April 13, 2007
nXsty wrote: Jag tycker för övrigt att det skulle vara kul om regeringen genomförde det här, som ett slags troll mot hela svenska folket som är så sekulariserat.
Och piratpartiet ska jag rösta på. Kanske inte i EU-parlamentsvalet då jag nog inte ska rösta alls utan sitta hemma och kolla på TV istället, men i riksdagsvalet.
Varför inte rösta i parlamentsvalet? Vi är ju väldigt påverkade av EU i integritetsfrågor.
August 2, 2001
emokid wrote: Varför inte rösta i parlamentsvalet? Vi är ju väldigt påverkade av EU i integritetsfrågor.
Genom att rösta ger man ändå EU en viss legitimitet, något jag inte vill göra. Då känns det bättra att sitta hemma och sura i protest och bidra till statistiken över folk som inte röstar.
Dessutom så röstar vi bara på parlamentet och har ingen direkt möjlighet att påverka kommissionen (EU:s regering) som är de enda som kan lägga förslag (till skillnad från i Sverige där riksdagsledamöter och partier kan lägga motioner). Stolpskott som Margot Wallström sitter säkert i kommissionen oavsett hur vi röstar. Och även om parlamentet i vissa fall kan arbeta för att stoppa ruttna förslag från kommissionen så behöver de vara överens med ministerrådet som inte heller är demokratiskt valt och arbetar mycket bakom stängda dörrar (jag skriver "vissa fall" eftersom parlamentet ibland inte ens får vara med och bestämma). Att rösta i parlamentsvalet känns därför lite menlöst.
April 13, 2007
nXsty wrote: Genom att rösta ger man ändå EU en viss legitimitet, något jag inte vill göra. Då känns det bättra att sitta hemma och sura i protest och bidra till statistiken över folk som inte röstar.
Håller med dig delvis, men är rädd att det bara tolkas som att du skiter i samhället och inte vill ta ditt ansvar. Är åxå rädd att det inte kommer bidra till någon förändring. Jag tycker heller inte om eu, för att det är så odemokratiskt, men jag tänker utnyttja den lilla makt de så dumt nog har gett mig. Protestera kan jag göra ändå.
Shikar wrote: Ge ett exempel på ett parti med bättre kontakt med sina väljare och som vågar stå för vad de tycker, du lär inte hitta någon sådan i Sverige.
UP? Det är väl kanske det enda partiet som har färre medlemmar, dom kan väl hålla sina sammanträden i en vanlig personbil typ.
Det är lätt att ha bra kontakt med sina anhängare när hela medlemsskaran ryms i en ordinär sammanträdeslokal, lite värre blir det när skaran uppgår till tiotuseltal+..
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)