[AB] Våldtagen framför ögonen på 30 badgäster... wtf?|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB] Våldtagen framför ögonen på 30 badgäster... wtf?
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
986560
December 3, 2005 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: [quote=Delph1]Det är för i h*****e METRO som gjort undersökningen och att ni litar blint på den är ju fan bara skrämmande...

//Andreas

Ptja, jag liter mer på metro än en person i ett forum som jag inte har någon aning om vart han tar sin fakta. Metro är faktiskt rätt så trovärdiga i jämförelse med siffror som är direkt tagna ur luften.

Det sorgligaste i det hela är dock hur ni accepterat siffrorna för att de passar med er egna övertygelse att invandrarna är problemet med Sverige ...

//Andreas

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
986567
December 3, 2005 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Invandrarna är inte problemet i Sverige, det är politikerna som har släppt in mer invandrare än vad man kan ta hand om och dessutom integrerat dom dåligt. Om man tar in den mängd invandrare som man kan integrera så löser man många problem. När man dessutom ger dom bidrag och "skyflar" ut dom i försorten så blir det bara ännu värre. Fixa dom en utbildning och blanda svenskar mad invandrare i stadsdelarna så har man löst många problem.
Klart att folk med samma utanförskap dras till varandra.

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
986572
December 3, 2005 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=NES_Boy][quote=Delph1]Det är för i h*****e METRO som gjort undersökningen och att ni litar blint på den är ju fan bara skrämmande...

//Andreas

Ptja, jag liter mer på metro än en person i ett forum som jag inte har någon aning om vart han tar sin fakta. Metro är faktiskt rätt så trovärdiga i jämförelse med siffror som är direkt tagna ur luften.

Det sorgligaste i det hela är dock hur ni accepterat siffrorna för att de passar med er egna övertygelse att invandrarna är problemet med Sverige ...

//Andreas

Jag skulle acceptera siffrorna även om det stod något i stil med "47% av alla våltäkter begås av 16-17åriga svenska killar från Upplans Väsby" då jag vet att jag inte ingår i dom 47% +att skriver dom det är det den statistiken jag har att utgå ifrån.

X Factor
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
986579
December 3, 2005 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Snart, mycket snart kommer alla dessa våldtäkter få vissa personer att "koka över". Någon/några kommer ställa till med vedergällnings-liga a la Boondock Saints.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
986585
December 3, 2005 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Snart, mycket snart så kommer denna tråd att låsas om inläggen i denna stil ska fortsätta på det här sättet.

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
986590
December 3, 2005 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

X Factor wrote: Snart, mycket snart kommer alla dessa våldtäkter få vissa personer att "koka över". Någon/några kommer ställa till med vedergällnings-liga a la Boondock Saints.

Det kommer nog att ske tidigare än folk tror. Folk börjar tröttna på våldsbrott rån och våldtäkter. Folket måste slå tillbaka! Och då menar jag självklart inte bara mot invandrare utan mot alla de som gör våra gator osäkra. Snart kommer det säkert dyka upp små medborgargarden. Om inte polisen reagerar dvs.

X Factor
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
986598
December 3, 2005 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Att bekämpa våldtäkter med våld är iarken rätt eller hjälper de drabbade. Vad jag hoppas på är däremot kraftigare förebyggande åtgärder. Exempelvis fler övervakningskameror, att polisen slår en extra tur genom parken, samt skärpta straff för sexbrott. Medborgargarden är positivt, men endast om de arbetar i förebyggande syfte, för det är ju då de hjälper de individer som skulle kunna fallit offer.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
986626
December 3, 2005 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: [
Något sådant brott finns inte, då det anses göra mer skada än nytta.
Folk ingriper inte bara för att det finns en lag, utan istället gör det bara att folk låter bli att träda fram som vittnen eftersom de själva också är skyldiga till ett brott.

Edit: Det finns tydligen visst en sådan lag, men den är ytterst begränsad.

Men om du ser en olycka med en skadad och till exempel bara kör förbi. Utan att stanna och hjälpa. Likadant med en skogsbrand osv...
Detta straffas man för i Finland i varje fall.
Men sverige är det enda land där brott lönar sig så. Den finns säkert inte där.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
986635
December 3, 2005 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

finns ingen lag som säger att man måste ingripa vid brott, vet inte hur det är vid olyckor.
dock måste man hjälpa polis/brandkår/ambulansgubbar om de vill ha hjälp, om man är mellan 16 och 70.

tror jag iallafall. orkar inte kolla upp. källkritik är för barn och brandmän ändå.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
986637
December 3, 2005 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: finns ingen lag som säger att man måste ingripa vid brott, vet inte hur det är vid olyckor.
dock måste man hjälpa polis/brandkår/ambulansgubbar om de vill ha hjälp, om man är mellan 16 och 70.

tror jag iallafall. orkar inte kolla upp. källkritik är för barn och brandmän ändå.

det är inte äns nödvändigt att kolla upp. du ska hjälpa till om de behöver hjälp.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
986640
December 3, 2005 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

om inte mitt minne sviker mig så är 80% av alla våldtäkter som utförs utomhus pågånga av personen med utländsk påbrå ...

ni kan ju själva titta på polisens statistik .. BRÅ och liknande ...

http://www.bra.se/extra/pod/?m.....instance=4

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
986643
December 3, 2005 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag anser att man borde vara skyldig att anmäla brott. Vet ej hur det är.

I alla fall. Wikipedia har en bra artikel om fenomenet jag nämnde.
http://en.wikipedia.org/wiki/B.....der_effect

Förutom det som står så motverkas fenomenet om man känner de andra som bevittnar händelsen och/eller om man vet att man har tillfälle att prata med dem efteråt.

Dessutom hjälper det avsevärt om man är förberedd på situationen och vet hur man bör agera. Detta troligen för att man känner ett större ansvar att ingripa.

Att känna till hur människor i regel reagerar i grupp kan också motverka fenomenet.

Öwall
Member
Medlem
986652
December 3, 2005 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Ondjultomte wrote: om inte mitt minne sviker mig så är 80% av alla våldtäkter som utförs utomhus pågånga av personen med utländsk påbrå ...

http://www.bra.se/extra/pod/?m.....instance=4

skulle du kunna länka till just den statistiken? hittar den inte.
dock hittade jag lite andra grejer som jag tycker att folk borde läsa och ta till sig:
http://www.bra.se/extra/pod/?m.....#038;id=29
http://www.bra.se/extra/news/?.....#038;id=66
http://www.bra.se/extra/pod/?m.....038;id=203 (här tas just våldtäktsfrågan upp)
det är tre länkar, inte så mycket text. men det är väldigt intressant.
säg till om ni verkligen inte orkar läsa, så kan jag ta fram det allra viktigaste.

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
986880
December 4, 2005 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=Ondjultomte]om inte mitt minne sviker mig så är 80% av alla våldtäkter som utförs utomhus pågånga av personen med utländsk påbrå ...

http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=4

skulle du kunna länka till just den statistiken? hittar den inte.
dock hittade jag lite andra grejer som jag tycker att folk borde läsa och ta till sig:
http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=12&action=pod_show&id=29
http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=1&id=66
http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=12&action=pod_show&id=203 (här tas just våldtäktsfrågan upp)
det är tre länkar, inte så mycket text. men det är väldigt intressant.
säg till om ni verkligen inte orkar läsa, så kan jag ta fram det allra viktigaste.

det viktigaste tack ... O:)

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
986883
December 4, 2005 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

azN- wrote: det viktigaste tack ... O:)

Ni har fallit offer för högerpopulistisk propaganda 😉

//Andreas

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
986886
December 4, 2005 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det stod att invandrare var överrepresenterade med 2:1 i brottsstatistiken. Det framgick dock inte om det var efter att man hade tagit hänsyn till övriga faktorer. Eller missade jag någonting?

Öwall
Member
Medlem
986900
December 4, 2005 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jan Ahlberg och Heléne Lööw wrote: Den brottstyp där överrepresentationen är som störst är våldtäkter, där närmare 40 procent av gärningsmännen är invandrare. Denna uppgift har också ofta använts som slagträ i olika propagandaformer. En inte ovidkommande information i det sammanhanget är att de personer som begår dessa brott kan räknas i hundratal (storleksordningen 500 fall på ett år) medan det finns närmare en miljon invandrare.
[...] Utifrån undersökningarna kunde man beräkna (avseende år 1993) att knappt 20 procent av de anmälda brotten i Sverige begicks av invandrare. Mot bakgrund av att de som föll under definitionen invandrare då utgjorde ungefär tio procent av befolkningen (i dag är andelen 11%), handlar det om en överrepresentation på cirka två gånger.
[...] Inte sällan beskrivs det som att en majoritet av brotten begås av invandrare. I realiteten handlar det alltså om en femtedel. Till saken hör också att uppemot hälften av brotten inom denna femtedel kan hänföras till nordiska invandrare, det vill säga invandrare från Danmark, Finland och Norge
[...] Ett påstående som ibland dyker upp i olika former av propaganda är att invandrares brottslighet oftast drabbar svenskar. Eftersom svenskar (födda i Sverige) utgör närmare 90 procent av befolkningen är det naturligtvis så att offren till övervägande delen är svenskar. De offerundersökningar som gjorts tyder dock inte på att svenskar skulle vara överrepresenterade som offer. Tvärtom tyder de på motsatsen, det vill säga att invandrare är överrepresenterade även som offer.

GELLERT TAMAS wrote:
Kriminologiska institutionen i Stockholm visade till exempel att ”invandrare”, definierat som utlandsfödda, begick ca 20 procent av de anmälda brotten 1993, trots att gruppen då endast utgjorde ca 10 procent av befolkningen. Således en överrepresentation på 2 till 1. En närmare granskning komplicerar snabbt bilden. Forskarvärlden är överens om att socioekonomiska faktorer, kort sagt klass, spelar en avgörande roll. Överrepresentationen mellan arbetare och tjänstemän var samma år 3 till 1, det vill säga markant högre än skillnaderna enligt födelseland. Invandrare är överrepresenterade i de lägre socialgrupperna. Påstådda kulturella skillnader lyfts ofta fram som en förklaringsfaktor. Men inte heller detta tycks få stöd i statistiken. Invandrare födda i Finland, Danmark och Norge är mer överrepresenterade än invandrar-gruppen som helhet
[...] En full finne som begår ett brott är alltid enbart en full finne, möjligtvis en arbetslös, fattig full finne, men ändock en individ. Den tunisiskfödde mannen blir däremot en representant för sin kultur. Frågan är om det är önskvärt att förstärka den bilden?

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
986999
December 4, 2005 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det någon som vet om statistiken som säger att 40% av våldtäckterna görs av invandrare gäller alla sorters våldtäckter, alltså både överfallsvåldtäckter på allmän plats och våldtäckter som görs i hemmen?
Eller de är bara överrepresenterade i en av kategorierna?

Btw, den mest överrepresenterade invandrargruppen i Norsk brottsstatistik är svenskarna wink

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
987007
December 4, 2005 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

azN- wrote: [quote=Delph1][quote=NES_Boy][quote=Delph1]Det är för i h*****e METRO som gjort undersökningen och att ni litar blint på den är ju fan bara skrämmande...

//Andreas

//Andreas

Jag skulle acceptera siffrorna även om det stod något i stil med "47% av alla våltäkter begås av 16-17åriga svenska killar från Upplans Väsby" då jag vet att jag inte ingår i dom 47% +att skriver dom det är det den statistiken jag har att utgå ifrån.

Så sant, man litar ju på den information som finns.
Precis som jag inte ser någon anledning att ifrågasätta statistik som säger att större delen av alla våldsbrott begås av män ser jag ingen anledning att ifrågasätta metros undersökning.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
987273
December 5, 2005 - 12:57 am
sp_Permalink sp_Print

trodde att man redan i mellanstadiet skulle skriva ut vartifrån man fått sina uppgifter OCH att man SKA vara källkritisk oavsätt var uppgifterna kommer ifrån..

Ni kan gärna läsa:
http://www.mediekritik.nu/

Fakta eller propaganda?:
http://www.mediekritik.nu/?507

Här har ni ett exempel på missvisande statistik:
http://www.mediekritik.nu/reac.....tion_id=25

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 379
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL