September 5, 2001
http://www.aftonbladet.se/vss/.....35,00.html
Men frågan är vad du hade gjort om du var i samma sits?
Nu hade jag iof hellre önskat att dessa var på NK när Anna Lindh mördades men NK är väl inte aktuellt kanske?
hawkie wrote: http://www.aftonbladet.se/vss/.....35,00.html
Men frågan är vad du hade gjort om du var i samma sits?
Nu hade jag iof hellre önskat att dessa var på NK när Anna Lindh mördades men NK är väl inte aktuellt kanske?
Jag tror nog "Svensken" i gemen drar om det börjar viftas med "niven".
Personligen skulle jag nog inte försöka ingripa i annat fall än att galningen gör utfall mot någon av mina nära och kära.
Men det är vad jag antar, när man står i situationen så kanske man tänker annorlunda.
Tack och lov har vi inga galningar eller tjackpundare här i byn, så någon sådan situation har man aldrig hamnat i.
Men jag vet av erfarenhet att jag reagerar aningen oberäkneligt när jag blir rädd eller arg.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 10, 2003
Att igripa måt en Beväpnad Dåre är mycket modigt.Normalvolk-ingripa för det mesta inte, ut ren rätsla.
Man vet inte hur man reagera i son där Situation själv.
Invandare har en mycket Famielärt Band som det inte finns so mycket under svenkarna.De skita i andra tyvärr,helt enkelt.Sen också Mentalitäten spela en stor Roll.
So...long.....Klaus
January 12, 2004
Det bästa man kan göra mot en knivbeväpnad dåre är att springa, men är man i ett instängt utrymme som tex en tunnelbana mellan två stationer är nog anfall bästa försvar, ia alla fall om han börjar skära folk till höger och vänster.
Men så länge han inte gör nåt, så bör man inte göra något själv.
Har själv bara stått och tittat på när en kille började härja med en kniv, det var ett smartskaft som skulle plocka denne, han blev skuren ett par gånger och hamnade på jukhus.
När polisen kom så lämnade vi ett signalement, och pekade var han tog vägen.
Det tog polisen ca 10 minuter att hitta killen.
Om ärthjärnan hade väntat i 5 minuter så hade han sluppit att bli knivskuren och hamnat på sjukhus.
February 25, 2002
klaus wrote:
Invandare har en mycket Famielärt Band som det inte finns so mycket under svenkarna.De skita i andra tyvärr,helt enkelt.
Nja, håller jag inte med om alls. Jag backar mina polare och vänner "i alla väder 😀 " och är säker på att dom gör samma för mig.
Tycker tvärtom att det är sällan man stöter på invandrare som är kaxiga när dom inte är 10 fler än dom dom ger sig på. Men när dom är i gäng så är dom störst i världen. Märkligt 😕
February 25, 2002
obelix wrote:
Om ärthjärnan hade väntat i 5 minuter så hade han sluppit att bli knivskuren och hamnat på sjukhus.
Hahaha nu framstår iaf inte jag som en tjatkärring 😀
Men har inte vi läst samma artikel??? Det var ju inte "ärthjärnan" som var ivrig att komma till skott, det var ju knivkillen som gick till attack.
Dhorum wrote: [quote=obelix]
Hahaha nu framstår iaf inte jag som en tjatkärring 😀
Men har inte vi läst samma artikel??? Det var ju inte "ärthjärnan" som var ivrig att komma till skott, det var ju knivkillen som gick till attack.
Jag skulle nog rekommendera att du läser igenom Obelix inlägg några gånger till..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 15, 2003
obelix wrote: Det bästa man kan göra mot en knivbeväpnad dåre är att springa, men är man i ett instängt utrymme som tex en tunnelbana mellan två stationer är nog anfall bästa försvar, ia alla fall om han börjar skära folk till höger och vänster.
Men så länge han inte gör nåt, så bör man inte göra något själv.Har själv bara stått och tittat på när en kille började härja med en kniv, det var ett smartskaft som skulle plocka denne, han blev skuren ett par gånger och hamnade på jukhus.
När polisen kom så lämnade vi ett signalement, och pekade var han tog vägen.
Det tog polisen ca 10 minuter att hitta killen.Om ärthjärnan hade väntat i 5 minuter så hade han sluppit att bli knivskuren och hamnat på sjukhus.
Jo, jag får iaf intrycket av att i denna situation så skulle någon bli huggen om ingen gjorde något, så anfall verkade definitivt varit bäst försvar.
Trevligt samhälle vi tillåter växa fram, med nedlagd vård och psykvård.
Det värsta är ju förstås att sådana här incidenter och kvällspressens ensidiga fokusering på dem sätter skräck i många människor och kortsluter därmed deras rationella tänkande så att de inte längre har vett nog att förstå de verkliga orsaks-och-verkan förhållandena och de konstruktiva och långsiktiga insatser samhället måste göra för att råda bot på situationen. Istället förvandlas de till reaktionära, kortsynta individer som gastar om större fängelsen, och vill på så sätt sopa problemet under mattan.
Dessa människor sveps lätt upp av den politiska populismen, och så kommer vi till råga på allt dessutom att få se en ytterligare antidemokratisering av vårt samhälle till följd av denna avhumanisering.
February 10, 2003
Dhorum wrote: [quote=klaus] Invandare har en mycket Famielärt Band som det inte finns so mycket under svenkarna.De skita i andra tyvärr,helt enkelt.
Nja, håller jag inte med om alls. Jag backar mina polare och vänner "i alla väder 😀 " och är säker på att dom gör samma för mig.
Tycker tvärtom att det är sällan man stöter på invandrare som är kaxiga när dom inte är 10 fler än dom dom ger sig på. Men när dom är i gäng så är dom störst i världen. Märkligt 😕
Sen är du en speciell och bra Person.
So...long....Klaus
July 14, 2004
Jafan, bra jobbat, Och jag säger som nån sa innan "jag backar mina vänner och kära i alla väder", Idag vart de slagsmål i Skolan igen, och jag ser det så sätt att; så länge jag backar dom backar dom mig, och så länge dom backar mig backar jag dom... 😉
F.Ö, O.T: Gött att se att Aftonbladet skriver något någorlunda vettigt för en gångs skull, och all heder åt att dom stoppade dom. Tänk om han gett sig på en mamma med barn... usch... vill inte ens tänka på det :S, och folk bara sitter där och tittar på, nä fy fan, jag hade nog hjälpt till ändå...
säger som jag alltid säger : Dör man så dör man :S
Men som Obelix eller någon sa, så behöver man ju inte ingripa så länge han bara står och "hotar" att använda den... Utan bara vid bruk, då får man bruka nödvärn o slå in käften på na'
// Björn
May 3, 2004
klaus wrote:
Invandare har en mycket Famielärt Band som det inte finns so mycket under svenkarna.De skita i andra tyvärr,helt enkelt.Sen också Mentalitäten spela en stor Roll.
So...long.....Klaus
Rent skitsnack, om någon hotade min familj med kniv så skulle jag riskera livet tveklöst. Däremot om det hände en av mina kompisar så skulle jag tänkt 2 gånger men jag hade iaf inte sprungit därifrån.
Hellre bli ihågkommen som ett lejon än att leva en livstid som en hund.
November 27, 2003
Dehman wrote: Bara jag som undrar varför topicen heter som den gör? 🙄
Nej jag vart lite fundersam där med.
KorSpo wrote: om någon hotade min familj med kniv så skulle jag riskera livet tveklöst. Däremot om det hände en av mina kompisar så skulle jag tänkt 2 gånger men jag hade iaf inte sprungit därifrån.
^ what he said ^
//Andreas
Dehman wrote: Bara jag som undrar varför topicen heter som den gör? 🙄
Antagligen beroende på "hjältarnas" namn, Dominik Jackiewicz och Tony Stankiewicz låter iaf inte ursvenskt i mina öron.
Topic kanske borde ändras till "Judar stoppar galning", eftersom efternamnen klingar väldigt judiskt?
Näe, tror inte det.
Tycker nästan att AB kunnat ha samma rubrik, invandrarna får ju ofta mycket skit..Vore kanske på sin plats med motsatsen.
1 Guest(s)