November 22, 2001
Callister wrote: Man är ju inte direkt särskilt rolig i huvudet om man ens vill sjukskriva sig i tidig ålder. Även om deras bluff går igenom så får de ju inte mycket pengar.
Ett sunt leverne är att sikta framåt och istället för att vilja sluta jobba - jobba vidare mot en dröm eller liknande. Men det är klart det är försent att inse det vid 40 ..
Vissa prioriterar fritid mer än pengar.
Jag har t ex en polare som bara jobbar ca 60% och får ut kanske 7000 i månaden o jättenöjd. Han tycker vi andra är konstiga som jobbar 5-6 dagar i veckan.
Coore wrote: Det är en annan sak, att det finns idioter som sjukskriver sig när dom inte är sjuka är ju bara tragiskt.
Och det finns idioter till läkare som låter folk bli förtidspensionärer i onödan.
November 21, 2005
seriöst, ni säger typ "varför ska man plugga om man ändå kommer tjäna lika mycket? Vissa saker människan inte och det är att göra saker för andra. Vissa kommer dra en nitlott och få lite jobbigare arbete än andra att utföra. synd, men så kommer det vara. All den segragionen som finns idag kommer ju dock att försvinna, och ni höger människor verkar ju gilla segregationen så jag förstår att ni vägrar inse faktan i det jag säger. Detta scenario är ju samma sak fast på ett annat sätt, varför ska lille pelle försöka göra bra ifrån sig i skolan när han ändå inte kommer få något jobb pga av att han är svart?
Enda lösningen skulle därför vara att börja tvinga folk mer eller mindre att jobba för samma lön. I dagens läge är folk så egoistiska att dem som tjänar mer änandra skulle klara pga dem inte vill hjälpa andra på deras egna bekostnad, dem vill bara att alla andra ska göra det åt dem.
Ifall inte hela världen vore emot de kommunistiska folkmorden så skulle världen idag sett mycket bättre ut. Men eftersom att USA har skrämt i alla människor att kommunism är något farligt, (bara för att skydda sina egna intressen) så vågar inte annat land gå emot liberalismen och haka på kommunismen. Folk vägrar inse det goda i slutet av tunneln. I vissa lägen så måste man ta i med hårdhanskarna för att få folk att fatta. Befolkningen i ett land kan inte fatta de viktiga besluten, det borde staten göra åt dem eftersom att dem själva endast tänker vad som vore bäst för sig själva. Och ja, jag tycker det vore bra med att "undanröja" de människor som ej är för detta, pga ifall de "mäktiga" människorna som offtast har väldigt, väldigt mycket pengar och iom väldigt mycket makt försvann så skulle denna segregation inom maktfördelningen i världen försvinna.
January 7, 2006
Johan- wrote: seriöst, ni säger typ "varför ska man plugga om man ändå kommer tjäna lika mycket? Vissa saker människan inte och det är att göra saker för andra. Vissa kommer dra en nitlott och få lite jobbigare arbete än andra att utföra. synd, men så kommer det vara. All den segragionen som finns idag kommer ju dock att försvinna, och ni höger människor verkar ju gilla segregationen så jag förstår att ni vägrar inse faktan i det jag säger. Detta scenario är ju samma sak fast på ett annat sätt, varför ska lille pelle försöka göra bra ifrån sig i skolan när han ändå inte kommer få något jobb pga av att han är svart?
Enda lösningen skulle därför vara att börja tvinga folk mer eller mindre att jobba för samma lön. I dagens läge är folk så egoistiska att dem som tjänar mer änandra skulle klara pga dem inte vill hjälpa andra på deras egna bekostnad, dem vill bara att alla andra ska göra det åt dem.
Ifall inte hela världen vore emot de kommunistiska folkmorden så skulle världen idag sett mycket bättre ut. Men eftersom att USA har skrämt i alla människor att kommunism är något farligt, (bara för att skydda sina egna intressen) så vågar inte annat land gå emot liberalismen och haka på kommunismen. Folk vägrar inse det goda i slutet av tunneln. I vissa lägen så måste man ta i med hårdhanskarna för att få folk att fatta. Befolkningen i ett land kan inte fatta de viktiga besluten, det borde staten göra åt dem eftersom att dem själva endast tänker vad som vore bäst för sig själva. Och ja, jag tycker det vore bra med att "undanröja" de människor som ej är för detta, pga ifall de "mäktiga" människorna som offtast har väldigt, väldigt mycket pengar och iom väldigt mycket makt försvann så skulle denna segregation inom maktfördelningen i världen försvinna.
Du har onekligen en intressant syn på ekonomi...
December 17, 2005
Johan- wrote: seriöst, ni säger typ "varför ska man plugga om man ändå kommer tjäna lika mycket? Vissa saker människan inte och det är att göra saker för andra. Vissa kommer dra en nitlott och få lite jobbigare arbete än andra att utföra. synd, men så kommer det vara. All den segragionen som finns idag kommer ju dock att försvinna, och ni höger människor verkar ju gilla segregationen så jag förstår att ni vägrar inse faktan i det jag säger. Detta scenario är ju samma sak fast på ett annat sätt, varför ska lille pelle försöka göra bra ifrån sig i skolan när han ändå inte kommer få något jobb pga av att han är svart?
Jiddra lite mer om baksidorna med kommunismen också.. På dig låter det som att allt är solsken... Så du tycker man ska undanröja människor som inte gillar det där? Okey mister då kanske större delen av jordensbefolkning försvann oops :S
Sen att säga att världen skulle se så mycket bättre ut bla bla.. Du har absolut inget som stödjer det där.. Kolla hur Ryssland, NordKorea etc. ser ut?
Bjornstrom wrote: [quote=Johan-]seriöst, ni säger typ "varför ska man plugga om man ändå kommer tjäna lika mycket? Vissa saker människan inte och det är att göra saker för andra. Vissa kommer dra en nitlott och få lite jobbigare arbete än andra att utföra. synd, men så kommer det vara. All den segragionen som finns idag kommer ju dock att försvinna, och ni höger människor verkar ju gilla segregationen så jag förstår att ni vägrar inse faktan i det jag säger. Detta scenario är ju samma sak fast på ett annat sätt, varför ska lille pelle försöka göra bra ifrån sig i skolan när han ändå inte kommer få något jobb pga av att han är svart?
Jiddra lite mer om baksidorna med kommunismen också.. På dig låter det som att allt är solsken... Så du tycker man ska undanröja människor som inte gillar det där? Okey mister då kanske större delen av jordensbefolkning försvann oops :S
Sen att säga att världen skulle se så mycket bättre ut bla bla.. Du har absolut inget som stödjer det där.. Kolla hur Ryssland, NordKorea etc. ser ut?
Alla ideologier har sina brister, precis som kommunismen.. Vad folk inte tänker på när dom börjar raljera om forna Sovjetunionen och Nordkorea är väl det faktum att det var/är mer åt diktaturhållet än kommunism..
Kommunismen är f.ö även det en Utopi liksom mycket annat, just p.g.a människors vilja att roffa åt sej. Dvs myglet sätter stopp även för den ideologin..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 10, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Johan-]seriöst, ni säger typ "varför ska man plugga om man ändå kommer tjäna lika mycket? Vissa saker människan inte och det är att göra saker för andra. Vissa kommer dra en nitlott och få lite jobbigare arbete än andra att utföra. synd, men så kommer det vara. All den segragionen som finns idag kommer ju dock att försvinna, och ni höger människor verkar ju gilla segregationen så jag förstår att ni vägrar inse faktan i det jag säger. Detta scenario är ju samma sak fast på ett annat sätt, varför ska lille pelle försöka göra bra ifrån sig i skolan när han ändå inte kommer få något jobb pga av att han är svart?
Alla ideologier har sina brister, precis som kommunismen.. Vad folk inte tänker på när dom börjar raljera om forna Sovjetunionen och Nordkorea är väl det faktum att det var/är mer åt diktaturhållet än kommunism..
Kommunismen är f.ö även det en Utopi liksom mycket annat, just p.g.a människors vilja att roffa åt sej. Dvs myglet sätter stopp även för den ideologin..
Jo men sen har ju den här grabben inte direkt beskrivit en kommunistisk stat när han säger att han vill ha en nation där en liten grupp sitter och styr (och hur i helvete kommer det sig att dom skulle vara så perfekta du tror dom skulle va?) och med våld gör sig av med dom de inte tycker sig passa.
Skulle snarare likna det med depotism/diktatur.
För den delen varför ska muppen på mitt jobb ha samma lön och förmåner som jag när min värd skulle bli bättre av att personen i fråga skulle ramla framför ett tåg?
Edit: problemet med värden är människor inte system 😉
Tyrfing wrote:
Edit: problemet med värden är människor inte system 😉
Tyckte det var precis vad jag skrev, om än med andra ord.
🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
Och ett sådant förtryck vore bra säger du? Skrämmande.
Jag hoppas att du en dag växer upp och inser hur korkat det du skriver är.
February 19, 2004
Fattade du inte vad jag skrev innan? Och vilken fakta snackar du om att vi förnekar, det du säger stämmer ju inte ett skit med varken historien eller något jag har läst hört och upplevt. Sen hoppas att jag att du inte är så dum att du tror USA har lyckats dölja oss ifrån vad du kallar "verkligheten". Kanske jag bör tilllägga att jag bor i Kina!! Resa runt här ger mer verklighetens bild än vad du får i Sverige. Om jag lämnar min ekonomiska frizon även kallat för Shanghai och åker in till det kommunistiska Kina så får man se hur fattigt de har levt och lever utanför den kapitalistiska världen.
Det finns böcker om kapitalism och kommunism som du borde läsa eller rent av ta och fundera lite för du är ju fan inte klok. en kapitalistisk tänkare skrev att hon aldrig har varit med om någon som gjort så mycket gott för andra som de som arbetar hårt som fan för sig själva. För i stort sett så är det enda sättet till att tjäna pengar är att göra något folk vill att du gör. Du måste förstå hur ett företag fungerar till stort sett innan du börjar yttra dig för du är riktigt vilse.
Och sen sa Kinas föra president att kommunismen är perfekt för att ta ett land ifrån noll till en viss nivå (infrastruktur, utbildning), men för att sedan går vidare ifrån den nivån mot en oehört mycket högre nivå måste man använda sig av modernt marknadssystem.
Hur förklarar du det som händer i Kina?
Sen är kapitalism (egentligen liberalismen då kapitalismen är ett ord för ett beteende) ren demokrati, folk betalar för vad de vill ha. Inom kommunismen så väljer staten vad du vill ha.
Jag har träffat ett antal människor här ifrån forna sovjetländer och frågat vad de tycker och de är glada att kommunismen har lämnat deras länder, även om det var mycket som gick åt helvete under övergången. När Sovjet föll så kom företagen till Polen, östtyskland m.fl och totalkonkurrerade ut många av de lokala företagen för de kommunistiska orginisationerna var totalt underlägsna. de hade skitdålig effektivitet, dålig orginisation och deras produkter kunde inte mäta sig med varken pris eller kvalite. Men även dessa länder växer nu precis som nästan hela världen. Världseknomin skenar iäg och fler människor än någonsin har ett materialistiskt mycket lyxigare liv.
För resultatet med kapitalismen är att sälja och producera, vilket i slutändan ger resultatet att nästan alla blir rika. I Sverige anser vi att fattig är när man inte kan resa, köpa alla nya prylar ungen vill ha, har en bil på familjen osv. Men egentligen är detta inte fattigt, det är fattigt för att vara Sverige. För om ni verkligen tycker det är fattigt då ska ni fan ta och se här där jag bor. De fattiga här ärver kläder, sover i hemska små rum utan värme och en riktig begränsad tillgång på mat och privatliv och måste arbeta ungefär 12 timmar dagen m.m
Ja, jag pallar inte skriva mer. Du måste ju tänka människa och läsa upp dig lite.
October 18, 2006
Johan- wrote: Ifall inte hela världen vore emot de kommunistiska folkmorden så skulle världen idag sett mycket bättre ut.
Du tycker alltså att "världen" skall vara för folkmord? Det låter lite underligt måste jag säja, gäller det alla folkmord eller bara vissa?
Du är medveten om att du propagerar för en ideologi som misslyckats kapitalt överallt där den provats och som dessutom endast kunnat upprätthållas i drakoniska diktaturer?
Ta av dej rånluvan och inse att en liberal kapitalism under en parlamentarisk demokrati med en reglerande men inte styrande statsapparat är det enda som på lång sikt kunnat ge "massorna" välstånd och frihet.
Josey Wales wrote: [quote=Johan-] Ifall inte hela världen vore emot de kommunistiska folkmorden så skulle världen idag sett mycket bättre ut.
Du tycker alltså att "världen" skall vara för folkmord? Det låter lite underligt måste jag säja, gäller det alla folkmord eller bara vissa?
.
Och sedan när ingår "folkmord" i den kommunistiska ideologin?
Det känns ungefär lika korkat som att hävda att TV-Licensskolk skulle vara ett av liberalismens stödben.
*Edit*
Ser att marknadsekonomin verkligen gynnar folket i Kina.
November 22, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales][quote=Johan-] Ifall inte hela världen vore emot de kommunistiska folkmorden så skulle världen idag sett mycket bättre ut.
.
Det känns ungefär lika korkat som att hävda att TV-Licensskolk skulle vara ett av liberalismens stödben.
*Edit*
Johan förespråkar ju folkmord i kommunismens namn.
Klart att det blir problem under övergången i Kina.
Men de är ju på stark frammarsch.
March 23, 2007
Angående förtidspensionärer så är det ett av många sätt att dölja arbetslösheten och få bättre statistik. (S)-regeringen ville ju inte att folket ska få veta om deras fiasko...
Förhoppningsvis blir det bättring nu när det kommer lite nya fräsha tankar och idéer in i politiken.
February 19, 2004
Det var verkligen korkat skrivit av dig! Det klart som fan att ett land som Kina som verkligen är under enorm utveckling bemöts av problem! Det finns fan så mycket o värre problem än vad de svenska tidningarna skriver om och de arbetar ständigt med förbättringar. Om du tycker 4kr i timmen är det stora problemet, ja fan du hade ju fått spader om du hade fått höra om de andra.
Sen kan det ju också tilläggas att Kina utnyttjar sin kommunistiska makt över folket på landet och tar hit fattiga, mer eller mindre tvingade arbetare att bygga husen och vägarna m.m för helt sjukt låga priser. De bor i byggnaderna de bygger och sen vet jag inte hur ofta de får träffa sina familjer för deras familjer är INTE välkomna till Shanghai. Shanghai har 4 milj "temporära" arbetare som inte får bo här och som inte ingår i det "moderna" systemet. När de är klara med sitt arbete skickas de ut ur Shanghai.
för mer exempel på snäll kommunism så skickade man tusentals fångarna till afrika där de arbetar som slavar, de vet inte ens vilket land de är i när de arbetar, och när de är klara skeppas till ett annat ställe och bygger vidare.
Jag pallar inte en roman till om fördelar och nackdelar. Du kan ju iofs också ta och läsa upp dig lite.
*edit
När jag levde i norra delen av Shanghai innan så åt jag alltid hos gatuförsäljarna och där kostade en måltid 3 spänn! De jobbar hela dagen, ibland på natten. Du kan ju ta och gissa hur mycket de tjänar jämfört med en som arbetar hos McDonalds. Plus att de på McDonalds inte behöver springa ifrån svarta polisen (svart - jagar skattesmitare) och får deras matstånd söndersparkade pga att de inte betalar skatt och stå i kyla och regn året om. även om Mc har skitdåliga löner, så finns det så saaatans mycket värre skit här, men för en svensk så är det svårt att förstå för vi redan är så skyddade av tusentals lagar.
(sen kan jag lite snabbt nämna prostitutionen som är olaglig men som det finns så jävla gott om här. Hela mitt område är fullt med det, flickor som söker pengar och pimpar som utnyttjar deras unga ålder) osv
Mc är verkligen, ett väldigt litet probl här.
October 18, 2006
ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales][quote=Johan-] Ifall inte hela världen vore emot de kommunistiska folkmorden så skulle världen idag sett mycket bättre ut.
.
*Edit*
Folkmord ingår inte i ideologin men i samtliga kommuniststater har folkmord blivit resultatet när man tvångsinfört en vansinnig ideologi utan förankring i verkligheten.
Ang wrote: ilg@dd:
Det var verkligen korkat skrivit av dig! Det klart som fan att ett land som Kina som verkligen är under enorm utveckling bemöts av problem! Det finns fan så mycket o värre problem än vad de svenska tidningarna skriver om och de arbetar ständigt med förbättringar. Om du tycker 4kr i timmen är det stora problemet, ja fan du hade ju fått spader om du hade fått höra om de andra.
Sen kan det ju också tilläggas att Kina utnyttjar sin kommunistiska makt över folket på landet och tar hit fattiga, mer eller mindre tvingade arbetare att bygga husen och vägarna m.m för helt sjukt låga priser. De bor i byggnaderna de bygger och sen vet jag inte hur ofta de får träffa sina familjer för deras familjer är INTE välkomna till Shanghai. Shanghai har 4 milj "temporära" arbetare som inte får bo här och som inte ingår i det "moderna" systemet. När de är klara med sitt arbete skickas de ut ur Shanghai.
för mer exempel på snäll kommunism så skickade man tusentals fångarna till afrika där de arbetar som slavar, de vet inte ens vilket land de är i när de arbetar, och när de är klara skeppas till ett annat ställe och bygger vidare.
Jag pallar inte en roman till om fördelar och nackdelar. Du kan ju iofs också ta och läsa upp dig lite.
*edit
När jag levde i norra delen av Shanghai innan så åt jag alltid hos gatuförsäljarna och där kostade en måltid 3 spänn! De jobbar hela dagen, ibland på natten. Du kan ju ta och gissa hur mycket de tjänar jämfört med en som arbetar hos McDonalds. Plus att de på McDonalds inte behöver springa ifrån svarta polisen (svart - jagar skattesmitare) och får deras matstånd söndersparkade pga att de inte betalar skatt och stå i kyla och regn året om. även om Mc har skitdåliga löner, så finns det så saaatans mycket värre skit här, men för en svensk så är det svårt att förstå för vi redan är så skyddade av tusentals lagar.
(sen kan jag lite snabbt nämna prostitutionen som är olaglig men som det finns så j**la gott om här. Hela mitt område är fullt med det, flickor som söker pengar och pimpar som utnyttjar deras unga ålder) osvMc är verkligen, ett väldigt litet probl här.
Ok, så du tycker alltså att dom andras lägre löner rättfärdigar McDonalds låga löner?
:cy:
Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd][quote=Josey Wales][quote=Johan-] Ifall inte hela världen vore emot de kommunistiska folkmorden så skulle världen idag sett mycket bättre ut.
.
*Edit*
Folkmord ingår inte i ideologin men i samtliga kommuniststater har folkmord blivit resultatet när man tvångsinfört en vansinnig ideologi utan förankring i verkligheten.
Ok, och vari ideologin saknas förankringen till verkligheten?
Skulle du även kunna berätta för mej i vilka kommuniststater folkmord förekommit? Nämn gärna någon annan stat än forna Sovjetunionen är du snäll, för det finns flera. Eller menar du något annat än folkmord och i dess egentliga betydelse?
January 7, 2006
Cezar wrote: Aftonbladet kan väll spegla det mesta?
Den erfarenheten har iaf jag fått...Är det verkligen sådär i alla skolor?
Nej, absolut inte. På grundskolan där jag gick (jag kan förresten säga att vissa har fördomar om den, de tror att eleverna där är snobbiga), behövde man absolut inte klä sig på något speciellt sätt. Eller äga något speciellt.
På skolan där jag går nu, där jag är ganska säker på att medelinkomsten är lägre, är det annorlunda. Där finns det personer som jämför föräldrars yrken, kollar vad andras föräldrar tjänar osv. Det hände aldrig på min förra skola, som vissa besriver som "snobbig".
September 12, 2001
Ang wrote: men för en svensk så är det svårt att förstå för vi redan är så skyddade av tusentals lagar.
Förvisso, men det intressanta är att det finns folk som är villiga att rasera dessa lagar i syfte att "förbättra företagsklimatet" här i Sverige med liknande metoder du räknade upp.
Ibland är lagar bra att ha till hands också...
February 19, 2004
ilg@dd wrote: Ok, så du tycker alltså att dom andras lägre löner rättfärdigar McDonalds låga löner?
Även med McDonalds låga löner så ger Mc de mer än vad de mer lyx än vad de hade innan.
Sen tror jag också att den kinesiska staten inte vill säga för mycket för en McDonalds arbetare har sååå mycket bättre än en byggnadsarbetare under staten.
Och sen är det också iofs lite allmännbildning att dit företagen drar sig kommer pengar. Du ska se Shanghai, det byggs överallt och de bygger som galningar och skolorna blir skitstora och erbjuder fler människor utbildning och bättre utbildning, de har sjukhus (sjukvård) som de inte hade tidigare, värme i husen osv osv Ta och läs runt lite nästa gång
skiroy:
Lagar är extremt viktiga, hela vårt samhälle bygger på en orginisation. Lagar du har på arbeterna är t ex max timmar, ersättningar, skydd (staten kollar fabrikerna så att arbetarna inte arbetar i onödigt farliga klimater) osv. De borgarna vill är ändra anställningsskydet som test för att se om företagen vågar börja anställa folk och på så sätt få ner arbetslösheten. Det är en liten lag av alla de tusen som omger dig.
För att dra ett exempel så skulle vi installera en ABB robot som test i en fabrik. Vi fick vet att det är olagligt att använda sig utav robotar om man inte inhägnar (stavning?) dom. Detta så att en arbetare inte går emmellan robotarna när de arbetar av någon anledning, för om du blir träffad av robotarmen så kommer den inte att stanna och du kan ju tänka dig vad som kommer att hända med dig.
I Kina har de nästan inga lagar alls, så du kan verkligen se helt livsfarliga maskiner ute i fabrikerna. jag var ute i en fabrik här där de tillverkade formar, och en kille han pillade med plåten medan en stor maskin böjde den. Du, den hade varit så förbjuden i Sverige så jag finner inga ord, hade hans hand fastnat och han inte fått ut den i tid hade handen blivit papperstunt.
*edit
ilg@dd:
Se och lär gubbe
http://www.youtube.com/watch?v.....skDG1NeF68
Lite om Shanghai. Dock så stämmer inte siffrorna de visar (Shanghai har 8 milj invånare i staden, New york pyttelite mer och sen 17 miljoner i området Shanghai (new york 22milj). Men bygger de gör de som inget annat.
1 Guest(s)