[AB] Klappjakt på rökare|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] Klappjakt på rökare
The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 15, 2005 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.aftonbladet.se/vss/.....82,00.html

personligen tycker jag det låter som ett märkligt tillvägagångssätt, speciellt delen om sjukdom, men visst är det en intressant frågeställning.

Om en icke-rökare skulle gå och läsa tidningen, ta lite frisk luft eller göra något annat icke-jobb relaterat en gång i timmen skulle nog många tycka de var slappa på jobbet. Men en rökare har någon konstigt rättighet att ta 5 minuter paus varje timme utan att känna sig dålig.

5 minuter varje timme blir 40 minuter på en enda dag, 200 minuter, dvs hela 3h och 20 minuter bara på en enda arbetsvecka. Jag vågar inte ens räkna på vad det blir per månad och år. Visst röker alla kanske inte så mycket, men nog blir den en del även med färre rökpauser.

Detta är tid som tas från arbetsgivaren och som han har betalt för, tid då icke-rökare sitter kvar och jobbar! Att ge lägre lön eller jaga rökare tycker jag inte man ska göra, vill man röka så får man, men nog bör attityden ändras så att rökning sker enbart på de raster man har lov till. Annars får man ju räkna med att arbetsgivare har det här i åtanke vid löneförhandligar eller anställningar.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
963922
October 15, 2005 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer kanske funka. I så fall ligger jag på det torra 🙂

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
963941
October 15, 2005 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där är bara bullshit, de som röker jobbar i princip lika mycket och bra som alla andra och det betyder inte att de som inte röker inte skulle ta små onödiga raster under arbetsdagen.
Att ta bort rökpauser/sänka lönen pga rökningen kommer garanterat inte förbättra situationen.
Men visst är det ett bra försvar för icke-rökarna, bara gnälla om att rökarna tar raster hela tiden 😛

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
963951
October 15, 2005 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns inget positivt med att röka och om man inte klarar av att inse det själv ...

Har inget emot detta. Sparka på dom och sparka lågt och hårt

//Andreas

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
963964
October 15, 2005 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Rökare ska ha:

Mindre lön
Mindre förmåner
Mindre prioritering inom sjukvård, köer till bostäder osv.

Sedan tycker jag att cigarettpriset ska höjs jävligt rejält så att det blir svinigt dyrt att röka.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
963970
October 15, 2005 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det låter kanon! Är man nog korkad och börjar röka så får man skylla sig själv.

Tycker även att ickerökare borde få gå före rökare i kön när det gäller sjukvård som har med lungor och hals att göra.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
963988
October 15, 2005 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Tycker det låter kanon! Är man nog korkad och börjar röka så får man skylla sig själv.

Tycker även att ickerökare borde få gå före rökare i kön när det gäller sjukvård som har med lungor och hals att göra.

Låter prima det..
Spinn vidare på det..
Folk som bor i stora städer med smutsig luft hamnar längre bak i kön också..
Folk som idrottar och får idrottsrelaterade skador ska också hamna sist i kön..
Har man någon gång fått böter för sitt beteende i trafiken bör man också hamna långt bak i kön om skadan skett i trafiken..
Har du druckit sprit och fått alkoholrelaterade skador skall du inte heller få sjukvård tidigt.
Jobbat inom kemisk industri och fått cancer? Nä, ställ dej sist i kön..
Har du pippat runt och fått drypar'n?? Vänta vackert sist i kön
Osv osv..
Men har du alltid varit oskuld, tobak/sprit/lastfri på alla vis, very welcome till vårt skattefinansierade sjukhus..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
964001
October 15, 2005 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=skinner]Tycker det låter kanon! Är man nog korkad och börjar röka så får man skylla sig själv.

Låter prima det..
Spinn vidare på det..
Har man någon gång fått böter för sitt beteende i trafiken bör man också hamna långt bak i kön om skadan skett i trafiken..
Har du druckit sprit och fått alkoholrelaterade skador skall du inte heller få sjukvård tidigt.
Osv osv..
Men har du alltid varit oskuld, tobak/sprit/lastfri på alla vis, very welcome till vårt skattefinansierade sjukhus..

Tja, som det är idag så är det redan klappjakt på överviktiga/feta människor, så varför ska man inte ge sig på rökarna?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
964008
October 15, 2005 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd][quote=skinner]Tycker det låter kanon! Är man nog korkad och börjar röka så får man skylla sig själv.

Låter prima det..
Spinn vidare på det..
Osv osv..

Tja, som det är idag så är det redan klappjakt på överviktiga/feta människor, så varför ska man inte ge sig på rökarna?

Naturligtvis, själv är jag en överviktig rökare/snusare/arbetslös figur..Vore jag bara lika glad i att festa som i yngre dar så borde man väl avlivas för att bespara staten några spänn..
Klart vi ska göra skillnad på folk, solidaritet och medmänsklighet är ju inte inne numera..
:cy:

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
964009
October 15, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: Rökare ska ha:

Mindre lön
Mindre förmåner
Mindre prioritering inom sjukvård, köer till bostäder osv.

Sedan tycker jag att cigarettpriset ska höjs jävligt rejält så att det blir svinigt dyrt att röka.

Håller absolut med om det sista, men är ytterst tveksam till det övriga.

Sedan tycker jag förvisso att alla bör ha rätt att ta några minuters rast varje timme, inte bara rökare. (till skillnad från en kvart var tredje timme vilket är det värsta jag själv har varit med om.)

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
964011
October 15, 2005 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu ska vi starta klappjakt på Skinner ! 😈 😉

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
964016
October 15, 2005 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där med 5 minuters rast varje timme är inga problem, i de flesta kollaktivavtalen är det framförhandlat om 5 minuters "paus" per timme..
Ska man anta att de flesta som skriver negativt om rökare och rökpaus då sysslar med svartjobb??
Det är ju väldigt mycket vettigare, eller??

*Edit*
Borde kanske kryddas ytterligare angående att få ställa sej sist i kön för sjukvård..
Sittande vid datorn mer än 1 timme om dagen (I hemmet på fritid) borde kunna ge en "längstbakikön"-biljett också då, ifall man råkar få en fysisk skada som kan spåras till att man rört sej för lite..

skiroy
Member
Medlem
964018
October 15, 2005 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Det där med 5 minuters rast varje timme är inga problem, i de flesta kollaktivavtalen är det framförhandlat om 5 minuters "paus" per timme..
Ska man anta att de flesta som skriver negativt om rökare och rökpaus då sysslar med svartjobb??
Det är ju väldigt mycket vettigare, eller??

Skinner har nog aldrig hört talas om "5-minutare" och det gäller för alla på mitt jobb till exempel.

Frud
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
964019
October 15, 2005 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det låter skitbra 🙂
Blir mer rättvist.

Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
964053
October 15, 2005 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med skinner. Varför ska jag betala för att folk frivilligt förstör sina lungor?

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
964067
October 15, 2005 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att dessa jävla politker bör tänka efter en gång till innan dom uttalar sig.

Visst det är inte bra att röka. Det kostar massa pengar för samhället osv osv osv osv...

Men det har varit ett jävla liv de senaste(?) åren om jämställdhet och diskriminering av diverse grupper. Men när en politiker verkling går ut och säger att dom vill diskriminera folk, rökare i detta fall, så tycker folk helt plötsligt att det är rätt? Vad är detta för jävla dubblemoral?...

Det är ju faktiskt så att dom går ut och säger att ickerökande ska prioriteras vad gäller löner. Gör rökningen dessa mäniskor till sämre arbetare eftersom dom inte ska få samma förmånare som de andra? NEJ! om du frågar mig.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
964073
October 15, 2005 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är lite underligt.
När mina medarbetare går ut och röker när rasten är slut eller mitt under arbetet är det ingen som säger något men sätter jag mig ner och dricker lite vatten och samtidigt tittar lite i tidningen blir det ett jävla liv även fast jag bara gör detta kanske 10 min om dagen max medans rökarna oftast väntar ut rasten och sen går ut och röker när rasten är slut. Men ingen skäller då på dem.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
964093
October 15, 2005 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Där jag jobbar har vi som policy att inte anställa rökare. Jobbit att dom ska gå ut och röka hela tiden när man har konferens mm. När det inte pricis finns brist på arbetare så får man prioritera bort vissa, och rökning hör till en av dom punkterna.

Edit: Dessutom är det inte speciellt trevligt att prata med folk/va i samma rum med folk som har nyrökt. Dom luktar förjävligt från munnen.

skiroy
Member
Medlem
964095
October 15, 2005 - 11:15 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: Där jag jobbar har vi som policy att inte anställa rökare. Jobbit att dom ska gå ut och röka hela tiden när man har konferens mm. När det inte pricis finns brist på arbetare så får man prioritera bort vissa, och rökning hör till en av dom punkterna.

Edit: Dessutom är det inte speciellt trevligt att prata med folk/va i samma rum med folk som har nyrökt. Dom luktar förjävligt från munnen.

Intressant policy.
Vad heter företaget ifråga ?

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
964136
October 16, 2005 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

Jag själv röker inte, men jag tycker det är helt fel att ge dem lägre lön. Enda gången jag upplevt rökare som störande var på en avdelning på Milko. Den är rätt slapp så man har mycket dö-tid, då var det en gubbe som kom till kajen och rökte nå förbannat.
Men annars tycker jag dom flesta brukar sköta det snyggt. Så vad är problemet?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL