July 23, 2002
Vitamin-C wrote: [quote=Trakkad][quote=Zeth]Det är just det de förtjänar! Om inte värre.
Eftersom han inte är dömd eller ens anklagad för brott så undrar jag varför förtjänar han det?
Kan du förklara det för mig?
oskyldig tills motsattsen har bevisats.
men ett exempel på då man kan få det man förtjänar även fastän man inte har blivit dömd i en legitim domstol;
en fullt psykiskt "frisk" person torterar/spränger/lämnlästar/bla bla bla/etc. ett antal människor, ca 100 stycken, främst barn i mycket unga åldrar, och blir sedan sparkad på knät så det krossas av en främling på stan som känner till denna persons illdåd. om inte det är lite av vad den personen skulle ha förtjänat så säg?
jag tog "kanske" lite i där men jag tror inte att du skulle kunna säga emot att denna person förtjänar en hård spark i knät även fast han inte har blivit dömd i en domstol?
Vad fan snackar du om?
Ditt rabbel har absolut ingenting med detta att göra.
Tortyr tycker jag för övrigt i alla former och sammanhang är förkastligt, likaså att hålla människor fångna (i burar) utan att anklaga, eller åtala dem för någonting.
May 17, 2004
nilsrock wrote: [quote=Vitamin-C]bla bla bla
Vad fan snackar du om?
Ditt rabbel har absolut ingenting med detta att göra.
Tortyr tycker jag för övrigt i alla former och sammanhang är förtkastligt, likaså att hålla människor fångna (i burar) utan att anklaga, eller åtala dem för någonting.
det jag i korta drag menade var att du kan få vad du förtjänar även fastän du inte har blivit dömd för det i en domstol. Trakkad skrev:
Trakkad wrote: Eftersom han inte är dömd eller ens anklagad för brott så undrar jag varför förtjänar han det?
Kan du förklara det för mig?
jag förklarade det hela på ett kasst vis á jag.
vi akn ta det på en mer gräppbar nivå. om någon våldtar en vän till dig och du bevittnar våldtäckten och slår sedan den som våldtar din vän. anser du att denne skulle ha gjort sig "förtjänt" av slaget du gav denne? eller måste en domstol först ha sagt att den som våldtog din vän hade gjort någon fel?
jag säger inte att guantanamo är bra men jag menar bara att man i vissa fall kan ha gjort sig förtjänt något även fast en domstol inte sagt något.
2 Guest(s)