April 30, 2005
October 31, 2003
DasDjungelmeister wrote: [quote=.ToL]Varför avskaffa något som har funkar relativt bra iaf?
Precis min tanke.
Bakåtsträvare! Släpa ut dom i skogen och... 😀
Nej, men att sparka kungen lär inte göra nån skillnad. Låt Björn Borg sköta det jobbet. Eller nån annan internationellt känd person. Vad är det sverige är känt för i hela världen? IKEA, ABBA, Björn och Husqvarna MC. Inte en Fransk bördig typ som är gift med en Tyska.
March 14, 2004
MoparPower wrote: [quote=DasDjungelmeister][quote=.ToL]Varför avskaffa något som har funkar relativt bra iaf?
Precis min tanke.
Nej, men att sparka kungen lär inte göra nån skillnad. Låt Björn Borg sköta det jobbet. Eller nån annan internationellt känd person. Vad är det sverige är känt för i hela världen? IKEA, ABBA, Björn och Husqvarna MC. Inte en Fransk bördig typ som är gift med en Tyska.
En av dom sakerna som Sverige är mest känt för utomlands är kungen och drottningen (allså monarkin). När man åker utomlands på läger osv så frågar speciellt amerikanare, tyskar och fransmän om vi fortfarande har kvar kungen.
October 31, 2003
skinner wrote: [quote=MoparPower][quote=DasDjungelmeister][quote=.ToL]Varför avskaffa något som har funkar relativt bra iaf?
Precis min tanke.
En av dom sakerna som Sverige är mest känt för utomlands är kungen och drottningen (allså monarkin). När man åker utomlands på läger osv så frågar speciellt amerikanare, tyskar och fransmän om vi fortfarande har kvar kungen.
Och skrattar, men dom vet inte vem det är eller om han förlorade finalen och slutade osv
November 27, 2003
MoparPower wrote: [quote=skinner][quote=MoparPower][quote=DasDjungelmeister][quote=.ToL]Varför avskaffa något som har funkar relativt bra iaf?
Precis min tanke.
Och skrattar, men dom vet inte vem det är eller om han förlorade finalen och slutade osv
Mest kända svenskarna enligt USAs befolkning är Björn Borg och kocken i mupparna...
Pro monarki.
//Andreas
November 4, 2001
Är ju inte som om kungen får bestämma något.. Han får ju inte ens utrycka sig i politiska frågor FFS.
Däremot är han populär och lyfter fram Sverige på ett bra sätt utomlands!
Vore ju smartare att proppsa på 4års perioder och max 2 omgångar för de parti/den statsminiter som sitter!
September 15, 2003
Ingetdera.
Men vilket reklamvärde har en kung om det verkliga budskapet som sänds till omvärlden och framförallt det svenska folket är att nedärvda privilegier genom genetiskt urvattnade generationer är något bra? Att en nepotisk hierarki, ineffektiv och stagnant per definition, är att föredra?
Knappast de signaler man vill sända ut om man vill framställa sitt land som ett modernt, dynamiskt och meritokratiskt samhälle, eller hur?
Men, som med allt annat så faller ju den verkliga betydelsen bort och småfolket (dvs. alla utom kungen) blir bländade av det glitter och glamm som omringar de inavlade klenoderna.
Likt för rådjur i strålkastarljus går den patroniserande (=nedvärderande) symboliken om människors olika värden och åskådarnas ringa position inom en imaginär och irrelevant hierarki passande nog över deras huvuden.
Eller så tillåter de sig förmenligas och förödmjukas på detta sätt i hopp om att något av all denna flärd speglar av sig på dem själva, och uppfyller dem med ett människovärde de är medvetna om att de är inkapabla att förskansa sig som individ. Högintellektuella (<-irioni) resonemang av typen "Jag är svensk, och det kan jag åtminstone vara stolt över!" är den talanglöses desperata flykt från självförakt, och från verkligheten.
För faktum är ju att ALLA rojalister utom själva kungen symboliskt underkastar sig en överhöghet vars enda legitimitet är han föddes. Och karln är ju bara marginellt intelligentare än en filbunke. Det gör rojalisten till en ganska ynklig figur, eller hur?
March 11, 2003
_Danneman_ wrote: Ingetdera.
Men vilket reklamvärde har en kung om det verkliga budskapet som sänds till omvärlden och framförallt det svenska folket är att nedärvda privilegier genom genetiskt urvattnade generationer är något bra? Att en nepotisk hierarki, ineffektiv och stagnant per definition, är att föredra?
Knappast de signaler man vill sända ut om man vill framställa sitt land som ett modernt, dynamiskt och meritokratiskt samhälle, eller hur?
Men, som med allt annat så faller ju den verkliga betydelsen bort och småfolket (dvs. alla utom kungen) blir bländade av det glitter och glamm som omringar de inavlade klenoderna.
Likt för rådjur i strålkastarljus går den patroniserande symboliken om människors olika värden och åskådarnas ringa position inom en imaginär och irrelevant hierarki passande nog över deras huvuden.
Eller så tillåter de sig förmenligas och förödmjukas på detta sätt i hopp om att något av all denna flärd speglar av sig på dem själva, och uppfyller dem med ett människovärde de är medvetna om att de är inkapabla att förskansa sig som individ. Högintellektuella resonemang av typen "Jag är svensk, och det kan jag åtminstone vara stolt över!" är den talanglöses desperata flykt från självförakt, och från verkligheten.
För faktum är ju att ALLA rojalister utom själva kungen symboliskt underkastar sig en överhöghet vars enda legitimitet är han föddes. Och karln är ju bara marginellt intelligentare än en filbunke. Det gör rojalisten till en ganska ynklig figur, eller hur?
Vad är patronisera?
Vad är förmenliga?
Jag vet vad du menar, men om man nu skall klaga på andras intelligens, så bör man nog ha torrt på fötterna.
Vad får dig att tro att högintellektuella, vad nu det är, skulle vara mer royalistiska än någon annan?
Vad i ditt inlägg ställer dig i en bättre dager än knugen?
2 Guest(s)