November 22, 2001
http://www.aftonbladet.se/vss/.....07,00.html
Aftonbladet harinte riktigt tänkt igenom sin undersökning. De har nämligen frågat människor som vunnit mellan 500 000 och 6 miljoner.
Hur skulle någon kunna sluta jobba med en sådan "liten" vinst?
Visst, hamnar man i det övre skiktet, 6 miljoner kanske man kan leva på pengarna 20 år. Men annars räcker ju inte pengarna långt.
500 000 är ju inte ens halvvägs till en normalvilla.
Så nu undrar jag, skulle ni sluta jobba om ni vann rejält? Dvs ni har råd med hus, bil, massor med resor och ni kommer aldrig mer behöva jobba.
Jag tror jag skulle satsat på en egen pub, som man kunde jobba lite med när man kände för det. Eller något liknande.
November 22, 2001
obelix wrote: det hänger ju på när i livet det händer, med tanke på hur mycket pengar det är.
500 000 kan räcka till en tidig pension om man är i 55-60 års åldern, medans det inte skulle räcka till en 20-åring
Jo, om man är nära pension går det ju. 500k är 2-3 års lön för en normalbetald svensk. Så en "normal" 40-50 åring skulle inte klara sig på det.
March 11, 2003
Json_81 wrote: [quote=obelix]det hänger ju på när i livet det händer, med tanke på hur mycket pengar det är.
500 000 kan räcka till en tidig pension om man är i 55-60 års åldern, medans det inte skulle räcka till en 20-åring
Jo, om man är nära pension går det ju. 500k är 2-3 års lön för en normalbetald svensk. Så en "normal" 40-50 åring skulle inte klara sig på det.
Obelix menar i kombination med att gå på socialbidrag. Som att jobba svart, fast utan att jobba överhuvudtaget....;)
January 12, 2004
denstore wrote: [quote=Json_81][quote=obelix]det hänger ju på när i livet det händer, med tanke på hur mycket pengar det är.
Obelix menar i kombination med att gå på socialbidrag. Som att jobba svart, fast utan att jobba överhuvudtaget....;)
meh...
nu pratar vi inte om dig :)R 😛
March 11, 2003
obelix wrote: [quote=denstore][quote=Json_81][quote=obelix]det hänger ju på när i livet det händer, med tanke på hur mycket pengar det är.
meh...
nu pratar vi inte om dig :)R 😛
Jag har aldrig haft socialbidrag och jobbat svart. Inte heller har jag varit sjukskriven en enda dag i hela mitt liv. Aldrig haft A-kassa eller någon form sjukbidragsersättning. Och det trots diverse åkommor som troligtvis hade kunnat gett mig bidrag på både det ena och det andra hållet. Så nej, det är inte mig vi pratar om.
March 11, 2003
Json_81 wrote: Nu ska vi inte börja bråka 🙂
Varför inte? Det är ju halva nöjet med såna här trådar....:D
Men om man nu skall hålla sig till trådens syfte, så håller jag med om att 500k är för lite. Dock så hade man klarat sig ganska bra på 2-3 mille, om man är lite försiktig. Investera i blandade papper, och man kan räkna med en förräntning på runt 10%. Det betyder dock att man får skita i lyxbilar och annat, men det är iofs en prioriteringsfråga.
2 Guest(s)