Bjornstrom wrote: Jaha då var vi igång igen, ilg@dds 20:e tråd om hur dåligt han har det?
Kanske ska fixa ett jobb ilg@dd och tjäna lite pengar istället för att sitta på NH och gnälla..
Exakt var i den här eller andra trådar ser du någon tendens till självömkan?
Och hur hur får du ditt inlägg att rimma med topic på denna tråd?
Det är inte mej artikeln handlar om, utan det är hur Sverige ser ut idag, och en vink om vart vi är på väg..
Jag skrev tidigare i jag vet inte om det var denna tråd, men jag klarar mej tack vare sidoverksamheter. Jag har inte behövt svälta än iaf.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 17, 2005
ilg@dd wrote: [quote=Bjornstrom]Jaha då var vi igång igen, ilg@dds 20:e tråd om hur dåligt han har det?
Kanske ska fixa ett jobb ilg@dd och tjäna lite pengar istället för att sitta på NH och gnälla..
Och hur hur får du ditt inlägg att rimma med topic på denna tråd?
Det är inte mej artikeln handlar om, utan det är hur Sverige ser ut idag, och en vink om vart vi är på väg..
Jag skrev tidigare i jag vet inte om det var denna tråd, men jag klarar mej tack vare sidoverksamheter. Jag har inte behövt svälta än iaf.
1: Högst upp angånde din "semester" vilka andra trådar? Jag tycker mig se det hela tiden..
2: Nå tror jag Sverige såg ut likadant för dom år 2005 som 2006 som 2007.. Vadå vart vi är på väg!? Sånna här artiklar är typsikt från alla röda journalister det finns i Sverige..
Aftonbladet wrote: Agneta är kritisk till att barnen måste ta med sig färsk frukt till skolan varje dag.
– Jag anser att det är fel. Det står i skollagen att skolan inte ska kosta något. Då borde väl kommunen stå för frukten till alla barn?
Haha jag dör nästan av skratt, har dom inte råd med frukt åt barnen?! Vad kostar ett äpple 1:-? Sen om båda föräldrarna jobbar och dom har 2-4.000:- över vad fasen lägger dom alla pengar på!? Kanske tid för någon av dom att fixa ett vettigare jobb eller säga upp onödiga abbonemang etc.
Bjornstrom wrote: [quote=ilg@dd][quote=Bjornstrom]Jaha då var vi igång igen, ilg@dds 20:e tråd om hur dåligt han har det?
Högst upp angånde din "semester" vilka andra trådar? Jag tycker mig se det hela tiden..
Aftonbladet wrote: Agneta är kritisk till att barnen måste ta med sig färsk frukt till skolan varje dag.
– Jag anser att det är fel. Det står i skollagen att skolan inte ska kosta något. Då borde väl kommunen stå för frukten till alla barn?
Haha jag dör nästan av skratt, har dom inte råd med frukt åt barnen?! Vad kostar ett äpple 1:-? Sen om båda föräldrarna jobbar och dom har 2-4.000:- över vad fasen lägger dom alla pengar på!? Kanske tid för någon av dom att fixa ett vettigare jobb..
Man ser vad man själv vill se, det är ett av dagens största problem. Du har inte speciellt höga krav på vad som specifiseras som självömkan ser jag.
Endera lider du av en bizarr humor, eller så är jag en ganska tråkig figur, för jag ser inget som helst lustigt i att en del barn inte kan få ha med sej frukt på skolan p.g.a att föräldrarna har det klent ställt ekonomiskt.
Du verkar inte ha minsta koll på vad det kostar att leva.. Hyror, el, telefon och en brass andra räkningar som skall betalas..
Ta nu och tvätta dej bakom öronen, pinka och gå och lägg dej.
*Edit*
Och jag kan garantera från min sida sett, att det försämrats avsevärt för mindre bemedlade sedan årskiftet, dvs det var bättre 2005 och 2006.
Summa kardemumma rör det sej om ca: 400:- mindre i månaden att röra sej med.. Och då pratar vi A-Kassa 8080:-/mån. efter skatt..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 17, 2005
ilg@dd wrote: [quote=Bjornstrom][quote=ilg@dd][quote=Bjornstrom]Jaha då var vi igång igen, ilg@dds 20:e tråd om hur dåligt han har det?
Högst upp angånde din "semester" vilka andra trådar? Jag tycker mig se det hela tiden..
Haha jag dör nästan av skratt, har dom inte råd med frukt åt barnen?! Vad kostar ett äpple 1:-? Sen om båda föräldrarna jobbar och dom har 2-4.000:- över vad fasen lägger dom alla pengar på!? Kanske tid för någon av dom att fixa ett vettigare jobb..
Man ser vad man själv vill se, det är ett av dagens största problem. Du har inte speciellt höga krav på vad som specifiseras som självömkan ser jag.
Endera lider du av en bizarr humor, eller så är jag en ganska tråkig figur, för jag ser inget som helst lustigt i att en del barn inte kan få ha med sej frukt på skolan p.g.a att föräldrarna har det klent ställt ekonomiskt.
Du verkar inte ha minsta koll på vad det kostar att leva.. Hyror, el, telefon och en brass andra räkningar som skall betalas..
Saken är den att jag tycker det är jävligt kul när folk går ut i tidningen och gnäller hur "dåligt" dom har det.. Det handlar om att prioritera..
Jag vet vad det kostar att bo i lägenhet och betala allt, har gjort det under lite mer än 1år.. Men saken är ju den man kan inte få allt om man inte har råd.. Skulle vara kul att se spec på exakt allt dom betalar.
January 12, 2004
Det är rätt intressant att se att det fortfarande finns folk, och här antar jag att det är er ungdom som rör till det för er, som anser att alla har sina egan öden i sina händer, dvs att det är väl bara att sluta och klaga och göra nåt åt det istället...
Men det ni inte tänker på är att alla har inte samma förutsättningar, alla kan inte börja plugga, dels kanske dom inte har råd eller så saknar dom läshuvude helt enkelt.
Det är inte bara att rycka upp sina bopålar och flytta till ett bättre jobb, man kanske har barn att ta hänsyn till, eller så klarar man helt enkelt inte av att flytta ifrån sin hemort, vet tex Stockholmare som inte har klarat av att byta stadsdel utan att bli helt knäckta.
Bjornstrom wrote: [quote=ilg@dd][quote=Bjornstrom][quote=ilg@dd][quote=Bjornstrom]Jaha då var vi igång igen, ilg@dds 20:e tråd om hur dåligt han har det?
Saken är den att jag tycker det är jävligt kul när folk går ut i tidningen och gnäller hur "dåligt" dom har det.. Det handlar om att prioritera..
Jag vet vad det kostar att bo i lägenhet och betala allt, har gjort det under lite mer än 1år.. Men saken är ju den man kan inte få allt om man inte har råd.. Skulle vara kul att se spec på exakt allt dom betalar.
WoW, ett helt år.. Större livserfarenhet måste vara svårt att förkovra.
Det är för övrigt en jäkla skillnad på att leva som ungkarl och att leva som familjefar/mor kan jag tipsa dej om..
Du kan få en ungefärlig spec på mina utgifter en vanlig månad, dom torde vara på liknande nivå som familjen i artikeln.
IN:
8080:- A-Kassa
1050:- Barnbidrag
1173:- Underhåll
------------
10 103:-
UT:
4150:- Hyra
~250:- El
~250:- Div försäkringar.
360:- ADSL
166:- TV licens
~1000:- Kläder, nöjen sonen
~2500:- Mat
~500:- Bensin
--------
9176:-
Får typ en tusing kvar till kläder åt mej själv, oförutsedda utgifter mm mm.. Ska även täcka inköp av kanske en ny cykel emellanåt, skridskor, skidor och annan sport/idrottsutrustning och allt som hör till under uppväxtåren.
Upplysningsvis växer dom så det knakar, skor och kläder hänger med typ 6 månader..
Jag kan tänka mej att det är en del dyrare att bo t.ex i en större stad, oftast högre hyror där.
November 22, 2001
ilg@dd wrote:
Precis, "VAD SOM HELST KAN HÄNDA".. Faktum är ju att det kan bli lite hur som helst idagsläget..
Ena dagen fast anställning, nästa arbetslös..
- Ta ett jobb på fabriken du gosse, då har du ett säkert jobb fram till pensionen..
Jo, jag sökte jobb där -89 (Sonen född -94), och fabriken gick ända fram till 2001.. Grundades väl tidigt 1900-tal nån gång.. Kändes som ett säker jobb.
Usch så det kan bli ibland.. En ort med runt 1000 innvånare, och en arbetsplats med runt 500 anställda.. Kan väl säga att det märks ganska väl..Och det jäkligaste är väl att ingen av de nedlagda fabrikerna gick dåligt. Det är typ att högdjuren spelar nån slags monopol med sina ägodelar. Världens i särklass bästa Kisel, salpetersyra och nitrat borta på bara några år.
Skönt att du bara läste och svarade på halva mitt inlägg.
Men håller du inte med om att det kanske inte är så smart att skaffa barn när man är strax över 20 o jobbar på McDonalds?
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Precis, "VAD SOM HELST KAN HÄNDA".. Faktum är ju att det kan bli lite hur som helst idagsläget..
Ena dagen fast anställning, nästa arbetslös..
- Ta ett jobb på fabriken du gosse, då har du ett säkert jobb fram till pensionen..
Jo, jag sökte jobb där -89 (Sonen född -94), och fabriken gick ända fram till 2001.. Grundades väl tidigt 1900-tal nån gång.. Kändes som ett säker jobb.
Usch så det kan bli ibland.. En ort med runt 1000 innvånare, och en arbetsplats med runt 500 anställda.. Kan väl säga att det märks ganska väl..Och det jäkligaste är väl att ingen av de nedlagda fabrikerna gick dåligt. Det är typ att högdjuren spelar nån slags monopol med sina ägodelar. Världens i särklass bästa Kisel, salpetersyra och nitrat borta på bara några år.
Skönt att du bara läste och svarade på halva mitt inlägg.
Men håller du inte med om att det kanske inte är så smart att skaffa barn när man är strax över 20 o jobbar på McDonalds?
Nej, det låter inte speciellt begåvat.. beror iofs lite på vilken befattning man befinner sej i, och hur framtidsutsikterna ser ut. men i stora drag, nej..
Vad var det jag missade att bemöta i ditt inlägg?? 🙄
July 27, 2002
Tänkte på en sak.
På de flesta byar och diverse småstäder, där det helt enkelt finns folk som går på bidrag och har det dåligt ställt. Alla dessa uppmanas att flytta och söka nytt arbete, förslagvis till större städer (sthlm).
Hur kan man egentligen ge det rådet när det inte skulle funka om alla gjorde det? Skulle byarna gå på halvfart, lokala affärer går i konkurs för folk ej handlar mat, hälften av lägenheterna står tomma, visst alla arbeten är upptagna, men thats it.
Hur skulle sthlm (t.ex) kunna ge bostad åt alla dessa småstadsbor, när det knappt finns bostad till alla som redan bor här?
🙄
December 17, 2005
ilg@dd wrote:
WoW, ett helt år.. Större livserfarenhet måste vara svårt att förkovra.
Det är för övrigt en jäkla skillnad på att leva som ungkarl och att leva som familjefar/mor kan jag tipsa dej om..
Du kan få en ungefärlig spec på mina utgifter en vanlig månad, dom torde vara på liknande nivå som familjen i artikeln.
IN:
8080:- A-Kassa
1050:- Barnbidrag
1173:- Underhåll
------------
10 103:-UT:
4150:- Hyra
~250:- El
~250:- Div försäkringar.
360:- ADSL
166:- TV licens
~1000:- Kläder, nöjen sonen
~2500:- Mat
~500:- Bensin
--------
9176:-Får typ en tusing kvar till kläder åt mej själv, oförutsedda utgifter mm mm.. Ska även täcka inköp av kanske en ny cykel emellanåt, skridskor, skidor och annan sport/idrottsutrustning och allt som hör till under uppväxtåren.
Upplysningsvis växer dom så det knakar, skor och kläder hänger med typ 6 månader..
Jag kan tänka mej att det är en del dyrare att bo t.ex i en större stad, oftast högre hyror där.
1år är mer eller mindre erfarenhet ialla fall.. Givetvis är det skillnad på att leva ensam än att ha familj.. Din hyra känns ju väldigt hög för att vara 2 personer varför skaffar du inte en mindre lägenhet? Sen går du på Akassa B-I-D-R-A-G :E skaffa ett vanligt jobb så har du nog råd med högre standard..
March 23, 2007
Josey Wales wrote: Det GP gjorde var att inte svulla upp bidragsysstemen i vanlig sossestil utan behålla de korrigeringar som borgarna gjort 91-94,
(S) har sagt att dom inte kommer återställa de förändringar som alliansen har gjort i A-kassan om dom vinner 2010... Så det känner man ju igen. 🙄
ilg@dd wrote:
?? var har du sovit då? Typ 13 år sedan Carl "Storskojaren" Bildt avgick som statsminister.. Så dom första 7 av dom 20 åren du nämner finner jag det föga troligt att SAP var med och sabbade något, det klarade Bildt så bra själv genom hejdlösa utomlandslån...
Bildt var väl bara statsminister mellan 91-94? Det blir inte 7år.
AB wrote:
Familjen lever på falukorv, makaroner, blodpudding, fiskpinnar och annan vardagsmat.
Oj ja det är verkligen hemskt att dom måste äta husmanskost istället för att få gå på resturang.
Typisk snyftartikel av aftonhoran. De lär ju dugga tätt nu framtill nästa val.
ilg@dd: Har du inget jobb nu och lever på A-kassa förstår jag att du är sur, men du måste se det i ett större perspektiv.
November 22, 2001
obelix wrote: [quote=Json_81] Skönt att du bara läste och svarade på halva mitt inlägg.
så abort är ett preventivmedel som är bra enligt dig?
Nej, verkligen inte. Kondom eller p-piller är bra preventivmedel. En 20-åring bör känna till hur båda fungerar. Har hon valt att inte använda något av dem kvarstår faktum att det inte är så smart.
Ok, ovanstående är inte helt 100% säkra, men att alla unga ensamstående mammor med kassa jobb har råkat ut för det är omöjligt.
January 4, 2001
Om barnen blir mobbade för att dom inte har egna skirdskor så är det väl snarare så att föräldrarna till barnen som mobbar har gjort ett dåligt jobb?
Jag hade då aldrig med mig några egna skridskor till skolan, inte blev jag mobbad för det.
Trist att dom bara har råd med en semester på 10 år, men hur många fler hade dom haft råd med om det hade varit en röd regering?
Går inte att säga någonting om ekonomin genom att ta den familjen som exempel, vi vet ju varken hur mycket inkomst dom har totalt eller hur mycket utgifter dom har och varför.
June 5, 2004
Alltså är det ju 50/50, varför skriver dom att tjejer vill ha det hårt och våldsamt?
EDIT: Oj, råkade klicka mig vidare till annan artikel.
Jag har aldrig heller haft med mig skridskor till skolan, skridskor är tråkigt, har riktigt traumatiska upplevelser med skridskor inblandade sen jag var liten.
December 17, 2005
obelix wrote: Det är rätt intressant att se att det fortfarande finns folk, och här antar jag att det är er ungdom som rör till det för er, som anser att alla har sina egan öden i sina händer, dvs att det är väl bara att sluta och klaga och göra nåt åt det istället...
Precis det som är saken.. Handlar inte om man är 20 år eller 78 år.. Det hjälper fan inte att gnälla.. Inte kommer familjen i fråga få det bättre bara för att dom går ut med sin "snyfthistoria" i aftonbladet.. Sen vet jag att du och ilg@dd är så otroligt vis, ja ni har gått igenom allt i livet, ni vet mest osv..
November 18, 2003
Förstår inte att det finns folk som tycker sig kunna sätta sig i vilken sits som helst och ändå komma ut som en stjärna.
Jag vet att jag hade aldrig kunnat bara sätta mig i en ensamstående 3 barns mammas sits med pengar som räcker till mat osv men inte kunna glädja sig över livet över huvudtaget utan måste tänka spara spara spara.. alla är inte tack gud o lov inte lika klipska och kan bara lösa en situation hursomhelst.
Jag vill se några som säger att allt är så lätt verkligen sätta sig i den sitsen.
Övrigt så var det någon som kommenterade att trådskaparen gnäller nu igen..LÄS INTE ISÅFALL...jag är inte moderator och försöker inte bossa men uppskattar NHW att man får skriva av sig osv och inte så trevligt att höra att man gnäller nu igen..
January 12, 2004
Bjornstrom wrote: [quote=obelix]Det är rätt intressant att se att det fortfarande finns folk, och här antar jag att det är er ungdom som rör till det för er, som anser att alla har sina egan öden i sina händer, dvs att det är väl bara att sluta och klaga och göra nåt åt det istället...
Precis det som är saken.. Handlar inte om man är 20 år eller 78 år.. Det hjälper fan inte att gnälla.. Inte kommer familjen i fråga få det bättre bara för att dom går ut med sin "snyfthistoria" i aftonbladet.. Sen vet jag att du och ilg@dd är så otroligt vis, ja ni har gått igenom allt i livet, ni vet mest osv..
jag är långt ifrån vis och allvetande.
Men jag har dels gått igenom saker i livet som skulle skrämma skiten ur de flesta här inne, och jag har sett de som har haft det bra värre än vad jag har haft det.
Slå upp ordet empati så kanske du vet vad jag är ute efter.
dubbeldusch wrote: [quote=ilg@dd] ?? var har du sovit då? Typ 13 år sedan Carl "Storskojaren" Bildt avgick som statsminister.. Så dom första 7 av dom 20 åren du nämner finner jag det föga troligt att SAP var med och sabbade något, det klarade Bildt så bra själv genom hejdlösa utomlandslån...
Bildt var väl bara statsminister mellan 91-94? Det blir inte 7år.
Dåligt formulerat av mej, men än värre tolkat av dej..
Bildt satt mycket riktigt i 4 år, men du insinuerade att SAP haft makten de senaste 20 åren, vilket inte stämde.
dubbeldusch wrote: [quote=AB] Familjen lever på falukorv, makaroner, blodpudding, fiskpinnar och annan vardagsmat.
Oj ja det är verkligen hemskt att dom måste äta husmanskost istället för att få gå på resturang.
Typisk snyftartikel av aftonhoran. De lär ju dugga tätt nu framtill nästa val.
Så du menar att det inte finns någon fattigdom i Sverige då? Den finns där, oavsett vilken tidning som sätter det på pränt, ganska naturligt att Aftonbladet tar upp detta eftersom den ursprungligen är en arbetartidning.. Ser du konstigheter i att t.ex. PC för alla skriver om datorer också?
dubbeldusch wrote:
ilg@dd: Har du inget jobb nu och lever på A-kassa förstår jag att du är sur, men du måste se det i ett större perspektiv.
Det är det jag gör.. Personligen överlever jag nog det mesta, men det är inte alla som är lika tjurskalliga och har samma möjligheter som mej att dra in kulor på annat vis än via bidrag eller A-Kassa.
Bjornstrom wrote:
Jag måste erkänna att du får mej att känna mej lite extra begåvad när du postar.
Bjornstrom wrote:
1år är mer eller mindre erfarenhet ialla fall.. Givetvis är det skillnad på att leva ensam än att ha familj.. Din hyra känns ju väldigt hög för att vara 2 personer varför skaffar du inte en mindre lägenhet? Sen går du på Akassa B-I-D-R-A-G :E skaffa ett vanligt jobb så har du nog råd med högre standard..
är du verkligen så inne på hur hyresrättsmöjligheterna ser ut i Ljungaverk så du tycker att du kan blanda dej in i mitt boende?
Kan ev byta till en 2 1/2'a, med 250:-lägre hyra.. Värt det?? Nej..
A-Kassa=Försäkring..
Skaffa jobb?? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt din.. ja ,jag vet inte vad det skall kallas..Idioti, naivitet, fabläs, obstinans..??
3 Guest(s)