[AB] Snattare ska lämna DNA prov|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] Snattare ska lämna DNA prov
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
sp_UserOfflineSmall Offline
995306
December 25, 2005 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Snatteri kan ge fängelse, så visst. Varför inte?

QllQ
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 109
995311
December 25, 2005 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Orkade inte läsa alla kommentarer så någon har säkert redan sagt det men DNA löser inga brott som så många felaktigt tror utan endast att en person varit på platsen eller i fallet med våldtäkt att personen haft sex med "offret" i fråga.

Så, kränkningen att registrera alla med det enda unika vi har är betydligt värre än de brott det möjligtvis kan lösa.

Men det är ju sådant klimat vi har idag, spela in alla mobilsamtal, helt ok, registrera alla email, helt ok, registrera DNA, helt ok, sätta upp kameror överallt, helt ok.

När ska ni vakna ??

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1122
995424
December 26, 2005 - 12:30 am
sp_Permalink sp_Print

Bra, låt fildelarna vara i fred och ta snattarna istället! 😀

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
995425
December 26, 2005 - 12:56 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det skulle vara lite fel. Jag menar, det borde vara någon minimumålder för att de ska få ta DNA från en iaf. typ 15 år kanske.

hawkie
Member
Medlem
995451
December 26, 2005 - 6:06 am
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: Jag tycker det skulle vara lite fel. Jag menar, det borde vara någon minimumålder för att de ska få ta DNA från en iaf. typ 15 år kanske.

Varför?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
995475
December 26, 2005 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

Med tanke på hur Sverige tillämpar DNA-proverna är jag starkt emot detta. De använder inte tillräckligt många punkter i sin testning vilket gör att det kan bli fel. Hade de använt dig av samma mängd referenspunkter som t.ex. CIA/FBI gör så hade jag gärna stöttat detta, men i den utformning man har det idag så är det för lite.

//Andreas

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
997190
December 31, 2005 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Känner mig tvungen att bumpa den här tråden igen pga. en artikel i UNT (Uppsala Nya Tidning):

Lagen tillåter att polisen kräver prov från av andra än misstänkta, som brottsoffer och målsägande. Ett ingrepp i integriteten, anser samfundet.

-Lagen innebär att brottsoffer faktiskt kan utsättas för en tvångsprovtagning som brottsoffret inte vill delta i. Det är vi mycket tveksamma till eftersom det är ett ingrepp i den enskildes integritet, säger samfundets generalsekreterare Anne Ramberg till Dagens Nyheter.

Bara för att man blir utsatt för ett brott vill man ju inte hamna i polisens register? Det är faktiskt helt absurt. Jag trodde den nya lagen bara gällde de som bevisats skyldiga till ett brott och inte alla inblandade. Usch och tvi för Bodström.

hawkie
Member
Medlem
997288
December 31, 2005 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

En tjej säger sig ha blivit våldtagen av en man, mannen nekar.

Polisen tar DNA prov från bägge, men hittar ej mannens DNA på/i tjejen eller tjejens DNA på mannen.

Andreas Galistel
Member
Medlem
997294
December 31, 2005 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: En tjej säger sig ha blivit våldtagen av en man, mannen nekar.

Polisen tar DNA prov från bägge, men hittar ej mannens DNA på/i tjejen eller tjejens DNA på mannen.

Att hitta tjejens DNA på mannen är nog ganska svårt oavsett om han gjort det eller inte.

Jag är inte emot ett register, inte ens om det skulle innebära att samltliga bokfördes om registret sköts rätt, för rätt ändamål och man ökar antalet jämförelsepunkter. Som det är idag i Sverige så tycker jag det är tveksamt att ens använda det som bevis i rättegångar. Risken är för stor att det kan bli fel idag.

//Andreas

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
997349
January 1, 2006 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: En tjej säger sig ha blivit våldtagen av en man, mannen nekar.

Ber polisen henne lämna DNA för att underlätta utredningen så är det väll ok. Sånt gör man ju redan idag. Men att tvinga ett brottsoffer att lämna DNA för att lägga i nåt jäkla register?

hawkie
Member
Medlem
997592
January 1, 2006 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Givetvis ska det inte användas som fällande bevis, eller friande för den delen men det kan ju peka i en riktning, vilket jag tror är bättre än ord mot ord.

Om jag blivit bestulen på min mobil och polisen ber mig lämna DNA ser jag ingen anledning att neka dem detta, även om det hamnar i ett register. Men jag tror inte det rör sig om något brottsregister. Det jag inte ser är anledningen till att inte lämna det, man har ju inte gjort något fel och har inget att dölja.

Fast jag kan nog tycka det är rätt onödigt, jag ser ingen direkt fördel med det, men ingen nackdel heller.

Andreas Galistel
Member
Medlem
997677
January 2, 2006 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Givetvis ska det inte användas som fällande bevis, eller friande för den delen men det kan ju peka i en riktning, vilket jag tror är bättre än ord mot ord.

Om jag blivit bestulen på min mobil och polisen ber mig lämna DNA ser jag ingen anledning att neka dem detta, även om det hamnar i ett register. Men jag tror inte det rör sig om något brottsregister. Det jag inte ser är anledningen till att inte lämna det, man har ju inte gjort något fel och har inget att dölja.

Fast jag kan nog tycka det är rätt onödigt, jag ser ingen direkt fördel med det, men ingen nackdel heller.

Med tanke på att vi har bara ett register och detta använder man ett svagt system för så kan det innebära att man hittar dig skyldig till något du faktiskt inte begick eftersom man litar blint på det svaga systemet.

//Andreas

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
998466
January 4, 2006 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornsson wrote: [quote=Guufi]Tycker allas DNA skall registreras vid födseln.

ja varför inte....
säkert många som skulle tänka sig för kanske lite mera, t.ex. våldtäkt borde ju kunna lösas rätt lätt om alla fick lämna DNA vid födsel.

Finns lagrat på Huddinge sjukhus.
Vet folk ingenting om vad storebror gör med er?

Det är nästan skrämande så lite ni faktiskt vet.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_6434212.asp <-- LÄS! "Sedan 1975 har sjukvården tagit blodprov på alla nyfödda barn i Sverige. Proven lagras på Huddinge universitetssjukhus för att användas i vård eller forskning."

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
998885
January 5, 2006 - 5:03 am
sp_Permalink sp_Print

blodprov är inte det samma som DNA.... hm.. även fast man kanske kan fiska upp lite DNA ur blodprovet, men det är knappast i gott skick.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
998913
January 5, 2006 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

När ett hårstrå är tillräkligt för att göra ett DNA-prov så undrar jag varför ett riktigt blodprov inte skulle vara tillräkligt. Hur tror du annars man gör blodprov? Skär av en tå eller något?

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
998922
January 5, 2006 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: När ett hårstrå är tillräkligt för att göra ett DNA-prov så undrar jag varför ett riktigt blodprov inte skulle vara tillräkligt. Hur tror du annars man gör blodprov? Skär av en tå eller något?

Det DNA-register som finns fungerar inte på det sättet. Man kan inte ta DNA från ett hårstrå eller dyligt och sen söka upp det i registret. Däremot kan man söka upp någons namn i registret och få fram DNA, alltså om man redan har en misstänkt. Det var så dom gjorde vid Anna Lindh-mordet. Men skulle man besluta om ett nationelt DNA-register så skulle man säkert ta det medicinska registret och katalogisera om det så man slipper jaga efter varenda svensson efter ett blodprov.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
998940
January 5, 2006 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Men om man kan söka fram DNA genom namn så borde det gå att få fram namn genom DNA-sökning. Eftersom namn-DNA redan är sammankopplade. Annars har de ett idiotiskt system i min mening om man kan söka på det ena men inte det andra.

Andreas Galistel
Member
Medlem
998941
January 5, 2006 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: blodprov är inte det samma som DNA.... hm.. även fast man kanske kan fiska upp lite DNA ur blodprovet, men det är knappast i gott skick.

Det går alldeles utmärkt kan jag säga. 😉
Har själv gjort det.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 465
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL