[AB] Sex på bibblan|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] Sex på bibblan
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
954582
September 24, 2005 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Konst är ingen konst, bara en förkortning av konstigt..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
954602
September 24, 2005 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Konstens vara eller icke vara... Konst som träffar rätt tycker jag är klart spännande. Gillar surrealism ganska mycket. Men när folk samlar damm i genomskinliga påsar och sätter upp dem på väggen med datummärkning och kallar det konst så har det gått för långt (sant exempel). 😛

Det där med att "konst ska uppröra" är bullshit! Det är bara en fabricerad ursäkt för att vissa konstnärer blivit attention whores och inte kan få uppmärksamhet på annat sätt. Jag gillar bättre definitionen "konst ska uppbringa en estetisk känsla". 🙂

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
954844
September 25, 2005 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

sjukt.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
954847
September 25, 2005 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote:
Det där med att "konst ska uppröra" är bullshit! Det är bara en fabricerad ursäkt för att vissa konstnärer blivit attention whores och inte kan få uppmärksamhet på annat sätt. Jag gillar bättre definitionen "konst ska uppbringa en estetisk känsla". 🙂

Vad grundar du det på?

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
954883
September 25, 2005 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

hon som gjort konsten måste vara lite överkåt, hur kåt jag än är så sitter inte jag och ritar min egna porr.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
954891
September 25, 2005 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=dreamweaver]Det där med att "konst ska uppröra" är bullshit! Det är bara en fabricerad ursäkt för att vissa konstnärer blivit attention whores och inte kan få uppmärksamhet på annat sätt. Jag gillar bättre definitionen "konst ska uppbringa en estetisk känsla". 🙂

Vad grundar du det på?

Rätt lustigt att just du undrar det med tanke på det du sa nyss:

denstore wrote: [quote=Krqagyzzz]För att synas måste man höras... Det enklaste sättet att visa att man har något att komma med är att göra något extremt, något som uppmärksammans

Jo, idag är det så. Förr handlade det om att man faktiskt skulle kunna något. Idag handlar det om att man skall kunna påstå att man kan något.....

Du bekräftar ju själv att det som idag krävs är extrema skapelser, vilket bara belyser konstnärens vilja att höras snarare än att faktiskt kunna något. Det där är ju synonymt med att man hellre syns och hörs än faktiskt kan något, alternativt att konstnärerna väljer att lägga sin fokus på uppmärksamhet än att visa vad man kan. Oavsett fall, så liknar det väldigt mycket en attention whore i mina öron iaf. Eller har du en egen definition? 😛

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
954903
September 25, 2005 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: hon som gjort konsten måste vara lite överkåt, hur kåt jag än är så sitter inte jag och ritar min egna porr.

Det är därför internet finns..
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
954911
September 25, 2005 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=denstore][quote=dreamweaver]Det där med att "konst ska uppröra" är bullshit! Det är bara en fabricerad ursäkt för att vissa konstnärer blivit attention whores och inte kan få uppmärksamhet på annat sätt. Jag gillar bättre definitionen "konst ska uppbringa en estetisk känsla". 🙂

Vad grundar du det på?

Rätt lustigt att just du undrar det med tanke på det du sa nyss:

denstore wrote: [quote=Krqagyzzz]För att synas måste man höras... Det enklaste sättet att visa att man har något att komma med är att göra något extremt, något som uppmärksammans

Jo, idag är det så. Förr handlade det om att man faktiskt skulle kunna något. Idag handlar det om att man skall kunna påstå att man kan något.....

Du bekräftar ju själv att det som idag krävs är extrema skapelser, vilket bara belyser konstnärens vilja att höras snarare än att faktiskt kunna något. Det där är ju synonymt med att man hellre syns och hörs än faktiskt kan något, alternativt att konstnärerna väljer att lägga sin fokus på uppmärksamhet än att visa vad man kan. Oavsett fall, så liknar det väldigt mycket en attention whore i mina öron iaf. Eller har du en egen definition? 😛

Jag vet inte riktigt vad du menar med det, men jag jobbar på ett förlag som sysslar med konstlitteratur, träffar konstnärer ideligen, och har kanske inte full koll på konstsverige, men nog över medel i alla fall.
Som jag ser det, så är kvalitén på dagens konst inte att jämföra med konst från 30+ år sedan. Dagens konstnärer är inte intresserade av att lära sig hantverket. De är bara intresserade av att synas.
Det estetiska kommer klart i andra hand. Bara taget ur luften kan man ta som exempel tjejen vars examensarbete var att täcka insidan på en husvagn med fastklistrade ostbågar. Uppfyller det din önskan om att "konst ska uppbringa en estetisk känsla"? Eller när Pål Hollender hade sex med prostituerade i Riga? Det var väldigt estetiskt? Det var att konstnären valde att lägga fokus på vad han verkligen kunde, eller hur?
Det inlägget du citerar till gjorde jag för att belysa hur fel det står till i Sverige idag, och inte minst inom kulturkretsarna. Precis som jag sade tidigare, så handlar konst idag inte ett dugg om estetik. Det handlar om att uppröra, chocka eller förbrylla. Att ha insikt i konsthistoria, eller att faktiskt kunna utföra hantverket är helt bortkopplat.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
954928
September 25, 2005 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack denstore. Nu slipper jag nöta tangenter.

(även om mitt kunnande om konst är minimalt)

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
954930
September 25, 2005 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Jag vet inte riktigt...

Jag uttryckte "konst ska uppbringa en estetisk känsla" som en definition på vad jag tycker att konst bör innebära, inte att "dagens konst uppbringar en estetisk känsla" för det gör den inte. Det var ju hela poängen med det inlägget du undrade över. En poäng som du sedan själv här nu för fram. 😛

dreamweaver: säger A
denstore: Hur menar du? Min uppfattning är A.

denstore
Member
Medlem
954933
September 25, 2005 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote:

dreamweaver: säger A
denstore: Hur menar du? Min uppfattning är A.

Jag frågade på grund av att du påstod att:
-"Det där med att "konst ska uppröra" är bullshit!"

Det gick inte att tolka mycket annorlunda än att du inte höll med när vi tyckte att dagens konst verkar gå ut på att chocka och uppröra.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
954941
September 25, 2005 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Jag frågade på grund av att du påstod att:

Det gick inte att tolka mycket annorlunda än att du inte höll med när vi tyckte att dagens konst verkar gå ut på att chocka och uppröra.

Jo, för jag angrep den rådande definitionen som dagens högljudda konstnärer skapat av konst. En definition som fungerar som ursäkt för att dessa konstnärer ska kunna rättfärdiga sin högljuddhet. Den meningen som du citerar ovan ensam kan misstolkas om man väljer att misstolka den och inte kopplar den till de två meningar som följde den och bildade en helhet.

denstore
Member
Medlem
954956
September 25, 2005 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=denstore]Jag frågade på grund av att du påstod att:

Jo, för jag angrep den rådande definitionen som dagens högljudda konstnärer skapat av konst. En definition som fungerar som ursäkt för att dessa konstnärer ska kunna rättfärdiga sin högljuddhet. Den meningen som du citerar ovan ensam kan misstolkas om man väljer att misstolka den och inte kopplar den till de två meningar som följde den och bildade en helhet.

Jag tyckte inte dina påföljande meningar hjälpte till att förklara någon helhet.
Saken är ju att det inte förekommer någon annan konst än just denna gapiga uppmärksamhetskonst. I alla fall inte som är tillgänglig för gemene man. Nästan all konst av idag följer regeln om "att synas är att finnas". Sen kan det se hur jävligt ut som helst. Och det är inte bara i kritikernas ögon. Även folket har blivit äckligt smaklöst. Annars hade inte Gunilla Mann kunnat sälja en enda tavla.

denstore
Member
Medlem
954959
September 25, 2005 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite OT, men det kan behövas ibland.

Den enda konstnären jag tycker är värd namnet idag är Mikael Kihlman. Man kan kolla lite av hans alster på hans hemsida:
http://www.kihlman.net/mikael/

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
954960
September 25, 2005 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Jag tyckte inte dina påföljande meningar hjälpte till att förklara någon helhet.

Då tolkade du fel helt enkelt, inkluderat det inlägg som åtföljdes av din fråga.

denstore wrote: Saken är ju att det inte förekommer någon annan konst än just denna gapiga uppmärksamhetskonst. I alla fall inte som är tillgänglig för gemene man. Nästan all konst av idag följer regeln om "att synas är att finnas". Sen kan det se hur jävligt ut som helst. Och det är inte bara i kritikernas ögon. Även folket har blivit äckligt smaklöst. Annars hade inte Gunilla Mann kunnat sälja en enda tavla.

Vet inte om du säger detta för att koppla det till din tolkning av mina inlägg, för jag har inte sagt något som motsäger det du säger där.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
954962
September 25, 2005 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Lite OT, men det kan behövas ibland.

Den enda konstnären jag tycker är värd namnet idag är Mikael Kihlman. Man kan kolla lite av hans alster på hans hemsida:
http://www.kihlman.net/mikael/

Där har vi saker jag skulle kunna tänka mig ha på väggen!

//Andreas

denstore
Member
Medlem
954970
September 25, 2005 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=denstore]Jag tyckte inte dina påföljande meningar hjälpte till att förklara någon helhet.

Då tolkade du fel helt enkelt, inkluderat det inlägg som åtföljdes av din fråga.

Eller så kanske det var så att du uttryckte dig luddigt......

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
954971
September 25, 2005 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Eller så kanske det var så att du uttryckte dig luddigt......

Även om jag uttryckte det luddigt så betyder det inte att du inte tolkade fel haha

Sandlådediskussion. Dags att hålla sig on topic. 🙂

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
955096
September 25, 2005 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

heheh ett gott skratt gav ni mig i alla fall.
Ni är diskussionskonstnärer bägge två.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
955097
September 25, 2005 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: heheh ett gott skratt gav ni mig i alla fall.
Ni är diskussionskonstnärer bägge två.

[Image Can Not Be Found]

:bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 321
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL