[AB] Klappjakt på rökare|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] Klappjakt på rökare
dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
sp_UserOfflineSmall Offline
964196
October 16, 2005 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=dåren]Där jag jobbar har vi som policy att inte anställa rökare. Jobbit att dom ska gå ut och röka hela tiden när man har konferens mm. När det inte pricis finns brist på arbetare så får man prioritera bort vissa, och rökning hör till en av dom punkterna.

Edit: Dessutom är det inte speciellt trevligt att prata med folk/va i samma rum med folk som har nyrökt. Dom luktar förjävligt från munnen.

Intressant policy.
Vad heter företaget ifråga ?

Copytit

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
964200
October 16, 2005 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: Jag tycker att dessa j**la politker bör tänka efter en gång till innan dom uttalar sig.

Visst det är inte bra att röka. Det kostar massa pengar för samhället osv osv osv osv...

Men det har varit ett j**la liv de senaste(?) åren om jämställdhet och diskriminering av diverse grupper. Men när en politiker verkling går ut och säger att dom vill diskriminera folk, rökare i detta fall, så tycker folk helt plötsligt att det är rätt? Vad är detta för j**la dubblemoral?...

Det är ju faktiskt så att dom går ut och säger att ickerökande ska prioriteras vad gäller löner. Gör rökningen dessa mäniskor till sämre arbetare eftersom dom inte ska få samma förmånare som de andra? NEJ! om du frågar mig.

Ja, om du frågar mig.

//Andreas

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
964234
October 16, 2005 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Waco]Jag tycker att dessa j**la politker bör tänka efter en gång till innan dom uttalar sig.

Visst det är inte bra att röka. Det kostar massa pengar för samhället osv osv osv osv...

Men det har varit ett j**la liv de senaste(?) åren om jämställdhet och diskriminering av diverse grupper. Men när en politiker verkling går ut och säger att dom vill diskriminera folk, rökare i detta fall, så tycker folk helt plötsligt att det är rätt? Vad är detta för j**la dubblemoral?...

Det är ju faktiskt så att dom går ut och säger att ickerökande ska prioriteras vad gäller löner. Gör rökningen dessa mäniskor till sämre arbetare eftersom dom inte ska få samma förmånare som de andra? NEJ! om du frågar mig.

Ja, om du frågar mig.

//Andreas

på vilket sätt?

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
964237
October 16, 2005 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: Jag tycker att dessa j**la politker bör tänka efter en gång till innan dom uttalar sig.

Håller med fullständigt även fast jag inte röker själv. Nu är det helt plötsligt okej att diskriminera.

Nä fånigt, bullshit också.. bara för dom röker behöver det inte vara så att dom jobbar mindre.
Vissa har dessutom svårare att sluta än andra, that's it.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
964238
October 16, 2005 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Rökare ska ha mindre lön om de inte går ut och rökar på rasterna utan går ut och rökar när det är arbetstid.

Så länge de går utomhus och röker eller in i diverse rökrum så är det okej.

Andreas Galistel
Member
Medlem
964279
October 16, 2005 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: på vilket sätt?

De är sämre arbetare eftersom rökare har lättare för att bli sjukare pga just rökningen. Själva rökningen i sig är inte heller något positivt för arbetsmiljön.

//Andreas

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
964285
October 16, 2005 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: Rökare ska ha:

Mindre lön
Mindre förmåner
Mindre prioritering inom sjukvård, köer till bostäder osv.

Sedan tycker jag att cigarettpriset ska höjs jävligt rejält så att det blir svinigt dyrt att röka.

Varför ska det vara dyrt att röka ?
låter precis som miljöpartiet när dom säger att det ska vara så dyrt med bensin att vi inte ska ha råd att ta bilen.

att motverka rökning genom höga priser är helt fel.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
964286
October 16, 2005 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=Collateral]Rökare ska ha:

Mindre lön
Mindre förmåner
Mindre prioritering inom sjukvård, köer till bostäder osv.

Sedan tycker jag att cigarettpriset ska höjs jävligt rejält så att det blir svinigt dyrt att röka.

Varför ska det vara dyrt att röka ?
låter precis som miljöpartiet när dom säger att det ska vara så dyrt med bensin att vi inte ska ha råd att ta bilen.

att motverka rökning genom höga priser är helt fel.

Dessutom skulle smuggelimporten på tobak öka ganska drastiskt om dom satte sju in i helvetes höga priser.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
964288
October 16, 2005 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Om en rökare måste lämna arbetet 6-7 eller rent av fler ggr per dag för att röka så ska dom helt klart ha lägre lön, kan dom däremot sköta sitt behov under ordinarie raster så spelar det ju ingen roll.

Det där med att rökare luktar illa tycker jag inte håller, finns många som luktar svett med, ska dom också få lägre lön då?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
964304
October 16, 2005 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Waco]på vilket sätt?

De är sämre arbetare eftersom rökare har lättare för att bli sjukare pga just rökningen. Själva rökningen i sig är inte heller något positivt för arbetsmiljön.

//Andreas

Det där tror jag inte ett ögonblick på.
Det påstods så på fabriken där jag jobbade, men vid närmare granskning visade det sej inte stämma alls..
De med högst antal sjukdagar/månad var ungdomar som för det mesta var sjukskrivna under helger/storhelger och måndagar, få av dem rökte.
Av någon underlig anledning bröt sjukdomen oftast ut mellan eftermiddagsskiftet och det efterföljande förmiddagsskiftet som skulle börjat 06.00 på lördag/söndagsmorgonen.
De äldre "gubbarna" däremot, dom som rökte flitigt hade få eller inga sjukdagar alls.
Vi kan däremot kika på sjukskrivningsfrekvensen hos dom som idrottar aktivt, då på korpnivå..
Där fanns det många sjukdagar att kika på.
Det var vrickade fötter, operation av menisken, och ja, allt möjligt..

Jekyll 3000 wrote: Om en rökare måste lämna arbetet 6-7 eller rent av fler ggr per dag för att röka så ska dom helt klart ha lägre lön, kan dom däremot sköta sitt behov under ordinarie raster så spelar det ju ingen roll.

Det där med att rökare luktar illa tycker jag inte håller, finns många som luktar svett med, ska dom också få lägre lön då?

Räkna med 5 minutersrast/timme, vilket du enligt flertalet kollektivavtal är berättigad til..
En normal arbetsdag för de flesta är 8 timmar..
Att göra avdrag på en arbetares lön för att han nyttjar sina rättigheter att typ stöld och avtalsbrott..
Ni är inte många här som är medlem eller aktiv inom facket verkar det som..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
964320
October 16, 2005 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Delph1][quote=Waco]på vilket sätt?

//Andreas

Det påstods så på fabriken där jag jobbade, men vid närmare granskning visade det sej inte stämma alls..
De med högst antal sjukdagar/månad var ungdomar som för det mesta var sjukskrivna under helger/storhelger och måndagar, få av dem rökte.
Av någon underlig anledning bröt sjukdomen oftast ut mellan eftermiddagsskiftet och det efterföljande förmiddagsskiftet som skulle börjat 06.00 på lördag/söndagsmorgonen.
De äldre "gubbarna" däremot, dom som rökte flitigt hade få eller inga sjukdagar alls.
Vi kan däremot kika på sjukskrivningsfrekvensen hos dom som idrottar aktivt, då på korpnivå..

Om du ska göra en sådan undersökning måste du ju jämföra folk där endast rökningen skiljer personerna annars är den ju inget värd. Som du jämför nu är det ju andra faktorer som spelar in betydligt mer än rökningen, e.g. arbetsmoralen i detta fallet.

Rökning försämrar din fysiska hälsa på många sätt. Det är inget påstående, det är fakta.

//Andreas

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
964323
October 16, 2005 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

det finns bara en positiv sak med rökning.

Det är att det är rökarna som är snabbast uppe på benen efter en operation.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
964340
October 16, 2005 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=ilg@dd][quote=Delph1][quote=Waco]på vilket sätt?

//Andreas

Om du ska göra en sådan undersökning måste du ju jämföra folk där endast rökningen skiljer personerna annars är den ju inget värd. Som du jämför nu är det ju andra faktorer som spelar in betydligt mer än rökningen, e.g. arbetsmoralen i detta fallet.

Rökning försämrar din fysiska hälsa på många sätt. Det är inget påstående, det är fakta.

//Andreas

Det var ju det jag skrev..
Det fanns inget som tydde på att rökarna var sjukskrivna i större omfattning än ickerökare på det företaget.
Eller är det så att du vill ha en arbetsplats där rökarna av någon anledning är sjukare än ickerökarna som referens??
Det är ju drömscenariot i såna fall för dom som tycker att det är rätt att diskriminera rökare..
Vad kommer sedan?
Annars är det ju väldigt i ropet att det inte skall diskrimineras alls numera, och det kan väl vara bra och kan ses som att det fortfarande finns folk som tror på solidaritet och likavärde..
Ska man klämma åt rökarna på den grund att dom är sjuk oftare än ickerökare så bör det lämpligtvis finnas något som styrker detta..
Jag kanske är lite fel ute, men i början på 1990-talet fanns inget som styrkte att det skulle vara så.
Jag har inga siffror på hur det ser ut i landet angående detta, eftersom jag sedan 5 år tillbaks frånsade mej posten som huvudskyddsombud och representant i rehabiliteringsgruppen på företaget.
Andra klubbar inom fabriks (Numera industrifacket) genomförde också en mindre undersökning angående detta med samma resultat..Men det var som sagt i början av 1990-talet..

obelix wrote: det finns bara en positiv sak med rökning.

Det är att det är rökarna som är snabbast uppe på benen efter en operation.

Det känner jag igen..
Droppflaskan i ena näven och ciggen i den andra.
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
964342
October 16, 2005 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
[quote=Jekyll 3000]Om en rökare måste lämna arbetet 6-7 eller rent av fler ggr per dag för att röka så ska dom helt klart ha lägre lön, kan dom däremot sköta sitt behov under ordinarie raster så spelar det ju ingen roll.

Räkna med 5 minutersrast/timme, vilket du enligt flertalet kollektivavtal är berättigad til..
Att göra avdrag på en arbetares lön för att han nyttjar sina rättigheter att typ stöld och avtalsbrott..

Nu vet jag ju inte om du medvetet läste fel eller om du bara missade det andra stycket i meningen du fetstilade, men för säkerhets skull så tar jag det igen då: , kan dom däremot sköta sitt behov under ordinarie raster så spelar det ju ingen roll. Men det är ju så att när vi tar en 5 minuters rast för en kopp kaffe eller så, så är ju många/nästan alla rökare med på den, när rasten är slut och övriga går och jobbar så går rökarna ut och puffar en stund innan dom också går in.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
964347
October 16, 2005 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=ilg@dd] [quote=Jekyll 3000]Om en rökare måste lämna arbetet 6-7 eller rent av fler ggr per dag för att röka så ska dom helt klart ha lägre lön, kan dom däremot sköta sitt behov under ordinarie raster så spelar det ju ingen roll.

Nu vet jag ju inte om du medvetet läste fel eller om du bara missade det andra stycket i meningen du fetstilade, men för säkerhets skull så tar jag det igen då: , kan dom däremot sköta sitt behov under ordinarie raster så spelar det ju ingen roll. Men det är ju så att när vi tar en 5 minuters rast för en kopp kaffe eller så, så är ju många/nästan alla rökare med på den, när rasten är slut och övriga går och jobbar så går rökarna ut och puffar en stund innan dom också går in.

Nu kan det skilja sej på olika arbetsplatser..
Men det vanligaste är väl ändå 2 st 10-15-minutersraster per dag, och däremellan en lunchrast på 45-60 miinuter..
Vad jag talar om är 5-minutare under arbetad timme.
T.ex om du börjar 07.00 så kan du med gott samvete och med rätten på din sida ta en rök eller bara en liten paus mellan 07.55-08.00..
Om rökaren sen "förlänger" luchrasten med 5 minuter genom att ta en rök när arbetet egentligen skall börja är en annan femma, och fel.
Iofs kan den personen mena att det en en 5-minutare på kommande timme, men det anser jag vara fel, för på arbetstid ska man arbeta.
Oftast så brukar sånt där skötas ganska bra enligt min erfarenhet..
Dock kan det skilja sej en del mellan olika arbetsplatser..Men det är ju bara att konsultera avtalet och se vad som gäller på just din arbetsplats, eller prata med fackets kontaktombud för att bena ut problematiken..(Verkar vara det för vissa)

Andreas Galistel
Member
Medlem
964354
October 16, 2005 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Det var ju det jag skrev..
Det fanns inget som tydde på att rökarna var sjukskrivna i större omfattning än ickerökare på det företaget.
Eller är det så att du vill ha en arbetsplats där rökarna av någon anledning är sjukare än ickerökarna som referens??
Det är ju drömscenariot i såna fall för dom som tycker att det är rätt att diskriminera rökare..
Vad kommer sedan?
Annars är det ju väldigt i ropet att det inte skall diskrimineras alls numera, och det kan väl vara bra och kan ses som att det fortfarande finns folk som tror på solidaritet och likavärde..
Ska man klämma åt rökarna på den grund att dom är sjuk oftare än ickerökare så bör det lämpligtvis finnas något som styrker detta..
Jag kanske är lite fel ute, men i början på 1990-talet fanns inget som styrkte att det skulle vara så.
Jag har inga siffror på hur det ser ut i landet angående detta, eftersom jag sedan 5 år tillbaks frånsade mej posten som huvudskyddsombud och representant i rehabiliteringsgruppen på företaget.
Andra klubbar inom fabriks (Numera industrifacket) genomförde också en mindre undersökning angående detta med samma resultat..Men det var som sagt i början av 1990-talet..

Jag säger inte att en person autmatiskt är en sämre arbetare/person för att den röker. Det finns dock större risker att en sådan skulle vara mer frånvarande eller sköta jobbet sämre då rökning försämrar hälsan.
Att hitta statistik över att rökare är sjukare oftare, dör tidigare osv är inte ens svårt:

infomedica.se wrote: * femton gånger större risk att få lungcancer
* tio gånger större risk att få matstrupscancer
* tre gånger större risk att få urinblåsecancer
* tre gånger större risk att få hjärtinfarkt om man är äldre än 50 år
* fem gånger större risk att få hjärtinfarkt om man är under 50 år
* tre gånger större risk att få slaganfall, stroke
* tio gånger större risk att få kronisk lungsjukdom, KOL
* tre till fyra gånger större risk att få tandlossning
* tre gånger större risk för åldersblindhet, så kallad makuladegeneration.

Apoteket.se wrote: Av de som får hjärtinfarkt över 40 års ålder är 80% rökare och bara rent generellt så är risken 5 gånger så hög för rökare än andra att gå just hjärtinfarkt. Enligt WHO.

m.m. etc.

Det anser jag ger företag rätt att prioritera ickerökare framför rökare då de inte bär med sig dessa och flera risker

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
964404
October 16, 2005 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=ilg@dd]Det var ju det jag skrev..
Vad kommer sedan?

Jag säger inte att en person autmatiskt är en sämre arbetare/person för att den röker. Det finns dock större risker att en sådan skulle vara mer frånvarande eller sköta jobbet sämre då rökning försämrar hälsan.
Att hitta statistik över att rökare är sjukare oftare, dör tidigare osv är inte ens svårt:

infomedica.se wrote: * femton gånger större risk att få lungcancer
* tio gånger större risk att få matstrupscancer
* tre gånger större risk att få urinblåsecancer
* tre gånger större risk att få hjärtinfarkt om man är äldre än 50 år
* fem gånger större risk att få hjärtinfarkt om man är under 50 år
* tre gånger större risk att få slaganfall, stroke
* tio gånger större risk att få kronisk lungsjukdom, KOL
* tre till fyra gånger större risk att få tandlossning
* tre gånger större risk för åldersblindhet, så kallad makuladegeneration.

Apoteket.se wrote: Av de som får hjärtinfarkt över 40 års ålder är 80% rökare och bara rent generellt så är risken 5 gånger så hög för rökare än andra att gå just hjärtinfarkt. Enligt WHO.

m.m. etc.

Det anser jag ger företag rätt att prioritera ickerökare framför rökare då de inte bär med sig dessa och flera risker

//Andreas

Jajja, "fakta" från bolagen som tillhandahåller och profiterar på nicotinell..
Vilka företag försöker inte framhålla sin produkt före andras?
Jag vill inte påstå att cigarettrök på något sätt skulle vara ofarlig, men hetsjakten på rökare är rena idiotin..
Överförmynderi är inte något jag vill se i samhället.
Kanske det då även skulle införas ett diskrimineringsreglemente angående folk som tar sej en grogg emellanåt också då?
Spriten ger en jäkla massa utgifter för statskassan.
Näe, lätta på slipsknuten nu, och var inte så negativ..

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
964410
October 16, 2005 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Ljust därför så skriver man inte på något kolektivavtal. Sådant är bara skit för företaget.

Vissa fackföreningar är också bara skit!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
964414
October 16, 2005 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote:

Ljust därför så skriver man inte på något kolektivavtal. Sådant är bara skit för företaget.

Vissa fackföreningar är också bara skit!

Anar jag en småföretagare??
wink

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
964416
October 16, 2005 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med Delph1, rökning är farligt det vet alla.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL