March 9, 2004
Artikelns adress:
http://aftonbladet.se/vss/nyhe.....62,00.html
Är det bara jag som tycker det här är sjukt?
Vist, jag tycker det är okej med register när det gäller grövre brott men snatteri!!! Då har det gått förlångt. Vad är nästa steg?? Bli nerkastad på marken och DNA / fingeravtrycks registrering om man går mot rött?
Polisstat samhället närmar sig med stora steg.
Någon annat jag tyckte var förvånade var att hela 70% var posetiva till det hela på AB poll?
Ps.
För alla ni som tänkte kommentera mig angående snatteri:
Jag är absolut inte för snatteri och har aldrig själv snattat men har blivit anklagad för det av butiksbiträdet. Efter jag hade tömt mina fickor mm och bevisat min oskuld, samtidigt som jag kände mig djupt krängt. Skulle dom då ha tagit DNA prov på mig? Vist snatteri är ett allvarligt brott men man får inte gå hur långt som helst.
March 9, 2004
azN- wrote: helt rätt, varför ska man inte ta det? man begår ju ändå ett brott. Och så löper man större risk att begå "större" brott när man till exempel har börjat med at snatta o grejjer, så då är det bara bra att dom finns i ett register.
Varför inte ta allas DNA/ fingeravtryck redan från början... det är ju en stor risk att man begår brott?
Skyldig tills det är motbevisat?
Vem kontrollerar att ditt DNA försvinner ur registret när du frias?
September 20, 2001
Ja vafan, jag svarade nej när jag läste artikeln, men börjar nog svänga lite.
Ett brott är ett brott, och snatteri KAN vara inkörsport till grövre brott...
Go for it säger jag bara! Jag är en laglydig medborare, i den bemärkelsen att mitt DNA inte kan fälla mig på något sätt!
October 27, 2001
Alex_88_ wrote: [quote=azN-]helt rätt, varför ska man inte ta det? man begår ju ändå ett brott. Och så löper man större risk att begå "större" brott när man till exempel har börjat med at snatta o grejjer, så då är det bara bra att dom finns i ett register.
Varför inte ta allas DNA/ fingeravtryck redan från början... det är ju en stor risk att man begår brott?
På dig låter det som att de ska ta DNA-prov på dig sekunden efter att du klivit in i en butik. Begår du inget brott så slipper du.
Staten.
August 2, 2001
Att skicka tekniker som letar DNA är ju knappast någonting man gör vid ett mindre brott som snatteri. Så ett sånt här register kommer bara till användning vid grövre brott. Men de flesta grövre brottslingar börjar ju sin bana med mindre brott så tar man DNA från dom då blir det enklare att sätta dit dom i framtiden om dom forsätter med värre saker. Därför tycker jag nog den här idén är bra. Speciellt om den kan förhindra det nationella DNA-registret som Bodström vill ha. Det skulle vara ett stort steg mot storebrorssamhället.
March 9, 2004
PaiN wrote: [quote=Alex_88_][quote=azN-]helt rätt, varför ska man inte ta det? man begår ju ändå ett brott. Och så löper man större risk att begå "större" brott när man till exempel har börjat med at snatta o grejjer, så då är det bara bra att dom finns i ett register.
På dig låter det som att de ska ta DNA-prov på dig sekunden efter att du klivit in i en butik. Begår du inget brott så slipper du.
Staten.
Nej menade inte så. man kan faktiskt som jag bli anklagad för saker som inte har inträffat. Jag vart väldigt mycket krängt när jag visade vad jag hade i mina fickor och själva grejen att jag blev anklagad. Ska dom då ta blodprov på en?. Vist jag håller med er att oftast så börjar brotten med snatteri, men som ni skriver det så blir det ju så att skyldig till motsattsen bevisats.
Samtidigt får jag inte svar på vad som händer om man blir dömd oskylldig. Tar dom bort proven? Vem kontrollerar det? Enoma kostnader för lagring. analys mm.
