[AB] Felicia, 14, tog sitt liv...|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] Felicia, 14, tog sitt liv...
Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 717
sp_UserOfflineSmall Offline
1073610
September 1, 2006 - 4:31 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Men varför bytta inte föräldrarna skola om dom visste om problemet :E
och why in hell gick hon ens till skolan :E

Vaför ska den mobbade flyttas?
Det är väl ändå inte den mobbade personen som är problemet, utan den som maobbar!!?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1073632
September 1, 2006 - 6:16 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Delph1]Det är alltid lika underligt hur det alltid är skolans och kommunens fel, är föräldrarna oförmögna att faktiskt ta tag i det själva? Kan man inte konfrontera mobbarna ändå?

//Andreas

Men hur ofta får då föräldrarna reda på att nånting är fel? Eller man märker att nånting är fel, men vet man inte källan till problemet är det svårt att göra nånting åt...

Däremot måste även jag hoppa på tåget och racka ner på skolor, jag har sett rätt mycket, och inga skolor gör ett skit åt mobbare.

Visst är det så med, men det är ju inte fallet här eller i de andra rapporteringar som gjorts av AB. Föräldrarna har varit medvetna, men lagt över allt ansvar för en lösning på skolan istället. Låter det som i alla fall.

//Andreas

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1073634
September 1, 2006 - 6:25 am
sp_Permalink sp_Print

tragiskt värre.... cry

/Dani

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1073641
September 1, 2006 - 6:50 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Mean Machine][quote=Delph1]Det är alltid lika underligt hur det alltid är skolans och kommunens fel, är föräldrarna oförmögna att faktiskt ta tag i det själva? Kan man inte konfrontera mobbarna ändå?

//Andreas

Men hur ofta får då föräldrarna reda på att nånting är fel? Eller man märker att nånting är fel, men vet man inte källan till problemet är det svårt att göra nånting åt...

Däremot måste även jag hoppa på tåget och racka ner på skolor, jag har sett rätt mycket, och inga skolor gör ett skit åt mobbare.

Visst är det så med, men det är ju inte fallet här eller i de andra rapporteringar som gjorts av AB. Föräldrarna har varit medvetna, men lagt över allt ansvar för en lösning på skolan istället. Låter det som i alla fall.

//Andreas

vilka föräldrar menar du nu?

tjejens föräldrar verkar ha gjort det dom kunnat för att fixa detta.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1073644
September 1, 2006 - 6:55 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: vilka föräldrar menar du nu?

Ja, här verkar det ju faktiskt som det har gjorts en ansträngning, men man verkar inte ha konfronterat de som faktiskt var problemet, mobbarna, utan bara skolan, andra föräldrar (framgår inte om det är mobbarnas), men inte personerna som är direkt inblandade. Jag blir konfunderad och vill veta mer. Därför AB suger som källa med, det står inte sanningen.

//Andreas

obelix
Member
Medlem
1073649
September 1, 2006 - 7:36 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=obelix]vilka föräldrar menar du nu?

Ja, här verkar det ju faktiskt som det har gjorts en ansträngning, men man verkar inte ha konfronterat de som faktiskt var problemet, mobbarna, utan bara skolan, andra föräldrar (framgår inte om det är mobbarnas), men inte personerna som är direkt inblandade. Jag blir konfunderad och vill veta mer. Därför AB suger som källa med, det står inte sanningen.

//Andreas

mja, som förälder till en mobbad så ska man nog akta sig för att konfrontera ungarna som mobbar.

Man ska gå via skola eller annan instans för att undvika massa strul.

Att själv som förälder gå till en annan förälder och anklaga deras barn, som troligen är som ett ljus hemma, för att vara en mobbare är inte heller en bra idé.

När det gäller just mobbing så finns det bara förlorare...

Andreas Galistel
Member
Medlem
1073652
September 1, 2006 - 8:03 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: mja, som förälder till en mobbad så ska man nog akta sig för att konfrontera ungarna som mobbar.

Varför? Har tyvärr alldeles för mycket erfarenhet av mobbning och det enda som jag känner är att en direkt konfrontation kan ge en klart smärtfirare, snababre och bättre lösning än att hålla på att driva omkring och diskutera det hela i stora klassmöten där man ska lära sig respektera varandra, etc. Sådant funkar inte, för ingen tar åt sig och det leder bara till ytterligare anledningar för mobbare att hacka på offret.

Skolorna är alldeles för dåliga på att reda ut sådant här, det är ju bara konstatera, tyvärr. Både från egen erfarenhet och ren statistik.

Att själv som förälder gå till en annan förälder och anklaga deras barn, som troligen är som ett ljus hemma, för att vara en mobbare är inte heller en bra idé.

Man kan ju ta den mjuka vägen och man behöver ju inte skrika rakt i ansiktet att din unge mobbar min. Ligger grunden till mobbningen i problem i hemmet så är det väl kanske inte den bästa idén, men då har man kanske i alla fall fått en hänvisning om det genom att försöka prata med dom.

När det gäller just mobbing så finns det bara förlorare...

Mjo, men man kan ju försöka minimera förlusterna. Skolorna är inte utrustade för att kunna hantera sådana här situationer. Det känns mest som att de sparar in på det och håller tummarana för att det händer inte här.

Jag förespråkar inte någon form av handpåläggning från föräldrarnas sida, utan bara att man gräver i det och drar fram det till ytan att så här är det och visa för de inblandade vad som pågår.

//Andreas

obelix
Member
Medlem
1073658
September 1, 2006 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=obelix]mja, som förälder till en mobbad så ska man nog akta sig för att konfrontera ungarna som mobbar.

Varför? Har tyvärr alldeles för mycket erfarenhet av mobbning och det enda som jag känner är att en direkt konfrontation kan ge en klart smärtfirare, snabbare och bättre lösning än att hålla på att driva omkring och diskutera det hela i stora klassmöten där man ska lära sig respektera varandra, etc. Sådant funkar inte, för ingen tar åt sig och det leder bara till ytterligare anledningar för mobbare att hacka på offret.

Skolorna är alldeles för dåliga på att reda ut sådant här, det är ju bara konstatera, tyvärr. Både från egen erfarenhet och ren statistik.

Risken är att man som förälder själv blir anmäld, det har hänt, och kommer att hända igen.

Man kan ju ta den mjuka vägen och man behöver ju inte skrika rakt i ansiktet att din unge mobbar min. Ligger grunden till mobbningen i problem i hemmet så är det väl kanske inte den bästa idén, men då har man kanske i alla fall fått en hänvisning om det genom att försöka prata med dom.

Det handlar mer om att man som förälder försvarar sina barn, och det finns nog få saker som får en förälder i försvarsställning som just en annan förälder som anklagar ens barn för nåt hemskt.

Mjo, men man kan ju försöka minimera förlusterna. Skolorna är inte utrustade för att kunna hantera sådana här situationer. Det känns mest som att de sparar in på det och håller tummarana för att det händer inte här.

Jag förespråkar inte någon form av handpåläggning från föräldrarnas sida, utan bara att man gräver i det och drar fram det till ytan att så här är det och visa för de inblandade vad som pågår.

//Andreas

Visst behöver skolorna med kompetent personal, och bättre utbildning för lärarna, men det skulle räcka långt om lärarna engagerade sig lite mer, att dom åtminstånde går till rektorn när dom ser.

för det är till syvende og sidst i skolorna den mesta mobbningen förekommer, om jag inte minns fel.

Det är där man ska gå in och hindra det.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1073678
September 1, 2006 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Risken är att man som förälder själv blir anmäld, det har hänt, och kommer att hända igen.

Anmäld för vad? Jag menar ju inte att man ska tränga sig in och bli fysisk. Menar du förtal eller? Så länge man får igång man får en diskussion är det en smäll jag skulle vara beredd att ta.

Det handlar mer om att man som förälder försvarar sina barn, och det finns nog få saker som får en förälder i försvarsställning som just en annan förälder som anklagar ens barn för nåt hemskt.

Absolut, men en kontrontation gör att det kommer upp i det öppna. Man introducerar föräldrarna för tanken i alla fall och tar upp det. Givetvis ska man inte göra allt själv, utan ta det tillsammans med skolan men jag skulle då fasen driva det hela något jävulskt för en lösning.

Visst behöver skolorna med kompetent personal, och bättre utbildning för lärarna, men det skulle räcka långt om lärarna engagerade sig lite mer, att dom åtminstånde går till rektorn när dom ser.

för det är till syvende og sidst i skolorna den mesta mobbningen förekommer, om jag inte minns fel.

Det är där man ska gå in och hindra det.

Japp, men lärarna har inte tid eller energi att göra det idag och de får dessutom för lite utbildning i ämnet för att kunna göra något utom att rapportera vidare egentligen och då har vi skolsköterskan eller någon socionom som inte kunde få tag på ett bättre jobb som får ta tag i det.

Situationen och skolornas beredskap måste bli bättre.

//Andreas

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1073683
September 1, 2006 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

Popeye wrote: [quote=Bjornstrom]Men varför bytta inte föräldrarna skola om dom visste om problemet :E

Det är väl ändå inte den mobbade personen som är problemet, utan den som maobbar!!?

Ja givetvis är det ju så... Men om det var mitt barn så skulle jag aldrig i hell tillåtit mitt barn att gå tillbaka till den skolan.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1073685
September 1, 2006 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: Barn som mobbar ska utsättas för samma behandling själv.
Eller så ska de få stryk. Jag vet inte om jag skulle kunna hålla mig och jag skulle träffa min lillebrors (och min kompis lillebros) mobbare. Den j**la ungen skulle må bra av ett kok stryk. Jag är ingen förespråkare av våld, men i det här fallet så har han misshandlat min lillebror så mycket att det är klart berättigat. Visst, han är två år yngre än mig, men det spelar ingen roll. En stålhettekänga i pannan ska han ha.

Och jag undanbeder mig komentarer såsom "Oooh, tangentborstuffing va!!"

det här med stålhätta i pannan är lite lustigt, eftersom du i en annan tråd förespråkar dödsstraff för just sådan form av våld.

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
1073720
September 1, 2006 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=Popeye][quote=Bjornstrom]Men varför bytta inte föräldrarna skola om dom visste om problemet :E

Ja givetvis är det ju så... Men om det var mitt barn så skulle jag aldrig i hell tillåtit mitt barn att gå tillbaka till den skolan.

Skulle troligtvis inte jag heller göra, men inte utan att ha konfronterat både lärare, rektor/rektorer, elever och andra personer som kan tänkas ha med detta att göra.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1073739
September 1, 2006 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läste flera dokument från en skola där det var en elev som hade mobbats så långt att det gick till ett självmordsförsök.

Där stog det anteckningar som " (Den mobbade) är stökig, högljudd och allmänt otrevlig. Andra elever som såg själva händelsen sa att mobbarna sa saker till den mobbade och den mobbade skrek sluta. Då kastade läraren ut den mobbade och den mobbade försöka förvivlat förklara medans läraren släpade ut honom.
Mobbarna skrattade och pekade.
Eleverna sa att läraren knappast kunde ha missat det här.
Och inte heller alla andra liknande saker som pågick under 1år.
Men ändå så agerar läraren så här och skriver anteckningar som gör den mobbade till boven.

Läste att Friends har börjat med vuxenutbildning om mobbing nu.
Dom har även börjat arbeta mot nätmobbing.
Funderar på att börja skänka pengar till dom.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1073764
September 1, 2006 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Popeye wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Popeye][quote=Bjornstrom]Men varför bytta inte föräldrarna skola om dom visste om problemet :E

Skulle troligtvis inte jag heller göra, men inte utan att ha konfronterat både lärare, rektor/rektorer, elever och andra personer som kan tänkas ha med detta att göra.

Precis det morsan hade gjort, enligt det jag fattade av artikeln i Aftonbladet..

Vad finns det då för altenativ kvar ?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1073795
September 1, 2006 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=Tindy]Barn som mobbar ska utsättas för samma behandling själv.
Eller så ska de få stryk. Jag vet inte om jag skulle kunna hålla mig och jag skulle träffa min lillebrors (och min kompis lillebros) mobbare. Den j**la ungen skulle må bra av ett kok stryk. Jag är ingen förespråkare av våld, men i det här fallet så har han misshandlat min lillebror så mycket att det är klart berättigat. Visst, han är två år yngre än mig, men det spelar ingen roll. En stålhettekänga i pannan ska han ha.

Och jag undanbeder mig komentarer såsom "Oooh, tangentborstuffing va!!"

det här med stålhätta i pannan är lite lustigt, eftersom du i en annan tråd förespråkar dödsstraff för just sådan form av våld.

Allvarligt Tindy...det är inte speciellt konsekvent av dig måste jag säga. 😉

Men ja....du ÄR en tangentbordstuffing !

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1073801
September 1, 2006 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför inte börja kolektiv bestraffa hela skolan då alla i mina ögon är skyldiga.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1073935
September 2, 2006 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:

//Andreas

20p konflikthantering borde vara obligatorisk på lärarutbildningen, och då menar jag inte endast teoretiskt tjafs. Vet inte hur mycket de läser idag, men har hört från lärarfolk att kurserna är inget vidare, för teoretiska helt enkelt, precis som många andra utbildningar under Humaniora.

/Dani

Andreas Galistel
Member
Medlem
1073972
September 2, 2006 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Man ska väl dock inte skylla allt på lärarna heller.

http://www.youtube.com/watch?v.....3wpouiR9Gs

När man ser sådant blir man ju bara ... ja jag vet inte vad.

Idioter som tycker det är häftigt.

//Andreas

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
1074033
September 2, 2006 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=Popeye][quote=Bjornstrom][quote=Popeye][quote=Bjornstrom]Men varför bytta inte föräldrarna skola om dom visste om problemet :E

Precis det morsan hade gjort, enligt det jag fattade av artikeln i Aftonbladet..

Vad finns det då för altenativ kvar ?

Kan inte svara på den frågan, men själmord ser jag verkligen inte som ett sista alternativ!

Delp1: "This video has been removed by the user."

Andreas Galistel
Member
Medlem
1074056
September 2, 2006 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Popeye wrote: Delph1: "This video has been removed by the user."

Förvånar mig inte. Ungar sprang runt och bråkade, slogs, betedde sig som idioter, etc.

Man förlöjligade lärare i videon etc. Rent bottenskrap.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 303
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL