November 27, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Delph1]Cancer kan man få av allt på ett eller annat sätt.
Cancer är inte heller anledningen man bör undvika snus utan det andra som dom nämner som tyvärr ofta faller bort: högt blodtryck, hur det blir svårare att återhämta/klara sig vid hjärt och kärlsjukdomar och exempelvis hur ämnesomsättningen påverkas.
//Andreas
Där var ett vettigare argument..
Fast för min egen del så är det bara positivt att få högre blodtryck tack vare snus, jag har/hade lågt blodtryck tidigare.
Jag håller fullständigt med dig om hur folkhälsoinstitutet sprider felaktig propaganda med detta cancerdille, men det faktum att dom fokuserar på fel saker gör ju att man blir lite ledsen, speciellt om jag hade betalat skattepengar som finansierat det 😉
//Andreas
July 18, 2003
BarateaU wrote: Och nu när Swidish Match komme med nya 12:- snuset 🙂
Vad är det för snus?
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
July 23, 2005
Det stod ju tidigare på dosorna att det kan framkalla snus men för några år sedan var dom tvugna att ta bort det. Det finns ju som sagt inga bevis att det ger canser men det finns ju bevis på att det skadar din hälsa men vad gör inte det. Visst får man högt blod tryck men viss eftekt har det då det är klasat som dopping inom friidrott och många andra sporter. Det ger även sämre blod cirkulation i fötterna.
Mera om snus och cancer:
"Snus orsakar cancer, varnar Folkhälsoinstitutet.
Cancerläkaren Lars Erik Rutqvist säger:
– Osaklig skrämselpropaganda. Jag och mina kolleger har aldrig haft en patient som fått cancer av snus."
Verkar som om livsmedelsverket gjort en akrylamidhistoria igen.
http://www.aftonbladet.se/vss/.....76,00.html
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)