det andra, sa flickan när hon blödde näsblod..
*Edit*
För ordningens skull så lägger jag väl till en Expressenlänk också:
"Skyddet är sämre än för Volvos fabriker"
"De svenska kärnkraftverken är dåligt skyddade mot terrorister. Det menar kärnkraftsexperten Lars-Olov Höglund. - Jag brukar säga att skyddet är sämre än för Volvos fabriker i Göteborg"
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 7, 2006
Det jag ser är att det uppenbarligen pågår en kampanj emot kärnkraften som trots allt är det miljövänligaste vi har, inte ens vattenkraften med utdikningar och översvämmingar är ju speciellt miljövänligt.
Däremot kan jag hålla med om att det skulle behövas uppgraderas en hel del, tyvärr finns det ju en lag som till och med förbjuder forskning på området här i sverige, något som är helt absurt, ett idé förbud helt enkelt.
Våra kärnkraftverk är byggda på teknik som är snart 40 år gammal, visst har uppgraderingar gjorts men inte på den nivå som skulle behövas, det finns ju betydligt modernare reaktorer som knappt ger något avfall alls.
Varför ska vi elda kol och ha andra dyra miljöförstörande kraftverk medans finnarna tex bygger ut kärnkraften och sedan exporterar el dyrt till oss ?? Nej, ta bort förbudet emot forskning och börja planera nya moderna kärnkraftverk i sverige !
May 23, 2006
Sakupplysning:
Det finns inget så kallat idéförbud eller lag mot kärnkraftsforskning i Sverige. Det pågår en hel del forskning på området både inom utbildningsväsendet och industrin.
Vad som däremot är förbjudet är att uppföra eller planera för att uppföra nya kärnkraftsanläggningar, vilket väl måste anses vara helt i linje med målsättningen att inom en överskådlig framtid fasa ut kärnkraften.
Att dessutom påstå att kärnkraft skulle vara mer miljövänligt än vattenkraft är att totalt blunda för avfallsfrågan och gruvdriften.
2 Guest(s)