Tänk er detta hände. Ni går i en butik och era polare skämtar med er och läger en cd skiva eller nått i eran väska/luva eller nått. (Finns personer som "plantar" saker för att gå ut samtidigt genom sensorn som en ridå) Sen när ni går ut så piper det och dom kommer och tar er. Ni hävdar att du är oskyldig och du blir visiterad. Polis tillkallas trots att du är oskylldig. Dom tar med dig till häktet och förhör dig samtidigt som dom kommer med sprutan och sticker in den i dig. Det hela går till tingsrätten och du blir dömd oskyldig. Tar dom bort mina prover? I det här fallet skulle jag vara enormt kränkt. Tänk om man har nålskräck eller liknande.
Plus att om man inför ett sådant här direktiv så flyttar sig gränsen rätt snabbt vad som får göra med DNA:et och inte.
Titta bara på den nya datalagen. Redan nu ansöker SÄPO om att helt bugga datorer.
Ps. man kanske bara behöver dra en bomulls toffs på insidan av munnen för ett DNA-Prov. Jag är inte helt säkert på hur dom utför det men ändå.
October 27, 2001
Alex_88_ wrote:
Nej menade inte så. man kan faktiskt som jag bli anklagad för saker som inte har inträffat. Jag vart väldigt mycket krängt när jag visade vad jag hade i mina fickor och själva grejen att jag blev anklagad. Ska dom då ta blodprov på en?. Vist jag håller med er att oftast så börjar brotten med snatteri, men som ni skriver det så blir det ju så att skyldig till motsattsen bevisats.Samtidigt får jag inte svar på vad som händer om man blir dömd oskylldig. Tar dom bort proven? Vem kontrollerar det? Enoma kostnader för lagring. analys mm.
Tänk er detta hände. Ni går i en butik och era polare skämtar med er och läger en cd skiva eller nått i eran väska/luva eller nått. (Finns personer som "plantar" saker för att gå ut samtidigt genom sensorn som en ridå) Sen när ni går ut så piper det och dom kommer och tar er. Ni hävdar att du är oskyldig och du blir visiterad. Polis tillkallas trots att du är oskylldig. Dom tar med dig till häktet och förhör dig samtidigt som dom kommer med sprutan och sticker in den i dig. Det hela går till tingsrätten och du blir dömd oskyldig. Tar dom bort mina prover? I det här fallet skulle jag vara enormt kränkt. Tänk om man har nålskräck eller liknande.
Plus att om man inför ett sådant här direktiv så flyttar sig gränsen rätt snabbt vad som får göra med DNA:et och inte.
Titta bara på den nya datalagen. Redan nu ansöker SÄPO om att helt bugga datorer.
Ps. man kanske bara behöver dra en bomulls toffs på insidan av munnen för ett DNA-Prov. Jag är inte helt säkert på hur dom utför det men ändå.
Du får väl köpa krängningshämmare då... (Förlåt, jag lider av akut rättstavelsesyndrom. 😉 )
Jag kände mig inte kränkt någonstans när polisen stoppade mig och lät mig blåsa i alkotesten för några månader sedan. Det är deras jobb, de ska säkerställa trafiksäkerheten. Men om man vill se det som du gör: De trodde alltså att jag var ute och fyllekörde, enormt kränkande!
Får man 6 månader för att sno en cd-skiva så flyttar jag till Norge imorgon. Men om du har kompisar som lyckas packa på dig mer värdefulla saker, så bör du kanske överväga att byta vänskapskrets.
Blir något stulet så är det väl inte konstigt att ägaren vill ha tillbaka sin ägodel och att den som begick brottet får ett straff?
"Frias personen tas DNA-provet bort."
August 2, 2001
Bjornsson wrote: [quote=Guufi]Tycker allas DNA skall registreras vid födseln.
ja varför inte....
säkert många som skulle tänka sig för kanske lite mera, t.ex. våldtäkt borde ju kunna lösas rätt lätt om alla fick lämna DNA vid födsel.
Visst, alla är ju potentiella våldtäcktsmän. Övervaka och kontrollera alla hela tiden. Då skulle det bli pli på folket!
1 Guest(s)