January 12, 2004
denstore wrote: [quote=obelix][quote=denstore] Om de hade skött sitt jobb, så hade de intebehövt gå omkring och kolla. De behöver bara kolla när grejerna kommer.......
Och om det inte finns en anledning att kolla?
Det finns alltid anledning att kontrollera sånt.
och om stereon från början var trasig?
March 11, 2003
obelix wrote: [quote=denstore][quote=obelix][quote=denstore] Om de hade skött sitt jobb, så hade de intebehövt gå omkring och kolla. De behöver bara kolla när grejerna kommer.......
Och om det inte finns en anledning att kolla?
Det finns alltid anledning att kontrollera sånt.
och om stereon från början var trasig?
So what? Det är som sagt inte direkt svårt att se att det inte är en stereo överhuvudtaget. Eller menar du att han har kastat in datorgrejerna i stereochassit efter att han plockade in dem på kliniken?
På fullt allvar så är det inte så väldigt svårt att se vad det där är, och att inte rent rutinmässigt kontrollera de saker som patienterna vill ha med sig är direkt vansinnigt.
Vad jag nästan tycker är mest intressant i det här, är hur det nu faktiskt visar sig att det inte alls var så svårt att dupera psykvården. För drygt ett år sedan satt vi här och diskuterade Mijailovic, och huruvida han skulle sitta i fängelse eller inte. Då var det vissa som menade att det minsann inte var någon lek att sitta på psyket. Man kunde absolut inte dupera psykvården. Som jag ser det så är det här så skrattretande starka bevis på att det är just vad det är. Man kan fasen inte säga annat än att det är lekstuga om man i hemlighet kan plocka in datorer på avdelningen och använda dem till distribution av barnporr. Kom igen, det här är ju löjligt.
January 12, 2004
denstore wrote: So what? Det är som sagt inte direkt svårt att se att det inte är en stereo överhuvudtaget. Eller menar du att han har kastat in datorgrejerna i stereochassit efter att han plockade in dem på kliniken?
På fullt allvar så är det inte så väldigt svårt att se vad det där är, och att inte rent rutinmässigt kontrollera de saker som patienterna vill ha med sig är direkt vansinnigt.Vad jag nästan tycker är mest intressant i det här, är hur det nu faktiskt visar sig att det inte alls var så svårt att dupera psykvården. För drygt ett år sedan satt vi här och diskuterade Mijailovic, och huruvida han skulle sitta i fängelse eller inte. Då var det vissa som menade att det minsann inte var någon lek att sitta på psyket. Man kunde absolut inte dupera psykvården. Som jag ser det så är det här så skrattretande starka bevis på att det är just vad det är. Man kan fasen inte säga annat än att det är lekstuga om man i hemlighet kan plocka in datorer på avdelningen och använda dem till distribution av barnporr. Kom igen, det här är ju löjligt.
Men snälla lilla vän...
Det är skillnad på att lura i personalen att man är psyksjuk, och att man moddar en stereo till en dator...
Och det är ingen lek att sitta på en låst psykavdelning.
Och han kan ha stoppat in sakerna efter han kom in på psyk, det är ingen omöjlighet.
Och om det är så, vilket varken du eller jag vet, så är det svårare för den oinvigde att se om det är datorsaker eller vanliga stereokomponenter han får för att stoppa in.
Och det finns folk som knappt vet hur man sätter på en dator...
March 11, 2003
obelix wrote:
Men snälla lilla vän...Det är skillnad på att lura i personalen att man är psyksjuk, och att man moddar en stereo till en dator...
Och det är ingen lek att sitta på en låst psykavdelning.
Lille vännen, han har inte lurat dem att han moddade en dator. Han, en dömd pedofil, har distribuerat barnporr under sin tid som patient......
obelix wrote:
Och han kan ha stoppat in sakerna efter han kom in på psyk, det är ingen omöjlighet.
Det kan han ju ha gjort, vilket gör det hela ännu roligare. Då tillät man honom alltså att plocka in delarna var för sig.
-"Jaja, det är ju datordelar det där. Han skall nog ha dem till att laga sin trasiga stereo....."
obelix wrote:
Och om det är så, vilket varken du eller jag vet, så är det svårare för den oinvigde att se om det är datorsaker eller vanliga stereokomponenter han får för att stoppa in.
Då skall man nog inte vara den personen som godkänner att han får ha de sakerna heller.....
January 12, 2004
denstore wrote:
Lille vännen, han har inte lurat dem att han moddade en dator. Han, en dömd pedofil, har distribuerat barnporr under sin tid som patient......
Visst är han dömd pedofil, men det var du som började surra om anna lindhs mördare och om att lura psykvården att man är sjuk eller inte, som var på tapeten om honom.
denstore wrote:
Det kan han ju ha gjort, vilket gör det hela ännu roligare. Då tillät man honom alltså att plocka in delarna var för sig.
-"Jaja, det är ju datordelar det där. Han skall nog ha dem till att laga sin trasiga stereo....."
Och hur ska en person utan kunskaper om hur en dator eller stereons innanmäte kunna se skillnad?
denstore wrote:
Då skall man nog inte vara den personen som godkänner att han får ha de sakerna heller.....
Så man ska ha kunskaper i elektronik, vad mer anser du man ska ha för kunskaper när man jobbar på psyk?
March 11, 2003
obelix wrote:
Visst är han dömd pedofil, men det var du som började surra om anna lindhs mördare och om att lura psykvården att man är sjuk eller inte, som var på tapeten om honom.
Menar du att det hade varit någon skillnad om det var Mijailovic som hade smugglat in en dator, och satt och planerade nya mord och misshandlingar?
obelix wrote:
Och hur ska en person utan kunskaper om hur en dator eller stereons innanmäte kunna se skillnad?
Om de inte kan det, så skall de heller inte godkänna att patienten skall ha tillgång till de sakerna. Eller det är OK att smuggla in saker, så länge inte personalen kan se skillnad på dem?
-"Oj, var det en kniv i det där paketet, jag som trodde det var en stor blank nagelpetare........."
obelix wrote:
Så man ska ha kunskaper i elektronik, vad mer anser du man ska ha för kunskaper när man jobbar på psyk?
Nej, det skall man kanske inte ha, men det behövdes inga kunskaper i elektronik för att se att den där stereon inte var helt kosher. Och ifall man då är tveksam, så borde det naturliga inte vara att godkänna det.
May 15, 2005
Visst är han dömd pedofil...[quote=denstore]
Du verkar inte tycka att det är så farligt? Enligt mig har inte en sådan människa som våldtagit småbarn vid flera tillfällen något att göra på ett psyksjukhus. Han har förlorat sitt människovärde och är således ingen människa längre. Han står väll strax under kakkerlackorna som de säger i Con air. Ett djur skall även behandlas som ett djur. Om kräket nu promt skall leva så ska han sitta i bur. Han ska inte ha någon hi-fi utrrustning. Han ska f*n vara glad om han får ha kläder på sig.
August 22, 2001
Tänkte bjuda på lite smaskiga detaljer till den här uppenbara diskussionen.
Jag råkade faktiskt lunchdejta den polis som höll i utredningen om pedofilen i fråga. Eftersom jag har en syster som gick på dagiset där han jobbade under samma period kom vårt samtal att handla om just detta. Han berättade att förhören hade varit enkla att genomföra eftersom han hade varit medgörlig och han sa att det kanske skulle låta konstigt för mig att höra; men han kände sympati för honom och kunde förstå honom!? :-k
Kort efter det skickade han en skämtteckning på mail som var minst sagt häpnadsväckande samt gjorde en del andra knepiga moves. Nu jobbar han på rikskrim vad jag vet. Underlig människa. Personalen på psyk kanske spelade i hans liga?
Jag skulle då inte låta honom stoppa fingrarna i kakburken utan att lägga näsan i blöt 🙄
June 18, 2001
Vaniljflickan wrote: Tänkte bjuda på lite smaskiga detaljer till den här uppenbara diskussionen.
Jag råkade faktiskt lunchdejta den polis som höll i utredningen om pedofilen i fråga. Eftersom jag har en syster som gick på dagiset där han jobbade under samma period kom vårt samtal att handla om just detta. Han berättade att förhören hade varit enkla att genomföra eftersom han hade varit medgörlig och han sa att det kanske skulle låta konstigt för mig att höra; men han kände sympati för honom och kunde förstå honom!? :-k
Jag ser inte det konstiga i det här. Det finns skäl till att han har haft de begär han har haft. Att förstå dessa och sympatisera med gärningsmannen (han hamnade på psyket av en anledning) är inte samma sak som att uppmuntra eller urskulda brottet.
Låt mig omformulera, ser du pedofili per se som brottsligt, eller är det liksom för mig först vid handlingen du väljer att "döma" personen i fråga? (moraliskt, juridiskt..)
Vaniljflickan wrote:
Jag skulle då inte låta honom stoppa fingrarna i kakburken utan att lägga näsan i blöt 🙄
🙂
June 18, 2001
Stjäl tråden och inflikar med en notis:
August 22, 2001
Jag ser inte det konstiga i det här. Det finns skäl till att han har haft de begär han har haft. Att förstå dessa och sympatisera med gärningsmannen (han hamnade på psyket av en anledning) är inte samma sak som att uppmuntra eller urskulda brottet.
Låt mig omformulera, ser du pedofili per se som brottsligt, eller är det liksom för mig först vid handlingen du väljer att "döma" personen i fråga? (moraliskt, juridiskt..)
Eftersom jag bara ger ett sammandrag av hela situationen är det kanske svårt att ge er en helhetsbild. Jag kan absolut förstå att man kan känna sympatier med en brottsling. Men om man är polis (och faktiskt borde tänka på att förhålla sig på ett visst sätt för att inge respekt osv.) och i samma veva skickar tecknad humor som är farligt nära gränsen för vad som är osmakligt, kan jag tycka att man beter sig märkligt.
Men det är klart, han tyckte väl att han hade rätt att "vara sig själv" på fritiden, och då har väl även poliser rätt att vara perversa. Men det känns som att man väljer att bli polis av en anledning och jag tror att samhället förväntar sig ett visst mått av sunda värderingar hos densamma. Eller?
Givetvis ser jag pedofilen som gärnigsman när han begått ett brott. Pedofili är en sjukdom enligt mig.
January 12, 2004
Jerry wrote: Stjäl tråden och inflikar med en notis:
Vi som har jobbat inom psykvården har vetat detta länge nu...
July 27, 2002
MoparPower wrote: [quote=Vaniljflickan] Men det känns som att man väljer att bli polis av en anledning och jag tror att samhället förväntar sig ett visst mått av sunda värderingar hos densamma. Eller?
:)R :)R :)R :)R :)R
Poliser=småpojkar med pistoler och bilar att leka med.
Finns du?
Poliser är oftast bra folk, skaffa lite erfarenhet istället för statistik ifrån aftonbladet/expressen.
March 11, 2003
Callister wrote: [quote=MoparPower][quote=Vaniljflickan] Men det känns som att man väljer att bli polis av en anledning och jag tror att samhället förväntar sig ett visst mått av sunda värderingar hos densamma. Eller?
Finns du?
Poliser är oftast bra folk, skaffa lite erfarenhet istället för statistik ifrån aftonbladet/expressen.
Fast vissa av oss kanske har skaffat oss en del erfarenheter av poliser, och funnit att många, kanske merparten är totalt puckade?
July 27, 2002
denstore wrote: [quote=Callister][quote=MoparPower][quote=Vaniljflickan] Men det känns som att man väljer att bli polis av en anledning och jag tror att samhället förväntar sig ett visst mått av sunda värderingar hos densamma. Eller?
Finns du?
Fast vissa av oss kanske har skaffat oss en del erfarenheter av poliser, och funnit att många, kanske merparten är totalt puckade?
Jag tror de flesta har erfarenheter ifrån polisen i de fall då de själva varit fulla (därmed inblandning av polisen) eller liknande saker där polisen kanske inte alltid är särskilt trevlig. Generalisering kanske...
1 Guest(s)