November 27, 2003
xerxes wrote: [quote=Delph1] Nej, de är inte alls fullt tillämpliga idag. De är skrivna för ett samhälle som var för 200 år sedan och de kunde omöjligt veta hur det skulle se ut idag. Att mycket av det är fullt frundläggande rättigheter som vi kan lita på idag är en sak, men rätten att bära vapen är något som gått överstyr och snarare orsakar mer problem än nytta.
Du får backa upp ditt påstående med argument för att det ska vara värt någonting. Schweiz har troligtvis världens mest beväpnade befolkning. Ändå hör vi inte rapporter om folkmord därifrån. Man tror också att detta var en av anledningarna till att Hitler lät dem vara. Det är helt enkelt inte så kul att invadera ett land där varenda människa har automatvapen.
Rätten att inneha vapen bör komma med krav. Det ska inte bara vara att vandra in och handla ett vapen. Man ska veta hur det fungerar, hur man ska använda det och framförallt följderna av sitt handlande. Det är där det brister. Okunskapen hos användaren och hur enkelt det är att komma över det är problemet helt enkelt. Att det är för enkelt för kriminella att komma över vapen är tråkigt men om man ska använda vapnet mot sådana så måste man ändå se till att man kan använda det bättre än vad dom kan, eller åtminstone på en någorlunda anständig nivå.
xerxes wrote: [quote=Delph1] Japp för 200 år sedan. Något liknande har inte hänt sedan dess och vi befinner oss inte i ett läge som är ens avlägset likt det idag.
Fel. Vi har fullt med totalitära diktatorer och förtryckare idag som är livrädda för vad ett beväpnat folk skulle göra. De vet att folket hatar dem. Nordkorea, Kuba, en hög afrikanska länder m.fl. Det är sunt med en stat som vet att folket kan slå tillbaka om den missköter sig.
Jag syftade på förhållandet i staterna, borde varit tydligare.
xerxes wrote: [quote=Delph1] Nej du, det där kändes mest som kvalificerat svammel, med all respekt. Vapen ska hanteras med respekt ovh varsamhet. men som sagt felet ligger i hur man använder lagen och kanske att lagen inte ställer krav på användaren.
Vilket kändes som "kvalificerat svammel"? Jag håller givetvis med dig om att vapen ska hanteras med respekt. Men alla myndiga personer bör kunna få dem. Brottslingar och psykiskt störda bör givetvis exkluderas.
Ja, med krav.
//Andreas
May 10, 2003
Delph1 wrote: [quote=xerxes][quote=Delph1] Nej, de är inte alls fullt tillämpliga idag. De är skrivna för ett samhälle som var för 200 år sedan och de kunde omöjligt veta hur det skulle se ut idag. Att mycket av det är fullt frundläggande rättigheter som vi kan lita på idag är en sak, men rätten att bära vapen är något som gått överstyr och snarare orsakar mer problem än nytta.
Du får backa upp ditt påstående med argument för att det ska vara värt någonting. Schweiz har troligtvis världens mest beväpnade befolkning. Ändå hör vi inte rapporter om folkmord därifrån. Man tror också att detta var en av anledningarna till att Hitler lät dem vara. Det är helt enkelt inte så kul att invadera ett land där varenda människa har automatvapen.
Rätten att inneha vapen bör komma med krav. Det ska inte bara vara att vandra in och handla ett vapen. Man ska veta hur det fungerar, hur man ska använda det och framförallt följderna av sitt handlande. Det är där det brister. Okunskapen hos användaren och hur enkelt det är att komma över det är problemet helt enkelt. Att det är för enkelt för kriminella att komma över vapen är tråkigt men om man ska använda vapnet mot sådana så måste man ändå se till att man kan använda det bättre än vad dom kan, eller åtminstone på en någorlunda anständig nivå.
xerxes wrote: [quote=Delph1] Japp för 200 år sedan. Något liknande har inte hänt sedan dess och vi befinner oss inte i ett läge som är ens avlägset likt det idag.
Fel. Vi har fullt med totalitära diktatorer och förtryckare idag som är livrädda för vad ett beväpnat folk skulle göra. De vet att folket hatar dem. Nordkorea, Kuba, en hög afrikanska länder m.fl. Det är sunt med en stat som vet att folket kan slå tillbaka om den missköter sig.
Jag syftade på förhållandet i staterna, borde varit tydligare.
xerxes wrote: [quote=Delph1] Nej du, det där kändes mest som kvalificerat svammel, med all respekt. Vapen ska hanteras med respekt ovh varsamhet. men som sagt felet ligger i hur man använder lagen och kanske att lagen inte ställer krav på användaren.
Vilket kändes som "kvalificerat svammel"? Jag håller givetvis med dig om att vapen ska hanteras med respekt. Men alla myndiga personer bör kunna få dem. Brottslingar och psykiskt störda bör givetvis exkluderas.
Ja, med krav.
//Andreas
Okej. Men då står vi egentligen inte så långt ifrån varandra ifrågan. Jag håller med dig om att det är önskvärt att befolkningen är skicklig och kunnig i hanterandet av vapen, dock skulle jag inte tycka att det borde lagstiftas kring det. Jag tror också att du missbedömmer det amerikanska folket lite då faktiskt väldigt många övar regelbundet med vapen.
November 27, 2003
xerxes wrote: Okej. Men då står vi egentligen inte så långt ifrån varandra ifrågan. Jag håller med dig om att det är önskvärt att befolkningen är skicklig och kunnig i hanterandet av vapen, dock skulle jag inte tycka att det borde lagstiftas kring det. Jag tror också att du missbedömmer det amerikanska folket lite då faktiskt väldigt många övar regelbundet med vapen.
Nej så långt ifrån varandra är vi nog inte och visst övas det, men det är inte dom som slarvar heller 😉
//Andreas
1 Guest(s)