August 16, 2003
http://www.aftonbladet.se/vss/.....80,00.html
dom där 12-åringarna...
Polisen vädjar till föräldrar som känner igen sina barn på "rånfilmen" att prata med dem så att de lämnar tillbaka rånbytet och inte gör om samma sak igen.
asså dom kan råna, hota, förstöra, dom kan göra vad dom vill.
vad händer med dom?
det känns ju som att dom i detta fall inte änns kommer behöva sitta i samtal med Socialstyrelsen eller vilka som nu har hand om sånt här
dags att ändra lagstiftningen Sverige!
August 16, 2003
ja, men barn gäng och ligor kan ju inte ostraffat hålla på såhär bara för att dom är under 15.
det är som att kungen är inun mot straff fast mycket värre för att att det här gäller hur många ungdommar som hellst.
sånnt här kostar samhället hur mycekt som hellst.
i min förra skola där var det 14 åringar som rökte hash coh hade tävlingar om att krossa så många fönster som möjligt på skolorna, dom gjorde inbrott och snattade.
men det gick inte att sätta in några åtgärder för att dom var under 15!
vad menar du med "hur då?" det är ju bara för sossarna att dra igenom något lagförslag som gör att dånnt här inte bara kan fortsätta
May 1, 2005
Är det verkligen så taffligt idag? Jag minns när jag gick i 5:an så var det två klasskompisar till mig som gjorde inbrott på skolan. De stal inget och de gjorde ingen vandalisering heller, förutom att bryta sig in då. Men de blev inkallade till polisen och fick sitta i samtal där och de var inte kaxiga när de kom till skolan nästa dag. Hade de vandaliserat hade de förmodligen blivit korsfästa på polisstationen. 😛
Min poäng är att även om de inte kan bli dömda så kan ju faktiskt polis eller annan myndighet på ett legalt sätt sätta ungarna på plats och få dem att förstå att de menar allvar.
May 1, 2005
Poontus wrote: ett samtal är inget vidare straff...
Är man 12 år och ensam så kan ett samtal vara nog så skrämmande. Du anar inte. Psykologisk bestraffning för barn ger t.o.m. större effekt än att de skulle få stryk.
Edit:
Ska tillägga att jag menar att det är så barnen ska straffas direkt. I det här fallet är skadan så stor att även föräldrarna bör bestraffas med skadeståndsskyldighet, vilket indirekt bestraffar barnen då de ser vilken effekt det får för familjen om de beter sig som de gör. Då har de inte bara polisen på sig, utan även sina föräldrar.
January 12, 2004
Poontus wrote: vad menar du med "hur då?" det är ju bara för sossarna att dra igenom något lagförslag som gör att dånnt här inte bara kan fortsätta
med vadå så menar jag, vad är ditt förslag?
som jag skulle vilja ha det så ska ungarna vid första företeelsen direkt till soc för samtal.
Vid andra gången så ska dom få LVU.
Vid tredje gången så ska dom omhändertas enligt LVU.
Nu menar jag vid allvarligare saker.
September 3, 2001
påminner mig om clockwork orange.
Jag tror att ungar i högstadiet är i skick för att begå ganska allvarliga brott, eftersom de har blivit stora utan att ha mognat särskilt mkt. Även dom borde få vara straffmyndiga tycker jag. Så sätter man tvärt stopp på deras fasoner.
Dom vet ju mer än väl att dom utnyttjar dagens regler och att dom inte får bli straffade när dom är under 15.
Jobbar som vikarie på en högstadieskola så jag vet nog hur listiga dom försöker vara 😉
December 5, 2001
Poontus wrote: http://www.aftonbladet.se/vss/.....80,00.html
dom där 12-åringarna...
Polisen vädjar till föräldrar som känner igen sina barn på "rånfilmen" att prata med dem så att de lämnar tillbaka rånbytet och inte gör om samma sak igen.
asså dom kan råna, hota, förstöra, dom kan göra vad dom vill.
vad händer med dom?
det känns ju som att dom i detta fall inte änns kommer behöva sitta i samtal med Socialstyrelsen eller vilka som nu har hand om sånt härdags att ändra lagstiftningen Sverige!
Hade det varit värre straff, skulle inte föräldrarna vågat peka ut dem.
Lustig underrubrik i artikeln..
"Svenska 12-åringar jagas efter miljonkupp"
vad kan man dra för slutsats av det??
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
CoLiC wrote: [quote=ilg@dd]Lustig underrubrik i artikeln..
"Svenska 12-åringar jagas efter miljonkupp"
vad kan man dra för slutsats av det??
Att aftonbladet har en lustig definition av svenskar.
När AB skriver "Svensk/ar" i rubriken, brukar det ofast innebära att det handlar om "Svenskar" med en lite mörkare ton på huden..
Verkar som AB satt det i system.
*Edit*
Inte direkt vad jag skulle beskriva som "Svenskar" i ett vittnesmål:
http://efterlyst.tv3.se/?category_id=34&action=veckans_fall&content_id=15043
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
pompougnac wrote: Med "svenska" syftar de väl på att ungjävlarna i fråga är svenska medborgare antar jag? Sen att alla vet att det är tattarbarn är det ingen som talar högt om.
Njaäe, några tattarbarn tror jag då definitivt inte var inblandade..
Tattare
Brukar inte jobba på det sättet.
October 28, 2002
"barnligan". Aftonbladet kommer götta sig i deras "kupper" i månader nu.
Att vi i Sverige inte kan hantera invandrare med problem att anpassa sig till samhället har vi ju sett prov på förut... Hur straff ska hjälpa är svårt att se. Som det är nu kan vi inte göra någonting imho. Lite samhällstjänst och psykologi kan kanske vara lämpligt. Förmodligen tycker ungarna snarare att det är jävligt coolt att vara med på Efterlyst...
Förebyggande åtgärder gäller. Att ha en lämplig intergrering i Sverige och inte bara slussa utom i betongförorter med en bidragscheck så slipper man mycket av sånt här.
Men men.. Göran FTW.
October 10, 2004
"- hej älskling, hur var det på jobbet idag?
- Jodå, förutom att jag blev hotad med kniv av en tolvåring, så visst.."
Små tolvåringar?
Skulle de verkligen våga hugga i en? Egentligen?
Om man skulle fått ner en eller två så hade nog inte resten av gruppen hoppat på en, eller?
Ohh, jag blir så jävla less och galen på sådant här 😡 👿
1 Guest(s)