[AB]: Vi svenskar är generösa!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[AB]: Vi svenskar är generösa!
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 1, 2005 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.aftonbladet.se/vss/.....42,00.html
Uppe i 333 miljoner nu - totalt. Aftonbladets och Tv4 drog upp 140 miljoner, svt och expressen kom inte upp i lika mycket. 🙂

Tänk på att det mesta kommer ifrån privatpersoner, de enda företag som skänkt är vattenfall (10 milj) några banker på 5 milj vardera och sen något hästspel på 2 milj. Men det kommer kanske igång när semstern slår ihop sig i början på veckan..

DexiL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 462
811414
January 1, 2005 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är bra jobbat av Sverige, wtg!

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
811416
January 1, 2005 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Virrpanna 😛

Jag skänkte 500:- idag, men 333 miljoner :S Folk måste tömma spargrisarna...

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
811417
January 1, 2005 - 11:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Glädjer mig att se dom där siffrorna, varenda öre lär ju komma till andvändning.
Kan man gå till det lokala röda korset och skänka cash fortfarande? Ska dra dit i veckan och lämmna lite.

Callister
Member
Medlem
811423
January 1, 2005 - 11:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Vart två trådar, jag rensade internet files nyss. Jag såg inte mina trådar jag gjorde, de liksom försvann bara.. 🙂

Edit:
Det lär komma igång som tusan när företagen vaknar till liv nu i veckan.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
811424
January 1, 2005 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: http://www.aftonbladet.se/vss/.....42,00.html
Uppe i 333 miljoner nu - totalt. Aftonbladets och Tv4 drog upp 140 miljoner, svt och expressen kom inte upp i lika mycket. 🙂

Tänk på att det mesta kommer ifrån privatpersoner, de enda företag som skänkt är vattenfall (10 milj) några banker på 5 milj vardera och sen något hästspel på 2 milj. Men det kommer kanske igång när semstern slår ihop sig i början på veckan..

SVT sände bara i en kanal, TV4 sände i tre, kan det ha varit det som gjort skillnaden? Sedan får man lägga till att Aftonbladet är avsevärt större än Expressen med-

Callister
Member
Medlem
811426
January 1, 2005 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Callister]http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,583142,00.html

SVT sände bara i en kanal, TV4 sände i tre, kan det ha varit det som gjort skillnaden? Sedan får man lägga till att Aftonbladet är avsevärt större än Expressen med-

Jo det är sant, men Expressen kanske inte hade kampanj med SVT, för jag läste nyss att SVT drog in 193 miljoner.. Expressen har jag för mig runt 40, men vilka de körde ihop med vet jag inte.. Jaja pengarna går ju till röda korset ändå 8)

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
811439
January 1, 2005 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Synd att inte dom där pengarna används till att betala skatteskulderna istället.... :S

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
811441
January 1, 2005 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Undar hur mycket Schumacher skänker... han donerad 10milj dollar till unicef när han vann VM 2003 säkert minst det dubbla nu =) *edit*

Krqagyzzz
Member
Medlem
811442
January 1, 2005 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: Synd att inte dom där pengarna används till att betala skatteskulderna istället.... :S

varför det? Det finns verkligen de som behöver pengarna bättre än några halvfattiga svensonfamiljer...

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
811445
January 1, 2005 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man bortser från känslor, så förstår jag inte hur man försvarar detta moraliskt sett? Dör säkert en hundra tusen i Afrika varje dag, av sjukdomar och svält, två saker som hade gått att förhindra. Detta har pågått i mer än 50år och blir bara värre.

Hur ställer sig folk, som anser att man är en dålig person ifall man inte skänker pengar till katastrofen i Asien, till detta?

Callister
Member
Medlem
811448
January 1, 2005 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Bill Gates kan punga ut med en miljard tycker man. wink

Deuterium
Det kan dom inte.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
811462
January 1, 2005 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Nomic]Synd att inte dom där pengarna används till att betala skatteskulderna istället.... :S

varför det? Det finns verkligen de som behöver pengarna bättre än några halvfattiga svensonfamiljer...

Tycker nog att sverige skänker tillräckligt ändå.

jag menar vi lånar pengar från andra länder för att sen skäna bort 25% av det ....

Det låter inte resonligt enligt mig...

:/

missuppfatta mig inte, tycker de är synd om dom stackarna som drabbats av detta.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
811465
January 1, 2005 - 11:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: Om man bortser från känslor, så förstår jag inte hur man försvarar detta moraliskt sett? Dör säkert en hundra tusen i Afrika varje dag, av sjukdomar och svält, två saker som hade gått att förhindra. Detta har pågått i mer än 50år och blir bara värre.

Hur ställer sig folk, som anser att man är en dålig person ifall man inte skänker pengar till katastrofen i Asien, till detta?

Word!

det anses som alldagligt och nonchalansen går på högvarv.

dåligt att dem inte också ska få den hjälpen...

Krqagyzzz
Member
Medlem
811473
January 1, 2005 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=Deuterium]Om man bortser från känslor, så förstår jag inte hur man försvarar detta moraliskt sett? Dör säkert en hundra tusen i Afrika varje dag, av sjukdomar och svält, två saker som hade gått att förhindra. Detta har pågått i mer än 50år och blir bara värre.

Word!

det anses som alldagligt och nonchalansen går på högvarv.

dåligt att dem inte också ska få den hjälpen...

1. Kan det rimligt dö 100 000 i Afrika varje dag, jag vet inte men det låter rätt mycket.

2. Man måste tänka på att hela landsdelar har blivit jämmnade med marken, folk har inget att leva på. Får de ingen hjälp så kommer civilisationer att dö, (i Afrika har de iaf något tragiskt dåligt att leva av).

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
811475
January 1, 2005 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: Om man bortser från känslor, så förstår jag inte hur man försvarar detta moraliskt sett? Dör säkert en hundra tusen i Afrika varje dag, av sjukdomar och svält, två saker som hade gått att förhindra. Detta har pågått i mer än 50år och blir bara värre.

JAA!! äntligen någon som fattar.... "blablavllal upp emot 124k döda i sydost asien efter den hemska tsunamin efter jordbävningen .... asdasd .. men nu till lite mindre viktiga nyheter : Det dör 30miljoner varje år i AIDS jahappp nu är det värder....." // citat sveriges nyhets kanaler tolkade av FARBROR wink

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
811480
January 2, 2005 - 12:02 am
sp_Permalink sp_Print

Det är ju inte ofta vi tycker likandant, men någon gång måste ju bli den första. Huvuddelen av det du säger är helt korrekt. Vi hade inte brytt oss ett skit om det inte vore för att media gör så stor sak av att det är svenskar bland offren.

GatriC
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 729
811485
January 2, 2005 - 12:08 am
sp_Permalink sp_Print

I snitt 37 miljoner/person i Sverige :bok:
Det är ganska mycket det.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
811486
January 2, 2005 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Deuterium]Om man bortser från känslor, så förstår jag inte hur man försvarar detta moraliskt sett? Dör säkert en hundra tusen i Afrika varje dag, av sjukdomar och svält, två saker som hade gått att förhindra. Detta har pågått i mer än 50år och blir bara värre.

Det är ju inte ofta vi tycker likandant, men någon gång måste ju bli den första. Huvuddelen av det du säger är helt korrekt. Vi hade inte brytt oss ett skit om det inte vore för att media gör så stor sak av att det är svenskar bland offren.

WORD!!!

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
811509
January 2, 2005 - 12:37 am
sp_Permalink sp_Print

GatriC wrote: I snitt 37 miljoner/person i Sverige :bok:
Det är ganska mycket det.

räkna igen... 37kr * 9 miljoner människor

37mkr * 9 miljoner är typ... 333 000 000 000 000kr

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 204
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL