November 29, 2003
http://aftonbladet.se/vss/nyhe.....86,00.html
Vilken j-a f-a till man.
Förlåt, men blir så förbannat trött på folk som ska gnälla på allt.
Bara för att en HD låter "riktigt mycket" så ska väl inte de andra mc-snubbarna straffas för det. Ska man inte gnälla på böndernas traktorer som väsnas och låter illa också.
" Häromdagen fick jag huvudvärk när en motorcyklist körde förbi mig på en smågata i Halmstad. Den skrämde nästan livet ur mig och andra på gatan och min 11-månaders bebis gallskrek av skräck."
"Vi kan bli rädda av motordånet – och störda när grannen vägrar stänga av motorgräsklipparen trots att det är lördag."
Blir bara så trött på en f-a till "man" som honom.
September 12, 2001
Innan du gapar mer över artikeln så ska du tänka på att det finns folk som inte klarar av det ljudet så bra.
Jag är en av dessa som INTE gör det.
En HD med öppna rör låter inte sååå farligt då det inte sällan är ett högre dovare ljud med dessa. Men sporthojar med slipon....fy fan !
Vissa av er känner till min mindre goda hörsel.
Om jag går på en gata och bakifrån närmar sig en MC med slipon och det ljudet hör jag inte förrän denne passerar mig. Från i det närmaste ljudlös tillvaro så dyker det upp en hoj med ett ljud som gör extremt ont i mina öron.
Det är INTE skönt kan jag berätta !
November 27, 2003
Buller är ett samhällsproblem och den värsta förorening vi har idag.
Att han blir skrämd skiter jag högaktningsfullt i, aldrig gillat karln, men att man inte ska kunna ta med sig barn ut och gå utan att de blir skrämda är inte rätt. Visst finns det som sköter om cyklarna och har vett, men dom syns ju inte, bara idioterna som gör fel. Surt att alla ska behöva få lida för det, men då får man väl försöka reda upp leden lite.
//Andreas
August 11, 2005
Det värsta jag var med om var två supersporthojjar som körde i en trång gata i kalrshamn. De hade definitivt inte godkända slipons och till råga på allt började de tävla mot varandra rätt som det är. Varenda ruta plängs gatan skakade utav fan.
Klart det är jobbigt när det är så där, men samtidigt är det ju så jävla sknt att höra sånt muller. Jag älskade ljudet men jag kan tänka mig de äldre (tex någon med öronapparat), småbarn och hundra, vilket helvete det måste vara för dem.
November 29, 2003
Rune wrote: Jag tycker många motorcyklar, speciellt HD:s, här i stan låter alldeles för mycket. Väldigt jobbit när dom drar på utanför min lägenhet som f.ö ligger flera våningar upp. Det borde sättas lite bättre buller tolleranser på motorcyklar.
Det finns ett maxvärde för hur mycket en mc/moped får låta.
Jag är inte så kännslig, har växt upp med traktorer som dånar utanför kåken på sommar mornarna, grannarna kör mc, ena grannens rallybil låter "rätt bra" den också.
September 12, 2001
whak wrote: [quote=Rune]Jag tycker många motorcyklar, speciellt HD:s, här i stan låter alldeles för mycket. Väldigt jobbit när dom drar på utanför min lägenhet som f.ö ligger flera våningar upp. Det borde sättas lite bättre buller tolleranser på motorcyklar.
Jag är inte så kännslig, har växt upp med traktorer som dånar utanför kåken på sommar mornarna, grannarna kör mc, ena grannens rallybil låter "rätt bra" den också.
Men det är stor skillnad på ljudet med tanke på varvtalet också.
September 12, 2001
whak wrote: Jo, men om vi tar stan som exempel, hur många rpm tror du en mc ligger på där?
Det är måååånga som går upp till varvstoppet även i stan.
Det finns för många som inte tar hänsyn till andra genom detta körsätt.
Förstå mig rätt här...jag gillar sporthojar och är rent jävulskt sugen på en Triumph Daytona 675 men då är det inte för att leva loppan utan för själva körningens skull.
Dessa maskiner är ju rena rama nöjesmaskinerna men man behöver inte föra ett sådan oväsen eller dra till varvstoppet för det.
Jag älskar sporthojar men det är inte för ljudets skull !
I denna tråd så finns det en och annan ego måste jag dessvärre säga.
http://www.sporthoj.com/forum/.....p?t=117775
Sporthoj är i många stycken ett riktigt trevligt forum som jag frekvent läser men här blir jag bara ledsam.
January 12, 2004
whak wrote: [quote=Rune]Jag tycker många motorcyklar, speciellt HD:s, här i stan låter alldeles för mycket. Väldigt jobbit när dom drar på utanför min lägenhet som f.ö ligger flera våningar upp. Det borde sättas lite bättre buller tolleranser på motorcyklar.
kan du svara på varför dom måste låta så förbannat?
ÄR det tufft eller vad?
June 3, 2001
skiroy wrote: http://www.sporthoj.com/forum/.....p?t=117775
Inbördesbeundran....
Roligt att läsa deras komentarer dock.
January 14, 2002
Vi har en Ford mustang -69 här hemma, under 11 år har jag och min storebror fixat med att renovera den och för runt 4 år sen var det dags att stoppa i motorn som var då helt orginal och mullrade så mysigt. Ut kommer våran granne på stört när vi startar bilen och börjar klaga (en ensamstående man i 35 års åldern, inga barn, inga husdjur) klockan var runt 2 på dagen en söndag.
Vi frågar vad problemet är och han fräser och spottar ur sig svordomar och andra fula ord och klagar att den låter för mycket. Diskutionen tar slut ett antal minuter senare och vi fortsätter att justera det ena och det andra, slutar nån gång vid 8 på kvällen.
Lördagen efter så ska vi ut och ta en provtur med bilen, vi hinner starta och komma halvvägs ut ur grindöppningen när grannen kommer och slänger ur sig samma gamla spott och svordomar.
Slutade iaf med att han flyttade några månader senare.
Och tur var väll det, för nu står det massa andra leksaker på 2 och 4 hjul i garaget.
November 29, 2003
Obelix: jag tycker inte det är fränt att det låter "mycket".
Men hur många klagar på tex en jänkare som mullrar? Eller bilar med 3" som mullrar? Så om jag blir väckt en morgon av ett hund står på gården och skäller så ska alla hundar hållas inomhus? Eller att man ska se till så dom inte skäller när dom är utomhus? Jag har en polare som har haft problem under flera år med att en hund på hans område skäller massvis, den springer runt fritt på gården och ibland även in på hans gård. Den kan stå och skälla sent på kvällarna, tidigt på morgonen och även mitt på dagen. Det finns massa "oljud" som man "inte tänker på". Visst det finns ucko puckon som varvar "för mycket" inne i stan. Men snälla dra inte alla över en kam.
obelix wrote: [quote=whak][quote=Rune]Jag tycker många motorcyklar, speciellt HD:s, här i stan låter alldeles för mycket. Väldigt jobbit när dom drar på utanför min lägenhet som f.ö ligger flera våningar upp. Det borde sättas lite bättre buller tolleranser på motorcyklar.
kan du svara på varför dom måste låta så förbannat?
ÄR det tufft eller vad?
Många gånger kan det vara fråga om effekthöjjning tack vare det höga ljudet..
Men visst, det är nog många som kanifflar med avgassystemet enbart för att det skall låta "fränt", vilket jag anser vara okynneshögljuddhet..
*Edit*
Kanske inte skulle skrivit "tack vare", utan snarare med det som biverkning.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
whak wrote: Obelix: jag tycker inte det är fränt att det låter "mycket".
Men hur många klagar på tex en jänkare som mullrar? Eller bilar med 3" som mullrar? Så om jag blir väckt en morgon av ett hund står på gården och skäller så ska alla hundar hållas inomhus? Eller att man ska se till så dom inte skäller när dom är utomhus? Jag har en polare som har haft problem under flera år med att en hund på hans område skäller massvis, den springer runt fritt på gården och ibland även in på hans gård. Den kan stå och skälla sent på kvällarna, tidigt på morgonen och även mitt på dagen. Det finns massa "oljud" som man "inte tänker på". Visst det finns ucko puckon som varvar "för mycket" inne i stan. Men snälla dra inte alla över en kam.
jag drar inte alla över en kam, jag känner enhel del som kör mc, och dom kommer från båda lägren.
Riktiga riksarslen och normalt funtade personer.
Gissa vilka jag föredrar?
1 Guest(s)