[AB] Storsnusare lever farligt?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] Storsnusare lever farligt?
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 24, 2006 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

I AB idag:
Storsnusare lever farligt
Man är tydligen "storsnusare" om man konsumerar mer än 4 dosor i veckan?
Normalsnusaren konsumerar väl en dosa om dagen?? Det gör iaf jag, och jag ser mej inte som någon "storsnusare"..
Normen för normal/storsnusare måtte fastställas nere i söder kan man tro.
🙄 :cy:

*Edit*
Dom skriver att det är farligt, men det tror jag inte på.
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1071293
August 24, 2006 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

"visar en studie av 16 500 personer i Västerbotten"
Nere i söder? ;P
Jag snusar själv en dosa på 1-1½ dygn och jag är inte tjockis.

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
1071294
August 24, 2006 - 7:30 am
sp_Permalink sp_Print

är det då bättre om man kombinerar rökning med snusning... rökare brukar ju hålla sig smala???

laugh

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1071295
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är tvärtom med fetman för snus dämpar hunger och det förbränner lite mer.

Jag har gått ned i vikt...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1071296
sp_Permalink sp_Print

Jag är iofs "välväxt, ~115 pannor.. Men jag var "välväxt" redan innan jag började snusa.
Bommade det där om osten.
embarassed

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1071305
August 24, 2006 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

Ta det för vad det är. Om man bor i norrbotten, som e en avfolkningsområde, där arbetslösheten är störst och där brudarna får fötter å drar söderut, så tror jag inte att snuset är den största hälsofaran.
Snarare att man kan "vara sig själv" men inte har nån som ser det 😉

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1071444
August 24, 2006 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

hjärtat slår snabbare, sen tror jag på cancer i munhålan pga irritation i slemhinnorna! puss

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1071446
August 24, 2006 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man läser artikeln själv så tycker jag att den är hyffsat vinklad, annars är den säkert den av aftonbladet.

Farligheten de talar om kompenseras nästan ut av att nikotin höjer förbränningen väldigt kraftigt och bidrar därmed till minskad vikt. Å andra sidan äter väl folk som galningar även fast de snusar.

Hursomhelst så ökar 1.7 gram nikotin förbränningen med 6.9%. Ännu mera med koffein, ganska mycket mer alltså. En prilla innehåller 8-10 mg snus.
Det finns dock en kvot på hur mycket den ökar, bara för man tar 20 snus och 20 kaffe så ökar inte förbränningen med 500%, men den ökar mycket.

Edit:
Efter lite forskande så har de nog rätt; glykogeninlagringen efter ansträngning nedregleras.

J Intern Med. 1991 Jul;230(1):17-22. Cardiovascular risk factors in young snuff-users and cigarette smokers.

We studied cardiovascular risk factors in 21 young men who were habitual snuff-users, and compared them with the same risk factors in 18 non-tobacco-users and 19 cigarette smokers of the same age and body mass index. Both snuff-users and smokers showed increased levels of alcohol and coffee consumption and a decreased level of physical exercise compared to non-users. Both groups of tobacco-users showed increased serum insulin levels compared to the control group at similar blood glucose concentrations. In contrast to the smokers, snuff-users showed no significant elevation of diastolic blood pressure, haemoglobin concentrations, white cell count, serum cholesterol or triglyceride levels. Snuff users had higher plasma fibrinogen levels than non-users (P = 0.07). The use of snuff by young men appears to have less impact than smoking on cardiovascular risk factors, with the possible exception of elevated serum insulin and plasma fibrinogen levels.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1071462
August 24, 2006 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Anyway who cares? Om det nu skulle vara så.
Jag lever bara en gång då ska jag fanemig njuta av den stunden också.

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1071473
August 24, 2006 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

njuter möjligen i början sen så blir du bara normal av drogen, fast mår man dåligt sen tar den för att bli normal så kan det nog ses som njutning!?

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1071536
August 25, 2006 - 1:42 am
sp_Permalink sp_Print

Visst fan är det en njutning att snusa.
1 dosa om dagen gör Dinos gladen.

Jerry
Member
Medlem
1071541
August 25, 2006 - 2:06 am
sp_Permalink sp_Print

Fråga, motsvarar alltid nivån på blodfetterna kroppsvikten? Kan inte en smal människa få hjärtinfarkt?

Blodtrycket ökar med mer koffein, så mycket är jag säker på. Om det är till den grad att det tar ut fördelarna med ökad förbränning vet jag inte. Kanske är det samma sak med snus.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1071554
August 25, 2006 - 5:47 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Anyway who cares? Om det nu skulle vara så.
Jag lever bara en gång då ska jag fanemig njuta av den stunden också.

Det går att göra alldeles utmärkt utan snus också. 🙂

Cezar
Member
Medlem
1071555
August 25, 2006 - 6:03 am
sp_Permalink sp_Print

Snus är en drog. Det är inte bra på något sätt och det är verkligen inte en njutning.

I början så får man nikotinkick men sen så måste man ha nikotinet för att fungera normalt och då är det inte kul längre.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1071556
August 25, 2006 - 6:06 am
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Snus är en drog. Det är inte bra på något sätt och det är verkligen inte en njutning.

I början så får man nikotinkick men sen så måste man ha nikotinet för att fungera normalt och då är det inte kul längre.

Äsch då, hur skulle det bli om man inte fick morgonciggen, morgonkaffet och sedan en rejäl prilla till efterrätt?
Den dagen skulle man nog investera i ett rejält rep misstänker jag.

BeerCan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 160
1071564
August 25, 2006 - 6:28 am
sp_Permalink sp_Print

Eftermatensnusen är nog nästan värd att vara beroende för. Men som många säger så tillför det ju inte så mkt den resterande tiden, man tar ut en snus och stoppar in en ny mest hela tiden utan att tänka på det. Funderar på att inom en snar framtid göra ett nytt försök att sluta. Synd bara att man får räkna med att gå upp några kilon om man gör det p.g.a allt godis man stoppar i sig istället. 🙁

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1071654
August 25, 2006 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Fråga, motsvarar alltid nivån på blodfetterna kroppsvikten? Kan inte en smal människa få hjärtinfarkt?

Blodtrycket ökar med mer koffein, så mycket är jag säker på. Om det är till den grad att det tar ut fördelarna med ökad förbränning vet jag inte. Kanske är det samma sak med snus.

Teoretiskt sätt så kan en smal människa få hjärtinfarkt av blodfetterna (ej genetiskt anlagd hjärtinfarkt). Detta argument använder man ofta bland unga smala personer som stoppar i sig allt men får ändå i sig alla fetter med skillnaden att det förbränns. Dock så är det ju så att om man är smal och äter allt så hinner ju förbränningen minska med tiden och som vuxen så blir man ju ändå överviktig. Men man lägger ju inte banan helt säker för sig själv i framtiden om man äter som en galning även om man förbränner allt.

Koffein är harmlöst, det har en erogen effekt (prestationshöjare) och ökar förbränningen. Det försämrar visserligen insulinsresistensen vilket kan bädda för framtida hjärtinfarkter, frågan är bara hur mycket. Hela sveriges befolkning dricker kaffe... Å andra sidan så är kaffe förebyggande mot alzheimers exempelvis. Kontentan av alla ämnen är att nästan alla har både en mörk och en ljus sida.

Kolla mjölk till exempel, de flesta tror att det är livets vatten. Väg nack- och fördelar: Utmärkt protein, både anabolt och anti-katabolt. Ökar risken för diabetes. Ökar fettförbränningen vid energiunderskott. (Kalcium)
Feta mjölkprodukter minskar risken för mag- och tarmcancer.
Kalcium ökar risken för prostatacancer och äggstockscancer.
Peptider i kasein (mjölkprotein) och vassle (mjölkprotein) tycks kunna sänka blodtrycket.

Cezar
Member
Medlem
1071690
August 25, 2006 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Cezar]Snus är en drog. Det är inte bra på något sätt och det är verkligen inte en njutning.

Äsch då, hur skulle det bli om man inte fick morgonciggen, morgonkaffet och sedan en rejäl prilla till efterrätt?

Tänk dig istället vad skönt att leva utan det där 😉
Man skulle kunna ha varit mycket piggare och levt mycket hälsosammare om man började dagen med en nyttig frukost och inte en massa koffein som gör att man blir pigg. Allt det där dämpar hungern.
Kaffe bryter också ned en del vitaminer... 😡

Du är beroende, hi hi hi hi :D.
Jag med för den delen men har varit utan snus nu i 2½ dag 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1071695
August 25, 2006 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=ilg@dd][quote=Cezar]Snus är en drog. Det är inte bra på något sätt och det är verkligen inte en njutning.

Tänk dig istället vad skönt att leva utan det där 😉
Man skulle kunna ha varit mycket piggare och levt mycket hälsosammare om man började dagen med en nyttig frukost och inte en massa koffein som gör att man blir pigg. Allt det där dämpar hungern.
Kaffe bryter också ned en del vitaminer... 😡

Du är beroende, hi hi hi hi :D.
Jag med för den delen men har varit utan snus nu i 2½ dag 🙂

Varken du eller jag vet hur jag skulle mått ifall jag inte snusat..
Jag skulle kanske ha suttit på hispan nu om det inte funnits tobak, vad vet man..

Dinos
Member
Medlem
1071718
August 25, 2006 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Jag skulle kanske ha suttit på hispan nu om det inte funnits tobak, vad vet man..

Troligtvis 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 256
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL