[AB] Sjuåring sköts av åttaåring – på fritids|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] Sjuåring sköts av åttaåring – på fritids
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
1008092
January 26, 2006 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

xerxes wrote: [quote=Delph1] Nej, de är inte alls fullt tillämpliga idag. De är skrivna för ett samhälle som var för 200 år sedan och de kunde omöjligt veta hur det skulle se ut idag. Att mycket av det är fullt frundläggande rättigheter som vi kan lita på idag är en sak, men rätten att bära vapen är något som gått överstyr och snarare orsakar mer problem än nytta.

Du får backa upp ditt påstående med argument för att det ska vara värt någonting. Schweiz har troligtvis världens mest beväpnade befolkning. Ändå hör vi inte rapporter om folkmord därifrån. Man tror också att detta var en av anledningarna till att Hitler lät dem vara. Det är helt enkelt inte så kul att invadera ett land där varenda människa har automatvapen.

Rätten att inneha vapen bör komma med krav. Det ska inte bara vara att vandra in och handla ett vapen. Man ska veta hur det fungerar, hur man ska använda det och framförallt följderna av sitt handlande. Det är där det brister. Okunskapen hos användaren och hur enkelt det är att komma över det är problemet helt enkelt. Att det är för enkelt för kriminella att komma över vapen är tråkigt men om man ska använda vapnet mot sådana så måste man ändå se till att man kan använda det bättre än vad dom kan, eller åtminstone på en någorlunda anständig nivå.

xerxes wrote: [quote=Delph1] Japp för 200 år sedan. Något liknande har inte hänt sedan dess och vi befinner oss inte i ett läge som är ens avlägset likt det idag.

Fel. Vi har fullt med totalitära diktatorer och förtryckare idag som är livrädda för vad ett beväpnat folk skulle göra. De vet att folket hatar dem. Nordkorea, Kuba, en hög afrikanska länder m.fl. Det är sunt med en stat som vet att folket kan slå tillbaka om den missköter sig.

Jag syftade på förhållandet i staterna, borde varit tydligare.

xerxes wrote: [quote=Delph1] Nej du, det där kändes mest som kvalificerat svammel, med all respekt. Vapen ska hanteras med respekt ovh varsamhet. men som sagt felet ligger i hur man använder lagen och kanske att lagen inte ställer krav på användaren.

Vilket kändes som "kvalificerat svammel"? Jag håller givetvis med dig om att vapen ska hanteras med respekt. Men alla myndiga personer bör kunna få dem. Brottslingar och psykiskt störda bör givetvis exkluderas.

Ja, med krav.

//Andreas

xerxes
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
1008095
January 26, 2006 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=xerxes][quote=Delph1] Nej, de är inte alls fullt tillämpliga idag. De är skrivna för ett samhälle som var för 200 år sedan och de kunde omöjligt veta hur det skulle se ut idag. Att mycket av det är fullt frundläggande rättigheter som vi kan lita på idag är en sak, men rätten att bära vapen är något som gått överstyr och snarare orsakar mer problem än nytta.

Du får backa upp ditt påstående med argument för att det ska vara värt någonting. Schweiz har troligtvis världens mest beväpnade befolkning. Ändå hör vi inte rapporter om folkmord därifrån. Man tror också att detta var en av anledningarna till att Hitler lät dem vara. Det är helt enkelt inte så kul att invadera ett land där varenda människa har automatvapen.

Rätten att inneha vapen bör komma med krav. Det ska inte bara vara att vandra in och handla ett vapen. Man ska veta hur det fungerar, hur man ska använda det och framförallt följderna av sitt handlande. Det är där det brister. Okunskapen hos användaren och hur enkelt det är att komma över det är problemet helt enkelt. Att det är för enkelt för kriminella att komma över vapen är tråkigt men om man ska använda vapnet mot sådana så måste man ändå se till att man kan använda det bättre än vad dom kan, eller åtminstone på en någorlunda anständig nivå.

xerxes wrote: [quote=Delph1] Japp för 200 år sedan. Något liknande har inte hänt sedan dess och vi befinner oss inte i ett läge som är ens avlägset likt det idag.

Fel. Vi har fullt med totalitära diktatorer och förtryckare idag som är livrädda för vad ett beväpnat folk skulle göra. De vet att folket hatar dem. Nordkorea, Kuba, en hög afrikanska länder m.fl. Det är sunt med en stat som vet att folket kan slå tillbaka om den missköter sig.

Jag syftade på förhållandet i staterna, borde varit tydligare.

xerxes wrote: [quote=Delph1] Nej du, det där kändes mest som kvalificerat svammel, med all respekt. Vapen ska hanteras med respekt ovh varsamhet. men som sagt felet ligger i hur man använder lagen och kanske att lagen inte ställer krav på användaren.

Vilket kändes som "kvalificerat svammel"? Jag håller givetvis med dig om att vapen ska hanteras med respekt. Men alla myndiga personer bör kunna få dem. Brottslingar och psykiskt störda bör givetvis exkluderas.

Ja, med krav.

//Andreas

Okej. Men då står vi egentligen inte så långt ifrån varandra ifrågan. Jag håller med dig om att det är önskvärt att befolkningen är skicklig och kunnig i hanterandet av vapen, dock skulle jag inte tycka att det borde lagstiftas kring det. Jag tror också att du missbedömmer det amerikanska folket lite då faktiskt väldigt många övar regelbundet med vapen.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1008099
January 26, 2006 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

xerxes wrote: Okej. Men då står vi egentligen inte så långt ifrån varandra ifrågan. Jag håller med dig om att det är önskvärt att befolkningen är skicklig och kunnig i hanterandet av vapen, dock skulle jag inte tycka att det borde lagstiftas kring det. Jag tror också att du missbedömmer det amerikanska folket lite då faktiskt väldigt många övar regelbundet med vapen.

Nej så långt ifrån varandra är vi nog inte och visst övas det, men det är inte dom som slarvar heller 😉

//Andreas

wojt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1236
1008121
January 26, 2006 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Fritids-shootout...

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1008328
January 27, 2006 - 12:15 am
sp_Permalink sp_Print

Visst är Schweiz ett land mer bättre balans mellan rika och fattiga?

Blower
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
1008554
January 27, 2006 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag som trodde det var i sverige suck annars var d ju inga nyheter direkt 😛

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
1008647
January 27, 2006 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

WOW! nu börjar lågstadiebarn skuta varandra, inte bra ....

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 355
1008691
January 28, 2006 - 2:24 am
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Den första ungen var ju tvungen att försvara sin frihet. Helt förståerligt.

lol

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL