October 24, 2002
Krqagyzzz wrote: 1. Kan det rimligt dö 100 000 i Afrika varje dag, jag vet inte men det låter rätt mycket.
Oja, det är nog över en milijon som dör varje dag till och med. De flesta som dör är dessutom barn, detta beror på fenomenet att man som äldre behöver väldigt många barn (arbetare) för att försörja familjen. 6+ barn i en familj är verkligen inget ovanligt...
2. Man måste tänka på att hela landsdelar har blivit jämmnade med marken, folk har inget att leva på. Får de ingen hjälp så kommer civilisationer att dö, (i Afrika har de iaf något tragiskt dåligt att leva av).
Civilisationen kommer knappast dö ut, för många klarade sig, dock skulle en hel del dö, dock inte fler än i Afrika...
July 14, 2004
Deuterium wrote: [quote=Krqagyzzz]1. Kan det rimligt dö 100 000 i Afrika varje dag, jag vet inte men det låter rätt mycket.
Oja, det är nog över en milijon som dör varje dag till och med. De flesta som dör är dessutom barn, detta beror på fenomenet att man som äldre behöver väldigt många barn (arbetare) för att försörja familjen. 6+ barn i en familj är verkligen inget ovanligt...
2. Man måste tänka på att hela landsdelar har blivit jämmnade med marken, folk har inget att leva på. Får de ingen hjälp så kommer civilisationer att dö, (i Afrika har de iaf något tragiskt dåligt att leva av).
Civilisationen kommer knappast dö ut, för många klarade sig, dock skulle en hel del dö, dock inte fler än i Afrika...
Jag gillar ditt sätt att tänka :eye:
October 24, 2002
Nomic wrote: [quote=Deuterium][quote=Krqagyzzz]1. Kan det rimligt dö 100 000 i Afrika varje dag, jag vet inte men det låter rätt mycket.
Jag gillar ditt sätt att tänka :eye:
Jag tänker på folks "sudden change of heart"...
June 28, 2001
Deuterium wrote: Om man bortser från känslor, så förstår jag inte hur man försvarar detta moraliskt sett? Dör säkert en hundra tusen i Afrika varje dag, av sjukdomar och svält, två saker som hade gått att förhindra. Detta har pågått i mer än 50år och blir bara värre.
Hur ställer sig folk, som anser att man är en dålig person ifall man inte skänker pengar till katastrofen i Asien, till detta?
Äntligen någon som sett ljuset och tycker som mig.
jag sa något sådant till en som skröt om att deras familj skänkt pengar, då blev dom tysta.
April 10, 2003
Mind wrote: [quote=Deuterium]Om man bortser från känslor, så förstår jag inte hur man försvarar detta moraliskt sett? Dör säkert en hundra tusen i Afrika varje dag, av sjukdomar och svält, två saker som hade gått att förhindra. Detta har pågått i mer än 50år och blir bara värre.
Hur ställer sig folk, som anser att man är en dålig person ifall man inte skänker pengar till katastrofen i Asien, till detta?
Äntligen någon som sett ljuset och tycker som mig.
jag sa något sådant till en som skröt om att deras familj skänkt pengar, då blev dom tysta.
Det är ju en semester ort som man vill kunna besöka igen utan ärr om några år.
Ok seriöst, finns ingen annan ursäkt än att folk ska kunna sova bättre efter dom sentementala reklamerna.
March 15, 2004
Vitamin-C wrote: 300 miljoner (PLUS).
hur många bor det där nere som har blivit drabbade tror ni? det lär ju gå några tusenlappar per person när alla bidrag har kommit. jag tippar på 60 tusen till var och en.
kommer säkert att behövas för att återuppbygga vissa verksamheter och så. Dessutom går ju massa till vaccin o sånt o de är nog inte gratis 😛
June 4, 2004
Vill bara säga dde att man borde vara stolt som svensk i detta och i alla andra lägen... Mkt bra jobbat svenska folket...
em wrote: Sedan kan man ju nämna att staten skänker 500 mille också. Vilket gör att Sverige hamnar på 3e plats över de som gett mest.
500 mille e en bra summa pengar... totalt 833 miljoner alltså... bra jobbat...
Vilka ligger före sverige då?
October 30, 2004
Deuterium wrote: Om man bortser från känslor, så förstår jag inte hur man försvarar detta moraliskt sett? Dör säkert en hundra tusen i Afrika varje dag, av sjukdomar och svält, två saker som hade gått att förhindra. Detta har pågått i mer än 50år och blir bara värre.
Jag förstår inte hur du tänker, det är ju en specifik naturkatastrof som skett, det har ju varit liknande saker men inte alls lika stora i Afrika där det samlats ihop väldigt mycket pengar.
Dessutom är Afrika en väldigt speciell historia, kan ju vara att folk är rätt trötta på alla katastrofer där samtidigt som det startas nya krig nästan varje vecka, efter mer än 50 år av enorma bidrag från världen så har knappt inget ändrats, det handlar nog om attityder inifrån Afrika som måste ändras.
Dessutom går huvuddelen av de nästan 1% av BNP som vi använder till bistånd till Afrika, kan ju vara så att folk tycker det räcker ?
Finns ingen världsdel som får så mycket bistånd som Afrika så jag vet inte vad du vill att vi ska ha dåligt samvete över.
January 19, 2003
UiOpL wrote: [quote=Deuterium]Om man bortser från känslor, så förstår jag inte hur man försvarar detta moraliskt sett? Dör säkert en hundra tusen i Afrika varje dag, av sjukdomar och svält, två saker som hade gått att förhindra. Detta har pågått i mer än 50år och blir bara värre.
Jag förstår inte hur du tänker, det är ju en specifik naturkatastrof som skett, det har ju varit liknande saker men inte alls lika stora i Afrika där det samlats ihop väldigt mycket pengar.
Dessutom är Afrika en väldigt speciell historia, kan ju vara att folk är rätt trötta på alla katastrofer där samtidigt som det startas nya krig nästan varje vecka, efter mer än 50 år av enorma bidrag från världen så har knappt inget ändrats, det handlar nog om attityder inifrån Afrika som måste ändras.
Dessutom går huvuddelen av de nästan 1% av BNP som vi använder till bistånd till Afrika, kan ju vara så att folk tycker det räcker ?
Finns ingen världsdel som får så mycket bistånd som Afrika så jag vet inte vad du vill att vi ska ha dåligt samvete över.
Det finns ju ingen annan plats i världen där länderna i väst har varit och mjölkat ut så mycket som möjligt av alla resurser.
Men självklart vill man ju se att pengarna man skänker används rätt.
October 24, 2002
UiOpL wrote: Jag förstår inte hur du tänker, det är ju en specifik naturkatastrof som skett, det har ju varit liknande saker men inte alls lika stora i Afrika där det samlats ihop väldigt mycket pengar.
Skillnaden är att det kommit upp massiva summor väldigt snabbt, Afrika är väldigt stort och behöver mycket mer.
Speciell historia som i att varenda diamantgruva ägs av någon från i-länder och har extremt underbetalada arbetare? Alla naturresurser dem har hamnar i andras fickor, därför behöver dem mycket mer.
Siffran "nästan 1%" känns inte så häftig längre just på grund av att vi använder deras resurser...
Tycker absolut inte att någon ska ha dåligt samvete, själv bryr jag mig inte om moral och anser att bidrag rubbar stabiliteten i världen.
1 Guest(s)