[AB] Mängdrabatt på våldtäkter?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] Mängdrabatt på våldtäkter?
ultima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 319
sp_UserOfflineSmall Offline
994468
December 22, 2005 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Borde göra som i USA där dom lägger alla straff på varandra. Var ju någon som åkte runt med sin flickvän och mördade folk helt slumpmässigt. Han fick typ 3x döden + livstid 😛

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
994481
December 22, 2005 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=L0rden][quote=ViU][quote=Frud]Tycker dom ska hänga ut våldtäktsmän på torget i staden där dom kommer ifrån. Sen ska folk få utrycka sina känslor genom att mörbulta personen totalt.

Sverige har alldeles för veka straff.

Jag förstår att du tycker samma sak ifall du skulle bli oskyldigt dömd ( Ja.. folk blir faktiskt oskyldigt dömda ).

Gäller ALLA er andra också som snackar om att man skall döda och lämlästa folk som begår brott. Straffen ni snackar om var aktuella på medeltiden och det finns en orsak till att de har avskaffats.

Väx upp och sluta gapa om att skjuta och tortera folk till höger och vänster. Har ni inget konstruktivare att komma med än "nackskott" så låt bli att uttala er alls. Har ni något konstruktivt och smart att komma med så tala ut!

Någons åsikt angående dödstraffets vara eller inte vara har väll knappast inte med mognad att göra?

Varför skulle inte någons åsikt om dödsstraffet kunna ha något med mognad att göra? Jag är säker på att om du gör en jämförelse mellan vad 50 åriga personer tycker om det och vad 20 åriga så kommer det att vara en markant skillnad. MEN denna diskussion handlade inte om dödsstraff utan om att skjuta folk i nacken (okej du dör troligtvis men inte ens USA använder denna metod för att avrätta folk) och andra ohumana sätt att döda folk på och det är DETTA som jag blir arg på.

Jag tror iofs inte att de personer som skriver så menar konkret. Det är väl snarare ett sätt att uttrycka sin avsky inför detta vidriga brott, och visa sitt misstycke med dom låga straffen. Om straffen vore någonstans emellan dagens, och de som nämns här på forumet vore jag nöjd 😛

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
994484
December 22, 2005 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

ultima wrote: Borde göra som i USA där dom lägger alla straff på varandra. Var ju någon som åkte runt med sin flickvän och mördade folk helt slumpmässigt. Han fick typ 3x döden + livstid 😛

+1 precis det jag tänkte skriva.

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
994529
December 22, 2005 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

När man blir dömd, blir man det efter handling eller utgång? Låt säga att någon rånar en bank.

Det är lite av ett standardrån. Det hotas med pistol och människor skriker lite och har sig. I ett fall är det inga komplikationer. Rånaren kommer undan med 10k. Ingen skadas eller mår dåligt.

I ett annat fall gör rånaren exakt samma sak. Men han kommer undan med 200k, kassörskan börjar krisa. Någon skriker en annan i örat så att denne får tinnitus. Chefen får hjärtinfarkt när han springer och gömmer sig på toa.

Skulle det vara rimligt att straffen är olika ifall rånaren agerat på samma sätt? Är det inte lite hämnd över det? 😕

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
994539
December 22, 2005 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

straffen blir olika. straffsatsen kan lyda typ "böter eller fängelse upp till två år" eller "fängelse minst fyra år, högst tio" eller liknande. dessutom är det ofta skillnad på ringa brott, grova brott och "vanliga" brott.

något jag tycker är lustigt är att de som tycker att nackskott, misshandel, tortyr, upphängning för allmänheten och så vidare är en bra lösning, är lite drygt samma personer som har åsikten att det är rätt av USA att gå in i irak för att avsätta saddam för att han torterar folk och sånt.
någon som känner att jag har väldigt fel?

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
994542
December 22, 2005 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: Jag förstår att du tycker samma sak ifall du skulle bli oskyldigt dömd ( Ja.. folk blir faktiskt oskyldigt dömda ).

Och hur många är det? Känns som det är en gimmick som man hela tiden får höra när detta ämnet tas upp. Hur många fall av oskyldigt dömda våldtäktsmän har uppdagats senaste åren? Jag kommer inte ihåg ett enda i alla fall.

ViU wrote: Varför skulle inte någons åsikt om dödsstraffet kunna ha något med mognad att göra? Jag är säker på att om du gör en jämförelse mellan vad 50 åriga personer tycker om det och vad 20 åriga så kommer det att vara en markant skillnad. MEN denna diskussion handlade inte om dödsstraff utan om att skjuta folk i nacken (okej du dör troligtvis men inte ens USA använder denna metod för att avrätta folk) och andra ohumana sätt att döda folk på och det är DETTA som jag blir arg på.

Så du menar att 50-åringar över lag är mindre konservativa än 20-åringar? Helt ärligt, tror jag att andelen dödsstrafförespråkare är relativt jämt fördelat oavsett ålder, kanske till och med en övervikt desto äldre personerna man frågar är. Om du frågar folk som redan har gått i pension, är jag väldigt säker på att där är fler som gärna skulle sett nackskott som ett lämpligt straff för våldtäkt och mord. Men, de kanske också skall mogna.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 122
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL