AB: mc buller.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AB: mc buller.
beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
sp_UserOfflineSmall Offline
1036685
April 28, 2006 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Jag tror det är första gången som jag håller med den där människan, det är för mej helt obegripligt att man inte tar itu med detta problem. Det finns ju som sagt gränser hör hur mycket fordon får låta, problemet som jag förstått det är mätutrustningen.

Mätutrustningen i sig är där nog inga större fel på. Snarare ägarna då. Inte ovanligt man har hört "Snart dax för besiktning, bäst jag stoppar i lite isolering i systemet igen." osv.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1036759
April 28, 2006 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Buller är och förblir en sanitär olägenhet.

Det spelar ingen roll om det är moppekillar med en fjunig mustage eller om det är ett popsnöre med femtioelvatusen watt i bilstereon, eller en gapande hund med för den delen, det är mycket som kan kvalas in här...

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1036861
April 28, 2006 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Buller är och förblir en sanitär olägenhet.

Det spelar ingen roll om det är moppekillar med en fjunig mustage eller om det är ett popsnöre med femtioelvatusen watt i bilstereon, eller en gapande hund med för den delen, det är mycket som kan kvalas in här...

Måste man lipa i AB för det och göra sig osams med hela mc sverige? :bok:

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1036863
April 28, 2006 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=obelix]Buller är och förblir en sanitär olägenhet.

Ja. Ibland så måste man uppmärksamma en sådan här sak om så i Aftonbladet till och med !

Zmozie
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 204
1036868
April 28, 2006 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, vissa saker t ex hundar kan man inte hjälpa, vi äger inte jorden och alla levande varelser har rätt att leva. Men sen finns det saker man kan hjälpa, det finns många som inte klarar de höga ljuden, speciellt barn. Barn har en tendens att väldigt lätt bli skrämda av höga ljud, om det då kommer några mc killar som helt plötsligt drar på i högsta hastighet kan barn bli livrädda och till och med få olika skador pga det.
Jag har en kompis vars lillebror var ute och åkte inlines, han var ganska bra på att åka, rätt som det var så började två mc killar tävla och skrämde skiten ur han så han trillade och bröt armen, sedan dess har han inte vågat åka inlines.

obelix
Member
Medlem
1036869
April 28, 2006 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

man måste börja någonstans, eller hur?

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1036870
April 28, 2006 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: man måste börja någonstans, eller hur?

Jo, men problemet har väl funnits i flera år?
Eller blev han helt överraskad då han tog upp det?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1036873
April 28, 2006 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=obelix]man måste börja någonstans, eller hur?

Än en gång...jag personligen älskar sporthojar men det är inte för ljudets skull utan för dess köregenskaper.
Ska man köra för ljudets skull så kan dessa personer lika gärna cykla och köra med pappsmällan i framhjulet !

obelix
Member
Medlem
1036892
April 28, 2006 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=obelix]man måste börja någonstans, eller hur?

än en gång, man måste börja någonstans, och någon gång...

Det spelar nog ingen roll när man gör det, det lär alltid finnas någon som retar sig på det hela, som du verjar göra.

Sedan brukar det bli så att man får andra tankar och värderingar om saker när man blir förälder, vilket du nog lär bli varse om i framtiden.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1036903
April 29, 2006 - 3:43 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har 2.5" -> 3" med bara en dämpare på bilen, och på tomgång låter bilen "hyffsat" mycket, mätte 98db vilket är vad jag förstått rätt bra ljudnivå...

Men, vissa choppers eller vad man ska kalla dem, dönar på rätt bra. Tom att när man sitter i bilen så skakar rutorna/stolarna trotts att dessa är flera kvarter bort. Att sedan dessa s.k. förare drar på vid lekplatser, tätbebyggda samhällen osv är helt obegripligt. Jag trodde att det var som med bilar, att man måste klara av en viss db gräns annars får man ju ombes. pga. trasigt avgassystem(muller?). Är det inte så?

Bör nog vara så, bara att ingen ringer polisen/polisen hinner sällan reagera och åtgärda. Men hur svårt är det att köra ifrån eller att skita i att ombes. Tycker det är lite surt att man inte kan ta lite hänsyn till andra...

Observera att jag parkerar på en parkering lite längre bort så inte grannarna ska lipa 🙂

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
1037229
April 30, 2006 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Jag har 2.5" -> 3" med bara en dämpare på bilen, och på tomgång låter bilen "hyffsat" mycket, mätte 98db vilket är vad jag förstått rätt bra ljudnivå...

Ska du rejsa på Nürburgring så har du tur. 🙂
Man får inte ha högre än 100db om man vill köra.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1037245
April 30, 2006 - 8:53 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Jag trodde att det var som med bilar, att man måste klara av en viss db gräns annars får man ju ombes. pga. trasigt avgassystem(muller?). Är det inte så?

Bör nog vara så, bara att ingen ringer polisen/polisen hinner sällan reagera och åtgärda. Men hur svårt är det att köra ifrån eller att skita i att ombes. Tycker det är lite surt att man inte kan ta lite hänsyn till andra...

En sådan gräns finns för hojjar med, har en polare vars hoj inte klarade besiktningen just pga ljudet.

Blir det inte köröfrbud oman skiter i om/besiktning?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 393
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL