March 23, 2004
whak wrote: [quote=Urax]Drar man sladden ur en ev. datormissbrukares dator får man skylla sig själv.
Jasså?
Jag anser att det är en bra idé. Kommer man överrens om något och man skiter i det får man *** skylla sig själv. Spärra in grabben för resten av livet.
Han har ju uppenbarligen problem. Står att han blivit misshandlat av sin farsa hela sitt liv, plus att han verkar vara beroende av datorn.
Han borde få hjälp, inte spärras in..
September 3, 2001
denstore wrote: Oavsett om han har haft en taskig uppväxt, så är det inte en ursäkt. Om farsan har misshandlat honom, och fortsätter att jävlas med honom, då går man till polisen och anmäler honom, och sedan söker man upp de sociala myndigheterna och ber dem att hjälpa en med ett alternativ boende..."
jag kan köpa att det är rätt väg att gå tillväga, men jag vill gärna påpeka att i 2 av 2 fall som jag känner till, nämligen min flickvän och en före detta klasskompis, har den utvägen inte fungerat. Eftersom polisen skickat ärendet till sociala myndigheter, och där har de trott mer på föräldrarna än på ungarna.
Efter ett år eller två (vad jag vet) började min klasskompis bli en bråkstake i skolan och tog varenda chans han fick för att slåss. Till slut trodde ju soc på honom eftersom det inte var normalt att han gick o slogs på det viset.
Det krävdes alltså en väldigt djup skada på snubben innan han kunde få hjälp. Ah.. och den hjälp han fick var att gå hos psykologen 1 gång i veckan och samtal med föräldrar nån gång i månaden, vilket föräldrarna sällan ställde upp på.
Tycker att det är beklagligt, att det indirekt krävs av en att man exploderar för att få hjälp. I stället för att ta itu med det när man blir kränkt hemma varje dag.
Nästan samma sak hände med min flickvän. Lurad på pengar, trakasserier, kränkningar, snålhet.
Skillnaden med min klasskompis är bara att jag och min morsa fick sätta oss emellan och snacka med socialsekreteraren för att något skulle hända överhuvudtaget.
Givetvist räcker inte mina två exempel för att göra någon slags statisktik. Men socialsekreteraren jag och min flickvän pratade med nämnde att min flickvän var långt ifrån den enda med taskiga föräldrar, och att hon dagligen fick arbeta med värre fall.
September 12, 2001
Och ?
Sålänge killen bor hemma hos sina föräldrar så är det bara att rätta sig efter vilka ev regler som är satta. Narkotikamissbruk säger ju en del om personligheten i artikeln men säkerligen dessvärre inte hela sanningen.
Dock så får jag intrycket att detta handlar om en familj " white trash" :/
May 1, 2005
skiroy wrote: Och ?
Sålänge killen bor hemma hos sina föräldrar så är det bara att rätta sig efter vilka ev regler som är satta.
Riktigt så enkelt är det inte som du får det att låta. Blind lydnad är inte hälsosamt för äldre barn. För en 18-åring fungerar det inte att sätta regler som känns tagna ur luften, utan de ska vara motiverade. I fallet som Kame_boy tog upp så blir 18-åringen en tickande bomb:
Kame_boy wrote: Sätter regler för enbart för att tillfredställa sig själva genom att jävlas med henne, utan någon som helst logisk anledning.
Ett klassiskt misstag är "Varför? För att jag säger det!". Är barnet 10 år funkar det, för då är föräldrars ord lag. Inget tjafs! Men är personen i fråga t o m är myndig så funkar det inte.
Sedan menar jag inte att föräldrar hela tiden ska förklara varför de säger si och så, utan det räcker de gör det då och då för att visa att det faktiskt finns en logisk anledning till det de säger. Fasen, jag vet ju själv hur det var när min morsa sa åt mig att stänga av TV-spelet när jag lämnade det när var liten. I min värld så såg jag ingen logisk anledningen till varför spelet inte kunde få stå stand-by och pausat medans jag var ute och spelade lite fotboll, för att sedan återvända till spelet. Hon hade aldrig någon logisk anledning att ge, och jag kände mig verkligen nedtryckt och förnedrad när hon då stängde av TV-spelet och förstörde min spelframgång. Jag respekterade redan vad hon sa så hon behövde inte markera någon princip genom att helt ologiskt stänga av mitt spel. Sånt där glömmer man aldrig. Jag har under hela min uppväxt iofs förstått att hon är kontrollmänniska de luxe så jag visste att det hon gjorde var ologiskt många gånger, men gud vad många gånger jag knöt handen i fickan alltså.
February 9, 2004
Vissa av er snackar bara skit och lever i er egna lilla värld.
Jag känner killen som allt handlar om. Han är inte någon datormissbrukare.
Det är precis som han säger. Pappan provocerar honom med sina jävla lagar som han själv sätter för att betona att han är mannen i huset.
Det spelar ingen roll om det är helg, datorn ska stängas av när farsan vill det punkt slut.
Att min kompis gjorde som han gjorde ångrar han idag. Men flera småstenar bygger ett berg. Bägaren rann över för honom.
Han har varit deprimerad ett tag och händelsen med datorn var det som fick honom att balla ur.
Man rycker inte sladden bara sådär om man är en bra förälder, även om sonen var datorberoende (vilket han inte var). Istället försöker man ta reda på vart problemet ligger.
Jag vet en del som har massa problem som dom vill komma ifrån. Dessa vänder sig till knark och gäng, eller datorn.
Tänk på det innan ni uttalar er om saker och ting. Jag försvarar inte hans handlingar, men jag är säker på att detta inte hade hänt om hans pappa hade försökt reda ut sonens problem istället för att "jävlas".
June 5, 2004
p4zz wrote:
Tänk på det innan ni uttalar er om saker och ting.
Jag tänkte mig för, vi som skriver kan ju inte grunda på något mer än artikeln eftersom vi inte känner killen,eller hur?
Så innan vi skriver så måste vi kolla upp hur killen lever och har det eller?
aaa så tycker jag att det ska varafrån och med nu. 🙄
February 9, 2004
azN- wrote: [quote=p4zz] Tänk på det innan ni uttalar er om saker och ting.
Jag tänkte mig för, vi som skriver kan ju inte grunda på något mer än artikeln eftersom vi inte känner killen,eller hur?
Så innan vi skriver så måste vi kolla upp hur killen lever och har det eller?
aaa så tycker jag att det ska varafrån och med nu. 🙄
Det har jag inte sagt mannen.
Tar och quotar dig då du verkar ha ett dåligt minne.
fattar inte vad du skriver...
Men ja, pappan drog ur sladden för killens eget bästa.
Hur kan du vara säker på att pappan drog ut sladden för sonens bästa? Förklara det för mig.
January 17, 2002
Helt överdriven reaktion, om nån förälder kom och drog ur min kabel av nån anledning hade det nog blivit att jag luggat denne och väst, men att hålla på sådär...
Saken är att om jag gjorde så mot tex min mamma skulle hon direkt ta det som datormissbruk, då det egentligen handlar om irritation och principer då nån kommer och avbryter det jag gör.
Det har säkert många föräldrar tagit fel på, vad skulle dom tycka om att du kom och drog ur TVn eller deras dator då de satt och jobbade? Det är inte för att man är fäst vid datorn som man reagerar då nån drar ur sladden till den, det är för att man blir arg på deras beteende.
May 1, 2005
p4zz wrote: [quote=Black_light]
Hur kan du vara säker på att pappan drog ut sladden för sonens bästa? Förklara det för mig.
För att han kanske satt för mycket vid datorn enligt pappan?
Du läste inte mitt tidigare inlägg va? Ta och gör det innan du börjar tjaffsa med mig.
Jag läste ditt tidigare inlägg. Därför skrev jag "enligt pappan"
June 5, 2004
Black_light wrote: [quote=p4zz][quote=Black_light]
För att han kanske satt för mycket vid datorn enligt pappan?
Du läste inte mitt tidigare inlägg va? Ta och gör det innan du börjar tjaffsa med mig.
Jag läste ditt tidigare inlägg. Därför skrev jag "enligt pappan"
bra då behöver inte jag svara.
September 26, 2005
Lite olyckligt att han satt vid datorn när detta hände. Aftonbladet försöker ju som vanligt vinkla artikeln lite för att få det att verka som det är onlinespelande som är boven, hade han läst en bok och farsan hade släckt lampan hade det inte ens nämnt någon om det.
Killen är dock uppenbarligen vrickad, oavsett om det är hans far som orsakat det.
February 9, 2004
skrot. wrote: Lite olyckligt att han satt vid datorn när detta hände. Aftonbladet försöker ju som vanligt vinkla artikeln lite för att få det att verka som det är onlinespelande som är boven, hade han läst en bok och farsan hade släckt lampan hade det inte ens nämnt någon om det.
Killen är dock uppenbarligen vrickad, oavsett om det är hans far som orsakat det.
Där sa du något.
Han har problem JA. Men jag tycker fortfarande att farsan agerat fel.
1 Guest(s)