December 17, 2005
http://aftonbladet.se/vss/nyhe.....78,00.html
Kul för honom.. Men seriöst hur korkad får tjuven vara?
Dolt program
Programmen, som går att ladda ner från internet för ett par hundra kronor, finns i flera olika varianter och är enligt von Braun enkla att installera.
- Det är ett ganska dolt program som lägger sig på olika ställen och därför är svårt att få bort för tjuven. Skulle han få bort delar av det, men inte allt, reparerar det sig självt och återinstallerar sig, säger han.
För att få bort programmet helt måste tjuven radera hela hårddisken.
- Men det görs oftast inte eftersom det är svårare att sälja sådana datorer.
Hur svårt är det på en skala 1-10 att köra in windows altenativt en linux dist och sälja?
Eller varför skulle det vara svårt att sälja en dator utan operativsystem idag på t.ex valfritt datorforum..
hehe vad har ni att säga om saken?
November 26, 2002
Distribution, inte distans...
Att stjäla en dator säger en hel del om hur korkad han är. Sen tror jag att 99 av 100 datorer kan säljas direkt utan att tjuven behöver oroa sig för vad som finns där. Jag tror däremot att den som ska använda den bör ominstallera burken. Men samma sak där, i nästan alla fall så är det bara att köra helt riskfritt.
Nu är det ju så att det inte är helt enkelt att göra en ominstallation på en bärbar. Om man inte är riktigt intresserad av datorer vill säga. Plus att du behöver tillgång till hackad mjukvara eller vara kapabel att installera en linux dist på en laptop och få igång alla tillbehör.
Tjuvar gör det enkelt för sig annars hade de inte varit tjuvar.
May 6, 2002
Fast det är ju inte så snyggt med massa personliga saker på datorn man säljer. Sätta i en WindowsCD och trycka OK några gånger klarar nog t.om en simpel tjuv.
Men detta skydd är ju bättre än inget, antagligen är en låswire ännu bättre (alla går ju inte omkring med bauta-bultsax).
December 17, 2005
Att det skulle vara svårt att installera ett operativsystem med drivruiner osv tror jag då inte på... Då min mor klarar av det.
padda wrote: Fast det är ju inte så snyggt med massa personliga saker på datorn man säljer. Sätta i en WindowsCD och trycka OK några gånger klarar nog t.om en simpel tjuv.
Men detta skydd är ju bättre än inget, antagligen är en låswire ännu bättre (alla går ju inte omkring med bauta-bultsax).
Givetvis, i detta fall fungerade det också.
John_lz: vad menade du med sista raden om tjuvar där egentligen?
November 7, 2006
Tycker det känns lite absurt att polisen kan få göra husrannsakning enbart med en ip address som bevis.
Bara för att någon kommer trampandes med en uppskriven ip address så innebär det ju inte det att personen är en tjuv, kan ju vara någon som vill jävlas eller kanske var en deal som gick snett eller en person som i god tro köpt maskinen.
Tycker inte polisen ska ha rätt att göra husrannsakning pga en ip address, det är inte skälig misstanke.
March 19, 2003
aa32 wrote: Tycker det känns lite absurt att polisen kan få göra husrannsakning enbart med en ip address som bevis.
Bara för att någon kommer trampandes med en uppskriven ip address så innebär det ju inte det att personen är en tjuv, kan ju vara någon som vill jävlas eller kanske var en deal som gick snett eller en person som i god tro köpt maskinen.
Tycker inte polisen ska ha rätt att göra husrannsakning pga en ip address, det är inte skälig misstanke.
Självfallet har det nog skett en polisanmälan i samband eller tidigare.
Sen så kommer han in med bevisning efteråt.
Kan ha varit inbrott i hemmet och inte bara att han gått in på stationen och lämnat över lite nummer så sparkar de ner den misstänktes dörr.
March 19, 2003
Har hänt något liknande när en person "hackade" en bank och använde ett oskyddat nät och polisen kom dit.
Men de kollade i loggen på routern och såg då att datorn som hade varit ansluten hade samma mac adress som en dator som banken ägde.
Och den datorn råkade säkerhets chefen på banken äga, och han åkte fast för en sådan simpel sak som MAC adressen "simpelt att byta".
October 10, 2004
Bjornstrom wrote: Att det skulle vara svårt att installera ett operativsystem med drivruiner osv tror jag då inte på... Då min mor klarar av det.
jo tjena att din morsa klarar av att installera om windows. Fast det kanske hon kan...
För dig som är datorintresserad så är det en glasklar ursimpel sak. Men jag känner massor med personer som inte vet hur man installerar om windows, de vågar inte försöka sig på det för det ser svårt ut.
November 26, 2002
Bjornstrom wrote: Att det skulle vara svårt att installera ett operativsystem med drivruiner osv tror jag då inte på... Då min mor klarar av det.
John_lz: vad menade du med sista raden om tjuvar där egentligen?
Jag menade att stjäla saker är den enklare och snabbare vägen att komma över ngt. Min mening var inte direkt välformulerad. Tanken var att om man vill ha en pryl (laptop, mp3-spelare, mobil etc) så är det enklare att sno den än att försöka tjäna ihop till den. Det kräver diciplin och karaktär att spara och vänta.
January 20, 2002
Checka prylen!
Om du är rädd att dina saker kan bli stulna.
January 4, 2005
BarateaU wrote: dyndns.com alternatift no-ip.com
Installera programvaran GRATIS.
Så uppdaterar den din "domän" med din senaste ip.
Lägger sig som en service och syns inte direkt för den okunnige.Vipps så simpelt.
ja oifs men det kallas inte "riktigt" ett spårnings program.
March 19, 2003
Ticker wrote: [quote=BarateaU]dyndns.com alternatift no-ip.com
Installera programvaran GRATIS.
Så uppdaterar den din "domän" med din senaste ip.
Lägger sig som en service och syns inte direkt för den okunnige.Vipps så simpelt.
ja oifs men det kallas inte "riktigt" ett spårnings program.
Nej visst, men det är nog en sådan lösning de syftar på.
Tror inte det är nogot wannabe hollywood program som visar en satelitbild och grön text som rasslar fram och tillbaka.
Utan just simpelt ett program som skickar ut "hej denna ip har jag nu".
November 7, 2006
Cezar wrote: Checka prylen!
Om du är rädd att dina saker kan bli stulna.
GPS spårning funkar nog bättre på bilar, inte datorer, vad ska de göra om GPS:en spårar till en hyresfastighet ? Begära husrannsakan på 35 lägenheter ??
2 Guest(s)