroende för rättsystemet i dagens Sverige, inte det minsta, spelar ingen roll vad som händer mig, jag anmäler inte det såvida t.e.x försäkringar e.t.c kräver det. Förutom dessa undantags fall så skulle jag aldrig få för mig att ringa clownerna (polisen).

Psykisk mognad når man inte vid 13 års ålder ...

//Andreas

PaCk
Medlem
1117091
February 8, 2007 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Delphi det är jag medveten om, men det är ingen ursäkt. Finns 40 åringar idag och säkert äldre som inte är psykiskt mogna. Dock så ska man vid denna ålder kunna skilja på rätt och fel.

Rättssytemet är värdelöst, allt hopp är släckt, och allt kommer gå åt helvete.

Vet att många anser detta som är extremt extrem åsikt, men det kan jag tyvär inte hjälpa.

Vad ger en annan människa rätten att på något sätt sätta sig själv över andra ?. Att för en 15 åring ska "busa" lite och hugger sönder en bil med en kniv eller yxa eller vilket tillhygge som helst, och orsakar så många problem för familjen som hade denna stackars bil.

Satt och läste tidningen igår, på en tisdagkväll var det alltså 8 misshandlar som blivit anmälda, stölderna kommer jag inte änns ihåg hur många det var. Ser ljust ut, visst gör det ?.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
1117304
February 9, 2007 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker den här tråden blev riktigt skoj där ett tag. Lite lam på slutet. Var det en eller två som fick bannlyst? Jag tappade lite kontrollen där i mitten.

Kom vi överens om ifall det var både Kalle 5år OCH Olof 25 man fick skjuta, eller var det bara en av dom? I så fall vem? Och om en tråd börjar med att handla om pedofili, hur kan den sluta i en diskussion om att skjuta Kalle 5år? I början av tråden var han troligen offret för att sen hängas ut som brottsling och ska dö?!? 😀

Allmänt är en härlig plats ibland!

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1117352
February 9, 2007 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: Kom vi överens om ifall det var både Kalle 5år OCH Olof 25 man fick skjuta, eller var det bara en av dom? I så fall vem? Och om en tråd börjar med att handla om pedofili, hur kan den sluta i en diskussion om att skjuta Kalle 5år? I början av tråden var han troligen offret för att sen hängas ut som brottsling och ska dö?!? 😀

Nej, nej, nej... Den egentliga frågan är vem som är det "daltande fikusträdet", Kalle eller Olof.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 112
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL