Nya fattigsverige..
Vill härmed passa på att tacka alla som röstade blått och deras slogan "Segregera mera"..
:cy:
Min senaste semester med sonen??
Nja, sommaren 2004, bilade ner till Hälsingland (Typ 7 mil) och kinesade hos fadern ett par dar.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 23, 2004
Det problemet har jag alldrig haft, mina båda föräldrar under min uppväxttid hade det OK ställt, utan att vara rika.
Mamma arbetade som personlig assistent, sedemera som lärare.... far arbetade som svetsare på Emhart ( Sundsvalls Verkstäder ) ... bodde i villa centralt i s-vall , reste på semester varje år utomlands.
Blev Grekland, Turkiet, Frankrike, Cypern, Danmark, Finland mfl.
Saknade heller inget vad gäller saker, varken jag eller min syster.
jag kan förstå sitsen hos dessa föräldrar och den vanmakt de känner, dock som mor min sa... "man har sitt öde i egna händer", vilket jag anser stämmer. Bara man vill och orkar ta tag i saker så kan man göra en skillnad.
Det jag ville säga är att även lågavlönade kan ha råd med det lilla extra , utan att för den skull ösa på med extravaganser.
n svetsare och en personlig assistent/Lärare tjänar inga stora pengar... men det de tjänade räckte för fyra + litet exta till semestern.
November 26, 2003
Håller helt med dig, ilg@dd, det ligger i högerpartiernas intresse att det finns en stor grupp människor som har låga löner. På det sättet kan ett fåtal människor behålla produktionsmedlen och vinsterna.
ilg@dd wrote: Nya fattigsverige..
Vill härmed passa på att tacka alla som röstade blått och deras slogan "Segregera mera"..
:cy:Min senaste semester med sonen??
Nja, sommaren 2004, bilade ner till Hälsingland (Typ 7 mil) och kinesade hos fadern ett par dar.
Josey Wales wrote: Ja där ser man vad 71 års sossestyre, varav de 12 senaste åren i följd lett fram till.
Snacka om självmål.
Det kallas efterdyningar..
Efter 90-talets borgarstyre bl.a..
Ändå så styrde GP upp det ganska bra efter den kaosregeringen, det är det f.ö många stater som anser.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 18, 2006
ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales]Ja där ser man vad 71 års sossestyre, varav de 12 senaste åren i följd lett fram till.
Snacka om självmål.
Ändå så styrde GP upp det ganska bra efter den kaosregeringen, det är det f.ö många stater som anser.
Det GP gjorde var att inte svulla upp bidragsysstemen i vanlig sossestil utan behålla de korrigeringar som borgarna gjort 91-94, när detta kombinerades med den största globala högkojunkturen sedan 20-talet så kunde inte ens GP misslyckas med att minska statsskulden, jag är ganska övertygad om att en normalbegåvad rondellhund hade klarat av att minska statsskulden under sådana förutsättningar.
November 8, 2004
ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales]Ja där ser man vad 71 års sossestyre, varav de 12 senaste åren i följd lett fram till.
Snacka om självmål.
Att det skulle vara s.k efterdyningar är ju rent skitsnack säger jag utan att vara allt för insatt.
Men om vi ska snacka kaosregering så kan man ju även nämna den regeringen som satt fram till senaste valet, under tsunamin tex.
Eller den om nuvarande regeringen skulle förlora 2010 och sossarna skulle styras av Mona Sahlin. GP har trots allt gjort det jävligt bra överlag även om han enligt mig inte för den politk som jag allra helst velat. Att ge Mona befälet tror jag inte hjälper Socialdemokraterna överhuvudtaget.
March 23, 2007
Jag är visserligen inte någon högermänniska, snarare tvärtom, men måste jag välja så tar jag höger. Dom lever mer efter verkligheten än Socialdemokraterna med Vänstern och MP.
Sossarna har kört Sverige i botten dom senaste 20åren, får hoppas alliansen kan rätta upp skutan någorlunda.
Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd][quote=Josey Wales]Ja där ser man vad 71 års sossestyre, varav de 12 senaste åren i följd lett fram till.
Snacka om självmål.
Det GP gjorde var att inte svulla upp bidragsysstemen i vanlig sossestil utan behålla de korrigeringar som borgarna gjort 91-94, när detta kombinerades med den största globala högkojunkturen sedan 20-talet så kunde inte ens GP misslyckas med att minska statsskulden, jag är ganska övertygad om att en normalbegåvad rondellhund hade klarat av att minska statsskulden under sådana förutsättningar.
Ja, det är väl därför många nationalekonomer och välrennomerade ekonomer anser tvärtom då..
dubbeldusch wrote:
Sossarna har kört Sverige i botten dom senaste 20åren, får hoppas alliansen kan rätta upp skutan någorlunda.
?? var har du sovit då? Typ 13 år sedan Carl "Storskojaren" Bildt avgick som statsminister.. Så dom första 7 av dom 20 åren du nämner finner jag det föga troligt att SAP var med och sabbade något, det klarade Bildt så bra själv genom hejdlösa utomlandslån...
October 18, 2006
ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales][quote=ilg@dd][quote=Josey Wales]Ja där ser man vad 71 års sossestyre, varav de 12 senaste åren i följd lett fram till.
Snacka om självmål.
Ja, det är väl därför många nationalekonomer och välrennomerade ekonomer anser tvärtom då..
Vilka är det? Förutom LO-ekonomer?
Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd][quote=Josey Wales][quote=ilg@dd][quote=Josey Wales]Ja där ser man vad 71 års sossestyre, varav de 12 senaste åren i följd lett fram till.
Snacka om självmål.
Vilka är det? Förutom LO-ekonomer?
Ja, Statistiska centralbyrån, The Lissabon Council och Erik Penser Fondkommissions chefsekonom Sven-Arne Svensson för att nämna något.
Svensk ekonomi i särklass i OECD
Urstark svensk tillväxt
Svensk ekonomi bäst i Europa
November 22, 2001
Jag satt precis och läste det där.
Bl a: http://www.aftonbladet.se/vss/.....46,00.html
Jag tycker att folk bör ta lite ansvar för sig själva och försöka ha lite trygghet i tillvaron innan man skaffar barn.
Nu kommer ilg@dd börja ropa om att vad som helst kan hända.
Japp, men när man läser dessa artiklarna kan inte jag tolka det på något annat sätt än att dessa människor har skaffat barn vid helt fel tidpunkt.
Det är jävligt fel att se barn som en rättighet, det är en skyldighet och det största ansvaret man har i livet.
Json_81 wrote: Jag satt precis och läste det där.
Bl a: http://www.aftonbladet.se/vss/.....46,00.htmlJag tycker att folk bör ta lite ansvar för sig själva och försöka ha lite trygghet i tillvaron innan man skaffar barn.
Nu kommer ilg@dd börja ropa om att vad som helst kan hända.
Japp, men när man läser dessa artiklarna kan inte jag tolka det på något annat sätt än att dessa människor har skaffat barn vid helt fel tidpunkt.
Det är jävligt fel att se barn som en rättighet, det är en skyldighet och det största ansvaret man har i livet.
Precis, "VAD SOM HELST KAN HÄNDA".. Faktum är ju att det kan bli lite hur som helst idagsläget..
Ena dagen fast anställning, nästa arbetslös..
- Ta ett jobb på fabriken du gosse, då har du ett säkert jobb fram till pensionen..
Jo, jag sökte jobb där -89 (Sonen född -94), och fabriken gick ända fram till 2001.. Grundades väl tidigt 1900-tal nån gång.. Kändes som ett säker jobb.
Usch så det kan bli ibland.. En ort med runt 1000 innvånare, och en arbetsplats med runt 500 anställda.. Kan väl säga att det märks ganska väl..Och det jäkligaste är väl att ingen av de nedlagda fabrikerna gick dåligt. Det är typ att högdjuren spelar nån slags monopol med sina ägodelar. Världens i särklass bästa Kisel, salpetersyra och nitrat borta på bara några år.
December 2, 2004
Josey Wales wrote:
haha! håller helt med
i övrigt är det helt otroligt att folk har mage att anklaga högerregeringen som suttit vid makten i ett halvår så fort de läser en snyfthistoria på aftonbladet. familjen i historian har tagit en semester på 10 år. av de tio åren har sossarna suttit vid makten 9,5...
Raufen wrote: [quote=Josey Wales] Det GP gjorde var att inte svulla upp bidragsysstemen i vanlig sossestil utan behålla de korrigeringar som borgarna gjort 91-94, när detta kombinerades med den största globala högkojunkturen sedan 20-talet så kunde inte ens GP misslyckas med att minska statsskulden, jag är ganska övertygad om att en normalbegåvad rondellhund hade klarat av att minska statsskulden under sådana förutsättningar.
haha! håller helt med
i övrigt är det helt otroligt att folk har mage att anklaga högerregeringen som suttit vid makten i ett halvår så fort de läser en snyfthistoria på aftonbladet. familjen i historian har tagit en semester på 10 år. av de tio åren har sossarna suttit vid makten 9,5...
Egoister har också existensrätt.
Kontentan med inlägget var mer åt hållet..Nu får dom sämre bemedlade det än sämre..
Själv klarar jag mej nog..Då tack vare "vidsidanomverksamhet".
January 8, 2005
är det bara jag som tycker 14800kr + den deltidslönen som fadern drog in låter som helt okej med pengar ?
hur mkt kan de lägga ut på räkningar egentligen ? 2-3 tusen hade de över... förstår inte, de måste ha en massa lån och massa onödiga räkningar.
tycker det var skumt.
Polekatt wrote: är det bara jag som tycker 14800kr + den deltidslönen som fadern drog in låter som helt okej med pengar ?
hur mkt kan de lägga ut på räkningar egentligen ? 2-3 tusen hade de över... förstår inte, de måste ha en massa lån och massa onödiga räkningar.
tycker det var skumt.
Kanske 14 800:- är bruttot, dvs före skatten är dragen.
Skulle innebära typ 10 papp kvar.
November 18, 2003
Vet en familj som levde på runt 11000 i månaden + 3 barns studiebidrag på 950 kr styck..
De ungarna hade inte det lätt.
Och ja föräldrarna försökte men efter att endast fått praktikplatser under 4 år så börjar man tröttna och ge upp hoppet.
Skyller inte på någon politiskt inriktning för ingen av dem tar sitt ansvar iallafall.
1 Guest(s)